To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Μήπως το συνδρομητικό μοντέλο είναι πιο προσαρμοστικό από όσο νομίζαμε;

Μήπως το συνδρομητικό μοντέλο είναι πιο προσαρμοστικό από όσο νομίζαμε;

Στην Ελλάδα αργήσαμε, αλλά υποδεχθήκαμε με ενθουσιασμό, σχεδόν με πάθος τις ξένες συνδρομητικές πλατφόρμες. Από την εποχή που το Filmnet έκανε το ντεμπούτο του τον Οκτώβριο του 1994 αρχικά για λίγους και στη συνέχεια για τον πολύ κόσμο, έως και σήμερα σχεδόν 30 χρόνια μετά  που οι επιλογές για κλειδωμένο περιεχόμενο είναι δεκάδες, τόσο εγχώριες όσο και από ξένες πλατφόρμες, έχει χυθεί πολύ νερό στο αυλάκι αυτού που αποκαλείται streaming.

Εντυπωσιακά είναι τα ευρήματα της έρευνας της Dataxis για την ανάπτυξη και την εξέλιξη των υπηρεσιών συνεχούς ροής στην Κεντρική Ευρώπη μετά την έλευση της Disney+, της ΗΒΟ Max αλλά και της εισόδου εγχώριων τοπικών πλατφορμών στις χώρες της Ευρώπης, όπως, π.χ., ο ΑΝΤ1+ στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την έρευνα, στις εκτιμήσεις ανάπτυξης για το 2022 η χώρα μας βρίσκεται στην 5η θέση, με προβλεπόμενο αριθμό συνδρομητών για τη χρονιά αυτή  σχεδόν κοντά στο 1 εκατ., όταν το 2021 ήταν λιγότεροι από 500.000. Πρωταθλήτρια στην κούρσα αυτή είναι η Cosmote TV με 643.776 συνδρομητές.

Η πλέον αναπτυσσόμενη αγορά είναι της Πολωνίας, με περίπου 1,7 εκατ. συνδρομές, όπου κονταροχτυπιούνται περί τις 20 υπηρεσίες ροής, ενώ στις αρχές του 2023 αναμένεται η είσοδος της πλατφόρμας RTL+. Μετά την Πολωνία ακολουθούν η Ουγγαρία, η Ρουμανία και η Τσεχία. Και στις τρεις αυτές χώρες, όπως καταγράφει η έρευνα, υπάρχει έντονος ανταγωνισμός ανάμεσα στις διεθνείς πλατφόρμες (Netflix, HBO Max, Disney+) και στις τοπικές πλατφόρμες ροής. Καταλήγει στο συμπέρασμα πως συνολικά στην Κεντρική Ευρώπη θα ενεργοποιηθούν περίπου 5 εκατ. νέες συνδρομές σε υπηρεσίες συνεχούς ροής.

Και ενώ στην Ελλάδα πανηγυρίζουμε με την ένταξη του «Maestro» στο μενού των σειρών του Netflix, η πλατφόρμα ανακοίνωσε τη live προβολή ενός κωμικού show με πρωταγωνιστή τον Chris Rock στις αρχές του 2023. Πρόκειται για την πρώτη απόπειρα της πλατφόρμας στο live streaming, με την εταιρεία να σχολιάζει ότι βασίζεται στην ηγετική της θέση στο live comedy, μετά από το μεγάλο φεστιβάλ κωμωδίας που διοργάνωσε φέτος στο Λος Άντζελες. Το πρώτο live streamed event για το Netflix φαίνεται πως προετοιμάζει το έδαφος και για άλλες ζωντανές μεταδόσεις, συνιστώντας τον πρόδρομο ακόμη και αθλητικών μεταδόσεων. Το μεγάλο θέμα είναι ότι η διεξαγωγή ενός live stream είναι άκρως απαιτητική και μια εκπομπή με έναν έμπειρο κωμικό με τεράστιο κοινό, αποτελεί ιδανική ευκαιρία για δοκιμή του νέου format. Η προσέγγιση του Netflix στην κατηγορία του αθλητισμού βρίσκεται στο προσκήνιο ήδη από το καλοκαίρι, με το ενδιαφέρον να στρέφεται κυρίως στη Formula 1. Η ξένη πλατφόρμα, που συχνά δείχνει τον δρόμο και στις ανταγωνίστριές της ανακοίνωσε στις αρχές του μήνα τη διάθεση ενός οικονομικότερου πακέτο μηνιαίας συνδρομής, που περιλαμβάνει και διαφημίσεις.

Σε αυτό του το βήμα, το Netflix συνεργάζεται με τη Microsoft με την υπηρεσία να διατίθεται σε 12 χώρες (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ιαπωνία, Κορέα, Μεξικό, Βραζιλία, Αυστραλία, Καναδάς) με κόστος συνδρομής στα $7, περίπου 30%-40% οικονομικότερα σε σύγκριση με το βασικό πρόγραμμα.

H διαφορά με το προηγούμενο καθεστώς συνδρομής, είναι ότι με αυτή την προσφορά οι συνδρομητές θα παρακολουθούν από 5 μέχρι 7 λεπτά διαφημίσεων την ώρα, οι οποίες θα προβάλλονται υποχρεωτικά πριν και κατά τη διάρκεια των ταινιών και σειρών. Οι συνδρομητές δεν θα έχουν πρόσβαση αρχικά σε όλους τους τίτλους, ενώ οι πρωτότυπες ταινίες ενδέχεται να παραμείνουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα μετά την κυκλοφορία τους, χωρίς διαφημίσεις. 

Η Netflix δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά. Συνδρομές με διαφημίσεις στις ΗΠΑ υπάρχουν στην πλατφόρμα του Hulu, στο Peacock, στην Paramount+ και σε άλλες πλατφόρμες  όπου πάνω από τα 2/3 των συνδρομητών τους προτίμησαν την επιλογή που υποστηρίζεται από διαφημίσεις.

Η αφορμή για την εντυπωσιακή αυτή αλλαγή της πορείας ήρθε μετά την ανακοίνωση των κερδών του α’ τριμήνου του 2022 όπου για πρώτη φορά μετά από μια δεκαετία, η πλατφόρμα δοκιμάζεται από σημαντική απώλεια συνδρομητών. Αυτό το νέο υβριδικό μοντέλο συνδρομής-διαφήμισης πάντως, αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης τάσης στη βιομηχανία του streaming. Είναι πιθανό να υιοθετηθεί και στην Ελλάδα. Μόνο που η διαφήμιση δεν θα είναι, δεν θα πρέπει να είναι η ίδια που προβάλλεται και στην τηλεόραση. Οι λόγοι, προφανείς. Άλλα κοινά, άλλες ώρες τηλεθέασης, άλλα εργαλεία εντοπισμού συνηθειών, επισκεψιμότητας και φυλών. Ενδιαφέροντες καιροί για streaming και σίγουρα κανείς δεν θα πλήξει.