To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Στο ΣΕΕ ο πόλεμος της κινητής

Στο ΣΕΕ ο πόλεμος της κινητής
Στο ΣΕΕ ο πόλεμος της κινητής

Στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας προσέφυγαν όλες οι εγχώριες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και οι διαφημιστικές τους «διαμαρτυρόμενες» για τις τελευταίες επικοινωνιακές εκστρατείες των ανταγωνιστών τους, που είχαν σαν κύριο άξονα την προβολή της υπεροχής του εκάστοτε δικτύου.  Το ΣΕΕ συνεδρίασε σχετικά με το θέμα την Μεγάλη Τετάρτη 16 Απριλίου και έκρινε σε όλες τις περιπτώσεις πως πρέπει να υπάρξουν τροποποιήσεις στις καμπάνιες.

Cosmote, Vodafone και Wind μονομάχησαν και στην αίθουσα του ΣΕΕ, με την Wind να πρέπει να σημειωθεί πως ήταν η μοναδική εταιρεία που δεν είχε εμπλακεί στην διαμάχη με σχετική καμπάνια. 

Η υπόθεση Cosmote

Aναλυτικότερα, Vodafone και Wind μαζί με τις διαφημιστικές τους JWT Spot και The Newtons Laboratory προσέφυγαν στο ΣΕΕ ζητώντας τον έλεγχο  της επικοινωνία της COSMOTE (ημ. 1ης προβολής 10.04.2014)με κύριο μήνυμα την υπεροχή του δικτύου COSMOTE στην ταχύτητα του mobile internet έναντι των άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας.

Η Πρωτοβάθμια Επιτροπή του ΣΕΕ στην ανακοίνωσε της αναφέρει πως  «έλαβε υπ’ όψιν της τα στοιχεία και επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν από την πλευρά COSMOTE / BOLD OGILVY για την τεκμηρίωση του μηνύματος αυτού και ομόφωνα έκρινε ότι οι μετρήσεις που πραγματοποιήθηκαν μέσω της εφαρμογής του speedtest OOKLA, είναι μεν εκτενέστατες και προέρχονται από ένα φορέα διεθνούς κύρους, ωστόσο δεν αποτελούν μετρήσεις που διενεργήθηκαν με μεθοδολογία και κριτήρια κοινά αποδεκτά από το σύνολο των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, που θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν την εξαγωγή ασφαλών συγκριτικών συμπερασμάτων ως προς την ενδεχόμενη υπεροχή ενός δικτύου έναντι των υπολοίπων.

Επιπροσθέτως, τα αποτελέσματα των μετρήσεων αυτών δεν μπορούν να αξιολογηθούν από την Επιτροπή, καθώς προϋποθέτουν εξειδικευμένες τεχνικές γνώσεις, ιδιαίτερα ως προς τις αντιρρήσεις που διατυπώνονται επ’ αυτών από τις εγκαλούσες.

Άλλωστε, για την εξασφάλιση της προστασίας του καταναλωτή από τυχόν παραπλανητικά μηνύματα, η προϋπόθεση ύπαρξης αντικειμενικών και κοινά αποδεκτών μετρήσεων περιγράφεται στην από 12/10/2011 Β 739 Απόφαση της Δ.Ε., η εφαρμογή της οποίας επιβάλλεται προς όλες τις πλευρές στα πλαίσια της αυτοδέσμευσης».


Με βάση λοιπόν τα παραπάνω, η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι οι ισχυρισμοί «COSMOTE 27% γρηγορότερη από τον 2ο πάροχο», «COSMOTE. Το πιο γρήγορο δίκτυο για mobile internet στην Ελλάδα» καθώς και η οπτική, συγκριτική απεικόνιση για τις μετρήσεις ανά περιοχή, είναι συγκριτικοί, υποδηλώνουν υπεροχή, δεν τεκμηριώθηκαν επαρκώς, μπορεί να δημιουργήσουν εσφαλμένες εντυπώσεις στον καταναλωτή, προσκρούουν στα άρθρα 5, 8 και 11 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

Την ίδια μέρα, η Επιτροπή συνεδρίασε για τον έλεγχο και της συνέχειας της καμπάνιας της Cosmote (tvc 36\", με ημερομηνία 1ης εμφάνισης 15.04.2014), που στην ουσία αποτελούσε ανταπάντηση στην καμπάνια της Vodafone, η οποία μίλαγε για υπεροχή το δικτύου της. Πιο συγκεκριμένα, στην σχετικά ανακοίνωση αναφέρεται πως η Επιτροπή «αξιολόγησε τα στοιχεία και τα επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν και ομόφωνα κατέληξε στην άποψη ότι η υποβληθείσα από την πλευρά COSMOTE / BOLD OGILVY έρευνα μετρά και αποτυπώνει την αντίληψη του καταναλωτή αναφορικά με την κάλυψη των δικτύων και την ποιότητα του σήματος που προσφέρουν».

Σε αυτό το πλαίσιο επισημαίνει ότι «παρότι δεν αμφισβητεί τα αποτελέσματα της παραπάνω έρευνας εντούτοις ομόφωνα κρίνει ότι η επίκλησή τους στη διαφημιστική επικοινωνία εμμέσως τα καθιστά ισχυρισμούς υπεροχής της διαφημιζόμενης εταιρείας για χαρακτηριστικά ( κάλυψη και ποιότητα δικτύου) που προκειμένου να τεκμηριωθούν επαρκώς απαιτούν αντικειμενικές, ανεξάρτητες, τεχνικές μετρήσεις, που δεν προσκομίσθηκαν».

Κατά συνέπεια η Επιτροπή ομόφωνα αποφάσισε ότι οι ισχυρισμοί με τη μορφή της ερώτησης «ποια εταιρεία πιστεύετε ότι έχει την καλύτερη κάλυψη δικτύου», «ποια εταιρεία πιστεύετε ότι έχει την καλύτερη  ποιότητα σήματος», οι σχετικές απεικονίσεις / απαντήσεις και ο ισχυρισμός «τελικά ποιο είναι το καλύτερο δίκτυο στην Ελλάδα. Τα συμπεράσματα δικά σας» είναι συγκριτικοί ισχυρισμοί υπεροχής, δεν τεκμηριώθηκαν επαρκώς, είναι πιθανό να οδηγήσουν σε εσφαλμένες εντυπώσεις - ιδιαίτερα σε μια χρονική στιγμή εντονότατης αντιπαράθεσης μεταξύ των ανταγωνιστικών εταιρειών, όπου ο καταναλωτής εκτίθεται σε αλλεπάλληλες «απαντητικές» διαφημιστικές επικοινωνίες - προσκρούουν στα άρθρα 5, 8 και 11 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως.

Η καμπάνια της Vodafone

Φυσικά, όπως σημειώθηκε και παραπάνω, ανάμεσα στις δυο αυτές καμπάνιες της Cosmote υπήρξε «απάντηση» της Vodafone, η οποία επίσης απασχόλησε το ΣΕΕ, μετά από αίτηση των Cosmote-Bold Ogilvy & Wind-The Newtons Laboratory. Όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση για την συγκεκριμένη περίπτωση «η Επιτροπή αξιολόγησε όλα τα στοιχεία και επιχειρήματα που αναπτύχθηκαν και ομόφωνα κατέληξε στην άποψη ότι η έρευνα που προσκομίσθηκε από την πλευρά VODAFONE / SPOT THOMPSON αφορά στη μέτρηση της ικανοποίησης των χρηστών από τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας και ως τέτοια δεν μπορεί να θεωρηθεί κατάλληλη για να υποστηρίξει ισχυρισμό συνολικής υπεροχής του δικτύου VODAFONE έναντι των ανταγωνιστών\".

Επιπλέον, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις παρατηρήσεις που διατυπώθηκαν σχετικά με την έρευνα αυτή και ειδικότερα την αμφισβήτηση της μεθοδολογίας και του τρόπου εξαγωγής συμπερασμάτων και παρουσίασής τους, η Επιτροπή δεν πείσθηκε πως η εν λόγω έρευνα είναι επαρκής για να τεκμηριώσει ισχυρισμούς υπεροχής όσον αφορά την εμπειρία / ικανοποίηση των χρηστών.

Με βάση τα παραπάνω η Επιτροπή του ΣΕΕ ομόφωνα αποφάσισε ότι οι υπό έλεγχο ισχυρισμοί «η VODAFONE έχει το καλύτερο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας», «… έχουν συνολικά την καλύτερη εμπειρία δικτύου …», «να γιατί η VODAFONE έχει το καλύτερο δίκτυο κινητής τηλεφωνίας σε όλη την Ελλάδα» καθώς και η συγκριτική απεικόνιση, είναι συγκριτικοί ισχυρισμοί υπεροχής που δεν τεκμηριώθηκαν επαρκώς, είναι πιθανό να οδηγήσουν σε εσφαλμένες εντυπώσεις, προσκρούουν στα άρθρα 5, 8 και 11 του ΕΚΔ-Ε και πρέπει να τροποποιηθούν αναλόγως

Οι προσφυγές

Σημειώνεται πως Cosmote και Vodafone μπορούν να προχώρησουν σε προσφυγή στη Δευτεροβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας όπως προβλέπεται στον άρθρο 13.Ζ του Κανονισμού της ΠΕΕΕ. Με βάση, όμως το ίδιο άρθρο η προσφυγή στη Δευτεροβάθμια Επιτροπή Ελέγχου Επικοινωνίας δεν έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα στην εφαρμογή της αρχικής.