To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Bart de Vries, President IPRA: Βασική πρόκληση η «εμπιστοσύνη»

Bart de Vries, President IPRA: Βασική πρόκληση η «εμπιστοσύνη»
Ο Βart de Vries, Πρόεδρος της IPRA, μιλάει για τις παγκόσμιες τάσεις και προκλήσεις για τους επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων σήμερα, τα στοιχεία που θα πρέπει να τους χαρακτηρίζουν και τις δράσεις και τη φιλοσοφία της διεθνούς ένωσης.

Συνέντευξη στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΟΥΚΑΛΑ

Ποια είναι τα βασικά θέματα στην ατζέντα της IPRA σήμερα; Ποιες είναι οι προκλήσεις και τα ζητήματα με τα οποία καταπιάνεστε;


Η βασική πρόκληση για κάθε επαγγελματία του χώρου των Δημοσίων Σχέσεων σήμερα είναι η «εμπιστοσύνη». Πρόκειται για κάτι που ισχύει σε όλους τους παραδοσιακούς οργανισμούς που εξαρτώνται σε μεγάλο ή μικρότερο βαθμό από την εμπιστοσύνη, προκειμένου να λειτουργούν καλά και σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται οι κρατικοί φορείς, οι επιχειρήσεις, οι ΜΚΟ, τα media και, φυσικά, ο χώρος της επικοινωνίας. Το κοινό έχει κατακερματιστεί σε τόσα πολλά ad hoc συστατικά μέρη, και πλέον είναι πολύ δύσκολο να προσεγγίζουμε ακροατήρια. Η απάντηση στην επιτακτική ανάγκη για εμπιστοσύνη είναι, φυσικά, η διαφάνεια και η αξιοπιστία (accountability). Είναι βασικό μας καθήκον σαν επαγγελματίες του χώρου του PR να σχεδιάσουμε και να διαμορφώσουμε τις κατάλληλες στρατηγικές.

Ποιες είναι οι βασικές τάσεις που παρατηρείτε να αναδύονται όσον αφορά τις Δημόσιες Σχέσεις; Τι πρόκειται να μας απασχολεί τα επόμενα χρόνια;

Συνεχίζοντας από εκεί που σταμάτησα στην προηγούμενη απάντηση, θεωρώ πως μια από τις σημαντικές τάσεις στο χώρο των Δημοσίων Σχέσεων για το 2017 είναι η δημιουργία μετρήσιμων προγραμμάτων και εκστρατειών PR καθώς και η πραγματική μέτρηση των αποτελεσμάτων τους. Αν και πολλοί άνθρωποι του χώρου συμφωνούν πως κινούμαστε πέρα των AVE (Advertising Value Equivalent), στην πράξη η αξία πολλών εκστρατειών PR ακόμη εκφράζεται με βάση το λεγόμενο «media value». Επίσης, πολύ σημαντική τάση για φέτος είναι η δημιουργία περιεχομένου. Πρόκειται για κάτι ζωτικής σημασίας αναφορικά με την επίτευξη engagement με το κοινό. Μια τρίτη τάση στο χώρο είναι η δημιουργικότητα. Σαν επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων θα πρέπει να ξεχωρίζουμε, είτε για τις εταιρείες είτε για τους πελάτες μας. Η δημιουργικότητα αποτελεί τον παράγοντα-κλειδί για να το κατορθώνουμε. 

Ζούμε στην περίοδο όπου έχουμε εμφανιστεί οι όροι “post-truth”, “alternative facts” και “fake news. Τι σημαίνουν όλα αυτά για το χώρο των Δημοσίων Σχέσεων;

Πρώτα από όλα, δεν πρέπει να μπαίνουμε στο παιχνίδι του spin και της χειραγώγησης. Σαν επαγγελματίες του χώρου των Δημοσίων Σχέσεων θα πρέπει να φροντίσουμε να μας εμπιστεύονται, ακόμη και αν σήμερα σχεδόν κατά κανόνα αυτό δεν συμβαίνει από πολλούς, για παράδειγμα, από το χώρο των media. Σαν πρόεδρος της ΙPRA θα πρέπει να παραπέμψω στον Κώδικα Δεοντολογίας μας (Code of Conduct), που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί όσον αφορά τη διαφάνεια και την αλήθεια. 

Κατά τη γνώμη σας πώς έχουν αλλάξει τις Δημόσιες Σχέσεις η ψηφιακή επικοινωνία και τα social media;

Αμφότερα μας έχουν απομακρύνει σημαντικά από οποιαδήποτε έννοια ή αντίληψη περί «παραδοσιακού». Πρέπει να μπορούμε να επικοινωνούμε την ίδια στιγμή μέσα από πολλά κανάλια και παράλληλα να μην απομακρυνόμαστε από το μήνυμα. Ο καλός φίλος και συνάδελφος Maxim Behart, που είναι Πρόεδρος του ICCO, υποστηρίζει πολύ πειστικά πως «τα πάντα είναι δημόσια» σήμερα - ‘everything is public’. Αυτό σημαίνει πως ό,τι λέμε και κυρίως ό,τι κάνουμε συμβαίνει στο δημόσιο περιβάλλον και ο κεντρικός έλεγχος επί της επικοινωνίας (αντίληψη που έχει τις ρίζες της στην εποχή της εταιρικής επικοινωνίας) έχει εξαφανιστεί. Εξαιτίας της ψηφιακής επικοινωνίας που οδήγησε στα media, οι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων πλέον απλά συνεισφέρουν στη διαρκή συζήτηση που διεξάγεται και, σίγουρα, δεν την κατευθύνουν πια κατά το δοκούν.

Θεωρείτε πως ο ρόλος των επαγγελματιών των Δημοσίων Σχέσεων έχει αλλάξει πλέον; Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να διαθέτει ένα στέλεχος του χώρου σήμερα; 

Για να θεωρείται κάποιος καλός στο επάγγελμά μας θα πρέπει να έχει αξιολογηθεί, λαμβάνοντας υπόψη πολλές δεξιότητες. Εντούτοις, το επάγγελμα των Δημοσίων Σχέσεων δεν είναι θα έλεγα μονολιθικό, υπό την έννοια πως απαιτούνται για την άσκησή του πολλά και διαφορετικά είδη προσόντων. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει πως απαιτούνται πολλοί και διαφορετικοί τύποι ανθρώπων. Σήμερα, πολλοί άνθρωποι που ασχολούνται με τα νούμερα, οι λεγόμενοι «number crunchers», έχουν ενταχθεί στο δυναμικό των εταιρειών Δημοσίων Σχέσεων, για να συνδράμουν στην προσπάθεια μέτρησης της αξίας του PR. Από την άλλη, κάποιες εταιρείες έχουν προσλάβει creative directors για να αντιμετωπίσουν την ανάγκη για δημιουργικότητα. Επίσης, για τους συμβούλους Δημοσίων Σχέσεων, πάνω στους οποίους στηρίζονται οι οργανισμοί για την ανάπτυξη στρατηγικής και τακτικών, δεξιότητες όπως η εξοικείωση με ένα ευρύ φάσμα επιστημών (συμπεριφορική και κοινωνική επιστήμη για να ονοματίσουμε δύο) και η γνώση του τρόπου να εφαρμόζονται αυτά τα insights στην καθημερινή εργασία, είναι εξαιρετικά σημαντικές αλλά συχνά παραβλέπονται.

Η IPRA και ο ICCO πρόσφατα υπέγραψαν MoU αμοιβαίας συνεργασίας. Ποιοι είναι οι στόχοι αυτής της κίνησης;

Η IPRA και ο ICCO εκπροσωπούν την παγκόσμια κοινότητα των επαγγελματιών του χώρου των Δημοσίων Σχέσεων. Ο ICCO, μέσω των εταιρειών που αποτελούν μέλη του, και η ΙPRA, μέσω των στελεχών που εκπροσωπεί. Προκειμένου να επηρεάσουν θετικά την ποιότητα της δουλειάς στον τομέα του PR, οι δύο οργανισμοί θα αναπτύξουν κοινές προσπάθειες στο μέλλον. Υπογραμμίζω σε αυτό το σημείο την έννοια του ‘global representation’, όχι μόνο γιατί υπάρχουν πολλές εθνικές ενώσεις για επαγγελματίες του PR αλλά επειδή, επίσης, τείνουμε να θεωρούμε το επάγγελμα των Δημοσίων Σχέσεων κάτι εντελώς δυτικό. Στην πραγματικότητα, όμως, σε άλλα μέρη του κόσμου καταγράφονται κάποιες εξαιρετικά ενδιαφέρουσες τάσεις και εξελίξεις. Πρέπει να τις «ακούσουμε» και η ICCO μπορεί να βοηθήσει σε αυτό.

Έχετε εικόνα της ελληνικής αγοράς Δημοσίων Σχέσεων; Τι θα συμβουλεύατε τους επαγγελματίες του PR στη χώρα μας, δεδομένης της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που βιώνει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια;

Για να είμαι ειλικρινής, οι γνώσεις μου για την ελληνική αγορά Δημοσίων Σχέσεων είναι περιορισμένες. Μπορώ, όμως, εύκολα να φανταστώ τις πιέσεις που βιώνει το επάγγελμα, δεδομένου του «κακοτράχαλου» δρόμου, στον οποίο έχουν πορευθεί οι Έλληνες τα τελευταία χρόνια. Επίσης, θεωρώ πως η προσπάθεια βελτίωσης της «ταλαιπωρημένης» εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό αποτελεί ένα εξαιρετικό σημαντικό καθήκον για το χώρο του PR. Η συμβουλή μου για τους νεαρούς επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων αλλά και για εκείνους που εξετάζουν το ενδεχόμενο να κάνουν την είσοδό τους στο χώρο είναι μην απελπίζονται. Οι Δημόσιες Σχέσεις είναι ένα επάγγελμα που από τη φύση του έχει το βλέμμα του στραμμένο προς τα εμπρός. Μπορούμε να διαδραματίσουμε σημαντικό ρόλο στην καθημερινή συζήτηση που διεξάγεται σε μια χώρα για σχεδόν οτιδήποτε επηρεάζει την καθημερινή μας ζωή: την εργασία, την πρόοδο, την υγεία, την ευτυχία και το μέλλον.

Who is Who

O Bart de Vries είναι ο Πρόεδρος της IPRA για το 2016 και το 2017. Αποτελεί μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης από το 2009. Μέχρι τον Ιανουάριο του 2016, ήταν ο managing director της Hollander van der Mey (HvdM), της παλαιότερης εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων στην Ολλανδία, η οποία ιδρύθηκε το 1951. Σήμερα αποτελεί Associate Senior Consultant της HvdM και ασχολείται με επιλεγμένους λογαριασμούς και projects. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του έχει συγκεντρώσει εξειδικευμένη γνώση αναφορικά με τη στρατηγική συμβουλευτική, τα προγράμματα προετοιμασίας για κρίσεις, τα προγράμματα για spokespersons και τις υπηρεσίες περιεχομένου. Είναι συχνά ομιλητής σε συνέδρια και εκδηλώσεις επικοινωνίας, ενώ αποτελεί επισκέπτη εισηγητή σε διάφορα πανεπιστήμια και κολέγια.

Ποια είναι η IPRA

H διεθνής ένωση IPRA (International Public Relations Association) αποτελεί το κορυφαίο παγκόσμιο δίκτυο για επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων. Μέλη της μπορούν να γίνουν στελέχη και όχι εταιρείες. Στόχος της είναι να συνδράμει στην ανάπτυξη ανοιχτής επικοινωνίας καθώς και στην ηθική εφαρμογή των Δημοσίων Σχέσεων. Η IPRA εκπληρώνει αυτούς τους σκοπούς της μέσα από δυνατότητες networking, τον Κώδικα Δεοντολογίας που έχει παρουσιάσει αλλά και τη διανοητική ηγεσία (intellectual leadership) του επαγγέλματος του PR. Θα πρέπει να σημειωθεί πως αποτελεί το διοργανωτή των ετήσιων Golden World Awards για την αριστεία στον κλάδο - έναν διεθνή θεσμό βραβείων για το χώρο του PR. Με εμπειρία 60 ετών, η IPRA, που έχει αναγνωριστεί και από τα Ηνωμένα Έθνη, διαθέτει σήμερα παρουσία σε κάθε περιοχή του κόσμου, όπου ασκούνται σαν πρακτική και επάγγελμα οι Δημόσιες Σχέσεις. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι έτοιμη να υποδεχθεί στους κόλπους της όλους εκείνους εντός του χώρου του PR, που μοιράζονται το όραμά της και επιθυμούν να αποτελέσουν κομμάτι της παγκόσμιας ομάδας της IPRA. Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στον επίσημο διαδικτυακό τόπο της IPRA (www.ipra.org).