To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Πάνω από 20 δισ. η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου

Πάνω από 20 δισ. η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου
Πάνω από 20 δισ. η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου

Η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου ξεπέρασε τα 20 δισεκατομμύρια ευρώ το 2013/14, χάρη στην ανάπτυξη που παρουσίασαν τα «πέντε κορυφαία» ευρωπαϊκά πρωταθλήματα (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League και Serie A) με τους είκοσι κορυφαίους αγγλικούς συλλόγους να αναλογούν στο 20% της συνολικής ευρωπαϊκής ποδοσφαιρικής αγοράς. Τα συνολικά έσοδα για την εξεταζόμενη περίοδο αυξήθηκαν κατά 15%, φτάνοντας στα 11,3 δισ. ευρώ.

Ο Dan Jones, Partner, Sports Business Group της Deloitte, σχολίασε: «Κάθε ένα από τα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα σημείωσε έσοδα ρεκόρ για τρίτη συνεχή χρονιά το 2013/14, αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά ότι το καλύτερο live ποδόσφαιρο παραμένει «premium ύλη» για ραδιοτηλεοπτική μετάδοση και ότι οι εμπορικοί συνεργάτες θα επενδύσουν γενναιόδωρα προκειμένου να συνδεθούν με τους ηγετικούς συλλόγους της Ευρώπης δεδομένου του παγκόσμιου προφίλ τους».

Μια αύξηση εσόδων ύψους 29% (£735 εκ.) το 2013/14 εμφάνισε η Premier League γεγονός το οποίο την αναδεικνύει ξανά ως το πρωτάθλημα με τα υψηλότερα έσοδα παγκοσμίως, £3,3 δισ. (€3,9 δισ.). Τα έσοδα από τις συμφωνίες για δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης αυξήθηκαν κατά 48% (£569 εκ.) με τις νέες εγχώριες και διεθνείς συμφωνίες να συνεισφέρουν κατά περισσότερο από τα τρία τέταρτα της ανάπτυξης του πρωταθλήματος.

Ο Jones πρόσθεσε: «Το 2013/14 ακόμη και η ομάδα της Premier League με τα λιγότερα έσοδα από τα εγχώρια ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα, κέρδιζε περισσότερα από αυτή την οικονομική πηγή σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές ομάδες εκτός από πέντε. Σύμφωνα με πρόσφατες ανακοινώσεις εμπορικών συμφωνιών για φιλοξενία των μεγαλύτερων ομάδων, αναμένουμε ότι η Premier League θα ξεπεράσει την Bundesliga σε εμπορικά έσοδα και έτσι, θα ηγείται και στις τρεις κατηγορίες εσόδων από το 2014/15».

Μια όγδοη συνεχή χρονιά αύξησης εσόδων βίωσε η Bundesliga κατακτώντας τη δεύτερη θέση πρωταθλήματος με τα υψηλότερα έσοδα στην Ευρώπη, με τα συνολικά της έσοδα να αυξάνονται κατά 13% (€257 εκ.) φτάνοντας τα €2,3 δισ. Η νέα σειρά συμβολαίων για εγχώρια ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα για τη Bundesliga 1 και τη Bundesliga 2 άξιζε συνολικά περισσότερο από 50% επιπλέον σε σχέση με την αξία των προηγούμενων συμφωνιών δικαιωμάτων, ήδη η αξία των δικαιωμάτων της Bundesliga 1 παραμένει η χαμηλότερη ανάμεσα στα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα.

Οι ομάδες της La Liga συνολικά αύξησαν τα έσοδά τους κατά 3% (€65 εκ.) στα €1,9 δισ. το 2013/14, αλλά όλη αυτή η αύξηση αποδίδεται στους δυο συλλόγους της Μαδρίτης, με τους υπόλοιπους 18 συλλόγους να συγκεντρώνουν έσοδα χαμηλότερα από τον προηγούμενο χρόνο. Σε εγχώριο επίπεδο, το μεμονωμένο καθεστώς πώλησης συνέχισε να διαστρεβλώνει το οικονομικό τοπίο με τη La Liga. Το Μάιο του 2015, το ισπανικό Υπουργείο Αθλητισμού ανακοίνωσε με βασιλικό διάταγμα ότι από το 2016/17, τα δικαιώματα στο εγχώριο ισπανικό ποδόσφαιρο θα πουληθούν σε μια συλλογική βάση, με την ελπίδα ότι αυτή η κίνηση θα δημιουργήσει ένα πιο ελκυστικό και πιο καθαρό προϊόν για τους πιθανούς αναμεταδότες-συνεργάτες.

Μια οριακή αύξηση €22 εκ. (1%) των συνολικών εσόδων των ομάδων της Serie A σε €1,7 δισ. το 2013/14 κάλυψε σημαντικές κινήσεις στην οικονομική επίδοση των πιο επιφανών ομάδων της Ιταλίας, οι οποίες επηρεάζονταν από το βαθμό συμμετοχής τους στην ευρωπαϊκή διοργάνωση. Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη ότι το ιταλικό ποδόσφαιρο εξαρτάται άμεσα από τα έσοδα από τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση, τα οποία αναλογώντας στο 59% των συνολικών εσόδων ήταν η υψηλότερη συνεισφορά από μια μόνο πηγή εσόδων ανάμεσα στα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.

Τα συνολικά έσοδα για τη Ligue 1 αυξήθηκαν κατά €201 εκ. (15%) φτάνοντας το €1,5 δισ. το 2013/14, με την Παρί Σεν Ζερμέν να ηγείται με αύξηση εσόδων κατά €75 εκ. Ο μέσος όρος προσέλευσης θεατών στη Ligue 1 έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008/09, με τον αριθμό των θεατών κατά μέσο όρο στους αγώνες πρωταθλήματος να ξεπερνά τους 21.000, εξέλιξη η οποία αποτελεί συνέχεια των αναδιαμορφώσεων των γηπέδων αρκετών συλλόγων στην πορεία για το UEFA Euro 2016. Παρόλα αυτά, τα έσοδά της από τα εισιτήρια τις ημέρες των αγώνων αυξήθηκαν μόνο κατά €5 εκ. (4%) φτάνοντας τα €144 εκ., το 44% των οποίων προερχόταν από την Παρί Σεν Ζερμέν.

Άλλα σημαντικά ευρήματα του Deloitte Annual Review of Football Finance 2015 είναι τα ακόλουθα:

•    Ως αποτέλεσμα των νέων συμφωνιών για δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης για τα δύο μεγαλύτερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, τα έσοδα από τη συγκεκριμένη πηγή αυξήθηκαν κατά 18% σε €5,4 δισ., συνεισφέροντας το 48% των συνολικών εσόδων από τα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
•    Τα έσοδα από χορηγίες και άλλες εμπορικές πηγές αυξήθηκαν κατά 18% ώστε να φτάσουν τα €4 εκ., το δεύτερο μεγαλύτερο στοιχείο επί του συνόλου των εσόδων με 35%.
•    Τα έσοδα τις ημέρες των αγώνων αυξήθηκαν κατά 4% το 2013/14 και απέφεραν €1,9 δισ. στα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
•    Τα συνολικά έσοδα των €587 εκ. το 2013/14 είδαν για ακόμα μια φορά το αγγλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου να διατηρεί τη θέση του ως τη διοργάνωση με την υψηλότερη παραγωγή εσόδων παγκοσμίως.


Ο Αλέξης Χατζηπαύλου, Partner στο Τμήμα Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών της Deloitte Ελλάδος σχολίασε: «Η έρευνα καταδεικνύει πως το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο είναι πλέον ένα παγκόσμιο προϊόν, το οποίο αναπτύσσεται ακόμη και στο σημερινό δυσμενές οικονομικό περιβάλλον. Το σύνολο των εσόδων των «πέντε κορυφαίων» πρωταθλημάτων αυξήθηκε κατά 15% και αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εσόδων από ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα, πράγμα το οποίο επιβεβαιώνεται από το αυξανόμενο ενδιαφέρον των τηλεθεατών, αλλά και την αύξηση των εσόδων από εισιτήρια, χορηγίες και εμπορικά δικαιώματα. Δυστυχώς, στην Ελλάδα η κατάσταση παραμένει στάσιμη με τα έσοδα του ελληνικού πρωταθλήματος να παραμένουν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να καθίσταται μη ανταγωνιστικό. Θα πρέπει να γίνουν τα απαραίτητα βήματα, ούτως ώστε το ελληνικό πρωτάθλημα να αναβαθμιστεί για να γίνουν επενδύσεις οι οποίες με τη σειρά τους θα φέρουν άνοδο σε άλλες σημαντικές πηγές εσόδων, όπως τα ραδιοτηλεοπτικά και τα εμπορικά δικαιώματα».