To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

WE WIN ATHENS: “Sharing Minds Networking”

WE WIN ATHENS: “Sharing Minds Networking”
Μια συνάντηση κορυφής έλαβε πρόσφατα χώρα στην Αθήνα και κατέδειξε τον τρόπο συνεργασίας της Alternative Research Solutions με το ανεξάρτητο διεθνές δίκτυο έρευνας αγοράς, WIN/Gallup, του οποίου η Alternative είναι μέλος και εκπρόσωπός του στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια.

Γράφει η ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Μια μοναδική αίσθηση «open space», «ανοιχτού» επιχειρηματικού χώρου, καλής επαγγελματικής ενέργειας, θετικής αύρας και δημιουργικών vibes έζησε ο επισκέπτης της πρόσφατης συνάντησης των εκπροσώπων των εταιρειών που συμμετείχαν στο workshop “WE WIN Athens”, του ανεξάρτητου διεθνούς δικτύου έρευνας αγοράς WIN/Gallup. Μια συνάντηση «κορυφής», που φιλοξενήθηκε στο hub της Τζαφέρη 16 στο Γκάζι, εκεί όπου στεγάζεται η Alternative Research Solutions, μια συνάντηση κορυφής που αναμφίβολα προσέθεσε σε κάθε συμμετέχοντα ένα νέο πολύτιμο «φορτίο» γνώσεων, ιδεών και πρακτικών γύρω από την έρευνα και τα εργαλεία της. Στην αύρα αυτή, που δεν βάρυνε ούτε λεπτό -παρά την τεχνοκρατική διάσταση της συνάντησης- συνέβαλε ευθύς εξ αρχής η Αιμιλία Τσεϊμαζίδου, Πρόεδρος της Alternative Research Solutions, στο λεξιλόγιο της οποίας μετρήσαμε μια σειρά από ενθαρρυντικές λέξεις και όρους για το μέλλον: Προκλήσεις, καινοτομία, ιδέες, ευκαιρίες, νέες πρακτικές, κοινό πνεύμα…  Ό,τι έπρεπε για να πάρουμε θάρρος, να μαζέψουμε υλικό, food for thought για τις ερωτήσεις που ακολούθησαν.

Περιέγραψε με μελανά χρώματα την πραγματικότητα του επιχειρείν στην Ελλάδα, όμως δεν στάθηκε εκεί, καθώς έδωσε αμέσως μετά την άλλη όψη του Ιανού, σκιαγραφώντας τη θετική πλευρά και αποδίδοντας στην Αθήνα ιδιότητες ενός ιδανικού τόπου «για όσους ξέρουν να αλλάζουν το παιχνίδι και να βάζουν τους δικούς τους όρους, ένα μέρος για σκληρούς και αποφασιστικούς παίκτες». Και μαζί δίνει το σύνθημα: «αν κάποιος τα καταφέρει στην Αθήνα, μπορεί να τα καταφέρει παντού». Το σύνθημα έπιασε τόπο και ενθάρρυνε τη Vilma Scarpino, διευθύνουσα σύμβουλο της ιταλικής εταιρείας Doxa, που ζει και εργάζεται στο Μιλάνο και στη Ρώμη. «Το συγκριτικό πλεονέκτημα της συνεργασίας αυτής σε εργασιακό επίπεδο συνίσταται στο γεγονός ότι έχουμε τη δυνατότητα να εργαζόμαστε σε μια χώρα και να παρέχουμε υπηρεσίες και σε μια άλλη, χωρίς απαραίτητα να μετακινηθούμε», αναφέρει στο adbusiness η κ. Scarpino, για να εξηγήσει αμέσως μετά τον τρόπο λειτουργίας του ερευνητικού παγκόσμιου ιστού: «Οι πελάτες μας αντλούν τεράστιο όφελος από αυτήν τη συνέργεια, καθώς συνδυάζουμε με τον βέλτιστο τρόπο την εμπειρία από την τοπική αγορά 75 επιμέρους χωρών με το καλύτερο κομμάτι της τεχνογνωσίας κάθε εταιρείας. Αυτό ακριβώς είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα έναντι των υπηρεσιών που παρέχουν οι πολυεθνικές εταιρείες ερευνών και δημοσκοπήσεων».

Tίτος Σιμιτζής
Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της συνεργασίας


Σίγουρα η πρακτική αυτή, την οποία με μοναδικό τρόπο αξιοποιεί το σύστημα που περιγράφουμε, συνιστά τόσο πρόκληση όσο και ευκαιρία. Αναρωτιόμαστε ποια είναι η θέση, η συμβολή και το όφελος που αποκομίζει η ελληνική πλευρά από την ιστορία αυτή. Ο Τίτος Σιμιτζής, Managing Director της Αlternative Research Solutions, προθυμοποιείται να μας ξεναγήσει και να εξηγήσει τη διαφορά μεταξύ ενός πολυεθνικού κολοσσού και του μοντέλου αυτού του καινοτόμου ερευνητικού synergy hub.

«Σε πολυεθνικούς οργανισμούς, συνήθως η καινοτομία διοχετεύεται από τα κεντρικά γραφεία, επιβάλλεται δηλαδή τρόπον τινά άνωθεν και διαχέεται στις χώρες του δικτύου, σε συγκεκριμένους τομείς εξειδίκευσης (π.χ. Advertising Research) ή/και σε ένα ορισμένο εύρος αγορών (π.χ. Banking). Στο δικό μας δίκτυο η καινοτομία έρχεται από παντού. Για παράδειγμα, στην εταιρεία μας στη Σιγκαπούρη, όπου δημιουργείται μια νέα καλή πρακτική, η πρόκληση για εκείνους είναι να επικοινωνήσουν τη γνώση και την εμπειρία τους αυτή παντού ανά τον κόσμο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, ώστε να συγκεντρωθούν τα βέλτιστα παραδείγματα από κάθε κλάδο παγκοσμίως. Δημιουργείται έτσι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, καθώς αφενός μοιραζόμαστε πολύτιμη γνώση και αφετέρου παίρνουμε τα καλύτερα δυνατά παραδείγματα, όχι από έναν-δύο τομείς, αλλά από ένα τεράστιο εύρος τομέων και αγορών.  Έτσι, αν η πηγή της γνώσης είναι περισσότερη από μία, το αποτέλεσμα συνιστά την εξέλιξη του κλάδου μας στο σύνολό του και όχι απλά το σύνολο των επιμέρους γνώσεων», μας αναφέρει.

adb: Πιστεύετε ότι είναι καλύτερα να «παντρεύονται» οι τοπικές εμπειρίες μεταξύ τους για να παράγεται ένα συμπέρασμα γενικό και ωφελούνται όντως όλοι;

Τίτος Σιμιτζής:
Πιστέψτε με, επιβιώνουμε πολύ καλύτερα όταν μοιραζόμαστε και χτίζουμε με βάση τις τοπικές εμπειρίες. Συνιστά μεγάλη πρόκληση για εμάς να χρησιμοποιούμε τα «πακέτα νέων εμπειριών» που δεν διαθέταμε και τα οποία έχουμε τη δυνατότητα να επεξεργαστούμε προκειμένου να γινόμαστε περισσότερο ανταγωνιστικοί, όχι μόνο για τις χώρες μας αλλά και σε διεθνές επίπεδο. Για παράδειγμα, με την ιρλανδική εταιρεία αντλούμε γνώση και εμπειρία στην έρευνα της αεροπλοΐας και τα αεροδρόμια, με την ιταλική εταιρεία αξιοποιούμε την εμπειρία στην αγορά των τυχερών παιχνιδιών, ενώ με τη γερμανική βρίσκουμε κοινό έδαφος συνεργασίας στο benchmarking σημειολογίας εικόνων.  Άρα, όπου και αν δραστηριοποιούμαστε, είναι στο δικό μας χέρι να είμαστε ανταγωνιστικοί και να μην περιμένουμε έναν άλλο πελάτη ή προϊόν να έρθει σε εμάς, αλλά να παράγουμε καινοτομία και να αναζητούμε νέες ευκαιρίες και νέους πελάτες.

Ένα κενό που δημιουργήθηκε… για να καλυφθεί


Η ιδέα των… δικτύων συνεργασίας στο χώρο της  Έρευνας δεν είναι πρόσφατη. Γεννήθηκε προ 16ετίας, όταν αναζητήθηκε μια νέα μανιέρα εκπόνησης ερευνών, παρακάμπτοντας το χρονοβόρο, κοστοβόρο και ξεπερασμένο εν πολλοίς modus operandi της κάθετης και εκ των άνω τροφοδότησης τεχνογνωσίας, για να προκριθεί ένα μοντέλο σε σχήμα ιστού αράχνης, όπου οι εταιρείες-μέλη του εν λόγω «συνασπισμού» από κάθε χώρα θα είχαν τη δυνατότητα και το «διαβατήριο», να αντλούν γνώση και να παραδίδουν expertise σε κάθε μέρος του ιστού αυτού.

Τι έλειπε ακριβώς από την παγκόσμια αγορά; Μια δεξαμενή υπηρεσιών έρευνας και marketing υψηλού επιπέδου, συνδυασμένη με πρωτότυπα ερευνητικά εργαλεία και καινοτόμες λειτουργικές δυνατότητες, προκειμένου αφενός να προάγεται η παγκόσμια εμπεδωμένη ερευνητική τεχνογνωσία και αφετέρου να παράγονται οικονομίες κλίμακας. Και εξοικονόμηση πολύτιμου εργασιακού χρόνου και ανθρωπίνων πόρων φυσικά.

Έτσι άρχισαν να μοιράζονται μεθοδολογίες ερευνητικές, benchmarks και καινοτόμες τεχνικές και εμπειρίες από πελάτες και αγορές, στον τομέα του marketing και των ερευνών, ποιοτικών και ποσοτικών, και φυσικά να διανέμεται πολύτιμη γνώση σε πραγματικό χρόνο.

Μεγαλύτερες και μικρότερες εταιρείες του δικτύου κεφαλαιοποίησαν έτσι με τη συνεργασία τους τις επιμέρους ξεχωριστές τους δυνατότητες, αντάλλαξαν εμπειρίες, ιδέες και εργαλεία, με στόχο να παράσχουν το καλύτερο δυνατό ερευνητικό αποτέλεσμα για τις ίδιες και τους πελάτες τους. Η δημιουργική σκέψη αποτέλεσε το καύσιμο που κινητοποίησε όλη αυτή την τεράστια παγκόσμια μηχανή που λειτουργεί τόσο στον φυσικό όσο και στον ψηφιακό κόσμο. Έτσι ο απαιτητικός βιομήχανος από τη Νορβηγία, η δαιδαλώδης και αυστηρών προδιαγραφών πολυεθνική με έδρα τη Νέα Υόρκη και η ελληνική επιχείρηση που πασχίζει να βρει το βηματισμό της και εκτός συνόρων, κατάφεραν να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και τις δυνατότητες μιας μεγάλης ερευνητικής ομάδας που είχε πατήματα στα τέσσερα σημεία του πλανήτη: Επιστήμονες της στατιστικής, αναλυτές τάσεων, ψυχολόγοι και επικοινωνιολόγοι, δυνατά ονόματα του marketing, διαφημιστές και στελέχη της παραγωγής και της παροχής υπηρεσιών, βρίσκονταν στο ίδιο τραπέζι, φυσικό ή ψηφιακό, ξεπερνώντας γεωγραφικά όρια, ημερολογιακές δεσμεύσεις και συμβατικότητες της κουλτούρας κάθε κράτους. Επί ελληνικού εδάφους η ιδέα της κοινής χρήσης εργαλείων, εμπειριών και μυαλών στην έρευνα, υλοποιήθηκε από την Alternative Research Solutions, επικεφαλής της οποίας είναι ο Τίτος Σιμιτζής (CEO). Ιδρυτικός στόχος, η παροχή στρατηγικής σκέψης για την ανάπτυξη brands και επιχειρήσεων, προκειμένου να τοποθετηθούν καλύτερα στην αγορά, να εξοικειωθούν με τις προκλήσεις που φέρνουν οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές.

Το manage or not to manage; Ιδού η απορία!

adb: Και ποιος έχει την ευθύνη της οργάνωσης όλης αυτής της γνώσης και εμπειρίας; Ποιος διαχειρίζεται τα Logistics; Την απάντηση μας δίνει η εμπειρότατη εκπρόσωπος της ιταλικής εταιρείας, Vilma Scarpino, που συμμετέχει στο σχήμα.


«Όταν “τρέχει” ένας διαγωνισμός που αφορά πελάτη που δρα στη δική μας τοπική αγορά, είναι δική μας ευθύνη να οργανώσουμε το σύνολο των γνώσεών μας που θα αφορούν το ζητούμενό του. Αυτός είναι ο γενικός κανόνας τον οποίο εφαρμόζουμε. Ο καθένας μας είναι υπεύθυνος για την οργάνωση του έργου που έχει αναλάβει. Αφ’ ης στιγμής αναλάβουμε ένα project, είμαστε υπεύθυνοι να συγκεντρώσουμε το απαραίτητο υλικό που έχουμε στη διάθεσή μας ανά τον κόσμο, προκειμένου να χειριστούμε την υπόθεση και να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του πελάτη».

adb: Το μοντέλο αυτό αποτελεί πρότυπο ή ακολουθεί κάποιο άλλο παράδειγμα μιας άλλης «συμμαχίας» εταιρειών;

Όχι, πρόκειται για μια πρωτοποριακή υπηρεσία, ένα δυναμικό concept διανομής της γνώσης. Υποδεχόμαστε τα αιτήματα του πελάτη και στη συνέχεια τα περνάμε από το «φίλτρο» των επιμέρους γνώσεων από τη μεγάλη δεξαμενή όλων των μελών που συμμετέχουν σε αυτή την «ομπρέλα» και στο τέλος του παραδίδουμε τη βέλτιστη πρόταση που δεν θα είχε ποτέ -είμαστε σίγουροι γι’ αυτό- αν συνεργαζόταν με έναν πολυεθνικό οίκο ερευνών. Αυτή η ευελιξία προκύπτει από ένα σχήμα λειτουργίας συγκοινωνούντων δοχείων, χωρίς περιορισμούς, όρια και τείχη ανάμεσά μας.

Η ροή της πληροφορίας

Ο Heiner Junker, Produkt + Markt Managing Partner, αναλαμβάνει το έργο τού να μας κάνει απλή την εικόνα μιας μηχανής που παράγει, διανέμει και «μεταβολίζει» την έρευνα: «Βρίσκουμε για λογαριασμό του πελάτη δημιουργικές λύσεις και καινοτομίες υψηλού επιπέδου, τις οποίες κυκλοφορούμε διαδικτυακά μέσω intranet ή μέσα από ψηφιακές ή προσωπικές συναντήσεις. Τα εργαλεία αυτά που χρησιμοποιούμε και που έχουμε ανά πάσα στιγμή στη διάθεσή μας, συμβάλλουν εντυπωσιακά και στην παραγωγή οικονομιών κλίμακας. Διαθέτουμε ισχυρή διοικητική ομάδα και περιφερειακούς διευθυντές ανά περιοχή (π.χ. Δυτική Ευρώπη). Οργανώνουμε Webinars, με προσκεκλημένους ερευνητές και επιπλέον έχουμε διαπιστώσει ότι οι ζωντανές συναντήσεις είναι οι πιο αποτελεσματικές». Γι’ αυτό και μαζευτήκαμε σήμερα στην Αθήνα, όλες οι εταιρείες του δικτύου της Δυτικής  Ευρώπης (Western Europe Worldwide International Network = W.E. W.I.N.)

adb: Ωραία όλα αυτά, αλλά αν κάποιος χρειάζεται περισσότερη πληροφόρηση και κατά μόνας συναντήσεις, είναι εφικτή η πιο προσωπική επικοινωνία;

«Λειτουργούμε σαν ιστός. Χωρίς σύνορα, ευέλικτοι, χωρίς να ακολουθούμε απαραίτητα κάποια ιεραρχία», σπεύδει να εξηγήσει με τον πλέον παραστατικό τρόπο η Αιμιλία Τσεϊμαζίδου, για να πάρει αμέσως μετά το λόγο ο Τίτος Σιμιτζής και να βάλει το δικό του λιθαράκι στην αποσαφήνιση του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί το σχήμα: «Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι και οι πιο καινοτόμες πολυεθνικές εταιρείες στον τομέα της έρευνας και τεχνολογίας κινούνται προς το παράδειγμά μας. Η καινοτομία μας είναι ότι οι πελάτες μας προσπαθούν να βρουν απαντήσεις στο περιβάλλον του κλάδου τους και εμείς τους παρέχουμε την πλήρη εικόνα, προσθέτοντας στην τοπική και τη διεθνή εμπειρία/γνώση που διαθέτουμε.  Όλο και περισσότερες εταιρείες θέλουν να λειτουργούν με αποκεντροποιημένες υπηρεσίες, όπου ο συντονισμός και η τεχνολογία το επιτρέπουν και το υποστηρίζουν».  

Το ρολόι δείχνει 3 μ.μ. και το workshop τείνει να αρχίσει, πιέζοντας ασφυκτικά το χρόνο που μένει για να μιλήσουμε με τους συμμετέχοντες. Ο Pasi Huovinen, Διευθυντής της φινλανδικής εταιρείας, μας βάζει στο κλίμα όσων θα ακολουθήσουν…

«To περιφερειακό φετινό μας συνέδριο έχει συμμετοχές από 9 χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης. Αντικείμενο της συνάντησής μας είναι η βέλτιστη διάχυση της γνώσης σχετικά με νέα καινοτόμα εργαλεία και πρακτικές και η αλληλεπίδραση ανάμεσα στα μέλη μας ώστε αυτά τα εργαλεία και οι πρακτικές να εμπλουτιστούν με τη γνώση και τις ανάγκες των τοπικών αγορών. Συμπεριλαμβάνουμε στο πρόγραμμα περισσότερα εργαστήρια παρά παρουσιάσεις, προκειμένου να έχουμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε και να μιλήσουμε ζωντανά μεταξύ μας. Εξίσου σημαντική θεωρώ ότι είναι και η κοινωνική διάσταση αυτού του συνεδρίου για να γνωριστούμε καλύτερα μεταξύ μας και να συνεργαζόμαστε ακόμα καλύτερα.  Όλα αυτά συντελούν στο να προάγουμε το δίκτυό μας».

Τα ακούμε όλα αυτά, αλλά δεν μπορούμε να αποφύγουμε την ερώτηση. Σκεφτόμαστε το επίπεδο της Φινλανδίας, την κατάσταση της Ελλάδας… Άνισο; Άδικο; «Η χώρα σας, η Φινλανδία, βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο από πολλές πλευρές. Μήπως δίνετε περισσότερα από όσα παίρνετε από αυτή τη συμμαχία;

«Το αντίθετο», αναφέρει ο Pasi Huovinen και προσθέτει: «Το εύρος της κατάρτισης, της εμπειρίας, των λύσεων έρχονται από παντού. Η δύναμη των μυαλών του δικτύου δεν περιορίζεται από γεωγραφικά ή οικονομικά σύνορα. Η Φινλανδία παράγει, αλλά και μοιράζεται και αξιοποιεί γνώση από όλη τη γη».

Ένα αληθινό παράδειγμα

Ο Τίτος Σιμιτζής αποφασίζει να ρίξει περισσότερο φως στον τρόπο λειτουργίας, δίνοντάς μας ένα πραγματικό παράδειγμα.

«Στο χώρο του Gaming, έχοντας πελάτες όπως η ΟΠΑΠ και η Intralot, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε με την Doxa στην Ιταλία που είχε αντίστοιχα μεγάλη εμπειρία, ένα International Gaming Hub με benchmarks, μεθοδολογίες και βέλτιστες πρακτικές σε παγκόσμιο επίπεδο, και παρουσιάσαμε στους πελάτες μας ένα διεθνές know-how υψηλού επιπέδου.
Παρόμοια συζήτηση είχαμε μόλις σήμερα με τη RED C της Ιρλανδίας, όπου συγκρίναμε πρακτικές έρευνας των αεροδρομίων του Δουβλίνου και της Αθήνας, αναζητώντας τρόπους να γίνουμε αποτελεσματικότεροι, παράγοντας περισσότερη αξία, σε χαμηλότερες τιμές μέσα από  σύζευξη δυνάμεων. Τα αεροδρόμια είναι δύσκολοι πελάτες, η Alternative, παρόλη την εμπειρία της, είναι μια αναλογικά μικρού βεληνεκούς εταιρεία για να μπορεί να συμμετέχει σε ένα διαγωνισμό μεγάλου αεροδρομίου, όπως π.χ. του Heathrow από μόνη της, οπότε μόνο σε συνεργασία/κοινοπραξία με την ομόλογή της Red C θα μπορούσε να συμμετάσχει σε ένα τόσο μεγάλο διεθνή διαγωνισμό».


adb: Έχετε κάποιου είδους κώδικα δεοντολογίας;

Την ερώτηση αναλαμβάνει να απαντήσει η Vilma Scarpino: «Δεν έχουμε γραπτό κώδικα. Είναι άγραφος, ηθικός κώδικας αυτό που έχουμε. Είμαστε όλοι μέλη της ESOMAR και των τοπικών φορέων δεοντολογίας των χωρών μας.  Έχουμε ISO και κοινό τρόπο που δουλεύουμε και μπορούμε να εντοπίσουμε αν κάποιος από εμάς δεν εργάζεται με τον ίδιο τρόπο.

Έχουμε, επίσης, αναλάβει κάποιες υποχρεώσεις όπως η συμμετοχή στην παγκόσμια έρευνα τάσεων που πραγματοποιεί το δίκτυο στο τέλος κάθε έτους (65.000  ερωτώμενοι από 70+ χώρες). Αν π.χ. δεν υπάρχει συμμετοχή στις τοπικές συναντήσεις ή τη γενική ετήσια συνάντηση, μπορεί μια τοπική εταιρεία ακόμα και να βγει από το δίκτυο, γιατί δεν συμμετέχει ενεργά και δεν συμβάλλει στη βιωσιμότητα του δικτύου.  Οι κανόνες αυτοί είναι γραπτοί, οι ηθικοί μας κανόνες συνεργασίας δεν είναι γραπτοί».

Και πώς φαίνονται όλα αυτά στους  Έλληνες εκπροσώπους; Για την Αιμιλία Τσεϊμαζίδου δεν φαίνεται να συνιστά πρόβλημα το γεγονός της απουσίας κοινού γραπτού κώδικα δεοντολογίας. «Το σύστημά μας λειτουργεί με απόλυτη δημοκρατία, αυτογνωσία, αίσθηση ευθύνης, συνειδητότητα και επαγγελματισμό, για το κοινό όφελος. Τα μέλη μας είναι ενήλικα. Αυτοδιοικούνται με κώδικες αλληλοσεβασμού, κοινών αξιών και κοινής κουλτούρας».

Let’s talk about Money and economies of scale

Τεχνοκράτης, φύσει και θέσει, ο Pasi Huovinen δεν κρύβει τις σκανδιναβικές του καταβολές και τον φινλανδικό τρόπο σκέψης για την εξοικονόμηση πολύτιμων πόρων.

«Είμαστε στη Φινλανδία 70 άτομα και ανταγωνιζόμαστε πολυεθνικούς κολοσσούς με κεντρική παραγωγή ιδεών και καινοτομίας. Μεμονωμένα δεν θα μπορούσαμε να καλύψουμε τους πελάτες μας. Αντ’ αυτού, αξιοποιούμε όλο το δίκτυό μας και διαθέτουμε ποικίλες λύσεις για διάφορες κατηγορίες ερευνητικών προϊόντων. Για παράδειγμα, στη Φινλανδία έχουμε αναπτύξει ένα καινοτόμο προϊόν Employee Satisfaction. Με τη βοήθεια και άλλων χωρών του δικτύου που το εφάρμοσαν, έχουμε σήμερα στοιχεία και benchmarks από 7 διαφορετικές χώρες».

Μετά από τόση και τέτοια συζήτηση η ερώτηση αναφορικά με τις τυχόν προκαταλήψεις και το φίλτρο με το οποίο βλέπουν οι Ευρωπαίοι ή οι Αμερικανοί ή Σκανδιναβοί εταίροι την ελληνική πλευρά, είναι εύλογη.

Ο Τίτος Σιμιτζής, όμως, έχει την απάντηση.

«Τα τελευταία χρόνια υπάρχει όλο και λιγότερη εμπιστοσύνη στο εξωτερικό για τις ελληνικές εταιρείες. Παράγοντας ιδέες και εμπειρία και έχοντας συμμετάσχει σε διεθνείς συναντήσεις, μας έχει τονώσει το ηθικό η αναγνώριση των καινοτομιών μας και της ανταγωνιστικότητάς μας από τους συνεργάτες μας στο εξωτερικό. Η Ελλάδα εξακολουθεί να παράγει σπουδαίες ιδέες και δυνατούς ερευνητές. Δεν υπάρχουν διαφορές μεταξύ ημών και των συναδέλφων μας από άλλες χώρες. Λειτουργούμε συλλογικά, καθώς είμαστε ισότιμα μέλη ενός διεθνούς οργανισμού».

Προσθέτοντας τη δική της εμπειρία, η Αιμιλία Τσεϊμαζίδου αναφέρει: «Αναπτύσσουμε εργαλεία. Καινοτόμα, ανταγωνιστικά, συνεχώς.  Όλες οι εταιρείες. Είναι θέμα επιχειρηματικής κουλτούρας.  Άμυνα και επίθεση απέναντι στα πολυεθνικά δίκτυα εταιρειών έρευνας αγοράς. Η καινοτομία και η συνεχής αναβάθμιση των εργαλείων είναι η επιτομή της ύπαρξής μας. Εκατοντάδες μυαλά κάθε μέρα επιδιώκουν το διαφορετικό».

Η φύση της συνεργασίας

Η ερώτηση αν η συνεργασία αυτή είναι δεσμευτική για όσους ανήκουν στο δίκτυο, απαντάται με τον καλύτερο και πιο πειστικό τρόπο από τον Heiner Junker, τη Vilma Scarpino και τον Τίτο Σιμιτζή:

Heiner Junker: «Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας. Συνεργαζόμαστε όταν οι ιδέες, οι άνθρωποι, η γνώση, η εμπειρία και φυσικά, το κόστος δίνουν για εμάς και τους πελάτες μας τη μέγιστη αξία».

Vilma Scarpino: «Οι ευκαιρίες συνεργασίας καθορίζονται ανάλογα με το project από τα συνεργαζόμενα μέρη. Εκείνα αποφασίζουν αν χρειάζονται απλά fieldwork ή ολόκληρες μεθοδολογίες. Οι εταιρείες μας παρουσιάζουν τα καινοτόμα προϊόντα τους σε όλο το δίκτυο και καθορίζουν εξ αρχής το κόστος χρήσης της συγκεκριμένης εμπειρίας, τεχνογνωσίας ή ακόμα και βάσης benchmarks από την παγκόσμια εμπειρία του δικτύου. Τα υπόλοιπα κόστη καθορίζονται ανάλογα με την περίσταση».

Τίτος Σιμιτζής: «Μπορούμε να κάνουμε δυναμικούς και αποτελεσματικούς συνδυασμούς πόρων από περισσότερες εταιρείες. Π.χ. συνδυάζοντας το φθηνό εργατικό κόστος μιας εταιρείας fieldwork στο Αμπού Ντάμπι με τη γνώση και τη μεθοδολογία από τη γερμανική εταιρεία».

Και ο λογαριασμός; Είναι θετικός;

Pasi Huovinen: «Αν έπρεπε μόνοι μας να αναπτύξουμε και να πιστοποιήσουμε τόσες μεθοδολογίες σε τόσους τομείς, θα χρειαζόμασταν ένα τεράστιο budget σε R&D. Η ανάπτυξη της μεθοδολογίας, η προετοιμασία της έρευνας θέλουν πολύ χρόνο και πολλή γνώση /εμπειρία και κυρίως πολλή δουλειά -εργασιακές ώρες- ενώ εμείς τα έχουμε ήδη σε μεγάλο βαθμό έτοιμα μέσα από τις εταιρείες του δικτύου μας στις διάφορες χώρες. Εξοικονομούμε χρόνο, αντλούμε γνώση και υιοθετούμε κοινό τρόπο παρουσίασης στους πελάτες. Αξιοποιούμε την καινοτομία άλλων αγορών, την ειδική βαθιά γνώση της κάθε αγοράς, χωρίς να χρειαστεί να πληρώσουμε κάποιον ειδικό, το κόστος του οποίου θα επιβάρυνε την έρευνα».

Infos

Η εταιρεία Prοdukt + Markt με 125 υπαλλήλους και με έναν ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 15,7 εκατ. ευρώ, έχει εδραιωθεί ως μία από τις ηγέτιδες εταιρείες ερευνών στη Γερμανία. Το πελατολόγιό της αποτελείται από market leaders τόσο από τη διεθνή όσο και από την τοπική αγορά, καθώς και από μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς των ασφαλιστικών, χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, της αυτοκινητοβιομηχανίας, της ενέργειας, των τηλεπικοινωνιών, της υγείας, των αγροτικών επιχειρήσεων, της κτηνιατρικής και των καταναλωτικών προϊόντων (FMCG), καθώς και σε τομείς σχετικούς με την εξυπηρέτηση πελατών και B2B. Επίσης, η εταιρεία διεξάγει έρευνες στις περιοχές καινοτομίας και ανάπτυξης προϊόντων, έρευνας εικόνας μάρκας, επικοινωνίας, ικανοποίησης πελατών και πιστότητας, προσδιορισμού optimum λύσεων.

Η εταιρεία Produkt + Markt είναι το γερμανικό μέλος της WIN/Gallup (Ανεξάρτητο Διεθνές Δίκτυο Έρευνας Αγοράς) του δικτύου WIN/Gallup/GIA.

Από το 2005, ο Heiner Junker είναι Managing Partner στην εταιρεία Product + Markt και αντιπρόεδρος, καθώς και συντονιστής Δυτικής Ευρώπης και μέλος του Δ.Σ. του διεθνούς δικτύου WIN/Gallup. Ο Heiner Junker είναι ένας έμπειρος σύμβουλος έρευνας marketing με εικοσαετή εμπειρία στη Γερμανία και στις διεθνείς αγορές. Εξειδικεύεται στην ποιοτική έρευνα και projects του περιλαμβάνουν τόσο έρευνα business-to-business όσο και έρευνα καταναλωτή. Επιπλέον, ο Heiner εργάζεται ως εκπαιδευτής και σύμβουλος για εταιρείες και οργανισμούς στον τομέα της δημιουργίας ιδεών και καινοτομίας.

Περιοχές εξειδίκευσης: Τρόφιμα και λιανικό εμπόριο, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, υγεία, IT/τηλεπικοινωνίες, προϊόντα σπιτιού, αυτοκίνηση, τουρισμός και αναψυχή, B2B, δημόσιος τομέας.

Μεθοδολογίες: ομαδικές συζητήσεις, workshops ιδεών, κλειστές ομάδες, εργαστήρια, IDIs, έρευνα σε σημεία πώλησης (accompanied shopping), οn line groups, κλπ.

Η εταιρεία Taloustutkimus Ltd ιδρύθηκε το 1971 και στις ημέρες μας αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία ερευνών στη Φινλανδία. Η Taloustutkimus είναι οικογενειακή επιχείρηση και δραστηριοποιείται στη Φινλανδία, στις Βαλτικές Χώρες και στη βορειοδυτική Ρωσία (περιοχή της Αγίας Πετρούπολης). Η Taloustutkimus απασχολεί 70 εργαζομένους και ο κύκλος εργασιών της το 2015 ανήλθε σε 7,8 εκατ. ευρώ.

Ο Pasi Huovinen είναι Διευθυντής  Έρευνας και ηγείται του τμήματος καινοτομίας και ανάπτυξης προϊόντων, καθώς και του insight unit της εταιρείας. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του ανέλαβε θέσεις στις εταιρείες YouGov, Kuulas Millward Brown, Interpublic Group and ETLA. Ο Pasi έχει ειδικευτεί στην B2B έρευνα αγοράς, το customer experience και στην οικονομετρία.

Η εταιρεία Doxa ιδρύθηκε το 1946. Είναι η πρώτη εταιρεία ερευνών που ιδρύθηκε στην Ιταλία και ανάμεσα στις πρώτες στην Ευρώπη. Μετά από 70 χρόνια, η Doxa εξακολουθεί να αναδεικνύεται preferred partner, που επιλέγεται για να υποστηρίζει τις στρατηγικές προσεγγίσεις των οργανισμών και των ιδιωτικών εταιριών, λειτουργώντας σε όλες τις βιομηχανίες με νέο επίκεντρο την ψηφιακή προσέγγιση. Στις ημέρες μας, η Doxa συνεχίζει να είναι συνώνυμη της έρευνας αγοράς στην Ιταλία.

Η Vilma Scarpino, Managing Director της Doxa, αποφοίτησε από το Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Καθολικού Πανεπιστημίου του Μιλάνου. Είναι ομιλήτρια σε σεμινάρια με θέμα το marketing και τις μεθοδολογίες κοινωνικών ερευνών.

Είναι CEO της DOXA από το 2001 και διευθύντρια του γκρουπ που περιλαμβάνει τις εταιρείες Duepuntozero, DoxaPharma, Connexia, iCorporate, Doxa Digital, Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και ιδρυτικό μέλος του WIN/Gallup-Gallup, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Assirm (Italian Marketing Research Association), 2006 - 2011 και μέλος της επιτροπής ποιότητας, 2008 έως και σήμερα.

Η Alternative Research Solutions δημιουργήθηκε τον Νοέμβριο του 2000. Η αρχική ιδέα που οδήγησε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, Τίτο Σιμιτζή και την Πρόεδρο Αιμιλία Τσειμαζίδου, στη δημιουργία μιας «εναλλακτικής» εταιρείας ερευνών, διαμορφώθηκε από την  ανάγκη της αγοράς για συμβουλευτικές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου στο χώρο του marketing, από στελέχη με εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία, και με σαφή αναγνώριση των χρονικών και διοικητικών πιέσεων που χαρακτηρίζουν τις σύγχρονες διαδικασίες decision-making.

Η Alternative δημιουργήθηκε λοιπόν ως εταιρεία «state-of-the-art» στο χώρο της έρευνας αγοράς, με εξειδίκευση σε τρεις τομείς: 1) Ad Hoc  Έρευνα Αγοράς (Ποιοτική & Ποσοτική), 2) Business Intelligence με έμφαση σε Marketing & Merchandizing, και 3) Στρατηγικό σχεδιασμό στην επικοινωνία.

Η Alternative είναι μέλος της ESOMAR και του ΣΕΔΕΑ. Από το 2013 αποτελεί τον επίσημο εκπρόσωπο του διεθνούς δικτύου ανεξάρτητων εταιρειών έρευνας αγοράς, WIN/Gallup, δίνοντάς της έτσι τη δυνατότητα να εκτελεί παγκόσμιας εμβέλειας έρευνες (Βαλκανικές χώρες, Κύπρο, Ευρώπη, Τουρκία, Μέση Ανατολή - Σαουδική Αραβία, ΕΑΕ κλπ.), αλλά και να έχει πρόσβαση σε διεθνή εργαλεία και μεθοδολογίες, μέσω συνεργασίας με τα άλλα μέλη του δικτύου.

Η ομάδα της Alternative (Directors, Managers, Executives) έχει έδρα το κεντρικό γραφείο στην Αθήνα, αλλά απαρτίζεται και από εξιδεικευμένους ερευνητές πλήρους απασχόλησης με έδρες σε διάφορες πόλεις της Ελλάδος.