To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

ΕΔΕΕ: Αντιδρά στον διαγωνισμό για τα μνημεία

ΕΔΕΕ: Αντιδρά στον διαγωνισμό για τα μνημεία
ΕΔΕΕ: Αντιδρά στον διαγωνισμό για τα μνημεία

Τις ενστάσεις της για τον Διαγωνισμό Ιδέων για την «Ενιαία εικόνα και ταυτότητα για τα μνημεία και μουσεία της Ελλάδος» που έχει προκηρύξει το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού διατύπωσε  επίσημα η Ένωση Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος. Στη σχετική επιστολή που υπογράφει ο Πρόεδρος της ΕΔΕΕ Δημήτρης Γ. Μαύρος και η οποία απευθύνεται πέρα από Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων και στον Υπουργό Πολιτισμού Παύλο Γερουλάνο, υπογραμμίζεται σε κάθε τόνο πως το αντικείμενο του εν λόγω διαγωνισμού είναι ακριβώς το επαγγελματικό αντικείμενο του Branding & Design και πως το ζητούμενο έργο δεν απαιτεί μόνον ταλέντο ή εικαστικό ενδιαφέρον, αλλά πρωτίστως εξειδικευμένη γνώση.

Επίσης η ΕΔΕΕ προσπαθεί αφενός να εξηγήσει στους αρμοδίους  πως «αν η Ελλάδα θέλει να αναπτύξει και να προωθήσει σωστά το τουριστικό και πολιτιστικό της προϊόν, θα πρέπει να συνεργαστεί με τους κατάλληλους και αρμόδιους επαγγελματικούς κλάδους για τα αντίστοιχα έργα» αφετέρου να καταστήσει σαφές πως «η σήμανση των μουσείων δεν μπορεί να γίνεται αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης και ψηφοφορίας μέσω διαδικτύου», όπου συμμετέχει το ευρύ κοινό. Ακόμη ο Δημήτρης Γ.  Μαύρος καλεί τους υπευθύνους να επαναξιολογήσουν και να επαναπροσδιορίσουν  τη στρατηγική τους και τονίζει  πως θα «προτιμούσαμε να ζητήσετε pro bono τη δημιουργία και μελέτη του έργου από την ΕΔΕΕ, δεδομένου ότι αυτό θα διαφύλασσε τουλάχιστον την ανάθεσή του στους αρμόδιους επαγγελματίες».

Ο διαγωνισμός

Θα πρέπει να σημειωθεί πως ο διαγωνισμός ιδεών για τη δημιουργία ενιαίας εικόνας και ταυτότητας των Μνημείων και Μουσείων της Ελλάδας διοργανώνεται από το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων, σε συνεργασία με το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού. Ο διαγωνισμός γίνεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Αναβάθμιση Υπηρεσιών των Αρχαιολογικών Χώρων και Μουσείων» και στόχο έχει να ενοποιήσει την εικόνα και ταυτότητα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Αναζητούνται προτάσεις για το λογότυπο «Μνημεία και Μουσεία της Ελλάδας», τις εφαρμογές τους και τη σήμανση σημείων εξυπηρέτησης επισκεπτών των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων. Ο Διαγωνισμός είναι ανοικτός σε εταιρείες και φυσικά πρόσωπα (άνω των 18 ετών) και απευθύνεται σε γραφίστες, σχεδιαστές, εικαστικούς καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, διακοσμητές, και άλλες συναφείς ειδικότητες.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, την επιλογή θα κάνει 7μελής Κριτική Επιτροπή, αποτελούμενη από προσωπικότητες αναγνωρισμένου κύρους ή διακριθέντες εκπροσώπους των οικείων επιστημών ή τεχνών. Στους νικητές του διαγωνισμού θα απονεμηθούν τρία χρηματικά βραβεία των 12.000, 6.000 και 3.000 ευρώ και δύο έπαινοι των 1.000 ευρώ. Ο ένας εκ των δύο επαίνων θα απονεμηθεί βάσει της ψηφοφορίας του κοινού, η οποία θα διεξαχθεί στο Διαδίκτυο.

Μετά την επιλογή των προτάσεων που θα βραβευτούν από την κριτική επιτροπή και το κοινό θα διοργανωθεί τελετή βράβευσης και έκθεση. Η προθεσμία υποβολής προτάσεων ολοκληρώνεται στις 12 Ιανουαρίου 2012 ενώ τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν έως τις 15 Φεβρουαρίου 2012.

Η επιστολή της ΕΔΕΕ

Η συγκεκριμένη διαδικασία προκάλεσε την αντίδραση της ΕΔΕΕ, η οποία διατυπώθηκε επίσημα με την παρακάτω επιστολή:

«Η Ένωση Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος εκπροσωπεί όλα τα αντικείμενα της Επικοινωνίας στη χώρα, μεταξύ αυτών και το Branding & Design. Οι εξειδικευμένες εταιρίες που υπηρετούν αυτό το αντικείμενο στην Ελλάδα, έχουν αναγνωρισμένη τεχνογνωσία και εμπειρία στην ανάπτυξη σημάτων και εφαρμογών τους και διακρίνονται διεθνώς για τη δημιουργικότητά τους, όπως συνέβη πρόσφατα, όπου η σημαντική διάκριση Red Dot απονεμήθηκε σε ελληνική εταιρία.

Το αντικείμενο του διαγωνισμού που έχετε προκηρύξει είναι ακριβώς το επαγγελματικό αντικείμενο του Branding & Design και το ζητούμενο έργο δεν απαιτεί μόνον ταλέντο ή εικαστικό ενδιαφέρον, αλλά πρωτίστως εξειδικευμένη γνώση. Διότι, δεν πρόκειται για μια ελεύθερη καλλιτεχνική έκφραση, αλλά για ένα νέο σήμα και μια σειρά τεχνικών εφαρμογών με συγκεκριμένες απαιτήσεις.

Επανειλημμένα, τα δύο τελευταία χρόνια οι επαγγελματίες της Επικοινωνίας επισημαίνουμε στο Κράτος και ιδιαίτερα στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού ότι αν η Ελλάδα θέλει να αναπτύξει και να προωθήσει σωστά το τουριστικό και πολιτιστικό της προϊόν, θα πρέπει να συνεργαστεί με τους κατάλληλους και αρμόδιους επαγγελματικούς κλάδους για τα αντίστοιχα έργα. Αυτή είναι η μόνη αναγκαία συνθήκη για μια συνεπή και αποτελεσματική δουλειά, ώστε η «βαρύτερη βιομηχανία» της χώρας να κατακτήσει το μερίδιο που της αξίζει στη διεθνή αγορά. Χωρίς εξαιρέσεις, οι χώρες τις οποίες η Ελλάδα προσπαθεί να ανταγωνιστεί είναι αυτές που εμπιστεύονται τους επαγγελματίες.

Για τους παραπάνω λόγους, δεν πιστεύουμε ότι η διαδικασία που επιλέξατε είναι η ενδεδειγμένη, χωρίς να ακυρώνουμε την αξία ανθρώπων από την αρχιτεκτονική, τη διακόσμηση ή τα εικαστικά. Αντίθετα, πρεσβεύοντας την επαγγελματική εξειδίκευση, ο κλάδος μας θα δήλωνε αναρμόδιος για να σχεδιάσει, λόγου χάριν, νέα εντευκτήρια των μουσείων ή να προτείνει εικαστικές παρεμβάσεις στους χώρους τους. Πολύ περισσότερο, η σήμανση των μουσείων δεν μπορεί να γίνεται αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης και ψηφοφορίας μέσω διαδικτύου, διότι το ευρύ κοινό, όπως είναι φυσικό, λειτουργεί στη λογική του μέσου όρου και τα ελληνικά μουσεία σήμερα χρειάζονται δουλειά πάνω από αυτόν.

Επισημαίνουμε, ακόμη, ότι πρώτα πρέπει να καταλήξετε στο νέο κοινό σήμα και ύστερα να ζητήσετε τις εφαρμογές του. Η επιλογή του σήματος είναι καθοριστική για την ταυτότητα των μουσείων και πολύ σημαντικότερη απόφαση, ενώ αντίστροφα κάποιες τεχνικές λύσεις μπορεί να λειτουργήσουν υπέρ ενός αδύναμου σήματος ή κατά ενός πολύ καλού. Το σήμα θα σας ακολουθεί για πολύ περισσότερο καιρό από τις εφαρμογές του.

Τέλος, είναι σαφές ότι η οικονομική λογική που διέπει την προκήρυξή σας είναι αυτή του βραβείου και όχι της επαγγελματικής αμοιβής. Αντιλαμβανόμαστε ότι το Υπουργείο σας έχει περιορισμένα κονδύλια στη διάθεσή του και σε αυτή την περίπτωση, θα προτιμούσαμε να ζητήσετε pro bono τη δημιουργία και μελέτη του έργου από την ΕΔΕΕ, δεδομένου ότι αυτό θα διαφύλασσε τουλάχιστον την ανάθεσή του στους αρμόδιους επαγγελματίες. Το Υπουργείο Πολιτισμού & Τουρισμού γνωρίζει πολύ καλά ότι όταν πρόκειται να συνεισφέρουμε σε μείζονες εθνικές προσπάθειες, ουδέποτε έχουμε φεισθεί πόρων και χρόνου. Η δωρεάν προσφορά της ανάπτυξης και επιμέλειας της καμπάνιας του ΕΟΤ «Ελλάδα, κομμάτι της ψυχής μας», καθώς και της δημιουργίας του σήματος «Συμμαχία για την Ελλάδα», από τα Μέλη μας είναι το πρόσφατο χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Για όλα τα παραπάνω, σας καλούμε να επαναξιολογήσετε και να επαναπροσδιορίσετε τη στρατηγική σας, τόσο για το παρόν έργο, όσο και για το μέλλον και αναμένουμε να καλέσετε την Ένωσή μας να συμμετάσχει στην Επιτροπή Αξιολόγησης με εμπειρογνώμονα του Branding & Design, όπως εξάλλου ορίζεται εκ του νόμου για όλα τα έργα Επικοινωνίας του Δημόσιου Τομέα».