To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Οι δέκα αρχές του καλού design

Οι δέκα αρχές του καλού design
Οι δέκα αρχές του καλού design

Στις αρχές της δεκαετίας του \'80, τον Dieter Rams άρχισε να τον απασχολεί όλο και περισσότερο η κατάσταση που επικρατούσε γύρω του, την οποιά χαρακτήριζε σαν «ένα μεγάλο χαμό σχημάτων, χρωμάτων και θορύβων». Γνωρίζοντας ότι είχε συνεισφέρει και ο ίδιος στη δημιουργία αυτής της κατάστασης, αναρωτήθηκε: «είναι το design μου ένα καλό design;».

Καθώς το καλό design δεν μπορεί να μετρηθεί ποσοτικά, το όρισε εκφράζοντας τις δέκα πιο σημαντικές αρχές για τη δημιουργία αυτού που θεωρεί καλό design (Κάποιες φορές αναφέρονται και ως «Οι δέκα εντολές»). Αναλυτικά οι δέκα αρχές είναι οι ακόλουθες:

Το καλό design είναι καινοτόμο

Η δυνατότητα καινοτομίας δεν εξαντλείται ποτέ. Η πρόοδος της τεχνολογίας προσφέρει πάντα νέες ευκαιρίες για καινοτόμο design. Αλλά το καινοτόμο design πάντα εξελίσσεται σε άμεση συνάρτηση με την καινοτόμο τεχνολογία και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει.

Το καλό design κάνει το προϊόν χρήσιμο

Κάθε προϊόν αγοράζεται με σκοπό να χρησιμοποιηθεί. Πρέπει να ικανοποιεί συγκεκριμένα κριτήρια, όχι μόνο λειτουργικά, αλλά επίσης ψυχολογικά, καθώς και αισθητικά. Το καλό design δίνει έμφαση στην χρησιμότητα ενός προϊόντος, ενώ συγχρόνως δεν περιλαμβάνει οτιδήποτε θα μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή από αυτήν.

Το καλό design είναι αισθητικό

Η αισθητική ποιότητα ενός προϊόντος είναι αναπόσπαστο κομμάτι της χρησιμότητάς του, διότι τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε καθημερινά επηρεάζουν την προσωπικότητα και την ευεξία μας. Αλλά μόνο τα καλοφτιαγμένα αντικείμενα μπορούν να είναι όμορφα.

Το καλό design κάνει κατανοητό ένα προϊόν

Το καλό design αποσαφηνίζει τη δομή του προϊόντος. Ακόμα καλύτερα, μπορεί να κάνει το προϊόν να μιλάει από μόνο του.

Το καλό design είναι ταπεινό

Τα προϊόντα που προορίζονται για έναν συγκεκριμένο σκοπό είναι σαν εργαλεία. Δεν είναι ούτε διακοσμητικά αντικείμενα ούτε έργα τέχνης. Επομένως, το design τους πρέπει να είναι συγχρόνως και ουδέτερο και συγκρατημένο, ώστε να αφήνει το περιθώριο στον χρήστη του να εκφραστεί.

Το καλό design είναι τίμιο

Δεν κάνει ένα προϊόν να φαίνεται πιο καινοτόμο, πιο δυναμικό ή πιο πολύτιμο από ότι είναι στην πραγματικότητα. Δεν προσπαθεί να χειραγωγήσει τον καταναλωτή με υποσχέσεις που δεν μπορεί να τηρήσει.

Το καλό design είναι διαχρονικό

Αποφεύγει να είναι της μόδας και επομένως δεν απαξιώνεται ποτέ. Αντίθετα με τα “μοδάτα” design, διαρκεί για πολλά χρόνια, ακόμα και στη σημερινή κοινωνία, που έχει την τάση να κάνει τα πάντα αντικείμενα μίας χρήσης.

Το καλό design εμβαθύνει μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια

Τίποτα δεν πρέπει να αφήνεται στην τύχη ή να είναι αυθαίρετο. Η φροντίδα και η ακρίβεια κατά τη διαδικασία του σχεδιασμού δείχνουν σεβασμό προς το μελλοντικό χρήστη του προϊόντος.

Το καλό design είναι φιλικό προς το περιβάλλον

Το design παίζει σημαντικό ρόλο στη διαφύλαξη του περιβάλλοντος. Εξοικονομεί πόρους και ελαχιστοποιεί την φυσική και οπτική ρύπανση που πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής του προϊόντος.

Το καλό design είναι όσο το δυνατόν λιγότερο design

Λιγότερο design, αλλά καλύτερο, επειδή συγκεντρώνεται στις ουσιώδεις πτυχές, και δεν επιβαρύνει το προϊόν με ανούσια στοιχεία. Όσο πιο απλό τόσο το καλύτερο.