To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Χριστίνα Φατούρου (V+O): Η εποχή των critical comms

Χριστίνα Φατούρου (V+O): Η εποχή των critical comms

Στο πλαίσιο της ειδικής έκδοσης #PR Agencies της Direction Business Network, η Γενική Διευθύντρια της V+O COMMUNICATION, μας μιλά για την προστιθέμενη αξία στην επικοινωνία αλλά και για την επιστροφή σε μια νέα PR 'κανονικότητα'.


H πανδημία Covid-19 άλλαξε τον κόσμο για πάντα. Πόσο επηρέασε τον τομέα της Επικοινωνίας;

Αναμφισβήτητα στο πέρασμα της η πανδημία έχει ένα 'σαρω­τικό effect'. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο δεν άφησε ανεπη­ρέαστο κανένα επιχειρηματικό κλάδο, οπότε η επικοινωνία δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Το πανδημικό πα­ρόν, το new normal όπως εύσχημα το αποκαλούμε, θα μας συνοδεύσει για αρκετό καιρό ακόμη. Και θα μας πιέζει όχι μόνο σε επίπεδο υγιειονομικό και δημόσιας υγείας αλλά και σε επίπεδο κοινωνικό και οικονομικό. Η επικοινωνία καλεί­ται να λειτουργήσει σε ένα διαφοροποιημένο πλαίσιο. Με το ευρύ κοινό να έχει αλλάξει από καταναλωτικές συμπεριφο­ρές και καθημερινές συνήθειες μέχρι τρόπο εργασίας και με οργανισμούς-πελάτες, που το business τους μπορεί να γίνε­ται transform, με μάρκες που η υπόσχεση τους μπορεί και πρέπει να εξελίσσεται. Θα μάθουμε να λειτουργούμε ο' ένα περιβάλλον με χαρακτηριστικά κινούμενης άμμου, με έντονη ρευστότητα που θα συνεχίσει να διαφοροποιείται στη βάση μιας νέας επιχειρηματικής και καταναλωτικής συμπεριφο­ράς. Για ένα μεγάλο διάστημα θα βιώνουμε συνεχείς αλλα­γές, ο αστάθμητος παράγοντας και η έννοια του αβέβαιου θα κυριαρχεί, τα δεδομένα θ' αλλάζουν, διαρκώς, βάσει των εξελίξεων που σχετίζονται με την πανδημία. Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις ιδιότυπες συνθήκες, δεν έχουμε άλλη επι­λογή από το να χτίσουμε και εμείς και οι επιχειρήσεις και τα brands τη στρατηγική μας πάνω στο ΤΩΡΑ. σε αυτό το «μεγαλύτερο σήμερα» που πήρε τη θέση του μέλλοντος.

Πρέπει να δε­χθούμε οτι η έννοια της μα­κροπρόθεσμης στρατηγικής για ένα μεγά­λο διάστημα δεν είναι εφικτή. Δυστυχώς δεν μπορούμε να πούμε ότι άμε­σα, οι περιορι­σμοί θα αρθούν και μπορούμε να σχεδιάζουμε σε μακροπρόθεσμο ορίζονταΓια το άμεσα επόμενο διάστημα ο κλάδος της Επικοινωνίας θα αναζητά, συνεχώς, τρόπους «ασφαλούς πλοήγησης» σε ένα γεμάτο προκλήσεις περιβάλλον, με επαναξιολόγηση στρατη­γικών σε τακτά χρονικά διαστήματα. Όμως σε αυτό το νέο αύριο', που θα συνεχίζουμε να ανακαλύπτουμε σταδιακά, θα έχουμε την ευκαιρία όλοι μας. επιχειρήσεις, brands, κα­ταναλωτές κοκ, να προσαρμοζόμαστε στην πορεία, να δο­κιμάζουμε νέους τρόπους και μέσα. λειτουργώντας με ένα μοντέλο "trial - error". Ας επιλέξουμε να βλέπουμε αυτή την επίδραση και την πανδημία ως πρόκληση - την μεγαλύτερη ίσως πρόκληση για την γενιά μας.

Ως η πλέον έμπειρη ομάδα Συμβούλων Επικοινω­νίας, εκτιμάτε ότι ο κλάδος PR μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην εποχή της πανδημίας?

Αναμφίβολα. Το κάνει ήδη - το έκανε πάντα και θα εξακο­λουθήσει να το κάνει για έναν απλό και μόνο λόγο η επι­κοινωνία είναι άμεσα συνυφασμένη με το επιχειρείν και απαραίτητος ενδιάμεσος μεταξύ brands, εταιριών και κατα­ναλωτών. Από το πως θα επικοινωνήσει μια εταιρία αλλαγή του μοντέλου και του τρόπου λειτουργίας της, το σχεδιασμό πανδημικών πλάνων, την διαχείριση κρουσμάτων στο ερ­γασιακό περιβάλλον, τις καμπάνιες employer branding και engagement, ως το σχεδιασμό νέων εργαλείων αλληλεπί­δρασης με τους καταναλωτές η επικοινωνία είναι ο συνδετι­κός κρίκος. Μάλιστα εν μέσω της πανδημίας βλέπουμε ότι η εταιρική επικοινωνία γίνεται, ακόμα πιο έντονα, purpose driven. Ενώ, παράλληλα, υπάρχει ολοένα και μεγαλύτερη ανάγκη πέραν από crisis communication για leadership communication. Εμείς λοιπόν, στη V+0, αυτό επιδιώκουμε να βοηθήσουμε τους πελάτες μας: ν' αποκωδικοποιήσουν το νέο περιβάλλον, τη νέα κουλτούρα και τις νέες νόρμες που επέβαλε η πανδημία C0VID -19, να προσαρμοστούν άμεσα και να σχεδιάσουν τον κατάλληλο τρόπο λειτουργίας και επικοινωνίας σε αυτό το υβριδικό 'new normal business -as usual today' (ας μου επιτραπεί ο όρος) διατηρώντας την εμπιστοσύνη, την προτίμηση και την γόνιμη αλληλεπίδραση με όλους τους stakeholders τους.

Εν μέσω πανδημίας, πως ανταποκριθήκατε στις άμεσες επικοινωνιακές προτεραιότητες των επιχειρήσεων και μαρκών που διαχειρίζεστε;

Στην πραγματικότητα, ως εταιρεία κληθήκαμε να δώσου­με λύσεις κυριολεκτικά σε χρόνο 'μηδέν και μάλιστα με πολύ διαφορετικά ζητούμενα για διάφορους κλάδους. Λειτουργήσαμε με προσαρμοστικότητα (adaptability), ευ­ελιξία (agility), γρήγορα επικοινωνιακά αντανακλαστικά και, κυρίως, με ενσυναίσθηση και υπευθυνότητα απέ­ναντι στους πελάτες και στους ανθρώπους μας. Ανατρέ­ψαμε στρατηγικά πλάνα και χαράξαμε νέα. Διανύοντας τις προκλήσεις των 3 ξεχωριστών επικοινωνιακών φάσεων της πανδημίας (ενημέρωση, αλληλεγγύη, the new normal) κα­ταφέραμε να σχεδιάσουμε και υλοποιήσουμε προγράμματα για το σύνολο σχεδόν τον πελατών μας που πρέπει να το πω ήταν δυναμικά παρόντες στη διαχείριση μιας εκ των πλέον μεγάλων σύγχρονων κρίσεων.

Από τη χάραξη πανδημικών πλάνων και τη δημιουργία εναλλακτικών καναλιών επικοινωνίας μέχρι την οργάνωση εξαιρετικών awareness campaigns που ενίσχυαν τα μη­νύματα που κατά περίπτωση απαιτούνταν όπως το μένουμε σπίτι. Καμπάνιες όπως το 'Μαζί στο σπίτι' της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, η 'Συμμαχία Ευθύνης' της TOYOTA και πλήθος άλλες, ήταν η χαρά της δουλειάς των ομάδων μας εν μέσω lockdown και μάλιστα με εξαιρετικά αποτελέσματα.

Λειτουργήσαμε και λειτουργούμε σε συνθήκες εγρήγορ­σης και με πολύ γρήγορα αντανακλαστικά. Αυτό είναι ένα από τα καλά του να έχει μια εταιρία, όπως εμείς, χειριστεί πλείστες όσες κρίσεις. Σε βοηθά να παραμένεις στημένος με μια λογική 'καταδρομική', να είσαι έτοιμος να αντιμετωπί­σεις ακόμα και ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας, όπως η πανδημία.

Πως βλέπει η V+Ο την επιστροφή σε μια νέα PR κανονικότητα, που θα συνεχίσει να δημιουργεί προστιθέμενη επικοινωνιακή αξία;

Δεν υπάρχει επιστροφή με την έννοια ότι ως V+Ο είμασταν πάντα παρόντες. Υπάρχει συνεχής προσαρμογή με βάση τα δεδομένα γιατί δεν κλείσαμε και δεν σταματήσαμε να δου­λεύουμε ούτε μέρα. Ως εταιρία η συνθήκη της πανδημίας ανέδειξε για άλλη μια φορά την ικανότητα μας να λειτουρ­γούμε αποτελεσματικά σε εξαιρετικά challenging συνθή­κες, αξιολογώντας την αγορά και τη θέση του πελάτη μας, σήμερα, με στόχο να σχεδιάσουμε μαζί του, άμεσα, την επικοινωνία και τα εργαλεία όχι μόνο για το τώρα αλλά και για αυτό το αβέβαιο αύριο. Με λίγα λόγια, λειτουργούμε σε συνθήκες critical comms, αναζητώντας, παράλληλα, νέες λύσεις και πρακτικές που «ξεπερνούν» τα επικοινωνιακά εμπόδια που έχει θέσει η πανδημία.

Μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, τι είναι αυτό που σας έχει κάνει υπερήφανους, το τελευταίο διάστημα;

Ότι έχουμε σταθεί με ενσυναίσθηση και πηγαίο ενδιαφέρον δίπλα στους δικούς μας ανθρώπους και στους πελάτες μας. Έχουμε δουλέψει αποτελεσματικά προγράμματα για πελάτες μας με μετρήσιμα αποτελέσματα, παρά τις ανατροπές που όλοι βιώνουμε. Ναι. κάνοντας έναν απολογισμό νιώθουμε περήφανοι για τα προγράμματα που στήριξαν ουσιαστικά τις εκκλήσεις των αρχών για υγιεινομικό υλικό και ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας, για προγράμματα που εστίαζαν στην φροντίδα των λεγόμενων ευπαθών ομάδων, για προ­γράμματα κινητοποίησης και ενίσχυσης του engagement εργαζομένων σε επιχειρήσεις που έπρεπε να παραμείνουν στην πρώτη γραμμή της εξυπηρέτησης όταν όλοι μέναμε σπί­τι. Αυτή είναι η μαγεία της επικοινωνίας, είναι πάντα επίκαι­ρη και κατά βάση αποτελεσματική και είναι μια από εκείνες τις περιόδους που θέλουμε να ξεχάσουμε αλλά που μέσα από την δουλειά μας νιώσαμε ότι προσφέραμε ουσιαστικά.

Μπορείτε να δείτε αναλυτικά την έκδοση #PR Agencies εδώ.