To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Η κρίση «σκοτώνει» την TV;

Η κρίση «σκοτώνει» την TV;
Η κρίση «σκοτώνει» την TV;

Της Σόνιας Χαϊμαντά

Λιγότερη τηλεόραση κατά ένα τέταρτο της ώρας ημερησίως, συνεπώς και (ανεπαίσθητα) λιγότερη διαφήμιση βλέπουν οι Έλληνες τηλεθεατές, σύμφωνα με τα στοιχεία του TV Yearbook που εκδίδει σε ετήσια βάση η Nielsen Audience Measurement (AGB). Για το οξύμωρο αυτό εύρημα της έρευνας, σε καιρό κρίσης, αρκετές εξηγήσεις είναι δυνατόν να δοθούν: α) απομείωση ελκυστικότητας των προγραμμάτων λόγω συρρίκνωσης του αριθμού των «φρέσκων», ακριβών προγραμμάτων και σίριαλ, β) άνοδος του Διαδικτύου και των social media και γ) απογείωση του ενδιαφέροντος για τη συνδρομητική τηλεόραση, τη Nova και τον ΟΤΕ TV, λόγω των εξαιρετικά θελκτικών πακέτων (triple play και double play) που «τρέχουν» αυτή την περίοδο στην αγορά.
Μπροστά στην οθόνη…

Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα για τη σεζόν 2012-2013, οι Έλληνες είδαν 14 λεπτά λιγότερη TV, καθώς ο μέσος όρος παρακολούθησης κατ\' άτομο ήταν 4 ώρες και 12’, έναντι 4 ωρών και 26’ το διάστημα 2011-12. Δεδομένου ότι τα στοιχεία δείχνουν πως οι μεγαλύτερες μειώσεις έγιναν στα target group των ανδρών ηλικίας 15-24 ετών (28 λεπτά) και στις συνομήλικές τους τηλεθεάτριες κατά 20 λεπτά, μάλλον το χαμένο χρόνο τον κέρδισε το ίντερνετ και τα social media και η συνδρομητική TV, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το Video δεν συνεχίζει να αποτελεί σημαντικό αντίπαλο της ελεύθερης τηλεόρασης.

Τα προγράμματα

Στα top προγράμματα τώρα, την κορυφή κατέκτησε η Eurovision, με τηλεθέαση μέσου λεπτού 66,9%, ενώ στη δεύτερη θέση βρέθηκε το «Dancing with the stars» με 48,8% και στην τρίτη ο αγώνας Αστέρας Τρίπολης - Ολυμπιακός για το Κύπελλο Ελλάδας, με 45,7%. Αξίζει να σημειωθεί πως στα δημοφιλή προγράμματα της χρονιάς υπήρχε πέρσι μόνο μια τούρκικη σειρά: «Ο Σουλεϊμάν ο μεγαλοπρεπής» με 35%, γεγονός που αποδεικνύει για μια ακόμη φορά πως η μόδα της τουρκολαγνείας έχει πάρει την άγουσα.

Τα κανάλια

Ο πίνακας της κατάταξης των καναλιών σε ό,τι έχει να κάνει με το μέσο όρο της ετήσιας τηλεθέασής τους διαμορφώνεται ως εξής: Mega 20,3%, ΑΝΤ1 17,1%, Alpha 13%, Star 10,5%, ΣΚΑΪ 9,1%, ΝΕΤ 6,7%, ΕΤ3 3,6% και ΕΤ1 2,7%. Μάλιστα, η πρωτιά του Mega συνεχίζεται και στα νεανικά κοινά από 15-44 ετών, όπου ο μέσος όρος της ετήσιας τηλεθέασης που έχει σημειώσει φτάνει το 19,0% και ακολουθούν: ΑΝΤ1 17,4%, Alpha 14,3%, Star 13,9%, ΣΚΑΪ 7,8%, ΝΕΤ 4,0%, ΕΤ1 2,1% και ΕΤ3 2,0%.

Μέσος ημερήσιος χρόνος τηλεθέασης

Είναι πάντως χαρακτηριστικό ότι αν γίνει σύγκριση της τηλεοπτικής σεζόν 2012-2013 και της προηγούμενης 2011-2012 στο μέσο ημερήσιο χρόνο τηλεθέασης ανά μήνα εντοπίζεται συνεχής μείωση. Η μεγαλύτερη μείωση εντοπίζεται το Μάιο του 2013 (32 λεπτά λιγότερα από τον αντίστοιχο μήνα του 2012) και το Φεβρουάριο του 2013 (31 λεπτά λιγότερα από το Φεβρουάριο του 2012). Η μικρότερη πτώση πάλι εντοπίζεται το Δεκέμβριο του 2012 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2011 (δύο λεπτά λιγότερα), το Σεπτέμβριο του 2012 (τέσσερα λεπτά λιγότερα σε σύγκριση με το Σεπτέμβριο του 2011) και τον Απρίλιο του 2013 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012 (επίσης τέσσερα λεπτά λιγότερα). Ο μήνας που είδαμε περισσότερη τηλεόραση ήταν ο Ιανουάριος, με μέσο όρο τηλεθέασης τις 5 ώρες ημερησίως, ενώ την πλάτη γύρισαν οι τηλεθεατέςστο «γυαλί» παραδοσιακά τον Αύγουστο, με λιγότερες από 3 ώρες σε ημερήσια βάση.

Ποιοί βλέπουν τηλεόραση…

Φυσικά, για ακόμα μια φορά «καρφωμένοι» στους καναπέδες τους ήταν οι τηλεθεατές μεγαλύτερης ηλικίας -οι άνδρες και οι γυναίκες των 65+-, οι οποίοι όλο το χρόνο βρέθηκαν να περνούν καθημερινά μπροστά από την TV πάνω από έξι με επτά ώρες, όπως επίσης το κοινό με χαμηλότερη μόρφωση από 15 ετών και άνω. Το νεανικό κοινό των 15-44 που λατρεύουν οι διαφημιστές, καθώς είναι το πιο δυνατό καταναλωτικό κοινό, σε καθημερινή βάση δεν παρακολούθησε τηλεόραση πάνω από 3 ώρες και 9 λεπτά. Οι τηλεθεατές με υψηλή μόρφωση αφιέρωσαν στην τηλεόραση 3 ώρες και 27 λεπτά ημερησίως και οι τηλεθεατές μεσαίας μόρφωσης 4 ώρες και 23 λεπτά ημερησίως.

Τι δείχνουν τα κανάλια…

Μελετώντας πιο προσεκτικά το yearbook της Nielsen, έχει ενδιαφέρον μεταξύ άλλων και ο τρόπος με τον οποίο τα κανάλια αποφάσισαν να κατανείμουν το πρόγραμμά τους. Κατηγορίες όπως η τέχνη και ο πολιτισμός στην ιδιωτική τηλεόραση κατέχουν ένα κομμάτι από την πίτα της τάξεως από 0,1% έως μόλις 1,6%. Σε σχεδόν ανύπαρκτα επίπεδα κινείται και ο αθλητισμός από 0,1% έως 3,3%, αλλά και τα παιδικά προγράμματα (με εξαίρεση βασικά το Star 17,7%), που κι αυτά τα συναντάμε από 0,3% έως 3,5%. Ποιο είδος προγράμματος είναι εκείνο που στην ιδιωτική τηλεόραση κατέχει τη μερίδα του λέοντος; Μάλλον αυτή είναι μία ερώτηση για εύκολους λύτες, γιατί αυτό το είδος προγράμματος είναι η ενημέρωση την οποία τη συναντάμε σε ποσοστά από
20,2% μέχρι και 66,6%.


ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗ

1. Eurovision - Τελικός ΝΕΤ 26,4% στα μικρά και 66,9% στα μεγάλα 2.687.000 τηλεθεατές

2. Dancing with the stars ANT1 19,8% στα μικρά και 48,8% στα μεγάλα 2.016.000 τηλεθεατές

3. Με τα παντελόνια κάτω Mega 19,6% στα μικρά και 44,7% στα μεγάλα 1.999.000 τηλεθεατές

4. Ποδόσφαιρο: Σλοβακία - Ελλάδα Mega 18,6% στα μικρά και 41,9% στα μεγάλα 1.894.000 τηλεθεατές

5. Αλ Τσαντίρι Νιουζ Alpha 18,6% στα μικρά και 40,0% στα μεγάλα 1.893.000 τηλεθεατές

6. Κλεμμένα Όνειρα Mega 17,2% στα μικρά και 39,5% στα μεγάλα 1.755.000 τηλεθεατές

7. Ποδόσφαιρο: Ελλάδα - Λιθουανία Mega 17,1% στα μικρά και 43,4% στα μεγάλα 1.746.000 τηλεθεατές

8. Ποδόσφαιρο: Ελλάδα - Βοσνία Mega 16,7% στα μικρά και 40,5% στα μεγάλα 1.706.000 τηλεθεατές

9. Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής ΑΝΤ1 16,6% στα μικρά και 35,0% στα μεγάλα 1.686.000 τηλεθεατές

10. Ξένη Ταινία: 2012 Mega 15,9% στα μικρά και 36,1% στα μεγάλα 1.622.000 τηλεθεατές