To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Τα σενάρια για τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης

Τα σενάρια για τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης
Τα σενάρια για τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης

Εντονος προβληματισμός επικρατεί στο «τρίγωνο» της αγοράς που σχετίζεται με τη διαφήμιση και τη διαφημιστική δαπάνη (ΜΜΕ – Διαφημιστές/Media Agencies – Διαφημιζόμενοι) αναφορικά με τη μεγάλη εκκρεμότητα του αναγκαίου «παγώματος» της διάταξης του άρθρου 5 του Ν. 2845/2010 για την επαναφορά της καταβολής του ειδικού φόρου (20%) επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων από 1ης Ιανουαρίου του 2015.

Βέβαια, καθώς η χώρα οδηγείται επίσημα σε εκλογές στις 25 Ιανουαρίου και η Βουλή αναμένεται να διαλυθεί άμεσα η υπόθεση περιπλέκεται...

Οι ενδιαφερόμενοι, πάντως, προβάλλουν ως πάγια δικαιολογητική βάση για το «πάγωμα» του φόρου, το γεγονός ότι «δεν έχουν εκλείψει σε καμμία περίπτωση ακόμη οι λόγοι που οδήγησαν τις προηγούμενες κυβερνήσεις στην απόφαση της αναβολής έναρξης ισχύος, καθώς ο χώρος των ΜΜΕ συνεχίζει να σφυροκοπείται από τη σφοδρή γενική και ειδική για τον κλάδο οικονομική κρίση» (παρ. 12 άρθρου 5 του N. 3845/2010 (Α\' 65).

Να θυμίσουμε ότι η επίμαχη διάταξη, εξ αναβολής από το 2010, εντάσσεται στον Νόμο για τα «Μέτρα για την εφαρμογή του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας από τα κράτη-μέλη της Ζώνης του ευρώ και το ΔΝΤ\", ως εκ τούτου τυπικά συνιστά μνημονιακή υποχρέωση η οποία αρχικά είχε πάρει παράταση έως τις 31/12/13 και στη συνέχεια έως τις 31/12/2014. Παράγοντες της αγοράς και θεσμικοί εκπρόσωποι των εμπλεκόμενων Ενώσεων κάνουν λόγο στο advertising.gr για «ένα εφιαλτικό σενάριο» το οποίο «αν ισχύσει, θα μιλάμε για κάθετη πτώση της διαφημιστικής δαπάνης, με άμεσες συνέπειες στη λειτουργία και απασχόληση των τηλεοπτικών σταθμών, των διαφημιστικών εταιρειών και εν μέρει των διαφημιζόμενων εταιρειών».

Οπωσδήποτε οι επισπεύδοντες δεν κάθονται με σταυρωμένα τα χέρια και ασκούν πιέσεις στους εμπλεκόμενους υπουργούς (Οικονομικών και Επικρατείας) να ρυθμιστεί το ζήτημα είτε με την κατάθεση τροπολογίας είτε με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Ωστόσο αν και η εφαρμογή της επίμαχης διάταξης έχει πάρει μέχρι στιγμής 4 αναβολές τα τελευταία πέντε χρόνια (από τις 6/5/2010 οπότε δημοσιεύθηκε ο Ν.3845/2010 (ΦΕΚ Α65), αυτή τη φορά η κατάσταση είναι περιπεπλεγμένη λόγω των ραγδαίων πολιτικών εξελίξεων με την τριπλή άκαρπη ψηφοφορία για την εκλογή προέδρου της Δημοκρατίας, τη μεταστροφή του πολιτικού ενδιαφέροντος, την  διάλυση της Βουλής αμέσως μετά τις 29/12 και το σύντομο χρονικό διάστημα που θα μένει για τις όποιες επείγουσες τροπολογίες και πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, μέχρι τις 25 Iανουαρίου οπότε και θα πραγματοποιηθούν  οι εθνικές εκλογές.

Πηγές από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι επρόκειτο να περάσει ρύθμιση για νέα αναβολή του φόρου σε κάποιο από τα νομοσχέδια που θα κατατίθεντο, ενδεχομένως και από άλλο Υπουργείο. Όμως κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ακόμη – ενδεχομένως να γίνει τις επόμενες ημέρες - και η αγωνία έχει κορυφωθεί αν και υπάρχουν δύο σχετικά καθησυχαστικές προοπτικές:

•    Για να εφαρμοστεί η επίμαχη διάταξη πρέπει να προηγηθεί ψήφιση μιας σειράς από Υπουργικές αποφάσεις.
•    Δεν έχει υπολογιστεί το όποιο έσοδο προέκυπτε από τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης, στον Προϋπολογισμό του 2015.

Την αγωνία εντείνει και η εκπεφρασμένη θέση του ΣΥΡΙΖΑ – στον βαθμό που το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης προηγείται αισθητά στις δημοσκοπήσεις – σύμφωνα με τον οποίο τα έσοδα από την επιβολή του Ειδικού Φόρου Τηλεόρασης μπορούν να καλύψουν το κόστος επαναπρόσληψης των εργαζομένων στην ΕΡΤ όταν αυτή επαναλειτουργήσει μετά την ενδεχόμενη αλλαγή του συσχετισμού των κομματικών δυνάμεων.

Πάντως ο νόμος (άρθρο 5) περί «Έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των νομικών προσώπων και ειδικός φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων» είναι σαφής:

\"...12. Επιβάλλεται ειδικός φόρος στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση. Ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) επί της αξίας της διαφήμισης που υπολογίζουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Ο φόρος βαρύνει άμεσα τη διαφημιζόμενη επιχείρηση ή τον διαφημιστή που μεσολαβεί και το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομά του. Εφόσον το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομα του διαφημιστή που μεσολαβεί, αντίγραφο του τιμολογίου με τη σφραγίδα και την υπογραφή του εκδότη αποστέλλεται στο διαφημιζόμενο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την έκδοση του τιμολογίου. Στα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης πρέπει να αναγράφονται και οι αριθμοί των σχετικών τιμολογίων.
Τον ειδικό φόρο εισπράττουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης και αποδίδουν στο Δημόσιο με μηνιαίες δηλώσεις που υποβάλλουν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. φορολογίας εισοδήματος αυτών, μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα κάθε μήνα, για τα έσοδα από τις τηλεοπτικές διαφημίσεις του προηγούμενου μήνα.

Τα θέματα που αφορούν τη βεβαίωση, τον έλεγχο, την παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου και την έκδοση καταλογιστικών πράξεων διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στη φορολογία εισοδήματος. Οι διατάξεις του ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179 A\') εφαρμόζονται αναλόγως και στη φορολογία αυτή.

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του φόρου της παραγράφου αυτής και κάθε άλλη λεπτομέρεια ή διαδικασία εφαρμογής των διατάξεών της.

Η ισχύς των διατάξεων της παραγράφου αυτής αρχίζει από 1.1.2015\".


Αναβολές λόγω κρίσης

Ειδικότερα, η έναρξη ισχύος της εν λόγω διάταξης μετατέθηκε αρχικώς για την 1.1.2012 με την παράγραφο 6 του άρθρου 4 του ν. 3899/2010 (Α\' 212), εν συνεχεία για την 1.1.2013 με την παράγραφο 9 του όρθρου 3 της από 31.12.2011 Π.Ν.Π. (Α\' 268), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο δεύτερο του ν. 4047/2012 (Α\' 31) ,για την 1.1.2014 με το άρθρο 22 της από 31.12.2012 Π.Ν.Π. (Α\' 256), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4147/2013 (Α\' 98). και τέλος  για την 1.1.2015 με  το άρθρο 53 του Νόμου 4223/2013.

Ο λόγος για τον οποίο είχε μετατεθεί η συγκεκριμένη διάταξη έτσι ώστε να μη επιβαρύνει την  ευαίσθητη κοινωνική ομάδα των ΜΜΕ, περιγράφεται στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 53 του νόμου 4223/2013.

Συγκεκριμένα:

Με την διάταξη της παραγράφου 12 του άρθρου πέμπτου του N. 3845/2010 (Α\' 65) προβλέφθηκε η επιβολή ειδικού φάρου ύψους 20% στις διαφημίσεις, που προβάλλονται από την τηλεόραση. Η παρούσα δυσμενής οικονομική συγκυρία έχει επιδράσει αρνητικά στην οικονομική κατάσταση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, και δη τόσο των επιχειρήσεων, που εκμεταλλεύονται τηλεοπτικούς σταθμούς, όσο και των διαφημιστών και των διαφημιζόμενων.
 
Οι λόγοι που επέβαλλαν τη μετάθεση της έναρξης ισχύος της εν λόγω διάταξης μέχρι σήμερα δεν έχουν εκλείψει, αντίθετα επιτείνονται διαρκώς, με αποτέλεσμα τυχόν εφαρμογή της από την 1.1.2014 να δύναται να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στη βιωσιμότητα των τηλεοπτικών σταθμών και των διαφημιστικών εταιρειών, με κίνδυνο σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας τους, να χαθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας, καθώς και σημαντικά έσοδα για το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική συνοχή και τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.
Με βάση τα ανωτέρω δεδομένα, κρίνεται σκόπιμη η εκ νέου μετάθεση της έναρξης ισχύος της διάταξης της παραγράφου 12 του άρθρου πέμπτου του ν. 3845/2010 για έναν επιπλέον χρόνο. Προς τον σκοπό αυτόν με την προτεινόμενη τροπολογία τίθεται ως ημερομηνία έναρξης ισχύος της παραπάνω διάταξης η «1.1.2015» αντί της ισχύουσας σήμερα «1.1.2014» την 1-7-2010.