To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Ήξεις αφήξεις για το αγγελιόσημο

Ήξεις αφήξεις για το αγγελιόσημο
Ήξεις αφήξεις για το αγγελιόσημο

Γράφει η ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Νέα τροπή λαμβάνει το θέμα της σταδιακής κατάργησης του αγγελιοσήμου μετά και τη διάψευση διά στόματος υπουργού Εργασίας, Γιάννη Βρούτση, ότι, ανάμεσα στους 93 πόρους που θα καταργηθούν από την 1η/1/2015, περιλαμβάνεται και ο φόρος αυτός υπέρ τρίτων που καλύπτεται από τη διαφημιστική αγορά υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων του κλάδου. Σημειώνουμε ότι με το πρόσφατο πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε στη Βουλή καταργήθηκαν οι πόροι για 25 Ταμεία, κυρίως επικουρικά.

Προηγήθηκαν διαπραγματεύσεις και πιέσεις από τα συνδικαλιστικά σωματεία των δημοσιογράφων και των κλάδων ΜΜΕ, με το προεδρείο της ΕΣΗΕΑ να αποσπά τελικά τη διαβεβαίωση ότι δεν θα χαθεί ο πόρος, ούτε σταδιακά, σε χρονικό ορίζοντα διετίας.

Ωστόσο, η συζήτηση έχει ανοίξει, μετά και την αναφορά του ΟΟΣΑ στα τέλη και στις εισφορές που επιβαρύνουν τη διαφημιστική δαπάνη και τα οποία χαρακτηρίζονται στην έκθεση ως μοναδικά στον κόσμο.

Από την άλλη πλευρά τα δύο στρατόπεδα παραμένουν εχθρικά το ένα προς το άλλο. Ο μεν κλάδος των δημοσιογράφων αντιτάσσεται στην κατάργηση του αγγελιοσήμου, επισημαίνοντας ότι δεν συνιστά «πόρο υπέρ τρίτων», αλλά «οιονεί εργοδοτική εισφορά» για την κάλυψη των ασφαλιστικών ταμείων, με τους εκδότες να έχουν αντιπροτείνει τη μείωση του αγγελιοσήμου από 20% σε 10% και την ανακατανομή του. Εναλλακτικές λύσεις που έχουν κατατεθεί στο τραπέζι, είναι το αγγελιόσημο να γίνει αυστηρά ανταποδοτικό και μόνο για την ενίσχυση του ασφαλιστικού ταμείου. Οι διαφημιζόμενοι (ΣΔΕ), αν και αντιτίθενται στη διατήρησή του, περιορίζονται διά του ΣΔΕ να δηλώσουν σε ήπιους τόνους ότι «ούτως ή άλλως θα συνεχίσουν να επενδύουν το ίδιο ποσόν για την προβολή τους, ανεξαρτήτως της τύχης του αγγελιοσήμου».

Πιο δυνατά έχει ακουστεί η φωνή της ΕΔΕΕ που έχει ήδη τοποθετηθεί από το 2010, όταν ο τότε πρόεδρός της είχε δηλώσει ότι «το αγγελιόσημο αποτελεί την πλέον επαχθή επιβάρυνση υπέρ προνομιούχων τρίτων στην Ελλάδα, καθώς κάθε διαφήμιση ή δημοσίευση στα ΜΜΕ χρεώνεται υπέρ του ταμείου των δημοσιογράφων με ποσοστό αγγελιοσήμου ύψους 20% για τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο και 21,5% για τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα. Ποσοστό του αγγελιοσήμου χρηματοδοτεί, αδικαιολόγητα, σωματειακού χαρακτήρα ιδιωτικά ταμεία και συνδικαλιστικού χαρακτήρα ιδιωτικές επαγγελματικές ενώσεις δημοσιογράφων και εργαζομένων στα ΜΜΕ, όπως η ΕΣΗΕΑ, οι περιφερειακές Ενώσεις Δημοσιογράφων, η Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου και άλλες».

Οι διαψεύσεις του υπουργού Εργασίας πάντως ήρθαν λίγες ημέρες μετά τη διαρροή πληροφοριών ότι το αγγελιόσημο καταργείται σε ορίζοντα 2ετίας και ότι το τρέχον έτος, το 2014, θα εκπέσει το αγγελιόσημο για τον ΕΔΟΕΑΠ και από το 2015 ως «φόρος υπέρ τρίτων» θα καταργηθεί και για το ΕΤΑΠ ΜΜΕ. Θυμίζουμε ότι το ίδιο το ταμείο των εργαζομένων στα ΜΜΕ, στο οποίο ανήκουν και οι εκδότες του Τύπου, αποδέχθηκε το χαρακτηρισμό του αγγελιοσήμου ως «φόρου υπέρ τρίτων», παρά τα στοιχεία που είχαν κατατεθεί από το αντίπαλο δέος που έκαναν λόγο για εργοδοτική εισφορά.

Τι είναι το αγγελιόσημο

Το αγγελιόσημο που αντιστοιχεί στις διαφημίσεις που αναφέρονται στο άρθρο 12 του Ν.2328/1995, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 33 του Ν.2429/1996, κατατίθεται από τους υπόχρεους σε ειδικούς λογαριασμούς που τηρούνται σε τράπεζα ή σε τράπεζες και ειδικότερα, το προερχόμενο

α) από διαφημίσεις της τηλεόρασης σε λογαριασμό με τίτλο «Ειδικός Λογαριασμός Αγγελιοσήμου» σε λογαριασμό με τίτλο «Ειδικός Λογαριασμός Αγγελιοσήμου Ραδιοφωνικών Σταθμών Ν.2328/1995» (ΕΛΑΤΣ),
β) από διαφημίσεις του Ραδιοφώνου σε λογαριασμό με τίτλο «Ειδικός Λογαριασμός Αγγελιοσήμου Ραδιοφωνικών Σταθμών Ν.2328/1995» (ΕΛΑΡΣ),
γ) από διαφημίσεις περιοδικού Τύπου σε λογαριασμό με τίτλο «Ειδικός Λογαριασμός Αγγελιοσήμου Περιοδικού Τύπου Ν.2328/1995» (ΕΛΑΠΤ) και δ) από διαφημίσεις του ημερήσιου Τύπου σε λογαριασμό με τίτλο «Ειδικός Λογαριασμός Αγγελιοσήμου Ημερήσιου Τύπου Ν.2328/1995» (ΕΛΑΗΤ).

Ο υπόχρεος για την κατάθεση του αγγελιοσήμου οφείλει να προσκομίζει στην τράπεζα πλήρως συμπληρωμένο και υπογεγραμμένο ειδικό έντυπο του ΤΣΠΕΑΘ, όταν πρόκειται για αγγελιόσημο τηλεοπτικών σταθμών, ραδιοφωνικών σταθμών και περιοδικού Τύπου, ή του ΕΔΟΕΑΠ, όταν πρόκειται για αγγελιόσημο ημερήσιου Τύπου. Τα έντυπα αυτά, τα μέσα ενημέρωσης, τα προμηθεύονται από το ΕΤΑΠ ΜΜΕ ή τον ΕΔΟΕΑΠ κατά περίπτωση.

TAGS: advertising