To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Η κοινή γλώσσα επικοινωνίας...

Η κοινή γλώσσα επικοινωνίας...

Συνέντευξη στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΟΥΚΑΛΑ

Ποια θα είναι τα πρώτα βήματά σας στη θέση του προέδρου του ECR Hellas;


Πρώτα απ’ όλα θέλω να υπογραμμίσω ότι το ECR αποτελεί ένα όχημα ανταλλαγής απόψεων και συνεργασίας, όχι έναν κερδοσκοπικό ή ανταγωνιστικό οργανισμό. Είναι ένα forum που εκπαιδεύει τις φύσει αντίθετες και εσαεί διαπραγματευόμενες πλευρές (προμηθευτές και λιανέμπορους) να συζητούν εποικοδομητικά για το όφελος του καταναλωτή και την εξάλειψη του περιττού κόστους στην αλυσίδα διανομής. Είναι, λοιπόν, η ίδια η φύση του ECR που υπαγορεύει και το ρόλο κάθε νέου προεδρείου: Αντί, όπως είθισται σε  μεγάλες εταιρείες, οι καινούργιοι να προσπαθούν να ανατρέψουν ό,τι έγινε μέχρι χτες και να τα κάνουν όλα διαφορετικά (και όχι βέβαια απαραίτητα καλύτερα, όπως συνήθως εκ των υστέρων αποδεικνύεται), εμείς συνεχίζουμε την καλή δουλειά που γινόταν μέχρι τώρα στο ECR. Άλλωστε και ο κ. Ασλανίδης και εγώ αποτελούσαμε ενεργά μέλη του Δ.Σ.  εδώ και πολλά χρόνια.

Οι πρόεδροι στο ECR παίζουν ρόλο καθαρά συντονιστικό και οι αποφάσεις λαμβάνονται στο Δ.Σ. με τη σύμφωνη γνώμη των περισσότερων, συνήθως όλων. Δεν είμαστε συνδικαλιστικό όργανο, δεν έχουμε αντιπαραθέσεις, με λίγα λόγια, δεν αποτελούμε «ενδιαφέρουσα είδηση»: ποτέ δεν χωριστήκαμε σε μπλοκ λιανέμπορων και προμηθευτών, αλλά και ποτέ δεν «συνωμοτήσαμε» σε βάρος του καταναλωτή. Αντίθετα, έχουμε κάνει πολλά πράγματα που τον ωφέλησαν, μείωσαν τα κόστη της αλυσίδας διανομής και βοήθησαν την αναγνώριση και ικανοποίηση των αναγκών του. Αν κάτι πρέπει να προσπαθήσουμε εντονότερα, είναι να προβάλουμε περισσότερο τη δουλειά που κάνουμε μαζί, προμηθευτές και λιανέμποροι.

Σε μια κοινωνία που σπαράσσεται από μετάθεση και άρνηση ευθυνών, δυο κατεξοχήν αντιπαρατιθέμενες πλευρές λένε «δεν θα σταματήσουμε ποτέ να διαπραγματευόμαστε σκληρά μεταξύ μας, αλλά αυτό δεν επιτρέπεται να μας  εμποδίζει να δούμε τι μπορούμε μαζί να κάνουμε για να ικανοποιήσουμε τον κοινό μας πελάτη καλύτερα – και έτσι να κερδίσουμε και οι δυο». Φανταστείτε μόνο να ήταν αυτή η προσέγγιση εφικτή σε άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας και γενικότερα κοινωνίας, πόσα θα είχε να κερδίσει ο τόπος μας.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της ελληνικής αγοράς και του Έλληνα καταναλωτή στη σημερινή εποχή της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που βιώνει η χώρα; Ποιες είναι οι αγωνίες του κόσμου του οργανωμένου λιανεμπορίου;

Ο καταναλωτής είναι ανήσυχος, φοβισμένος, αγχωμένος για την επόμενη μέρα. Βομβαρδίζεται από αρνητικά μηνύματα. Αν έχει την τύχη να έχει ακόμα δουλειά, αγωνιά αν θα την έχει και αύριο. Αναρωτιέται ποιοι καινούργιοι φόροι ή περικοπές θα μειώσουν το εισόδημά του. Σ’ αυτό το περιβάλλον το αγοραστικό ταξίδι σταματά να αποτελεί ευχάριστη αλλαγή της καθημερινής ρουτίνας και γίνεται άσκηση οικονομίας. Ο πελάτης μας μπαίνει συχνότερα στο κατάστημα, ψωνίζει μόνο τα απαραίτητα, αναζητά φθηνότερες εναλλακτικές, δεν δοκιμάζει εύκολα τα νέα προϊόντα, αγοράζει περισσότερο αξιακές προσφορές, δεν έχει διάθεση να «παίξει» και να απολαύσει. Εγκλωβίζεται σε μια συνεχή διαδικασία σύγκρισης τιμών, εντοπισμού ευκαιριών και μετάπτωσης σε φθηνότερα (και υποδεέστερα;) προϊόντα. Κερδίζει πράγματι απ’ όλα αυτά; Ζήτημα είναι αν μειώνει τις δαπάνες του στο super market κατά ένα μονοψήφιο αριθμό ευρώ κάθε μήνα. Χάνει όμως μια μικρή απόλαυση και τη μετατρέπει σε μεγάλη αγγαρεία.

Ποια είναι η θέση του ECR Hellas μέσα σε αυτό το περιβάλλον; Πώς μπορεί να βοηθήσει τις επιχειρήσεις και των δύο πλευρών να απαντήσουν με επιτυχία στις προκλήσεις των καιρών;

Πρέπει να βρούμε τρόπους να ξανακάνουμε το αγοραστικό ταξίδι του καταναλωτή ενδιαφέρον, συναρπαστικό. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε μόνο συνεργαζόμενοι. Και αν κάποιος νομίζει ότι είναι αρκετά μεγάλος για να το καταφέρει μόνος του, ας αναρωτηθεί πόσο μεγαλύτερος είναι από την Tescο που πρωτοστατεί σε μεγάλο αριθμό συνεργατικών project ή τη Wal-Mart που, παρά το μέγεθός της, αναγνωρίζει έμπρακτα την ανάγκη συνεχούς συμβολής των προμηθευτών στη δουλειά της. Η άλλη μεγάλη πρόκληση των καιρών είναι φυσικά η χαλιναγώγηση του κόστους. Εκεί το ECR έχει προσφέρει πολλά και συνεχίζει να εργάζεται πολύ αποδοτικά. Σας αναφέρω για παράδειγμα το έργο μιας ομάδας εργασίας μας σχετικά με το master data aliment, μια βάση δεδομένων, από την οποία όλοι θα μπορούν να αντλούν γρήγορα, εύκολα, σωστά και φθηνά τα βασικά στοιχεία κάθε προϊόντος. Κι όσο κι αν φαίνεται ασήμαντο, όποιος έχει αντιμετωπίσει τα σφάλματα στα στοιχεία της βάσης δεδομένων κάθε super market και τις επιπτώσεις τους, καταλαβαίνει καλά τη σημασία του έργου αυτού.




Υπάρχουν, κατά τη γνώμη σας, θέματα όσον αφορά τη συνεργασία προμηθευτών-supermarkets, που χρήζουν «διόρθωσης»/βελτίωσης; Ποιες ενέργειες κάνει το ECR Hellas προς αυτή την κατεύθυνση;

Υπάρχουν σημεία που μπορούμε να πάμε μαζί και να κερδίσουμε και, ας μη γελιόμαστε, σημεία που η φύση της δουλειάς μας απαιτεί διαπραγμάτευση και, γιατί όχι, αντιπαράθεση. Για τα πρώτα το ECR προσπαθεί να σχεδιάσει κατευθύνσεις και να δώσει σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να κατανοήσουν το όφελος από τη συμμετοχή τους –ας μην ξεχνάμε πως το ECR δεν έχει καμιά δυνατότητα επιβολής των προτάσεών του στα μέλη του. Αλλά ακόμα και για το δεύτερο η συμβολή του ECR είναι καθοριστική. Αποδαιμονοποιεί τον «αντίπαλο», μας βοηθά να καταλάβουμε τις ανησυχίες και τις αναστολές του, μας διδάσκει μια κοινή γλώσσα επικοινωνίας.

Ποιο θεωρείται πως είναι το μέλλον του οργανωμένου λιανεμπορίου στην Ελλάδα; Ποιες τάσεις και συνθήκες θα μας απασχολούν όλο και περισσότερο στα χρόνια που θα έρθουν;


Πιστεύω ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο, το οποίο επενδύει και βλέπει μπροστά ακόμα και στην καρδιά της κρίσης, θα βγει κερδισμένο από την κρίση. Και δεν εννοώ μόνο σε μερίδια αγοράς. Οι δυσκολίες μάς ανάγκασαν να ξαναδούμε τα κόστη μας, να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί, να ψάξουμε τις ανάγκες του πελάτη μας, να επανακαθορίσουμε την ποικιλία μας, να αναζητήσουμε εναλλακτικές επικοινωνιακές προσεγγίσεις, με λίγα λόγια να γίνουμε καλύτεροι. Με μια κουβέντα, «διαβάζουμε» τον καταναλωτή καλύτερα και προσαρμοζόμαστε στις ανάγκες του περισσότερο. Αυτή η λογική ορίζει ένα πλαίσιο, το οποίο περιλαμβάνει πολλές αλλαγές σε ένα ευρύ φάσμα, από τις ενέργειες πιστότητας μέχρι τους τύπους των καταστημάτων και από τη διάρθρωση της ποικιλίας μέχρι τις μηχανογραφικές υποδομές.

Τι θα πρέπει να περιμένουμε από το επικείμενο 9ο Συνέδριο του ECR Hellas;

Πολλές μικρές ιδέες για το πώς θα κάνουμε τη δουλειά μας καλύτερα. Αυτό αναζητούμε σήμερα. Δεν υπάρχει μια και μόνη μεγαλοφυής κίνηση που θα ανατρέψει τα δεδομένα. Έχουμε όμως περιθώρια βελτίωσης σε πολλούς τομείς, είτε αυτή αφορά μείωση κόστους είτε καλύτερη κάλυψη των αναγκών του καταναλωτή. Το συνέδριο προσφέρει γόνιμο έδαφος για προβληματισμό και ιδέες.

Επίσης προσφέρει και κάτι που όλοι μας σήμερα έχουμε μεγάλη ανάγκη: Ψύχραιμες προσεγγίσεις, αντικειμενικές ματιές, τεχνοκρατικές απόψεις για την κατάσταση που βιώνουμε και το ξεπέρασμά της. Η κρίση δεν θα διαρκέσει για πάντα, η επόμενη μέρα θα έρθει, μόνο που δεν θα ’ναι ίδια με την προηγούμενη. Και όποιος αναλωθεί αποκλειστικά στον αγώνα να επιβιώσει στο δύσκολο παρόν, θα είναι ανέτοιμος να αντιμετωπίσει αυτό που θα αναδυθεί, την καινούργια πραγματικότητα, έναν καταναλωτή πιο ώριμο, λιγότερο αυθόρμητο και περισσότερο συνειδητοποιημένο.