To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Σε τερέν διαπραγμάτευσης ο Ειδικός Φόρος Τηλεόρασης

Σε τερέν διαπραγμάτευσης ο Ειδικός Φόρος Τηλεόρασης
Σε τερέν διαπραγμάτευσης ο Ειδικός Φόρος Τηλεόρασης

Γράφει η ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Και ενώ ημι-επίσημα η κυβέρνηση, δια του υπουργού Οικονομικών Γιώργου Παπακωντσταντίνου, επιβεβαιώνει την επικείμενη έναρξη ισχύος της ειδεχθούς αυτής για την αγορά διάταξης -με τον υπουργό να απορεί και να απαντά σε σχετική ερώτηση ότι «δεν έχει αλλάξει τίποτε απολύτως στις προθέσεις της κυβέρνησης»- στο περιθώριο του διεκδικητικού τερέν, ωστόσο, όλα δείχνουν ότι το θέμα αποτελεί αντικείμενο ενός σκληρού παζαριού μεταξύ αγοράς, καναλαρχών και Μαξίμου.
Μάλιστα, ο ίδιος ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου έχει γίνει πανταχόθεν αποδέκτης αρνητικών μηνυμάτων (που ενέχουν το χαρακτήρα «τελεσιγράφου»), τα οποία συνδέονται άμεσα με την τύχη της διάταξης περί αναβολής ισχύος της επιβολής ειδικού φόρου τηλεόρασης την 1η Οκτωβρίου, που πέρασε στο τέλος Ιουλίου με τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Κανείς, ωστόσο, δεν μπορεί να προβλέψει αν τελικά αποσυρθεί η διάταξη, αν θα ισχύσει ως έχει, ή αν θα συμψηφιστεί με άλλες ευνοϊκές για την αγορά ρυθμίσεις (π.χ. μείωση αγγελιοσήμου κ.ά.). Το κέντρο πάντως των αποφάσεων του πρωθυπουργού, αλλά και το γραφείο του υπουργού Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, και της υπουργού Οικονομίας, Λ. Κατσέλη, έχουν παραλάβει ήδη διαφορετικές εκθέσεις από τους φορείς που εκπροσωπούν τα συμφέροντα των διαφημιστικών, των διαφημιζομένων και των καναλαρχών.

Τι υποστηρίζει η αγορά

Οι καναλάρχες έχουν ήδη μιλήσει ανοιχτά για συνέπειες:
• Απόσυρση διαφημιζομένων από την τηλεοπτική σκηνή ή μείωση του budget τους
• Πρόκληση ή επιτάχυνση συγχωνεύσεων ή αναστολή λειτουργίας μικρών καναλιών
• Περαιτέρω κάμψη εσόδων της τηλεόρασης (το 2009 ανερχόταν στο 20%-30%)
• Μείωση διαφημιστικών τιμοκαταλόγων
• Περικοπές δαπανών των καναλιών
• Απολύσεις, ενεργοποίηση προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, μειώσεις αποδοχών
• Στροφή σε low budget πρόγραμμα, έκπτωση της ποιότητας, αλλαγή στίγματος καναλιών
• Υστέρηση στη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Μάλιστα, τα κανάλια που θέτουν θέμα επιβίωσης, υποστηρίζουν ότι η επιβολή του φόρου δεν θα αποφέρει στο Δημόσιο περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ.

Διαφημιστές και διαφημιζόμενοι

Η ΕΔΕΕ δηλώνει αντίθετη με την επαναφορά του φόρου και αναφέρει ότι ο κλάδος της επικοινωνίας, ως επιχειρήσεις και ως εργαζόμενοι, καλείται να συνεισφέρει το μερίδιό του με βάση τα γενικά έκτακτα μέτρα μαζί με όλους τους υπόλοιπους Ελληνες, τη στιγμή που μέσα στο 2009 έχει χάσει το 1/5 του κύκλου εργασιών του. Η επιλογή, όμως, της τηλεοπτικής διαφήμισης για να επιβαρυνθεί με ειδικό φόρο ύψους 20% επιπροσθέτως του 21,5% αγγελιοσήμου που ήδη την επιβαρύνει, καταδεικνύει ότι η πολιτεία αντιλαμβάνεται τη συγκεκριμένη αγορά ως υπηρεσία πολυτελείας, για τη χρήση της οποίας οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώνουν πραγματικά βαρύ τίμημα.
Ο ΣΔΕ θεωρεί ότι «σε μια περίοδο που η διαφημιστική επένδυση επιβαρύνεται με αγγελιόσημο 21%, η προσθήκη νέου φόρου 20% θα έχει δραματική επίπτωση στο ύψος των διαθεσίμων διαφημιστικών κονδυλίων. Τη στιγμή που ο κλάδος της διαφήμισης πέρυσι μόνον έχασε το 18% των εσόδων του λόγω μείωση της διαφήμισης, ως αποτέλεσμα της κρίσης, τώρα με το νέο φόρο καλείται να απολέσει ένα επιπλέον 20%. Τέλος, η επιβολή του φόρου θα επιφέρει διαφοροποίηση στο κόστος των προϊόντων, ενώ θα έχει καταλυτικές επιπτώσεις στον κλάδο της επικοινωνίας».