To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Οι εξελίξεις με τον Eιδικό φόρο Τηλεόρασης

Οι εξελίξεις με τον Eιδικό φόρο Τηλεόρασης
Οι εξελίξεις με τον Eιδικό φόρο Τηλεόρασης

Με το «αριστερό» μπαίνουν διαφημιστική αγορά, τηλεοπτικά κανάλια και διαφημιζόμενοι στη νέα χρονιά, δεδομένου ότι δεν κατατέθηκε τελικά τροπολογία για την αναβολή του Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης, που αν επιβληθεί, αναμένεται ότι θα μειώσει το διαφημιστικό budget προς την Τηλεόραση έως και κατά 20%.

Πιο συγκεκριμένα, η Βουλή σταμάτησε στις 30 Δεκεμβρίου τις εργασίες της και το νομοθετικό της έργο ενόψει της επικείμενης εκλογικής αναμέτρησης στις 25 Ιανουαρίου, χωρίς να έχει καταστεί εφικτό για διάφορους λόγους – νομικούς και πολιτικούς και παρά τις διαβεβαιώσεις ατύπως από την πλευρά της κυβέρνησης, να «παγώσει» η διάταξη του άρθρου 5 του Ν. 2845/2010 για την επαναφορά της καταβολής του ειδικού φόρου (20%) επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων από 1ης Ιανουαρίου του 2015.

Να εξηγήσουμε ότι αν η κυβέρνηση είχε προλάβει να καταθέσει σχετική τροπολογία, όπως έχει συμβεί τα 4 προηγούμενα χρόνια, θα ήταν η τελευταία φορά που θα συνέβαινε κάτι τέτοιο, καθώς η επίμαχη διάταξη, εξ αναβολής από το 2010, εντάσσεται στο Νόμο για τα «Μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη-μέλη της Ζώνης του ευρώ και το ΔΝΤ», η εφαρμογή του οποίου λήγει στις 31/12/2015.

Οι προοπτικές για τη διαφημιστική δαπάνη στην τηλεόραση δεν είναι καθόλου ευοίωνες, καθώς, για να ακυρωνόταν η διάταξη που έπαιρνε αναβολές όλα αυτά τα χρόνια -επειδή οι ιθύνοντες συνειδητοποιούσαν πόσο καταστρεπτική θα ήταν τυχόν εφαρμογή της- χρειαζόταν νέα  Κοινή Υπουργική Απόφαση (υπουργού Οικονομικών και υπουργού Επικρατείας) που τυπικά θα έπρεπε  σύμφωνα με τη νομοθεσία να έδινε το «πράσινο φως» για την απενεργοποίηση της ωρολογιακής βόμβας για κανάλια και διαφημιστικές.

Εδώ οι γνώμες διίστανται:

Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ του νομικού δικαίου θεωρούν ότι η διάταξη ισχύει κανονικότατα από 1ης/1/2015 καθώς υφίσταται ήδη η εφαρμοστική διάταξη που έχει υπογράψει ο πρώην γενικός γραμματέας Εσόδων, Χάρης Θεοχάρης.

Πιο συγκεκριμένα (ΦΕΚ Β\' 3364/31-12-2013) ο Γ.Γ. Δημοσίων Εσόδων έχει ήδη από τον Δεκέμβριο του 2013 δημοσιοποιήσει και υπογράψει διάταξη για τον καθορισμό του τύπου και περιεχομένου της δήλωσης απόδοσης του ειδικού φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων της παραγράφου 12 του άρθρου 5 του Ν. 3845/2010, και μάλιστα έχει αποστείλει το σχετικό υπόδειγμα που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

Σύμφωνα με την εφαρμοστική διάταξη, η δήλωση υποβάλλεται από τους υπόχρεους στην αρμόδια για τη φορολογία του εισοδήματος τους Δ.Ο.Υ. σε δύο (2) αντίτυπα από τα οποία το ένα παραδίδεται στον υπόχρεο μετά την καταβολή του ειδικού φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων. Η δήλωση υποβάλλεται μέχρι και την 20ή ημέρα κάθε μήνα για τα έσοδα που πραγματοποιούν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης από τις τηλεοπτικές διαφημίσεις του προηγούμενου μήνα.

Τα ποσά του ειδικού φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων που οφείλονται, καταχωρίζονται σε ξεχωριστό λογαριασμό στα βιβλία των υπόχρεων επιχειρήσεων.

Η δήλωση υπογράφεται υποχρεωτικά από φυσικό πρόσωπο λογιστή φοροτεχνικό, όπως καθορίζεται από τις διατάξεις του άρθρου 38 του ν. 2873/2000 (285 Α΄), όπως ισχύει.

Από το πολιτικό στρατόπεδο, ωστόσο αλλά και από την πλευρά έγκριτων νομικών θεωρείται ότι πρέπει εντός του 2014 ή εντός του 2015 να εκδοθεί νέα Υ.Α. που να κατισχύει της εφαρμοστικής διάταξης μιας και ο νόμος «θέλει» υπογραφή υπουργού και όχι Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. Σύμφωνα με όσα αναφέρει στο adbusiness η υφυπουργός στον πρωθυπουργό και κυβερνητική εκπρόσωπος Σοφία Βούλτεψη... «όντως δεν κατατέθηκε τροπολογία για την αναβολή της εφαρμογής της διάταξης για τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης», προσθέτοντας ότι «αυτό μπορεί να γίνει και μετά τις εκλογές, τον Φεβρουάριο, αφ’ ης στιγμής χρειάζεται να εκδοθεί Υπουργική Απόφαση για να ισχύσει στην πράξη».

H σεναριολογία

Εδώ αρχίζει η σεναριολογία: Αν υπερισχύσει το μπλοκ της ΝΔ-ΠΑΣΟΚ στις επερχόμενες εκλογές, τότε θεωρείται 100% βέβαιο ότι θα αναβληθεί η διάταξη, για να ακυρωθεί στην πράξη, πόσω μάλλον όταν, όπως αναφέρουν κύκλοι του Υπουργείου Οικονομικών, «δεν έχει υπολογιστεί το όποιο έσοδο προέκυπτε από τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης, στον Προϋπολογισμό του 2015». Αν όμως υπερσχύσει το σενάριο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είναι πιθανόν η διάταξη να εφαρμοστεί κανονικά (όπως έχει καταγραφεί στις θέσεις του κόμματος για τα ΜΜΕ) και μάλιστα - σύμφωνα με το νόμο- αναδρομικά από την αρχή του έτους.

Τι αναφέρει ο νόμος

Πάντως ο νόμος (άρθρο 5) περί «Έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των νομικών προσώπων και ειδικός φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων» είναι σαφής:

« ... 12. Επιβάλλεται ειδικός φόρος στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση. Ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) επί της αξίας της διαφήμισης που υπολογίζουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Ο φόρος βαρύνει άμεσα τη διαφημιζόμενη επιχείρηση ή το διαφημιστή που μεσολαβεί και το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομά του. Εφόσον το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομα του διαφημιστή που μεσολαβεί, αντίγραφο του τιμολογίου με τη σφραγίδα και την υπογραφή του εκδότη αποστέλλεται στον διαφημιζόμενο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την έκδοση του τιμολογίου. Στα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης πρέπει να αναγράφονται και οι αριθμοί των σχετικών τιμολογίων.

Τον ειδικό φόρο εισπράττουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης και αποδίδουν στο Δημόσιο με μηνιαίες δηλώσεις που υποβάλλουν στην αρμόδια ΔΟΥ φορολογίας εισοδήματος αυτών, μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα κάθε μήνα, για τα έσοδα από τις τηλεοπτικές διαφημίσεις του προηγούμενου μήνα.

Τα θέματα που αφορούν τη βεβαίωση, τον έλεγχο, την παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου και την έκδοση καταλογιστικών πράξεων διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στη φορολογία εισοδήματος. Οι διατάξεις του ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179 A\') εφαρμόζονται αναλόγως και στη φορολογία αυτή.

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του φόρου της παραγράφου αυτής και κάθε άλλη λεπτομέρεια ή διαδικασία εφαρμογής των διατάξεών της.

Η ισχύς των διατάξεων της παραγράφου αυτής αρχίζει από 1.1.2015».


Αναβολές λόγω κρίσης

Ειδικότερα, η έναρξη ισχύος της εν λόγω διάταξης μετατέθηκε αρχικώς για την 1.1.2012 με την παράγραφο 6 του άρθρου 4 του ν. 3899/2010 (Α\' 212), εν συνεχεία για την 1.1.2013 με την παράγραφο 9 του όρθρου 3 της από 31.12.2011 Π.Ν.Π. (Α\' 268), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο δεύτερο του ν. 4047/2012 (Α\' 31), για την 1.1.2014 με το άρθρο 22 της από 31.12.2012 Π.Ν.Π. (Α\' 256), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4147/2013 (Α\' 98). και τέλος για την 1.1.2015 με το άρθρο 53 του Νόμου 4223/2013.

Ο λόγος για τον οποίο είχε μετατεθεί η συγκεκριμένη διάταξη έτσι ώστε να μην επιβαρύνει την ευαίσθητη κοινωνική ομάδα των ΜΜΕ, περιγράφεται στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 53 του νόμου 4223/2013.

Συγκεκριμένα

Με τη διάταξη της παραγράφου 12 του άρθρου πέμπτου του N. 3845/2010 (Α\' 65) προβλέφθηκε η επιβολή ειδικού φόρου, ύψους 20%, στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση. Η παρούσα δυσμενής οικονομική συγκυρία έχει επιδράσει αρνητικά στην οικονομική κατάσταση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, και δη τόσο των επιχειρήσεων, που εκμεταλλεύονται τηλεοπτικούς σταθμούς, όσο και των διαφημιστών και των διαφημιζόμενων.

Οι λόγοι που επέβαλαν τη μετάθεση της έναρξης ισχύος της εν λόγω διάταξης μέχρι σήμερα δεν έχουν εκλείψει, αντίθετα επιτείνονται διαρκώς, με αποτέλεσμα τυχόν εφαρμογή της από την 1.1.2014 να δύναται να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στη βιωσιμότητα των τηλεοπτικών σταθμών και των διαφημιστικών εταιρειών, με κίνδυνο -σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας τους- να χαθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας, καθώς και σημαντικά έσοδα για το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική συνοχή και τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.

Με βάση τα ανωτέρω δεδομένα, κρίνεται σκόπιμη η εκ νέου μετάθεση της έναρξης ισχύος της διάταξης της παραγράφου 12 του άρθρου πέμπτου του ν. 3845/2010 για έναν επιπλέον χρόνο. Προς το σκοπό αυτό με την προτεινόμενη τροπολογία τίθεται ως ημερομηνία έναρξης ισχύος της παραπάνω διάταξης η «1.1.2015» αντί της ισχύουσας σήμερα «1.1.2014» την 1-7-2010.Καθορισμός της διαδικασίας απόδοσης του ειδικού φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων καθώς και του τύπου και περιεχομένου της δήλωσης.