To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Francis Ingham: Το μέλλον ανήκει στο PR

Francis Ingham, Chief Executive, ICCO
Francis Ingham: Το μέλλον ανήκει στο PR
Ο Francis Ingham Chief  Executive του ICCO, του κορυφαίου διεθνούς οργανισμού για τις Δημόσιες Σχέσεις, παρουσιάζεται ιδιαίτερα αισιόδοξος για το χώρο του PR σε παγκόσμιο επίπεδο, αναλύει τους παράγοντες που έχουν οδηγήσει τον τομέα σε ανάπτυξη και τονίζει πως το PR είναι η δημιουργική βιομηχανία του μέλλοντος.
 
Συνέντευξη στον Δημήτρη Τσουκαλά

Ποια είναι τα βασικά θέματα σήμερα στην ατζέντα του ICCO; Ποιες θα λέγατε πως είναι οι προκλήσεις που καλείστε να αντιμετωπίσετε;

Σε επίπεδο λειτουργίας, συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε. Αυτή τη στιγμή διαθέτουμε 38 ενώσεις-μέλη, που λειτουργούν σε 49 διαφορετικές χώρες και εκπροσωπούν πάνω από 2.500 εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων. Έχουμε υπερδιπλασιάσει το μέγεθός μας μέσα στα τελευταία τέσσερα χρόνια, έχουμε τετραπλασιάσει τα έσοδά μας, ενώ το εύρος των υπηρεσιών μας είναι πολύ ευρύτερο. Φυσικά, η ανάπτυξη φέρνει μαζί της κάποιες πολύ ευπρόσδεκτες προκλήσεις. Σε επίπεδο θεμάτων, η βασική αποστολή μας είναι να ξεχωρίσουμε τις βέλτιστες πρακτικές από όλο τον κόσμο, να προσφέρουμε φυσικά και virtual δίκτυα, που να μπορούν να ωφελήσουν τα μέλη μας, να τους παρέχουμε τα δεδομένα και τις πληροφορίες που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν και να παρουσιάσουμε πρότυπα με τα οποία να μπορούν να πορευθούν. Είμαι βέβαιος πως κάνουμε όλα αυτά τα πράγματα.


Κατά τη γνώμη σας, ποιες είναι σήμερα οι κυρίαρχες τάσεις στον κόσμο των Δημοσίων Σχέσεων;

Γνωρίζουμε πολλά για τον κλάδο των Δημοσίων Σχέσεων χάρη στην ετήσια παγκόσμια έκθεσή μας (World Report). Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να εικάζουμε. Γνωρίζουμε καλά τι συμβαίνει. Και αυτό είναι το εξής:

• Ανάπτυξη (Growth). Κάθε περιφέρεια του κόσμου του PR αναπτύσσεται.
• Κερδοφορία (Profitability). Σε κάθε περιφέρεια που έχουμε μέλη, οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων είναι κατά μέσο όρο κερδοφόρες. Βέβαια, θα μπορούσαν να είναι σε μεγαλύτερο βαθμό - και κατά τη γνώμη μου θα έπρεπε.

Επίσης, πρέπει να σημειώσω πως τρία κοινά στοιχεία αποτελούν βασικούς παράγοντες ανάπτυξης: α) Οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων προσφέρουν μη παραδοσιακές υπηρεσίες β) Οι in-house επαγγελματίες επενδύουν περισσότερα χρήματα στην εταιρική φήμη (corporate reputation) και γ) η δαπάνη marketing απομακρύνεται από άλλα disciplines της επικοινωνίας και στρέφεται προς τις Δημόσιες Σχέσεις.


Ποια είναι, τώρα, η μεγάλη πρόκληση; 

Το ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό. Τόσο η διατήρηση όσο και η προσέλκυση. Αποτελεί τη βασική πρόκληση σε κάθε περιφέρεια στον κόσμο εκτός από μία (Αφρική). Με απλά λόγια, πρέπει να «στρατολογούμε» τους καλύτερους και στη συνέχεια να τους κρατάμε. Και ναι. Αυτό σημαίνει πως πρέπει να τους πληρώνουμε περισσότερα, που με τη σειρά τους σημαίνει πως πρέπει να χρεώνουμε τους πελάτες περισσότερα.


Τι θεωρείτε πως επιφυλάσσει το μέλλον για το χώρο των Δημοσίων Σχέσεων; Πώς αλλάζουν το τοπίο τα social media και η ψηφιακή επικοινωνία;

Οι έννοιες του Digital και του social έχουν φέρει μια επανάσταση στον τομέα μας. Έχουν, επίσης, καταστήσει δυνατούς τους τρεις βασικούς παράγοντες ανάπτυξης, στους οποίους αναφέρθηκα προηγουμένως. Φυσικά, δεν βρίσκονται όλα τα μέρη του κόσμου στο ίδιο στάδιο αυτής της επανάστασης. Είμαι βέβαιος, όμως, πως εκεί θα καταλήξουν όλοι. Ο κλάδος μας είναι αρκετά ώριμος για να διαθέτει τον αρμόζοντα και κερδοφόρο χώρο τόσο για τις social όσο και για τις παραδοσιακές δεξιότητες. Αυτό ισχύει τόσο και για τις τακτικές και για τις στρατηγικές Δημόσιες Σχέσεις. Είμαι αυθεντικά αισιόδοξος όσον αφορά το μέλλον για κάθε τομέα του κλάδου μας και σε κάθε κομμάτι του κόσμου μας.


Θεωρείτε πως η σημερινή εποχή, κατά την οποία έχουν αναδυθεί όροι όπως “post-truth”, “alternative facts” και “fake news”, σημαίνει πως οι επαγγελματίες του χώρου του PR πρέπει να εστιάσουν σε διαφορετικά πράγματα από ό,τι στο παρελθόν και να επενδύσουν σε διαφορετικό σώματα δεξιοτήτων;

Όχι. Τα fake news σε καμία περίπτωση δεν είναι κάτι καινούργιο. Απλά η γρήγορη αναπαραγωγή τους μέσω των social media έχει κάνει πιο εύκολη τη διανομή τους και πιο δύσκολο τον εντοπισμό τους. Αυτό είναι όλο. Ο πυρήνας παραμένει ο ίδιος. Οι επαγγελματίες του χώρου του PR οφείλουν να παραμένουν ενημερωμένοι όσον αφορά τα προσόντα τους. Πρέπει να επενδύουν στη συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη και να ακολουθούν πιστά κανόνες δεοντολογίας, που τοποθετούν την αλήθεια στην καρδιά των καθημερινών τους εγχειρημάτων.

Πώς πρέπει να λειτουργεί μια εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων σήμερα; Ποιες υπηρεσίες πρέπει να προσφέρει;
 
Με κερδοφόρο τρόπο! Αυτό είναι το βασικό. Πάρα πολλές εταιρείες απλά δεν χρεώνουν αρκετά για τις συμβουλές και την υποστήριξη που προσφέρουν. Αυτό συμβαίνει σε καθεμιά περιφέρεια του κόσμου. Οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων θα πρέπει να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στον τομέα της χρέωσης υψηλότερων τιμών. Το ζήτημα είναι τόσο απλό…

Όσον αφορά τις υπηρεσίες που προσφέρονται, τα δεδομένα που έχουμε στα χέρια μας καταδεικνύουν πως ο τομέας έχει πλέον αγγίξει ένα επίπεδο ωριμότητας, το οποίο, όπως ανέφερα προηγουμένως, μας επιτρέπει να προσφέρουμε τακτικές και στρατηγικές υπηρεσίες, τόσο αυτές που χαρακτηρίζονται αιχμής όσο και τις παραδοσιακές. Επίσης, μου είναι ξεκάθαρο πως οι παράγοντες που έχουν οδηγήσει τον τομέα σε ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια -ειδικά η προσφορά μη παραδοσιακών υπηρεσιών- θα παραμείνουν και στο μέλλον. Οι εταιρείες που δεν θα διαθέτουν αυτήν τη συνολική πρόταση απλά θα αποτυγχάνουν.

Αρκετοί υποστηρίζουν πως οι επαγγελματίες του χώρου του PR είναι καλύτερα εφοδιασμένοι για την υποστήριξη brands και διαφημιζομένων στη σημερινή δύσκολη και παράλληλα ψηφιακή εποχή. Συμφωνείτε με αυτή την άποψη;

Ναι. Για δυο λόγους. Πρώτα από όλα, είμαστε πιο ευέλικτοι και ταχύτεροι στον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε. Δεύτερον, το βασικό μας προσόν είναι -απερίφραστα- το story telling, το οποίο είναι απολύτως θεμελιώδες για το digital. Όλα έχουν να κάνουν με αυτό.

Πρόσφατα η IPRA και ο ICCO υπέγραψαν ένα Μνημόνιο Συναντίληψης (Memorandum of Understanding) για αμοιβαία συνεργασία. Ποιοι είναι οι στόχοι αυτής της συνεργασίας;

Τα μέλη του ICCO εκπροσωπούν εταιρείες. Τα μέλη της IPRA είναι στελέχη. Η μεταξύ μας συνεργασία, λοιπόν, είναι απόλυτα λογική, καθώς σε καμία περίπτωση και με κανέναν τρόπο δεν έχουμε σχέση ανταγωνισμού μεταξύ μας. Η συνεργασία μας προβλέπει την κοινή χρήση πλατφορμών στις εκδηλώσεις μας, την προσφορά κοινών οφελών στα μέλη μας και τη διεύρυνση του δικτύου επαγγελματιών που εργάζονται στον ίδιο τομέα και μοιράζονται την ίδια οπτική. Είναι μια από εκείνες τις αυθεντικές (και σπάνιες) περιπτώσεις win-win!

Διαθέτετε εικόνα της ελληνικής αγοράς Δημοσίων Σχέσεων; Τι θα συμβουλεύατε τους επαγγελματίες του χώρου του PR στην Ελλάδα, δεδομένης της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας στη χώρα;

Ο Τομέας Δημοσίων Σχέσεων της ΕΔΕΕ εκπροσωπείται ενεργά στο Δ.Σ. του ICCO και ως εκ τούτου ενημερωνόμαστε τακτικά για τις εξελίξεις στην ελληνική αγορά. Φυσικά, γνωρίζουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων σήμερα. Είμαι, όμως, σίγουρος για το μέλλον. Ήμουν στην Αθήνα πριν από έναν χρόνο περίπου και εντυπωσιάστηκαν από το δυναμισμό και την αυτοπεποίθηση των τοπικών εταιρειών. Οι προσωρινές και τοπικές δυσκολίες είναι απλά προσωρινές και τοπικές. Δεν αλλάζουν την μεγάλη εικόνα. Η μεγάλη εικόνα, λοιπόν, είναι πως το PR είναι η δημιουργική βιομηχανία του μέλλοντος. Το μέλλον ανήκει σε μας. Ας μη μας τρομάζει αυτό.


Who is Who

Ο Francis Ingham είναι ο Director General της PRCA και ο Chief Executive του International Communications Consultancy Organisation (ICCO). H PRCA ιδρύθηκε το 1969 και αποτελεί μια ένωση PR, η οποία με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, λειτουργεί σε 45 διαφορετικές χώρες σε όλο τον κόσμο. Αντιπροσωπεύει περισσότερα από 20.000 άτομα που εργάζονται στο χώρο των Δημοσίων Σχέσεων. Ο Francis Ingham προέρχεται από το χώρο της πολιτικής και των public affairs. Διατηρεί τη θέση του External Examiner για το American University στο Richmond, το ρόλο του Trustee of The Speakers’ Corner Trust, καθώς και το τίτλο του Master of the City of London Company of Public Relations Practitioners. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, όπου ασχολήθηκε με την Πολιτική, τη Φιλοσοφία και τα Οικονομικά. Εμφανίζεται τόσο στη βρετανική όσο και την παγκόσμια έκδοση του PowerBook του PR Week.


Ποιος είναι o ΙCCO

O International Communications Consultancy Organisation (ICCO) αποτελεί τη φωνή των εταιρειών Δημοσίων Σχέσεων σε όλο τον κόσμο. Τα μέλη του ICCO προέρχονται από τις τοπικές κλαδικές ενώσεις από 49 διαφορετικές χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο: από την Ευρώπη, την Αφρική, τη Μέση Ανατολή, την Αμερική και την Αυστραλασία. Συνολικά, αυτές οι ενώσεις εκπροσωπούν περισσότερες από 2.500 εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων.

O ICCO προσφέρει έναν τόπο συζήτησης, ένα κοινό forum, όπου η ανώτατη διοίκηση των καλύτερων εταιρειών Δημοσίων Σχέσεων του κόσμου μπορεί να συναντηθεί και να συζητήσει θέματα κοινού ενδιαφέροντος και αμοιβαίου προβληματισμού. Τα μέλη συνεργάζονται για να βάλουν ακόμη πιο ψηλά τον πήχυ της ποιότητας, να προσεγγίσουν ζητήματα ηθικής, να ευθυγραμμίσουν τις επαγγελματικές πρακτικές Δημοσίων Σχέσεων και να μοιραστούν γνώσεις. 

Eπίσης, μέσα από το online directory, που διαθέτει, ο ΙCCO λειτουργεί και σαν δημιουργός σχέσεων και συνεργασιών μεταξύ εταιρειών, που λειτουργούν σε διαφορετικές χώρες. Τα μέλη έχουν τη δυνατότητα να γνωριστούν προσωπικά στις συναντήσεις του Δ.Σ., που πραγματοποιούνται δύο φορές το χρόνο, στο ICCO Global Summit, που λαμβάνει χώρα κάθε δύο χρόνια, και σε διάφορες εκδηλώσεις συνεργατών του ICCO.