To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Παππάς: Επιβεβαίωση της Κομισιόν για ΕΣΡ

Παππάς: Επιβεβαίωση της Κομισιόν για ΕΣΡ
Παππάς: Επιβεβαίωση της Κομισιόν για ΕΣΡ

Μνημείο διαστρέβλωσης αποτελεί το σημερινό δελτίο Τύπου της πρώην δημοσιογράφου του Mega, κυρίας Μαρίας Σπυράκη, με το οποίο η νυν Ευρωβουλευτής της ΝΔ ανακαλύπτει ότι «Σοβαρά ερωτήματα επάρκειας των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ ώστε να διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του και άρα τελικά η δυνατότητά του να επικυρώσει την αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, εγείρει η Κομισιόν», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή του ο Υπουργός Επικρατείας Ν. Παππάς.

Οπως επισημαίνει το υπουργείο, «όποιος διαβάσει την απάντηση του αρμόδιου Επίτροπου για την ψηφιακή Οικονομία και Κοινωνία, κ. Γκίντερ Έτινγκερ, σε ερώτηση της κυρίας Σπυράκη θα διαπιστώσει ότι –αντίθετα με τα όσα ισχυρίζεται η ίδια στην ανακοίνωσή της- η Κομισιόν επιβεβαιώνει πλήρως τη διαδικασία που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση στο θέμα της αδειοδότησης. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Επίτροπος, «η οδηγία για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων (οδηγία ΥΟΑΜ) δεν περιλαμβάνει ρητή υποχρέωση για τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν ανεξάρτητο ρυθμιστικό φορέα, εάν αυτός δεν υπάρχει ήδη»! Με άλλα λόγια, ο αρμόδιος Επίτροπος ξεκαθαρίζει πως –σε ό,τι αφορά την κοινοτική νομοθεσία- η Ελλάδα θα μπορούσε καν να μην διαθέτει ΕΣΡ! Παρά ταύτα, η πρώην δημοσιογράφος του Mega και νυν Ευρωβουλευτής της ΝΔ «ανακαλύπτει» προβλήματα επάρκειας των αρμοδιοτήτων του ΕΣΡ (που, σε ό,τι αφορά στην Κομισιόν θα μπορούσε και να μην υπάρχει!) σχετικά με την αδειοδότηση...

Από την απάντηση του Επιτρόπου, πάντως, είναι σαφές ότι το εύρος των αρμοδιοτήτων –αν, δηλαδή, θα περιλαμβάνει την αδειοδότηση κ.λπ.)- της τυχόν υφιστάμενης εθνικής ρυθμιστικής αρχής στη συγκεκριμένη αγορά (εν προκειμένω του ΕΣΡ) εναπόκειται στον εθνικό νομοθέτη. Αρα, στην περίπτωση της Ελλάδας, στον συνταγματικό νομοθέτη, ο οποίος αποδίδει αποκλειστικά στο ΕΣΡ μόνο την αρμοδιότητα ελέγχου και επιβολής κυρώσεων.

Όμως, η απάντηση του Επιτρόπου είναι πολύτιμη για το δημόσιο διάλογο που διεξάγεται αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα γύρω από το θέμα των τηλεοπτικών αδειών και για έναν ακόμη λόγο. Διότι αποστομώνει όσους ισχυρίζονται ότι η Κομισιόν έχει αποδεχθεί καταγγελίες για δήθεν «σοβαρές παραβιάσεις της κοινοτικής νομοθεσίας» από τη διαδικασία με την οποία η ελληνική κυβέρνηση προωθεί το διαγωνισμό για τις άδειες.

Επ\' αυτού, η απάντηση του κ. Έτινγκερ δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας: «Οι υπηρεσίες της Επιτροπής επιθυμούν να λάβουν διευκρινίσεις ως προς τις συνθήκες υπό τις οποίες ο πάροχος δικτύου ERT-Net θα αναμετέδιδε πρόγραμμα τηλεοπτικού περιεχομένου παρόχων που δεν επιδιώκουν στόχους γενικού συμφέροντος, καθώς και ως προς το καθεστώς ιδιοκτησίας της ERT-Net». Καμία σχέση με τον διαγωνισμό για τις άδειες! Αλλά ακόμη και για αυτό το ζήτημα –που δεν υπάγεται στην αρμοδιότητα του υπουργείου Επικρατείας- ο Επίτροπος διευκρινίζει ότι «οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν μπορούν να τοποθετηθούν επί του θέματος» πριν λάβουν τις σχετικές παρατηρήσεις των ελληνικών αρχών.

Δεδομένου ότι η κυρία Σπυράκη «πήγε για μαλλί και βγήκε κουρεμένη», αφού αναζητούσε επιχειρηματολογία προκειμένου να βάλει εμπόδια στην αδειοδότηση των ιδιωτικών καναλιών και κατάφερε ακριβώς το αντίθετο, καλείται πλέον η ΝΔ και ο νέος της αρχηγός να τοποθετηθούν ξεκάθαρα: Επιθυμούν να προχωρήσει ο διαγωνισμός που θέτει τέρμα στο 25ετές καθεστώς ανομίας των ιδιωτικών καναλιών στην Ελλάδα; Ή απώτερος στόχος τους είναι να διατηρηθεί το status quo που εκθέτει διεθνώς τη χώρα μας ως το μόνο κράτος μέλος της Ε.Ε. το οποίο ουδέποτε υλοποίησε οποιαδήποτε επίσημη διαδικασία και διατήρησε το καθεστώς των προσωρινών αδειών των ιδιωτικών καναλιών επί 25 χρόνια;»

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο απάντησης του Επιτρόπου, εξ ονόματος της Κομισιόν:

«Η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών φορέων του οπτικοακουστικού τομέα έχει πολύ μεγάλη σημασία για την αμερόληπτη εφαρμογή των κανόνων περί οπτικοακουστικών μέσων. Όσον αφορά τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, η ανεξαρτησία των ρυθμιστικών φορέων θεωρείται σημαντική για τη διατήρηση της ελευθερίας και της πολυφωνίας τους. Για την αξιολόγηση της ανεξαρτησίας των ρυθμιστικών φορέων, συναφή κριτήρια είναι το αν διαθέτουν επαρκείς ρυθμιστικές εξουσίες και αν δεν δεσμεύονται από οδηγίες. Σε αντίθεση με τα πλαίσια για τις τηλεπικοινωνίες, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, την ενέργεια ή την προστασία των δεδομένων, η οδηγία για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων (οδηγία ΥΟΑΜ) δεν περιλαμβάνει ρητή υποχρέωση για τα κράτη μέλη να δημιουργήσουν ανεξάρτητο ρυθμιστικό φορέα, εάν αυτός δεν υπάρχει ήδη.

Το άρθρο 4 της οδηγίας 2006/111/ΕΚ για τη διαφάνεια και τα σημεία 60 έως 62 της ανακοίνωσης για τις ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις (ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις στη δημόσια ραδιοτηλεόραση, ΕΕ C 257 της 27.10.2009, σ. 1) απαιτούν από τα κράτη μέλη να διασφαλίζουν τον σαφή και κατάλληλο διαχωρισμό δραστηριοτήτων μεταξύ δημόσιας και μη δημόσιας υπηρεσίας περιλαμβανομένου του σαφούς διαχωρισμού των λογαριασμών.

Οι υπηρεσίες της Επιτροπής επιθυμούν να λάβουν διευκρινίσεις ως προς τις συνθήκες υπό τις οποίες ο πάροχος δικτύου ERT-Net θα αναμετέδιδε πρόγραμμα τηλεοπτικού περιεχομένου παρόχων που δεν επιδιώκουν στόχους γενικού συμφέροντος, καθώς και ως προς το καθεστώς ιδιοκτησίας της ERT-Net. Όσον αφορά τις σχετικές με τις κρατικές ενισχύσεις πτυχές του ίδιου ζητήματος, οι υπηρεσίες της Επιτροπής προώθησαν στις ελληνικές αρχές σχετική καταγγελία για να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους, διαδικασία που εξακολουθεί να εκκρεμεί εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορίων. Πριν λάβουν και αξιολογήσουν τις εν λόγω παρατηρήσεις, οι υπηρεσίες της Επιτροπής δεν μπορούν να τοποθετηθούν επί του θέματος. Η Επιτροπή δεν αποκαλύπτει τα έγγραφα που αποτελούν μέρος εκκρεμούς διαδικασίας».