To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Θρίλερ με τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης

Θρίλερ με τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης
Θρίλερ με τον Ειδικό Φόρο Τηλεόρασης

Στον δρόμο της αναβολής  οδεύει σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις – προκαλώντας ανακούφιση στη διαφημιστική αγορά και τα ΜΜΕ – ο ειδικός φόρος διαφήμισης 20% επί των διαφημίσεων στην τηλεόραση. Σύμφωνα με απόφαση της γενικής γραμματέως εσόδων Αικατερίνης Σαββαϊδου (12/1/2015), η οποία οδεύει προς δημοσίευση στο ΦΕΚ μεταφέρεται η υποχρέωση καταβολής του φόρου στις 20 Ιανουαρίου 2016 καθώς μετατρέπεται η ανά μήνα απόδοση του φόρου σε ετήσια. Ως αιτία προβάλλεται η ανάγκη επανακαθορισμού της διαδικασίας απόδοσης των φόρων διαφημίσεων προκειμένου να διευκολυνθούν οι φορείς της αγοράς. Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με εφαρμοστική διάταξη  (ΦΕΚ Β\' 3364/31-12-2013) με την υπογραφή του πρώην γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Χάρη Θεοχάρη (23/12/2013),  θα έπρεπε ο φόρος να αποδίδεται ανά μήνα, αρχής γενομένης από τις 20 Φεβρουαρίου 2015. Η εγκύκλιος (την οποία μπορείτε να δείτε εδώ) οδεύει στο Τυπογραφείο και ενδεχομένως να έχει δημοσιευθεί πριν τις εκλογές. Πάντως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δηλώσει σε όλους τους τόνους ότι θα εφαρμόσει τη διάταξη που «παίρνει συνεχόμενες αναβολές τα τελευταία 4 χρόνια». 

Τι αναφέρει ο νόμος

Ο νόμος (άρθρο 5) περί «Έκτακτης εισφοράς στα κέρδη των νομικών προσώπων και ειδικός φόρος τηλεοπτικών διαφημίσεων» είναι σαφής:

« ... 12. Επιβάλλεται ειδικός φόρος στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση. Ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) επί της αξίας της διαφήμισης που υπολογίζουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Ο φόρος βαρύνει άμεσα τη διαφημιζόμενη επιχείρηση ή το διαφημιστή που μεσολαβεί και το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομά του. Εφόσον το τιμολόγιο εκδίδεται στο όνομα του διαφημιστή που μεσολαβεί, αντίγραφο του τιμολογίου με τη σφραγίδα και την υπογραφή του εκδότη αποστέλλεται στον διαφημιζόμενο μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από την έκδοση του τιμολογίου. Στα πιστωτικά τιμολόγια που εκδίδουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης πρέπει να αναγράφονται και οι αριθμοί των σχετικών τιμολογίων.

Τον ειδικό φόρο εισπράττουν τα τηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης και αποδίδουν στο Δημόσιο με μηνιαίες δηλώσεις που υποβάλλουν στην αρμόδια ΔΟΥ φορολογίας εισοδήματος αυτών, μέχρι την εικοστή (20ή) ημέρα κάθε μήνα, για τα έσοδα από τις τηλεοπτικές διαφημίσεις του προηγούμενου μήνα.

Τα θέματα που αφορούν τη βεβαίωση, τον έλεγχο, την παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου και την έκδοση καταλογιστικών πράξεων διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στη φορολογία εισοδήματος. Οι διατάξεις του ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179 A\') εφαρμόζονται αναλόγως και στη φορολογία αυτή.

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης απόδοσης του φόρου της παραγράφου αυτής και κάθε άλλη λεπτομέρεια ή διαδικασία εφαρμογής των διατάξεών της.

Η ισχύς των διατάξεων της παραγράφου αυτής αρχίζει από 1.1.2015».


Αναβολές λόγω κρίσης

Ειδικότερα, η έναρξη ισχύος της εν λόγω διάταξης μετατέθηκε αρχικώς για την 1.1.2012 με την παράγραφο 6 του άρθρου 4 του ν. 3899/2010 (Α\' 212), εν συνεχεία για την 1.1.2013 με την παράγραφο 9 του όρθρου 3 της από 31.12.2011 Π.Ν.Π. (Α\' 268), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο δεύτερο του ν. 4047/2012 (Α\' 31), για την 1.1.2014 με το άρθρο 22 της από 31.12.2012 Π.Ν.Π. (Α\' 256), η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 1 του ν. 4147/2013 (Α\' 98). και τέλος για την 1.1.2015 με το άρθρο 53 του Νόμου 4223/2013.

Ο λόγος για τον οποίο είχε μετατεθεί η συγκεκριμένη διάταξη έτσι ώστε να μην επιβαρύνει την ευαίσθητη κοινωνική ομάδα των ΜΜΕ, περιγράφεται στην αιτιολογική έκθεση του άρθρου 53 του νόμου 4223/2013.

Συγκεκριμένα

Με τη διάταξη της παραγράφου 12 του άρθρου πέμπτου του N. 3845/2010 (Α\' 65) προβλέφθηκε η επιβολή ειδικού φόρου, ύψους 20%, στις διαφημίσεις που προβάλλονται από την τηλεόραση. Η παρούσα δυσμενής οικονομική συγκυρία έχει επιδράσει αρνητικά στην οικονομική κατάσταση όλων των εμπλεκόμενων φορέων, και δη τόσο των επιχειρήσεων, που εκμεταλλεύονται τηλεοπτικούς σταθμούς, όσο και των διαφημιστών και των διαφημιζόμενων.

Οι λόγοι που επέβαλαν τη μετάθεση της έναρξης ισχύος της εν λόγω διάταξης μέχρι σήμερα δεν έχουν εκλείψει, αντίθετα επιτείνονται διαρκώς, με αποτέλεσμα τυχόν εφαρμογή της από την 1.1.2014 να δύναται να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στη βιωσιμότητα των τηλεοπτικών σταθμών και των διαφημιστικών εταιρειών, με κίνδυνο -σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας τους- να χαθούν εκατοντάδες θέσεις εργασίας, καθώς και σημαντικά έσοδα για το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κοινωνική συνοχή και τη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.

Με βάση τα ανωτέρω δεδομένα, κρίνεται σκόπιμη η εκ νέου μετάθεση της έναρξης ισχύος της διάταξης της παραγράφου 12 του άρθρου πέμπτου του ν. 3845/2010 για έναν επιπλέον χρόνο. Προς το σκοπό αυτό με την προτεινόμενη τροπολογία τίθεται ως ημερομηνία έναρξης ισχύος της παραπάνω διάταξης η «1.1.2015» αντί της ισχύουσας σήμερα «1.1.2014» την 1-7-2010.