To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Παιχνίδι για… λίγους

Παιχνίδι για… λίγους
Παιχνίδι για… λίγους

Το 2011, υπήρξε χωρίς αμφιβολία το έτος που -ένεκα κρίσης- συντελέστηκαν σημαντικές αλλαγές τόσο στο χώρο της επικοινωνίας γενικά, όσο και στην αγορά media specialists ειδικά. Είναι επίσης γεγονός πως η παρατεταμένη οικονομική ύφεση έχει οδηγήσει και κάποια από τα θεωρούμενα παραδοσιακά «μα- γαζιά» του χώρου είτε σε συρρίκνωση είτε σε ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων τους. Ο χάρτης -αν και όχι δραματικά- αλλάζει και αυτό που έχει τεράστια σημασία είναι πως πλέον το 95% της αγοράς των media specialists στην Ελλάδα αντιστοιχεί στις εταιρείες που ανήκουν στους 4 μεγάλους της αγοράς επικοινωνίας διεθνώς (WPP, Omnicom, Interpublic, Aegis).

Η επικράτηση των πολυεθνικών

Πιο συγκεκριμένα, οι εταιρείες που ανήκουν σε πολυεθνικούς ομίλους φαίνεται πως έχουν κατορθώσει να βγάλουν σχεδόν εκτός παιχνιδιού τις τοπικές εταιρείες, που ασχολούνται με το media planning and buying. Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από μία πιο προσεχτική ματιά στους ισολογισμούς των εγχώριων media specialists που συγκέντρωσε η DIRECTION BUSINESS REPORTS και παρουσίασε το adbusiness σε προηγούμενο τεύχος. Αναλυτικότερα, ένα από τα πρώτα συμπεράσματα της εξέτασης των στοιχείων των ισολογισμών των media specialists είναι πως η ελληνική αγορά αποτελεί κατά κύριο λόγο υπόθεση των εταιρειών που ανήκουν σε διεθνείς ομίλους επικοινωνίας καθώς το 98% του συνολικού τζίρου το 2011 προήλθε από τέτοιες εταιρείες και μόλις το 2% από εγχώριες ανεξάρτητες. Ενώ ο συνολικός τζίρος της αγοράς των media specialists το 2011 έφτασε τα 295,55 εκατ. ευρώ, οι ελληνικές ανεξάρτητες εταιρείες αντιστοιχούν σε μόλις 6,82 εκατ. ευρώ από αυτά τα χρήματα. Οπωσδήποτε η ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων της United Media καθώς και τα προβλήματα της Oxygen άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό την αγορά ενώ ίσως ο αντίκτυπος των εξελίξεων αυτών να είναι ακόμη μεγαλύτερος στα οικονομικά αποτελέσματα της τρέχουσας χρονιάς.
 
Πολυθρόνα για… 4

Δραματικές αλλαγές όσον αφορά τα μερίδια αγοράς και τους «συσχετισμούς δυνάμεων» δεν καταγράφονται, αλλά ας μην ξεχνάμε αφενός πως η πίτα έχει μικρύνει σημαντικά αφετέρου πως υπάρχουν τόσο εταιρείες που έχουν «εξαφανιστεί» όσο και εταιρείες (διαφημιστικές) που κάνουν τιμολογήσεις χωρίς αυτό να φαίνεται στα στοιχεία που εξετάζουμε για τον κλάδο των media specialists. Πάρα, όμως, τις όποιες «γκρίζες ζώνες» αυτό που φαίνεται ξεκάθαρα είναι πως η αγορά γίνεται σε όλο και μεγαλύτερο  βαθμό υπόθεση λίγων.. Με μία πιο αναλυτική δεύτερη ανάγνωση των στοιχείων των ισολογισμών παρατηρούμε πως το WPP Group του Sir Martin Sorell και το Ommicom Group του John Wren αντιστοιχούν συνδυαστικά σε περισσότερο από το 50% του χώρου ενώ συνολικά τα 4 μεγάλη διεθνή δίκτυα κατέχουν το 95% της αγοράς.

Αναλυτικότερα, το WPP Group (Μindshare, Maxus, Media Insight, MEC Hellas) κατάφερε να διατηρήσει κύκλο εργασιών που άγγιξε τα 83,58 εκατ. ευρώ καταλαμβάνοντας και την περασμένη χρονιά τη μερίδα του λέοντος στην ελληνική αγορά με 28% ενώ στη δεύτερη θέση με κύκλο εργασιών της τάξης των 79,84 εκατ. ευρώ διατηρήθηκε και το Omnicom group (Tempo OMD, BGM OMD/The Media Corp, BGM OMD/ Media Direction, Mediatech, Tempo OMD Βορείου Ελλάδας) κατέχοντας μερίδιο αγοράς που φθάνει το 27%. Το Interpublic Group (Ιnitiative Media, Universal Media, Μediabrands) το 2011 έφτασε σε τζίρο τα 72,47 εκατ. ευρώ και κατέχει το 25% της ελληνικής αγοράς επικοινωνίας. Στην 4η θέση με 15% μερίδιο αγοράς και τζίρο 44,46 εκατ. ευρώ συναντάμε το Aegis Group (Carat-Aegis).

Τέλος θα ήταν παράλειψη να μην γίνει αναφορά στη ZenithOptimedia που παρόλο που δεν δημοσιεύει ανεξάρτητο ισολογισμό για να συμπεριληφθεί  στην μελέτη, συγκαταλέγεται στα σημαντικά διεθνή δίκτυα με πετυχημένη τοπική παρουσία, χειριζόμενη ένα ευρύ και εξίσου σημαντικό πολυεθνικό πελατολόγιο. Με βάση το επίσημο report της διεθνούς ανεξάρτητης εταιρίας RECMA, που καταγράφει τους τζίρους (billings) για τα media agencies ανά χώρα, η ZenithOptimedia για το 2011 στην Ελλάδα καταγράφεται με τζίρο (billings)  48,00 εκατ. Ευρώ.