To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Συνεχής βελτίωση της ΕΚΕ στη χώρα μας

Συνεχής βελτίωση της ΕΚΕ στη χώρα μας
O Δημήτρης Μαύρος και ο Νίκος Αυλώνας, Πρόεδρος και Αντιπρόεδρος, αντίστοιχα, του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης, μιλάνε στο adbusiness για την επικείμενη απονομή των διακρίσεων του CR Index, την πορεία της ΕΚΕ στην Ελλάδα αλλά και τα επόμενα βήματα του Ινστιτούτου.

Συνέντευξη στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΟΥΚΑΛΑ


adb: Σε λίγες ημέρες θα πραγματοποιηθεί η απονομή των διακρίσεων του CR Index. Τι ακριβώς εξετάζει ο CR Index, πώς προκύπτουν οι διακρίσεις και πώς μπορεί να ωφελήσει τις επιχειρήσεις τόσο η διάκριση όσο και η συμμετοχή αυτή καθαυτή στην αξιολόγηση;

Ν.Α.:
Προκειμένου να ενσωματώσει μια εταιρεία την υπεύθυνη ανάπτυξη στη δραστηριότητά της και επομένως να μιλάει για στρατηγική, χρειάζεται να υιοθετήσει συγκεκριμένη μεθοδολογία ένταξης και ο CR Index, μέσα από τη διεθνώς αναγνωρισμένη μεθοδολογία του, υποστηρίζει τη συστηματοποίηση της ενσωμάτωσης. Ο δείκτης CR Index αποτελεί το πιο αναγνωρισμένο σύγχρονο, στρατηγικό εργαλείο συγκριτικής αξιολόγησης των εταιρειών ως προς τις επιδόσεις τους σε θέματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και εξετάζει τις επιδόσεις των εταιρειών σε 4 βασικούς τομείς: το περιβάλλον, την κοινωνία, την αγορά και τους εργαζομένους. Είναι πλήρως εναρμονισμένος με το διεθνές πρότυπο GRI και οι εταιρείες που εκδίδουν απολογισμό για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη σίγουρα έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα μέσα από τη διαδικασία της αξιολόγησης.


adb: Με βάση τη διαχρονική εξέταση των αποτελεσμάτων και των διακρίσεων του CR Index, μπορούμε να πούμε πως βελτιώνεται το επίπεδο της ΕΚΕ στην Ελλάδα ή χρειάζεται ακόμη αρκετή προσπάθεια;

Ν.Α.:
Η διαχρονική εξέταση των αποτελεσμάτων του Εθνικού Δείκτη οπωσδήποτε καταδεικνύει μια συνεχή βελτίωση της ΕΚΕ στη χώρα μας. Αυτή η βελτίωση είναι εμφανής τόσο στην τοποθέτηση της ΕΚΕ σε όλο και πιο στρατηγικό σημείο στην εταιρική στρατηγική, όσο και στη βελτίωση της απόδοσης των εταιρειών σε τομείς της ΕΚΕ που έχουν αναγνωριστεί ως παγκόσμια θέματα, όπως η κλιματική αλλαγή, η διαχείριση των αποβλήτων, η ανάπτυξη του ανθρωπίνου δυναμικού της εταιρείας και η υγεία και ευημερία των εργαζομένων. Παράλληλα, το γεγονός ότι ο αριθμός των εταιρειών που εκδίδουν εκθέσεις εταιρικής υπευθυνότητας αυξάνεται με διψήφια ποσοστά κάθε χρόνο, όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του Κέντρου Αειφορίας (CSE), υποδηλώνει ότι όλο και περισσότερες εταιρείες αναγνωρίζουν τα σημαντικά οφέλη μιας συστηματικής και στρατηγικής προσέγγισης της ΕΚΕ. Χρειάζεται, βέβαια, διαρκής προσπάθεια, καθώς η τοποθέτηση και διατήρηση της ΕΚΕ σε στρατηγικό επίπεδο σε μια εταιρεία απαιτεί διαρκή δουλειά και επιμονή, η οποία φέρνει και εξαιρετικά αποτελέσματα όπως μείωση κόστους, καλύτερο ηθικό εργαζομένων, προτίμηση από πελάτες κ.ά.


adb: Τα τελευταία χρόνια το CR Institute έχει παρουσιάσει το CRI Pass για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ποια είναι, μέχρι στιγμής, η ανταπόκριση στο CRI Pass αλλά και γενικότερα, ποια είναι η στάση των ΜμΕ στην Ελλάδα όσον αφορά την ΕΚΕ;

Ν.Α.:
Όλο και περισσότερες μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατανοούν ότι η Εταιρική Υπευθυνότητα είναι στην πραγματικότητα μια σοβαρή επιχειρηματική στρατηγική με πολλά σημαντικά οφέλη για την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητά τους. Αυτό παρατηρείται τόσο σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά εγχώρια, αξιοποιώντας τις περιορισμένες επιλογές που προσφέρει η χώρα για επιβίωση και ανάπτυξη, όσο και σε εταιρείες που έχουν εξαγωγική δραστηριότητα. Για όλες αυτές τις περιπτώσεις σχεδιάστηκε το CRI Pass, ένα διαγνωστικό εργαλείο ειδικά για μικρομεσαίες και άλλες επιχειρήσεις οι οποίες επιθυμούν να γνωρίσουν βασικά ζητήματα που πρέπει να λαμβάνει υπόψη της μια υπεύθυνη επιχείρηση με στόχο να αναγνωριστεί για την εφαρμογή της Εταιρικής Υπευθυνότητας. Το εργαλείο αξιολογεί τις επιδόσεις των επιχειρήσεων σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: την κοινωνία, το περιβάλλον, τους εργαζομένους, την αγορά και πιστοποιεί τη δέσμευσή τους. Το πιστοποιητικό σίγουρα είναι ένα πρώτο βήμα αλλά και σημαντικό διαβατήριο για την αξιοπιστία της εταιρείας προς τους πελάτες της, εργαζομένους και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη.


adb: Μπορεί να αποτελέσει η υπεύθυνη επιχειρηματικότητα πηγή ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος;

Δ.Μ.:
Από την αρχή της μεγάλης διεθνούς οικονομικής ύφεσης, οι ηγεσίες πολλών επιχειρήσεων, αλλά και κυβερνητικών οργανώσεων, συνειδητοποίησαν ότι η Εταιρική Υπευθυνότητα αναδεικνύεται σε έναν κρίσιμο και ιδιαιτέρως σημαντικό παράγοντα για τη βιώσιμη ανάπτυξή τους. Έχει γίνει πλέον προφανές και ευρέως αντιληπτό το γεγονός ότι η εμπιστοσύνη των πολιτών για τις επιχειρήσεις και πάσης φύσεως οργανισμούς, ΜΚΟ και κρατικούς φορείς, έχει υποστεί σοβαρό κλονισμό. Αυτή η εξέλιξη βλάπτει σοβαρά τη φήμη τους και, συνεπώς, οι επιχειρήσεις χρειάζονται τρόπους που θα τους επιτρέψουν να αντιστρέψουν αυτή την τάση. Πρόσφατη έρευνα του Business in the Community δείχνει ότι εταιρείες με υψηλά περιβαλλοντικά, κοινωνικά και διακυβερνητικά πρότυπα ανέκαμψαν γρηγορότερα, βγαίνοντας από την οικονομική κρίση. Επίσης, n έρευνα του Business in the Community αποδεικνύει ότι το υπεύθυνο επιχειρείν είναι και προσοδοφόρο επιχειρείν. Οι εταιρικά υπεύθυνες επιχειρήσεις όχι μόνον τα πηγαίνουν καλύτερα όταν το οικονομικό κλίμα είναι καλό, αλλά, επειδή έχουν ενσωματώσει τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες στην καρδιά της επιχειρηματικής τους στρατηγικής, έχουν επίσης τη δυνατότητα να ανακάμπτουν γρηγορότερα, όπως αποδείχτηκε κατά την πρόσφατη παγκόσμια οικονομική κρίση. Όλα τα παραπάνω αποτελούν πολύ απλά το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των υπεύθυνων επιχειρήσεων.


adb: Η χώρα και η οικονομία βιώνει τα τελευταία χρόνια τις συνέπειες της ευρείας οικονομικής κρίσης. Έχει, κατά τη γνώμη σας, αντίκτυπο στην εξέλιξη της διάδοσης της ΕΚΕ στο ελληνικό επιχειρείν αυτή η πραγματικότητα;

Δ.Μ.:
Είναι πλέον σαφές ότι τα τελευταία χρόνια, λόγω της πρωτόγνωρης κρίσης που πλήττει την Ελλάδα, δύο έννοιες, η διαφθορά και η έλλειψη δικαιοσύνης, δημιούργησαν ένα έντονο συναίσθημα οργής. Η οργή, ως αποτέλεσμα της διαφθοράς και της έλλειψης δικαιοσύνης, οδηγεί τους Έλληνες να τοποθετούνται πάνω στο χάρτη των κοινωνικο-πολιτισμικών αξιών, με μεγάλη ένταση σε ομάδες συμπεριφορών όπως:


α) οι ανεξάρτητοι, που απορρίπτουν τα επιφανειακά σύμβολα του πλούτου ή της επιτυχίας και
β) οι ιδεαλιστές, που αξιώνουν ηθική συμπεριφορά από οργανισμούς και εταιρείες.


Το σύνολο του παραπάνω γενικότερου πλαισίου αποτελεί το πλέον γόνιμο πεδίο που κάνει τους πολίτες /καταναλωτές να «επιβραβεύουν» τις μάρκες/εταιρείες που συμπεριφέρονται με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο, αλλά κυρίως να «τιμωρούν» μη υπεύθυνες μάρκες/εταιρείες. Η τιμωρία, μάλιστα, είναι το μεγαλύτερο ποσοστό που έχει εμφανισθεί στη χώρα από το 2004. Η ανάγκη για ανάπτυξη CSR στρατηγικών από τη μεριά των εταιρειών στην Ελλάδα δεν προκαλείται μόνο από την ενεργητική ανάγκη για λόγους πραγματικής συμμετοχής στον κοινωνικό πόνο των ανθρώπων αλλά, κυρίως, ως αμυντικός μηχανισμός προετοιμασίας, σε περίπτωση που χρειασθεί να αντιμετωπίσουν κάποια επιχειρησιακή κρίση. Κάτω από αυτές τις συνθήκες είναι προφανές ότι η κρίση που βιώνει η χώρα σχεδόν υπαγορεύει την ανάγκη οι επιχειρήσεις να υιοθετήσουν στη φιλοσοφία του επιχειρείν την έννοια της εταιρικής ευθύνης, και να την καταστήσουν μέρος του τρόπου διοίκησης. Έτσι, ενώ όλοι προέβλεπαν ότι και η ΕΚΕ θα επηρεάζετο αρνητικά, βλέπουμε να συμβαίνει μάλλον το αντίθετο.


adb: Ποια είναι τα σχέδια του CR Institute για το άμεσο μέλλον, τόσο όσον αφορά το CR Index όσο και γενικότερα τις δραστηριότητές του;

Δ.Μ.:
Μετά από 8 χρόνια επιτυχημένης πορείας, η πιο σημαντική πρόκληση για το CR Institute τα επόμενα χρόνια είναι η αύξηση της συμμετοχής των επιχειρήσεων στη διαδικασία αξιολόγησης του CR Index, του μοναδικού εθνικού δείκτη για την εταιρική υπευθυνότητα. Στόχος μας είναι η αύξηση όχι μόνο των μεγάλων επιχειρήσεων, αλλά και επιχειρήσεων μικρότερου μεγέθους. Αυτό πιστεύουμε ότι θα επιτευχθεί και με την προώθηση και ανάπτυξη των συμμετοχών στο πιο απλό εργαλείο αυτοαξιολόγησης, το CRI Pass. Ένας άλλος άξονας δραστηριότητας που σχεδιάζουμε είναι η διεξαγωγή σειράς ερευνών στις επιχειρήσεις πάνω σε θέματα εταιρικής υπευθυνότητας, και με συλλογή στοιχείων που αφορούν στις πρακτικές και τα προγράμματα εταιρικής υπευθυνότητας που  εκπονούν και εφαρμόζουν. Τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών σκοπεύουμε να τα παρουσιάσουμε σε ημερίδα, στην οποία, εκτός από τις έρευνες, θα έχουμε και συμμετοχή ομιλητών από επιχειρήσεις και οργανισμούς που είναι υπεύθυνοι για τον τομέα της Εταιρικής Υπευθυνότητας.