To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Της εποχής «ΡΟΜΑΝΤΣΟ»

Της εποχής «ΡΟΜΑΝΤΣΟ»

Του Θανάση Παπαμιχαήλ

Η επανακυκλοφορία του ως ένθετο στο ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ προκαλεί σε όλους όσοι έζησαν την εποχή του ΡΟΜΑΝΤΣΟΥ συγκίνηση και νοσταλγία. Ιδιαίτερα στη δική μας διαφημιστική οικογένεια, μια και η ιστορία της ελληνικής διαφήμισης έχει γραφτεί και μέσα από τις σελίδες του. Με τις ρομαντικές διαφημιστικές καταχωρίσεις διαφημιστικών εταιρειών, όπως ΓΝΩΜΗ, ΑΛΕΚΤΩΡ, ΜΙΝΩΣ και άλλων, που έγραψαν και κάποιες γράφουν ακόμη την ιστορία της ελληνικής διαφήμισης.

Ήταν η εποχή που δεν είχαν γραφτεί ακόμη άρθρα για το brain wash της διαφήμισης και δεν υπήρχαν οι επικριτές της να την κατηγορούν ότι χρησιμοποιεί τεχνικές για έλεγχο του ανθρώπινου υποσυνείδητου, αποχαύνωση, σεξισμό, γυναικείο ρατσισμό και έλεγχο της μάζας. Ήταν η εποχή της διαφημιστικής αθωότητας, με μοναδικούς στόχους της διαφήμισης τη γνωριμία του προϊόντος, την απαρίθμηση των πλεονεκτημάτων του και την αγορά του από το καταναλωτικό κοινό.

Στις πρώτες αυτές διαφημιστικές καταχωρίσεις θαυμάζουμε τη δημιουργικότητα και τα στοχευμένα μηνύματα στο κοινό στο οποίο απευθύνονται. Ακόμη και η διαδραστική επικοινωνία είχε το ρόλο της στην παλιά καλή εποχή. Τις 500 μπάλες θαλάσσης της NIVEA θα τις κέρδιζαν όσοι συναρμολογούσαν σε μια φράση όλα τα μαύρα γράμματα που υπήρχαν στη διαφημιστική της καταχώριση. Τα ίδια διαφημιστικά παιχνίδια δεν γίνονται και σήμερα;

Ίσως κάποιοι νέοι διαφημιστές βιαστούν να συμπεράνουν ότι πολλές από τις καταχωρίσεις είναι απλοϊκές, αφελείς ή και μόνο ανακοινώσεις με λίγο διαφήμιση. Ίσως κάποιοι άλλοι θεωρήσουν άσκοπη την επίκληση σε ένα παρελθόν που δεν επιστρέφει ούτε καν σαν μνήμη. Όμως, πολλές από τις παλιές διαφημιστικές καταχωρίσεις δεν απέχουν πολύ από έργα τέχνης, άλλωστε δημιουργοί όπως ο Βακιρτζής, ο Κουσέντος και άλλοι γνωστοί ζωγράφοι με την τέχνη τους έδωσαν φως και λάμψη στην εικόνα της διαφήμισης ως τέχνη.


Υ.Γ. Η αδυναμία των σύγχρονων ηλεκτρονικών υπολογιστών στη συγγραφή κειμένου με το πολυτονικό σύστημα, δεν επέτρεψε στο παρόν κείμενο να γραφτεί όπως τα κείμενα στις τότε διαφημίσεις.