To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Μαθήματα marketing από τον Jose Mourinho

Μαθήματα marketing από τον Jose Mourinho
Μαθήματα marketing από τον Jose Mourinho

Ο αυτοαποκαλούμενος \"Special One\" επέστρεψε στην Chelsea για να συνεχίσει εκεί την καριέρα του και η Nicola Kemp αναρωτιέται τι θα μπορούσαν να μάθουν οι marketers από τον διάσημο προπονητή.

1. Μην φοβάσαι να προκαλέσεις πόλωση της γνώμης

Στο ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης, πολλά brands και marketers παρέλυσαν από τον φόβο. Είτε ο φόβος προερχόταν από την πιθανότητα απώλειας μεριδίου αγοράς ή, σε προσωπικό επίπεδο, από πιθανή απώλεια θέσεων εργασίας, οι Marketers αντιδρούσαν μπροστά στην ανάληψη ρίσκου. Ο Mourinho δεν είναι μονάχα ένας προπονητής που έχει αποδείξει πως μπορεί να πολώσει γνώμες, αλλά αρνείται να συμβιβαστεί και με το φόβο, που κρατάει πολλούς ανθρώπους πίσω. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του, στο ενδεχόμενο απόλυσης από κάποια ομάδα... \"αν ο σύλλογος αποφασίσει να με απολύσει εξαιτίας άσχημων αποτελεσμάτων, τότε αυτό είναι μέρος του παιχνιδιού. Αν συμβεί, τότε θα είμαι ένας εκατομμυριούχος και σε δυο μήνες θα βρω άλλη ομάδα για να συνεχίσω την καριέρα μου\". Την ίδια στιγμή, μπορεί ο μέσος CMO να μην έχει από πίσω του την ασφάλεια μιας παχυλής αποζημίωσης, ωστόσο χρειάζεται προσπάθεια για να πειστεί πως αξίζει να ρισκάρει πραγματικά.

Φυσικά, δεν μπορούν όλοι οι marketers ή τα brands να υιοθετήσουν τέτοιες πρακτικές. Ο Μουρίνιο είναι ένας άνθρωπος που μπορεί να αντέξει τη μεγάλη πίεση, η οποία προκαλείται από την πόλωση της γνώμης. Χαρακτηριστική ήταν η απάντησή του, όταν ρωτήθηκε αν αισθάνεται πίεση εν όψει ενός αγώνα: \"Για μένα, πίεση προκαλεί η γρίπη των πτηνών! Αισθάνομαι πίεση με αυτό το πρόβλημα, όταν βρίσκομαι στη Σκωτία. Δεν είναι αστείο και το φοβάμαι περισσότερο από έναν ποδοσφαιρικό αγώνα!\".

2. Υιοθετήστε τη \"νοοτροπία πολιορκητή\"

Αν ο Μουρίνιο γράψει ένα επιχειρηματικό βιβλίο, είναι πολύ πιθανό να αναφερθεί με διθυραμβικά σχόλια στην \"πολιορκητική νοοτροπία\". Στα βασικά της σημεία, η συγκεκριμένη κουλτούρα αναφέρει τα ακόλουθα: \"Είμαστε οι καλύτεροι, δεν μας ενδιαφέρει αν μας μισείτε, αξίζουμε να κερδίσουμε\". Πρόκειται για μια απροκάλυπτα αρνητική, αλλά δεσμευτική φιλοσοφία, που βασίζεται στην ενοποίηση μιας διαφορετικών ανθρώπων πίσω από έναν κοινό στόχο. \"Κουβαλάει μαζί του αυτή τη νοοτροπία, όπου κι αν βρίσκεται. Δημιουργεί ένα πνεύμα στις ομάδες του, που εξωτερικά, φαίνεται πολύ ισχυρό\" τόνισε χαρακτηριστικά ο παίκτης της Chlesea, Frank Lampard.  

3. Προστάτευσε την ομάδα σου

Μια από τις πιο αρνητικές συνέπειες της οικονομικής κρίσης, είναι η αυξανόμενη τάση να μεταφέρουμε αλλού τις ευθύνες. Οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται με γνώμονα το καλό του brand, αλλά με βάση τους ελιγμούς του προσωπικού, που προσπαθεί να προστατεύσει ή να προωθήσει τις δικές του φιλοδοξίες, εν όψει της υλοποίησης μεγαλύτερων στόχων της ομάδας ή της εταιρείας για την οποία εργάζεται. Μια τάση που έχει οδηγήσει σε έλλειψη ηγεσίας σε ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου.

Πάντως, ανεξάρτητα από το αν προκαλεί αισθήματα αγάπης ή μίσους, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως ο Mourinho εμπνέει αφοσίωση στους παίκτες του. Σε πολλές περιπτώσεις, η ισχυρή προσωπικότητά του εξασφαλίζει πως αποτελεί τον στόχο της αρνητικής media προβολής. Με αυτό τον τρόπο, απομακρύνει την πίεση από την ομάδα του και γίνεται το επίκεντρο της προσοχής, περισσότερο από τους παίκτες του.       

Σε μια περίοδο που πολλοί marketers μισούν να προχωρήσουν πέρα τα εταιρικά καθιερωμένα, η δύναμη μιας πραγματικά παθιασμένης ηγετικής φιγούρας δεν πρέπει να υποτιμηθεί.
 
4. Αυτός που νοιάζεται περισσότερο, στο τέλος κερδίζει

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία σχετικά με το πάθος του Mourinho για το ποδόσφαιρο. Αυτή είναι μια απλή αλήθεια, που πολύ συχνά ξεχνιέται: οι καλύτερο marketers ενδιαφέρονται σε βάθος σχετικά με αυτό που κάνουν. Σύμφωνα με τον πρώην CEO της Apple, Steve Jobs... \"ο μόνος τρόπος για να είσαι πραγματικά ευχαριστημένος, είναι να κάνεις αυτό που πιστεύεις πως αξίζει. Αν δεν το έχεις βρει ακόμα, συνέχισε να το ψάχνεις. Μην εφησυχάσεις. Και όπως συμβαίνει σε όλα τα ζητήματα, η καρδιά σου θα δείξει πότε το έχεις βρει...\".

5. Οι κανόνες υπάρχουν για να σπάνε

Ο προπονητής που έχει παραβιάσει τις απαγορεύσεις της UEFA, εισβάλοντας μέσα στους αγωνιστικούς χώρους, δεν ήταν ποτέ κάποιος που υπέκυπτε στα status quo. Μπορεί ο Mourinho να είχε τις \"στιγμές\" του (ευτυχώς, αρκετοί marketers θα τραβούσαν διαχωριστικές γραμμές, πριν προκαλέσουν ενόχληση στους ανταγωνιστές τους), ωστόσο η επιθυμία του να κερδίζει, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.   

Σε μια εποχή που οι καταναλωτικές απαιτήσεις αυξάνονται, τα brands πρέπει να κάνουν περισσότερα για να ξεχωρίσουν. Η υιοθέτηση της ανυπότακτης σκέψης και η αποφυγή στερεοτύπων, αποτελούν πολύ σημαντικά γνωρίσματα, τα οποία πρέπει να έχουν οι marketers. Έτσι, η σύνδεση με τον Mourinho που κρύβεται μάσα σας, δεν αποτελεί μια ολοκληρωτική \"αυτοκτονία\" για την καριέρα σας!