To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

H επιστροφή των 45+

H επιστροφή των 45+
Οι καταναλωτές με τους γκρίζους κροτάφους, οι 45+ όπως αρέσκεται να τους αποκαλεί η βιομηχανία της έρευνας, κάνουν ένα δυναμικό come back και μπαίνουν ξανά στο πεδίο του ενδιαφέροντος διαφημιστών και brands.

Γράφει η ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Τους είχαν βγάλει από το χάρτη. Ορισμένες έρευνες σχεδόν τους είχαν ξεγράψει. Συχνά απαξιώθηκαν, θεωρήθηκαν «ντεπασέ», ξεπερασμένοι, τεχνολογικά αναλφάβητοι, καταναλωτικά ανίσχυροι. Η τηλεόραση, στις μεγάλες της δόξες, μιλούσε κάθε άλλη γλώσσα εκτός από τη δική τους. Οι εφημερίδες, αν και γνώριζαν ότι συνιστά το πιστό τους κοινό, τους γύρισαν την πλάτη, φλερτάροντας με παντελώς μη… εφημεριδοφάγα κοινά, ενώ το Διαδίκτυο και η αγορά θεώρησε -λάθος- ότι το online και «αυτοί» αποτελούν δύο κόσμους που δεν θα συναντηθούν ποτέ. Media και μεγάλοι διαφημιζόμενοι έκαναν το λάθος να τους αγνοήσουν, θεωρώντας τους οικονομικά ανίσχυρους ή απλώς «πορτοφόλια» από τα οποία αντλούν πόρους τα νεότερα κοινά, δηλαδή οι millennials, αυτό το πολύ ενδιαφέρον, πλην δύσκολο και άπιστο, κοινό.

Ο λόγος για τους καταναλωτές με γκρίζους κροτάφους, τους 45άρηδες + όπως αρέσκεται να τους αποκαλεί η βιομηχανία της έρευνας, που πλέον ξαναμπαίνουν στο κάδρο της ανάλυσης και κάνουν ένα δυναμικό come back, καθώς από τη μια οι ερευνητές αναθεώρησαν και από την άλλη άλλαξαν και αυτοί. Σε αυτό ίσως να συνέβαλαν και οι millennials, που πλέον αντιμετωπίζονται ως ένα κοινό που επικοινωνεί σε μια διαφορετική, δική του, «γλώσσα», και είναι στην πραγματικότητα ένα target group που αποζητά σύντομες -έως και επιφανειακές- εμπειρίες εναλλασσόμενες, γιατί τις βαριέται. Ένα αυστηρό κοινό με τεράστιες απαιτήσεις, χωρίς διάθεση να δώσει κάτι αντίστοιχο σε αντάλλαγμα, και με καμία εγγύηση πιστότητας, ακόμα κι όταν μένει ευχαριστημένο.

Ως αποτέλεσμα, όσες μάρκες πιστεύουν πως αξίζει να επενδύουν πολύ δυνατά στους καταναλωτές τους όταν είναι νέοι ώστε να μείνουν πιστοί «για πάντα», ρισκάρουν μέρος του budget τους, καθώς αυτό το πολύ νεανικό κοινό με το οποίο θεωρούν ότι χτίζουν δυνατή σχέση, μπορεί και να μην είναι καν στην Ελλάδα μετά από πέντε χρόνια!

Αφού περάσαμε εκείνη την εποχή όπου τα target groups κολλούσαν, σταματούσαν… στον αριθμό 44, ας ρίξουμε το φακό μας, μέσα από μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έρευνα της Focus Bari, στους 45+ εστιάζοντας στο πραγματικό «κλειδί της επιτυχίας»… Στην έρευνα συμμετέχουν άτομα ηλικίας 45 και άνω (έως 74 ετών) και το 35% κατοικούν στην Αττική, το 10% στη Θεσσαλονίκη και το 55% στην περιφέρεια. Πάνω από 2 στους 5 γύρω μας, λοιπόν, ανήκουν στο κοινό των 45+, καθώς αυτοί είναι που αποτελούν κάτι παραπάνω από το 40% του ενήλικου πληθυσμού.

Η ανθρωπογεωγραφία των ώριμων καταναλωτών

Επί της ουσίας, οι 45+ απαρτίζονται από 3 ειδών κοινά, ισοδύναμα μεταξύ τους ως προς το μέγεθός τους: τους νεότερους, που ανήκουν στο group 45-54 ετών και οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι εργαζόμενοι, οικογενειάρχες με ανήλικα παιδιά στο σπίτι και βεβαρημένοι ακόμα με αρκετές οικονομικές υποχρεώσεις.

Οι 55-64 ετών, που βρίσκονται στην αμέσως επόμενη φάση, που μόλις έχει αποκαταστήσει τα παιδιά τους, οπότε είναι σε μικρότερο βαθμό δεσμευμένοι σε επίπεδο οικονομικών υποχρεώσεων, ενώ παράλληλα πολλοί από αυτούς είναι ακόμα ενεργοί εργασιακά και είναι και η ομάδα των 65+, που κατά βάση είναι άνθρωποι που έχουν αποχωρήσει από την αγορά εργασίας και είναι εκείνοι που ξοδεύουν σήμερα με την περισσότερη σκέψη, καθώς αλλιώς είχαν μάθει να ζουν και να ξοδεύουν στην προ κρίσης εποχή, ενώ σήμερα παρακολουθούν με δέος τις συντάξεις τους να μειώνονται, τα παιδιά τους να βρίσκονται άνεργα ή να αντιμετωπίζουν αυξημένες υποχρεώσεις με μειωμένα έσοδα και τα εγγόνια τους να μεταναστεύουν… Ως προς τις καταναλωτικές του τάσεις, το κοινό 45+ θα λέγαμε ότι είναι ένα κοινό με τη δική του δυναμική, προσανατολισμένο περισσότερο στο «εμείς χρειαζόμαστε» (στην οικογένεια) και λιγότερο προσανατολισμένο σε προσωπικές του ανάγκες τύπου «εγώ θα ήθελα»…

Σε γενικές γραμμές, το κοινό αυτό δείχνει να εκτιμά και να εμπιστεύεται τα προϊόντα που έχουν πίσω τους παράδοση όπως και τις υπηρεσίες που βασίζονται σ’ αυτό που λέγεται «σεβασμός» ή «προτεραιότητα» στον άνθρωπο/καταναλωτή.