To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

C. Nelissen, Innovation Βooster Hellas: «Χτίζοντας» το εργαστήρι καινοτομίας της Interamerican

C. Nelissen, Innovation Βooster Hellas: «Χτίζοντας» το εργαστήρι καινοτομίας της Interamerican
Με τη στήριξη του top management και αξιοποιώντας τη γενικότερα φιλική προς την καινοτομία φιλοσοφία της, η Interamerican έχει δημιουργήσει ένα εσωτερικό πρόγραμμα καινοτομίας που της έχει προσφέρει θετικά επιχειρηματικά αποτελέσματα, ακόμη και διάκριση στα Marketing Excellence Awards. H Carlijn Nelissen της Innovation Βooster, που συνέβαλε σε αυτό το project, μας δίνει τις λεπτομέρειες.

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

adb: Μπορείτε να μας παρουσιάσετε συνοπτικά την Innovation Booster; Πώς ξεκινήσατε στην Ολλανδία, ποιες ακριβώς υπηρεσίες προσφέρετε και ποιος είναι ο στόχος σας σαν εταιρεία;

C.N.:
Η Innovation Booster ιδρύθηκε το 2012 στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας από τρεις μηχανικούς, αποφοίτους του Τεχνικού Πανεπιστημίου του Delft. Παρατήρησαν πως οι start ups είναι πελατοκεντρικές και γρήγορες, αλλά δεν διαθέτουν τους πόρους που χρειάζονται για να αναπτυχθούν. Ταυτόχρονα, οι μεγάλοι οργανισμοί διαθέτουν αυτούς τους πόρους, αλλά δεν είναι ευκίνητοι και πελατοκεντρικοί. Έτσι ανέπτυξαν μια μεθοδολογία που  ονόμασαν «Entrepreneurial nnovation» και βασίζεται στις αρχές «Lean Startup», «Design Thinking» και «Agile & Scrum». Με λίγα λόγια, ένας start-up τρόπος εργασίας που μπορεί να συνδυαστεί με το εταιρικό corporate πλαίσιο. Η Innovation Booster είναι μια νέα και hands-on συμβουλευτική εταιρεία. Διευκολύνουμε τους μεγάλους οργανισμούς να αναπτύξουν νέα προϊόντα, υπηρεσίες και διαδικασίες, που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των πελατών. Εφαρμόζουμε πρακτικές αιχμής όσον αφορά την καινοτομία, για να εξετάσουμε την καταναλωτική συμπεριφορά σε πραγματικό χρόνο. Η Innovation Booster εξειδικεύεται στο να καθιστά την καινοτομία προσβάσιμη και συναρπαστική για τους μεγάλους οργανισμούς. Είμαστε υπερήφανοι που έχουμε εργαστεί με περισσότερους από 70 πελάτες σε όλη την Ευρώπη και ο μέσος όρος ικανοποίησής τους (client happiness) αγγίζει το 8,6 στα 10. Μεταξύ των πελατών μας συμπεριλαμβάνονται οι Ahold, ING, APG, FedEx & Interamerican. Είμαστε μια ομάδα 50 ανθρώπων με entrepreneurial σκέψη και ισχυρό κίνητρο, μεταξύ 24 και 32 ετών, και έχουμε έδρα το Άμστερνταμ και την Ελλάδα. Αυτή δε την περίοδο εργαζόμαστε για τη δημιουργία ενός γραφείου και στη Νέα Υόρκη. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ο στόχος μας ως εταιρεία είναι να διπλασιάσουμε το «προσδόκιμο ζωής» των εταιρειών του δείκτη Fortune 500 μέσα από την «Entrepreneurial Innovation» μεθοδολογία.


adb: Η πορεία σας στην Ελλάδα ξεκίνησε με ένα μεγάλο project για την Interamerican. Πώς ξεκίνησε η συνεργασία και τι ακριβώς περιελάμβανε;

C.N.:
Μέσω της ολλανδικής ασφαλιστικής εταιρείας Achmea, ξεκινήσαμε συνεργασία με την Interamerican στην Αθήνα, τον Μάιο του 2016. Στο πλαίσιο του project, ήμασταν υπεύθυνοι για την εκμάθηση και εφαρμογή της μεθοδολογίας “Entrepreneurial Innovation” από επιλεγμένες ομάδες υπαλλήλων, με στόχο την εξερεύνηση και την επικύρωση νέων επιχειρηματικών ιδεών.


adb: Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραπάνω στοιχεία για το ενδοεταιρικό αυτό πρόγραμμα που δημιουργήσατε στην Interamerican;

C.N.:
Ξεκινήσαμε κάνοντας μικρά βήματα. Με μία μόνο ομάδα από τους ανθρώπους της Interamerican. Όταν κατορθώσαμε να έχουμε αποτελέσματα, σε μόλις 8 εβδομάδες, τα προβάλαμε σε όλο τον οργανισμό και προετοιμάσαμε τον εσωτερικό επιταχυντή με πολλαπλές ομάδες. Με τη φιλοσοφία «Learn by Doing» έχουμε βοηθήσει διάφορες ομάδες με διαφορετικούς ορίζοντες καινοτομίας (σ.σ. αναφέρεται στο μεθοδολογικό πλαίσιο «Τρεις Ορίζοντες») να φέρουν αποτελέσματα και να αναπτύξουν νέα προϊόντα, υπηρεσίες και διαδικασίες.


adb: Ποια είναι τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα όσον αφορά τη συνεργασία σας με την Interamerican; Πού παρατηρείτε και οι δύο βελτίωση;

C.N.:
Σε στενή συνεργασία με την Interamerican αναπτύξαμε μια tailor-made μεθοδολογία εξερεύνησης και επικύρωσης νέων επιχειρηματικών ιδεών, η οποία εντάχθηκε στο πρόγραμμα καινοτομίας «Imagine» της Interamerican για το οποίο η εταιρεία διακρίθηκε. Η καινοτομία συχνά αντιμετωπίζεται ως ενέργεια υψηλού ρίσκου, αλλά η δική μας δομημένη μεθοδολογία είναι προσβάσιμη, στηρίζεται στα data και -πάνω από όλα- μειώνει τους κινδύνους. Μειώνει τις απώλειες και αυξάνει την επιτυχία στο product development, ενώ έχει ως αποτέλεσμα τη βελτίωση τόσο του top line όσο και του bottom line. Αυτό που κάνει τα παραδοτέα μας διαφορετικά, είναι πως ποτέ δεν προσφέρουμε απλά μια μελέτη. Αφήνουμε πίσω μας αλλαγμένους τρόπους σκέψης και εργασίας. Αυτό για το οποίο είμαι ιδιαίτερα υπερήφανη είναι το γεγονός πως έχουμε μπορέσει να ενδυναμώσουμε κάποια από τα μέλη των ομάδων, ούτως ώστε να εξελιχθούν σε «internal boosters» και εμείς να μη χρειαζόμαστε πια. Έχουμε αναπτύξει έναν πραγματικά αυτόνομο, βιώσιμο και συνεχή μηχανισμό καινοτομίας εντός της Interamerican.


adb: Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζετε στην προσπάθειά σας να συνδυάσετε τη νοοτροπία των start-ups με τους πόρους και τις δομές των μεγάλων οργανισμών; Πώς τις ξεπεράσατε στη συνεργασία με την Interamerican;

C.N.:
Η κύρια πρόκληση είναι να ξεπεράσεις τα παλιά μοτίβα, που βασίζονται σε ατελείωτες συζητήσεις, εικασίες σχετικά με τις επιθυμίες των πελατών και έναν τρόπο σκέψης με όρους προβλημάτων και όχι λύσεων. Επιπρόσθετα, είναι πολύ σημαντικό οι άνθρωποι να σκέφτονται πέρα από τα τμήματά τους ή το job description τους. Θα πρέπει να εργάζονται πραγματικά με τρόπο υπερ-τμηματικό (crossdepartmental) και πελατοκεντρικό (customer-centric). Στην αρχή, πάντα παρατηρείται ένα επίπεδο αντίστασης/σκεπτικισμού απέναντι σε αυτόν τον νέο τρόπο εργασίας. Προκειμένου να τους πείσουμε, χρησιμοποιούμε τον ενθουσιασμό και όχι την αίσθηση του κατεπείγοντος. Ως boosters δημιουργούμε δεσμούς και κινητοποιούμε τις ομάδες, με στόχο να τους βγάλουμε από τη «ζώνη άνεσής» τους (comfort-zones). Αφιερώνουμε χρόνο για να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη τους και όταν αρχίζουμε να έχουμε τα πρώτα επιχειρηματικά αποτελέσματα, όλοι ακολουθούν. Νιώθουν ενδυναμωμένοι, καθώς οι αποφάσεις λαμβάνονται με βάση όχι κάποιο τίτλο εργασίας αλλά τα δεδομένα που έχουν συλλέξει αυτοί. Δικός μας στόχος είναι πάντα να μετατρέπουμε αυτά τα μέλη των ομάδων σε πρεσβευτές ενός νέου τρόπου εργασίας και σκέψης. Φυσικά, η υποστήριξη που μας παρείχε το top management της Interamerican, ο ενθουσιασμός και η δέσμευση των εμπλεκόμενων υπαλλήλων, υπήρξαν βασικές παράμετροι της επιτυχίας μας. Δεν πρόκειται για κάτι ad hoc.


adb: Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να διαθέτει μια μεγάλη επιχείρηση προκειμένου να έχει μια κουλτούρα φιλική απέναντι σε project σαν το δικό σας;

C.N.:
Πρέπει πάντα η αρχή να γίνεται με τους πιο ανοιχτόμυαλους ανθρώπους της επιχείρησης, οι οποίοι δεν φοβούνται να δοκιμάσουν κάτι διαφορετικό και να μάθουν μέσω της πράξης. Βάλτε μεγάλους στόχους αλλά ξεκινήστε με μικρά βήματα. «Think big, start small». Πρέπει να εκπαιδεύσουμε και να ενθουσιάσουμε αυτή την πρώτη ομάδα, για να ξεκινήσουμε ένα κίνημα εντός του οργανισμού. Οι Innovation Boosters αλλάζουν την κουλτούρα δουλεύοντας στενά με ομάδες και ασκώντας ηγεσία διά του παραδείγματος. Τα σημαντικά στοιχεία κουλτούρας που προωθούμε είναι η entrepreneurship, η «ιδιοκτησία» (ownership - ανάληψη ευθύνης), η περιέργεια, η μάθηση διά της πρακτικής, το τρίπτυχο «fail fast, think bold, work as a team» και η επικέντρωση στις λύσεις και όχι στις κατηγορίες. Επιπρόσθετα, χρησιμοποιούμε το ψυχοκοινωνιολογικό μας BSP μοντέλο, για να αντιμετωπίσουμε συμπεριφορές που εμποδίζουν την καινοτομία και να δημιουργήσουμε αποτελεσματικές και ισορροπημένες ομάδες. 


adb: Δημιουργήσατε ένα νέο γραφείο στην Ελλάδα. Ποιες είναι οι φιλοδοξίες σας για την ελληνική αγορά και τι θα λέγατε πως έχετε κατορθώσει μέχρι στιγμής; Ποιες είναι οι πρώτες συνεργασίες σας και σε ποιους επιχειρηματικούς τομείς στοχεύετε;

C.N.:
Πραγματικά, ιδρύσαμε το γραφείο μας στην Ελλάδα με την επωνυμία «Innovation Booster Hellas Α.Ε.» τον Οκτώβριο του 2017. Είμαστε τώρα μια ομάδα έξι ανθρώπων: πέντε καταπληκτικά νέα ταλέντα και εγώ, η Ολλανδή με το κίνητρο, στο ρόλο της επικεφαλής της εταιρείας. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο είμαστε υπερήφανοι που έχουμε συνεργαστεί με τις Interamerican, Anytime, Eurolife και Eurobank και έχουμε επιτύχει καταπληκτικά αποτελέσματα μαζί. Οι δε τομείς στους οποίους στοχεύουμε στην Ελλάδα είναι κυρίως αυτοί στους οποίους διαθέτουμε εμπειρία και στην Ολλανδία: οικονομικές υπηρεσίες, ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, FMCG και λιανεμπόριο. Βέβαια, όσον αφορά ειδικότερα την Ελλάδα, θα θέλαμε, φυσικά, να εργαστούμε και με σημαντικούς τομείς όπως η ναυτιλία και ο τουρισμός. Η αποστολή μας στην Ελλάδα είναι να επανενεργοποιήσουμε το λεγόμενο «entrepreneurship» στις μεγάλες επιχειρήσεις, να αυξήσουμε την ευκινησία τους, ούτως ώστε να ανταποκρίνονται στις ταχύτατα μεταβαλλόμενες ανάγκες στην αγορά και ως αποτέλεσμα, να ενισχύσουμε την οικονομική τους θέση. Η κρίση δημιουργεί παράλληλα και ευκαιρίες για καινοτομία. Στο τέλος, όλα καταλήγουν στην επιβίωση του ισχυρότερου, ο οποίος είναι αυτός που προσαρμόζεται καλύτερα στο περιβάλλον. Αυτή η λογική βρίσκεται στον πυρήνα της καινοτομίας και αποτελεί το κλειδί για τη θωράκιση απέναντι στο μέλλον. Αναρωτηθείτε, λοιπόν: πόσο καλά ανταποκρίνεται η εταιρεία σας στις ανάγκες των πελατών;