To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Συνεργασία, η απάντηση στα προβλήματα!

Συνεργασία, η απάντηση στα προβλήματα!

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

adb: Ποια είναι η εικόνα αυτή την στιγμή στον χώρο της παραγωγής διαφημιστικών ταινιών στην Ελλάδα; Πως έχει επηρεαστεί ο κλάδος από την γενικευμένη οικονομική ύφεση και την κάμψη που παρατηρείται στην δαπάνη για διαφήμιση και επικοινωνία;

Α.Τ.:
Πιστεύω ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι στην παραγωγή διαφημιστικών ταινιών (στελέχη διαφημιζόμενων, διαφημιστικών εταιρειών και εταιρειών παραγωγής) βιώνουν μια αντίφαση. Απ\' την μια πλευρά το επίπεδο παραγωγής είναι καλύτερο παρά ποτέ, τόσο όσο αφορά το δημιουργικό προσωπικό (παραγωγοί, σκηνοθέτες, δ/ντες φωτογραφίας, art directors, κλπ) όσο και σε θέματα υποδομής (τεχνολογία, εξοπλισμός, μέσα, κλπ). Από την άλλη όμως, όλη αυτή η δυναμική καλείται να αναπτυχτεί κάτω από μεγάλες συνθήκες ύφεσης, μειωμένα κοστολόγια, ασφυκτικούς χρόνους παράδοσης, ανύπαρκτη τραπεζική ρευστότητα και όλα όσα δυστυχώς συμβαίνουν σήμερα στην Ελλάδα. Παράλληλα, είναι αναπόφευκτο η παραγωγή διαφημιστικών ταινιών να ακολουθεί την πτώση της δαπάνης επικοινωνίας και μπορώ να πω ότι με έτος αναφοράς το 2008 ο τζίρος όλων των εταιρειών παραγωγής το 2012 θα είναι περίπου στο 50% με τάσεις περαιτέρω μείωσης.

adb: Ποιες θα λέγατε πως είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει μια εταιρεία παραγωγής στην Ελλάδα σήμερα;

Α.Τ.:
Θεωρώ πως αντιμετωπίζουμε τρεις προκλήσεις, οι οποίες φυσικά είναι ανάλογες με αυτές που αντιμετωπίζουν όλοι οι κλάδοι της Ελληνικής οικονομίας. Με δεδομένο ότι η διαφημιστική παραγωγή σε αυτή την φάση είναι πολύ «πληγωμένη» από την παύση πληρωμών μεγάλων διαφημιστικών ομίλων και διαφημιζόμενων, για να ανακάμψει χρειάζεται όχι μόνο σκληρή δουλειά άλλα και νέες ευέλικτες λύσεις, διαφορετική αντιμετώπιση της παραγωγής από την εποχή που υπήρχαν μεγάλα budget, έξυπνη χρήση των νέων τεχνολογιών και επένδυση σε νέους ανθρώπους και ταλέντα που θα δώσουν μια διαφορετική ματιά και φρέσκια εικόνα στις ταινίες μας. Ακόμα, στόχος των εταιρειών μας θα πρέπει να είναι η ανάπτυξη τις εξωστρέφειας ανοίγοντας τις αγορές του εξωτερικού, όπου μπορούμε να προσφέρουμε υψηλού επίπεδου παραγωγές και τεχνογνωσία. Η Ελλάδα μπορεί να παράγει ένα μεγάλο εύρος διαφημιστικών σεναρίων, τόσο λόγω θέσης και φυσικού περιβάλλοντος όσο και από εμπειρία και ανταγωνιστικές οικονομικές προσφορές. Τέλος, -δυστυχώς- αντιμετωπίζουμε την πρόκληση της επιβίωσης σε ένα πολύ εχθρικό περιβάλλον, το οποίο όμως δεν έχει άμεση σχέση με το αντικείμενο της δουλειάς μας. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε την γραφειοκρατική αγκύλωση, την αντιφατική νομοθεσία, την έλλειψη χρηματοδότησης, το «σκληρό» ευρώ έναντι του δολαρίου, το υπερβολικό μη μισθολογικό κόστος και άλλα τέτοια προβλήματα τα οποία προέρχονται από μια κρατιστική νοοτροπία η οποία μόνο θεωρητικά μιλά για «ανάπτυξη», όμως στην πράξη εφαρμόζει ακριβώς τα αντίθετα.

adb: Υπάρχουν κατά την γνώμη σας κακώς κείμενα στην αγορά που πρέπει να διορθωθούν;

Α.Τ.:
Είναι σαφές ότι η αγορά μας προσπαθεί να επουλώσει τα τραύματα της, τόσο από γεγονότα που συνέβησαν στον στενό μας κύκλο όσο και από τα γενικότερα προβλήματα της Ελληνικής οικονομίας. Δεν θεωρώ λοιπον ότι υπάρχουν «κακώς κείμενα», άλλα ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν, στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν και αναπροσαρμογές που πρέπει να γίνουν. Με βάση αυτά πρέπει να λειτουργήσουμε και να ξεπεράσουμε τους εαυτούς μας. Αν όμως μπορούσα να ζητήσω ένα πράγμα από την αγορά θα έλεγα «Δώστε στην παραγωγή περισσότερο χρόνο. Θα σας το αποδώσει πολλαπλάσια». Υπάρχει όμως κάτι το οποίο έχει επαναληφθεί ήδη –με διάφορες παραλλαγές- αρκετές φορές και μας έχει προβληματίσει ιδιαίτερα, όπου...
• Κάνει παύση πληρωμών μια διαφημιστική εταιρεία, αλλά δεν πληρώνει την εταιρεία παραγωγής κι ας έχει πληρωθεί την συγκεκριμένη δουλειά από τον διαφημιζόμενο.
• Κάνει παύση πληρωμών ένας διαφημιζόμενος -για τον οποίο έχουμε κάνει παραγωγή μέσω μιας διαφημιστικής-, αλλά πάλι δεν πληρώνεται η εταιρεία παραγωγής, ενώ η διαφημιστική συνεχίζει την λειτουργία της.
• Κάνει παύση πληρωμών ένας διαφημιζόμενος -για τον οποίο δεν έχουμε κάνει καμία παραγωγή- κι επίσης δεν πληρώνεται η εταιρεία παραγωγής κι ας είναι πελάτης μας μόνο η διαφημιστική του εταιρεία με την οποία συνεργαζόμαστε σε άλλα projects.

Παράλληλα, είναι γνωστό ότι σήμερα οι τράπεζες είναι αρνητικές στην χρηματοδότηση απαιτήσεων από διαφημιστικές εταιρείες, αντιμετωπίζοντας οριζόντια, τόσο τις υγιείς εταιρείες όσο και αυτές που βρίσκονται σε δύσκολη θέση. Αυτά είναι άμεσα θέματα τα οποία θελουμε να συζητήσουμε με την ΕΔΕΕ και τον ΣΔΕ, ώστε να βρούμε τις καλύτερες λύσεις.

adb: Ποια είναι η βασική ατζέντα της ΠΑΚΤ μέσα σε αυτό το περιβάλλον; Ποιες είναι οι άμεσες προτεραιότητες του νέου ΔΣ της ΠΑΚΤ, όπου είστε πλέον Πρόεδρος;

Α.Τ.:
Θεωρώ πως η απάντηση στα προβλήματα των δύσκολων καιρών που διανύουμε είναι η συνεργασία. Συνεργασία πρώτα απ\' όλα με τους φορείς των πελατών μας -κυρίως με την ΕΔΕΕ, αλλά και σε κάποια θέματα με τον ΣΔΕ. Πιστεύουμε ότι έχουμε κοινούς στόχους και οι συμμαχίες που μπορούμε να αναπτύξουμε θα λειτουργήσουν για το κοινό όφελος. Άλλωστε, οι πόλεμοι έχουν μόνο ηττημένους. Συνεργασία και με τους αντιπροσωπευτικούς φορείς και των συνεργατών μας (Σκηνοθέτες, ΣΑΜΕ, ΣΕΔΙΚ, ΕΤΕΚΤ, κλπ). Η παραγωγή ταινιών είναι μια βιομηχανία που στηρίζεται στο ανθρώπινο δυναμικό, στο ταλέντο και την δημιουργικότητα και αυτά είναι τα όπλα μας που θα μας βγάλουν από την κρίση και θα μας οδηγήσουν σε ένα καλύτερο επαγγελματικό περιβάλλον. Συνεργασία και όσον αφορά την εξωστρέφεια, όπου θα συνεχίσουμε να υποστηρίζουμε την εύρυθμη λειτουργία του Greek Film Commission και την ανάπτυξη του Athens Film Office, τα οποία πιστεύουμε μπορούν να αποτελέσουν ένα σημαντικό εργαλείο για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα. Συνεργασία και με τα αρμόδια υπουργεία και δημοσίους φορείς με στόχο την δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος παραγωγής το οποίο θα παρέχει με ευκολία άδειες λήψης γυρισμάτων, δεν θα εξαρτάται από τα κέφια κάποιου δημοσίου υπαλλήλου, δεν θα βάζει τους τύπους πριν την ουσία και την απαγόρευση σαν εύκολο τρόπο αποφυγής οποιασδήποτε εργασίας τους.

adb: Ο τομέας των events και ο τομέας ήχου έχει να αντιμετωπίσει κάποια συγκεκριμένα εξειδικευμένα ζητήματα;

Α.Τ.:
Πέρα από τα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και αυτοί οι τομείς όπως και όλες οι εταιρείες παραγωγης, όσον αφορά τα events μας κάνει ιδιαίτερη εντύπωση το φρενάρισμα στην ανάπτυξη αυτής της εταιρικής επικοινωνίας, όταν σε άλλες χώρες σε καθεστώς κρίσης αυτός ήταν τομέας που κέρδισε μερίδιο αγοράς. Ο τομέας του ήχου υποφέρει κυριολεκτικά από την μεταχρονολόγηση των πληρωμών. Με δεδομένο ότι σε κάθε παραγωγή ήχου πάνω απ\' το 80-85% του budget αποτελεί εξωτερικό κόστος και εκταμίευση σε τρίτους, οι οποίοι άπλα δεν θα ξανά συνεργαστούν εάν δεν πληρωθούν σε εύλογο διάστημα, αντιλαμβάνεστε το τι προβλήματα δημιουργεί η καθυστέρηση της εξόφλησης.

adb: Υπάρχει κάποια εξέλιξη στην συζήτηση με τον ΣΔΕ και την ΕΕΔΕ αναφορικά με τα home production units;

Α.Τ.:
Υπάρχουν 3 δεδομένα σε αυτό το θέμα. Πρώτον, δεν υπάρχει καμιά αντιδικία ανάμεσα στις ανεξάρτητες εταιρείες παραγωγής και στα home units. Μάλιστα, είναι και μέλη της ΠΑΚΤ και κάνουν πολύ καλές παραγωγές. Δεύτερον, είναι δικαίωμα κάθε διαφημιστικού ομίλου να ιδρύσει ότι είδους εταιρεία πιστεύει ότι εξυπηρετεί τα συμφέροντα του καλύτερα, άρα και μια εταιρεία παραγωγής. Τρίτον, είναι όμως επίσης δικαίωμα μιας ανεξάρτητης εταιρείας παραγωγής να μην αποδέχεται να κρίνεται από έναν οργανισμό, ο οποίος έχει άμεσα συμφέροντα σε μια θυγατρική του εταιρεία. Θεωρούμε πως όταν ο κριτής (διαφημιστική εταιρεία) και ο κρινόμενος (το home unit εν προκειμένω) είναι ουσιαστικά το ίδιο «πρόσωπο», τότε καταλύεται η έννοια του υγιούς ανταγωνισμού, τον όποιο νομίζω πως όλοι πιστεύουμε και επιδιώκουμε. Με την επιστολή μας προς τον ΣΔΕ και την ΕΔΕΕ άπλα διαπιστώναμε τα παραπάνω, διατυπώναμε την θέση μας κι αναλαμβάναμε φυσικά και τις όποιες ευθύνες μας.

adb: Τον Απρίλιο του 2012 η ΠΑΚΤ, ο ΣΕΔΙΚ (Σύνδεσμος Ερμηνευτών Διαφημιστικών Κειμένων) και ο ΣΑΜΕ (Σύνδεσμος Αντιπροσώπευσης Μοντέλων), απευθύνθηκαν στην κεντρική διοίκηση του Publicis Groupe Ευρώπης, σχετικά με τις οφειλές των Leo Burnett και D’arcy, σε εταιρείες Μέλη τους. Ποιο το αποτέλεσμα αυτής της κίνησης;

Α.Τ.:
Οι εταιρείες του Publicis Groupe στην Ελλάδα, άφησαν (άμεσα ή έμμεσα) μια οφειλή 650.000 ευρώ περίπου σε 160 περίπου νομικά ή φυσικά πρόσωπα, που απασχολούνται στο κλάδο της παραγωγής και αντιλαμβάνεσθε ότι το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού αφορά μεροκάματα. Δυστυχώς, δεν ανταποκρίθηκαν στις παρεμβάσεις μας...

adb: Υπάρχουν ευκαιρίες και περιθώρια ανάπτυξης για τις εταιρείες παραγωγής στην Ελλάδα; Μπορεί η κρίση να προσφέρει νέες δυνατότητες;

Α.Τ.:
Οι ίδιες προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες παραγωγής στην Ελλάδα, θεωρώ παράλληλα πως είναι και οι ευκαιρίες που τους δίνουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, δηλαδή...
• Η ευελιξία, η χρήση νέας τεχνολογίας και η επένδυση σε νέους ανθρώπους.
• Η εξωστρέφεια και το άνοιγμα νέων αγορών
• Η εμπειρία που αποκτάμε σήμερα κάτω από δραματικά δύσκολες στιγμές, να γίνει ασπίδα για καλύτερη άμυνα και όπλο ενάντια στον διεθνή ανταγωνισμό.

adb: Η ΠΑΚΤ πιστεύετε πως πρέπει να προχωρήσει σε αλλαγές προκειμένου να ανταποκρίνεται πλήρως στις ριζικές αλλαγές που συντελούνται στην αγορά;

Α.Τ.:
Στην ΠΑΚΤ δεν έχουμε «αντιπολίτευση» και η εκλογή κάθε προέδρου και Δ.Σ. είναι ουσιαστικά μέρος μιας «επαγγελματικής θητείας» που καλούμεθα όλοι με την σειρά μας να υπηρετήσουμε. Κάθε Διοικητικό Συμβούλιο προσπαθούσε να βλέπει μπροστά και να προτείνει απαντήσεις για προβλήματα που δεν είχαν φανεί ακόμη σε όλη τους την διάσταση, έτσι ώστε να μην λειτουργούμε κατασταλτικά και πυροσβεστικά και να μην μας αιφνιδιάζουν σήμερα οι ριζικές αλλαγές που συντελούνται. Έτσι, και το παρόν Διοικητικό Συμβούλιο θα συνεχίσει να προβλέπει και να προτείνει προληπτικά μέτρα σε θέματα που θα απασχολήσουν τον κλάδο τα επόμενα χρόνια.