To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

«Σταθεροποίηση και ανάπτυξη αναμένονται στα Βαλκάνια»

«Σταθεροποίηση και ανάπτυξη αναμένονται στα Βαλκάνια»

 

Γράφει η ΑΝΝΑ ΑΝΔΡΕΩΛΑ

adb: Ποιες πιστεύετε ότι είναι σήμερα οι ανάγκες των Ελλήνων πελατών που ζητούν τις υπηρεσίες των Δημοσίων Σχέσεων και πώς αυτές διαμορφώνονται στα Βαλκάνια σήμερα;

Α.Γ.:
Η αγορά των Δημοσίων Σχέσεων στα Βαλκάνια αναπτύσσεται πολύ γρήγορα, όπως ήταν αναμενόμενο, καθώς οι περισσότερες εκ των γειτονικών μας χωρών εφαρμόζουν ένα συστηματικό πλάνο προσέλκυσης ξένων επενδυτών. Είναι λογικό, λοιπόν, τόσο οι πολυεθνικές, όσο και ελληνικές επιχειρήσεις που αναπτύσσουν δραστηριότητα σε αυτές τις χώρες, να εφαρμόζουν μεθόδους διοίκησης και τεχνικές που γνωρίζουν καλά και χρησιμοποιούν ήδη πολλά χρόνια στις χώρες από τις οποίες προέρχονται. Η διαχείριση της εταιρικής εικόνας και πολλές από τις εφαρμογές της είναι υπηρεσία ιδιαιτέρως ανεπτυγμένη στην Ελλάδα και μας τη ζητούν πια πολλοί πελάτες μας και στις χώρες των Βαλκανίων.
Επίσης, η ύφεση η οποία έχει πλήξει σημαντικά τις περισσότερες από τις χώρες των Βαλκανίων, σε συνδυασμό με το ευάλωτο πολιτικό σύστημα και τις ασταθείς κυβερνήσεις, έχει δημιουργήσει ένα σύνθετο και δύσκολο περιβάλλον για το επιχειρείν: Μαζικές απολύσεις, ανεργία, κλείσιμο παραγωγικών μονάδων, ιδιαιτέρως επιθετικά και «σαρκοβόρα» ΜΜΕ, μικρές αποδόσεις στα χρηματιστήρια, αυξημένα επιτόκια, χαμηλή κατανάλωση. Eπιπλέον, η διεθνής πραγματικότητα και τα καυτά θέματα της διεθνούς ατζέντας, όπως το περιβάλλον, η υγιεινή διατροφή, η ποιότητα ζωής, η διαφάνεια στις διεθνείς συναλλαγές και άλλα, χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης ταυτόχρονα.
Σε αυτό το σύνθετο περιβάλλον, απαιτούνται όλο και περισσότερο εξειδικευμένες υπηρεσίες μας σε απόλυτα στοχευμένες ομάδες κοινού και με απολύτως μετρήσιμα αποτελέσματα, όπως η διαχείριση θεμάτων και κρίσεων, η ανάπτυξη εμπιστοσύνης με τους εργαζόμενους, η άμεση επικοινωνία με όλους όσους διαμορφώνουν τις εξελίξεις σε κάθε χώρα (πολιτικούς, εκπροσώπους Οργανισμών, συνδικαλιστικών φορέων, NGOs, celebrities κ.ά.), η «πράσινη» επικοινωνία κ.ά.
Τέλος, έντονη είναι και πιστεύω θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια η ανάγκη ανακάλυψης εναλλακτικών δικτύων επικοινωνίας, όπως τα λεγόμενα social media (blogs, facebook, twitter). Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις πελατών μας που αντιμετώπισαν έντονα προβλήματα, τα οποία ξεκίνησαν από αυτά τα Μέσα.

adb: Υπάρχει μια αίσθηση ότι το 2010 θα είναι μια δύσκολη χρονιά και για το χώρο της επικοινωνίας. Πιστεύετε ότι η αγορά των Βαλκανίων κρύβει κάποιες αξιόλογες, τόσο επιχειρηματικές όσο και επικοινωνιακές, ευκαιρίες;

Α.Γ.:
Η αγορά των Βαλκανίων είναι μια γειτονιά με περισσότερους από 50.000.000 ανθρώπους. Επιπλέον, είναι μια ελκυστική αγορά για πολλούς ξένους επενδυτές και hub πολλών μεγάλων πολυεθνικών. Εκ των πραγμάτων οι επιχειρηματικές ευκαιρίες είναι πολλές. Γι’ αυτό και η Civitas φρόντισε να είναι έγκαιρα εκεί. Πραγματικά θα είναι μια δύσκολη χρονιά το 2010, αλλά όχι περισσότερο δύσκολη απ’ ό,τι τα 2 προηγούμενα χρόνια. Οι επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να δέχονται τη νέα πραγματικότητα, είναι περισσότερο προσεκτικές και έχουν αρχίσει να αναζητούν εναλλακτικές και πρωτότυπες μεθόδους επικοινωνίας, περισσότερο στοχευμένες και φθηνότερες απ’ ό,τι η μαζική επικοινωνία.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι δημόσιες σχέσεις ευνοούνται και προτιμώνται. Εμείς, ως Όμιλος Civitas, έχουμε κάνει τη στρατηγική επιλογή να είμαστε εκεί και να προσφέρουμε την τεχνογνωσία μας τόσο στους Έλληνες πελάτες μας που «ανηφορίζουν», όσο και στους ξένους πελάτες μας.

adb: Σίγουρα η αγορά των Βαλκάνιων έχει συγκριμένες ιδιαιτερότητες και ανάγκες από αυτές της ελληνικής αγοράς. Όσον αφορά στο brand name Tράπεζα Πειραιώς, που πρόσφατα εντάξατε στο roster σας, στη συγκεκριμένη χώρα της Βουλγαρίας ποιες είναι οι απαιτήσεις;

Α.Γ.:
Η Τράπεζα Πειραιώς στη Βουλγαρία είναι μία από τις top 10 τράπεζες της Βουλγαρίας, σύμφωνα με την Κεντρική Τράπεζα, και ως εκ τούτου είναι λογικό να αντιμετωπίζει τα συνήθη θέματα που αντιμετωπίζει στο σύνολό του το τραπεζικό σύστημα σε πολλές χώρες. Εμείς καλούμαστε να «θωρακίσουμε» και να υποστηρίξουμε την πολύ καλή εικόνα της τράπεζας σε όλα τα επίπεδα: στους εργαζόμενους, στους δημοσιογράφους, στους αναλυτές, στους επενδυτές και τέλος στη βουλγαρική κοινωνία και στις συνειδήσεις των Βούλγαρων πελατών.

adb: Πόσο κοντά είναι η Civitas Global σε αυτό που είχατε οραματιστεί στο ξεκίνημά της;

Α.Γ.:
Όταν πρωτοξεκίνησα να δουλεύω στη Civitas, το 1994, ως Account Executive και Traffic Manager, δεν είχα ποτέ φανταστεί ή οραματιστεί ότι σήμερα θα σας έδινα συνέντευξη ως γενική διευθύντρια άλλων χωρών! Αυτόν το μήνα ξεκινάμε και στην Αλβανία. Σύντομα θα ανακοινώσουμε μια ακόμη χώρα. Και εμείς αναρωτιόμαστε πόσο μακριά θα φτάσουμε ακόμα. Παρακαλώ, να κάνετε το ίδιο ερώτημα στον πρόεδρό μας, τον κ. Φλέσσα, και να μας πείτε. Εκατό περίπου Civit-άνθρωποι σε 6 χώρες κρέμονται από την απάντηση αυτή... και να σας πω την αλήθεια, πολύ το διασκεδάζουμε!

adb: Σήμερα στα Βαλκάνια, οι in house Communications Directors συμμετέχουν όσο θα έπρεπε στον ολοκληρωμένο στρατηγικό σχεδιασμό της επιχείρησης ή όχι;

Α.Γ.:
Αν και πολλές επιχειρήσεις δεν έχουν ακόμα εξειδικευμένους ανθρώπους, εντούτοις, όπου υπάρχουν, συνεργαζόμαστε στενά και καταρτίζουμε την τοπική στρατηγική επικοινωνίας. Σε άλλες περιπτώσεις πολυεθνικών η στρατηγική είναι κεντρική και μας έρχεται από το διεθνές μας δίκτυο της Ketchum Pleon, αλλά εμείς έχουμε την υποχρέωση να την προσαρμόσουμε στην τοπική αγορά και να την
εφαρμόσουμε, πάντα σε συνεργασία με τον in house Communications Director ή Marketing Manager.

adb: Πώς βλέπετε τον ανταγωνισμό;

Α.Γ.:
Υπάρχουν μερικές πολύ καλές τοπικές εταιρείες. Μερικές από αυτές έγιναν πρόσφατα δίκτυα μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών Δημοσίων Σχέσεων. Εντούτοις, προσφέρουν ένα περιορισμένο scope of work, που έχει να κάνει κυρίως με το γεγονός ότι πολλές από τις χώρες αυτές είναι «νέες δημοκρατίες» και «νέες αγορές» και δεν ήταν έτοιμες να υποδεχτούν εξειδικευμένες υπηρεσίες.

adb: Τι σας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές σας και ποιο είναι το δυνατό σας χαρτί;

Α.Γ.:
Το δυνατό μας χαρτί είναι η φιλοσοφία της σύνθεσης της ομάδας μας, που αποτελείται τόσο από Έλληνες όσο και από καλά και έμπειρα τοπικά στελέχη. Αυτό είναι μοναδικό χαρακτηριστικό, που δεν το έχει άλλη εταιρεία. Οι περισσότερες είτε έχουν αποκλειστικά τοπικούς μάνατζερ είτε έχουν visiting region supervisors.
Είναι ενδεικτικό ότι επέλεξα η έδρα μου να μην είναι η Αθήνα. Περνώ όλο σχεδόν το χρόνο μου στα Βαλκάνια, ζω εκεί, κάνω τοπικές παρέες, μαθαίνω τις συνήθειες, την κουλτούρα και τις προτιμήσεις των λαών αυτών, εκπαιδεύω από κοντά τους ανθρώπους που αποτελούν τις τοπικές μας ομάδες και προσπαθώ να κάνω τους Έλληνες, κυρίως, πελάτες μας να αισθάνονται καλά και ασφάλεια. Είναι πολλοί που μου λένε χαρακτηριστικά: «Σας διαλέξαμε γιατί ξέρουμε ότι θα έχουμε έναν άνθρωπο να συνεννοηθούμε και να μιλάμε την ίδια γλώσσα». Αυτή είναι μία στρατηγική απόφαση της Civitas και επενδύουμε σημαντικά σε αυτό. Mε αυτό το σκεπτικό θα δώσουμε την ευκαιρία και σε άλλα μεσαίας και κατώτερης βαθμίδας στελέχη να κάνουν καριέρα στις χώρες αυτές και είτε να μείνουν είτε να επιστρέψουν με μεγαλύτερη εμπειρία στα γραφεία της Αθήνας.
Έτσι δημιουργούμε ένα συμπαγές μωσαϊκό από ανθρώπους με διαφορετικές κουλτούρες, ικανούς να προσαρμόζονται στις απαιτήσεις του διεθνούς επιχειρηματικού στίβου, που, όπως ξέρουμε, δεν έχει σύνορα. Ένα δεύτερο μεγάλο πλεονέκτημά μας λέγεται Ketchum Pleon. To δίκτυό μας είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο δραστήρια δίκτυα στον κόσμο. Μετά μάλιστα με τη συγχώνευση της Ketchum με την Pleon, τα πλεονεκτήματα και τα αποθέματά μας σε εμπειρία, υποδομές και κυρίως γνώση είναι τεράστια και τα κεφαλαιοποιούμε εξ ολοκλήρου στους πελάτες μας.

adb: Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για την αγορά την επόμενη πενταετία;

Α.Γ.:
Θα σταθεροποιηθεί και θα αναπτυχθεί σημαντικά. Στα Βαλκάνια η αγορά των Δημοσίων Σχέσεων είναι ακόμη στην παιδική της ηλικία. Πολλές εξειδικευμένες υπηρεσίες που προσφέρονται ήδη πολλά χρόνια σε άλλες χώρες δεν προσφέρονται σε πολλές βαλκανικές χώρες, γιατί η αγορά δεν είναι ακόμη έτοιμη να τις δεχτεί. Εμείς εκπαιδεύουμε τους ανθρώπους μας, μαθαίνουμε γρήγορα τις ιδιαιτερότητες των αγορών αυτών και είμαστε έτοιμοι.