To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Το αγκάθι του αγγελιοσήμου…

Το αγκάθι του αγγελιοσήμου…
Το αγκάθι του αγγελιοσήμου…

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

Στάθης Σαχίνης, CEO, Adweb

Αναχρονιστική πρακτική


Θέλω να πιστεύω ότι δεν υπάρχει άνθρωπος στο πολιτικό μας προσωπικό που θα σκεφτεί να εφαρμοστεί μια τόσο αναχρονιστική επιβολή φόρου στο Μέσο που ανθεί σε όλο τον κόσμο και σε όλους τους τομείς, που έχει δώσει εργασία και επαγγελματικό διέξοδο σε πολλούς νέους, στο Μέσο που έχει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης και μπορεί να δώσει πόντους στη συνολική μάχη για ανάπτυξη της προβληματικής μας οικονομίας. Δεν θέλω να αναφερθώ στις δεδομένες αρνητικές επιδράσεις που θα έχει, γιατί δεν θέλω να πιστεύω ότι το κράτος μας θα είναι τόσο παράλογο, ώστε να επιβάλει αγγελιόσημο.

Ελένη Χατζημήτσου, Media Sales Director, Andstart

Μείωση του ρυθμού ανάπτυξης


To διαδίκτυο είναι ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο Μέσο και σαφέστατα δεν μπορεί ν' αντιμετωπίζεται ως ένα στάσιμο και εμπορικά ώριμο παραδοσιακό Μέσο. Είναι απαραίτητο να ληφθούν σοβαρά υπόψη οι ιδιαιτερότητές του σε σχέση με τα παραδοσιακά Μέσα, ώστε να έχει πιο ορθή και υγιή ανάπτυξη. Μια τέτοια επιβολή θα αποτελέσει τροχοπέδη στη συνεχή ανάπτυξη του Μέσου. Η πιο προφανής συνέπεια μιας τέτοιας εξέλιξης θα ήταν η μείωση του ρυθμού ανάπτυξης της online εμπορικής επικοινωνίας. Επιπλέον, αρνητική επίδραση θα έχει για τους online εκδοτικούς ομίλους, ακόμα και για εκείνους που επενδύουν κάθε χρόνο στην ανάπτυξη ποιοτικών online υπηρεσιών ενημέρωσης.

Παναγιώτης Μπεκιάρης, General Manager, Αtnet

Τροχοπέδη στη δυναμική ανάπτυξης


Η επιβολή αγγελιοσήμου στο διαδίκτυο θα αποτελέσει σοβαρό πλήγμα τόσο στα έσοδα των sites, όσο και στην ανάπτυξη του Μέσου. Σε μια κρίσιμη χρονική στιγμή, μια τέτοιου είδους κίνηση θα αποτελούσε τροχοπέδη στην έντονη δυναμική ανάπτυξης που έχει η ελληνική αγορά του διαδικτύου. Σίγουρα θα επιβράδυνε επενδύσεις που ξεκινάνε να γίνονται στο διαδίκτυο και θα στερούσε τη δυνατότητα ανάπτυξης τόσο του Μέσου, όσο και της οικονομίας του διαδικτύου, που προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να αναπτυχθεί.
Εκτιμώ ότι τα έσοδα μιας τέτοιας κίνησης για το κράτος θα είναι πολύ μικρά και η ζημιά που θα προκληθεί σε έναν κλάδο που αποτελεί την ελπίδα για πολλές ελληνικές επιχειρήσεις, θα είναι πολύ μεγάλη. Η οικονομία αλλάζει άρδην λόγω του διαδικτύου και των νέων κανόνων επικοινωνίας που θεσπίζουν οι ίδιοι πλέον οι χρήστες του, οι καταναλωτικές συνήθειες και το προφίλ των αγοραστών έχει μεταβληθεί αρκετά και συνεχίζει να μεταβάλλεται μέσω του διαδικτύου.
Στο πλαίσιο αυτής της πραγματικότητας, θεωρώ ότι θα ήταν χρήσιμο να αντιμετωπιστεί η διαδικτυακή αγορά αυτόνομα και με την σκέψη στο αύριο και όχι με σκέψεις και διαδικασίες του χθες. Είμαι αισιόδοξος ότι η πολιτεία δε θα προχωρήσει στη λήψη του συγκεκριμένου μέτρου. Στηρίζοντας το διαδίκτυο, θα διαπιστώσει σύντομα, παρά την κρίση, ότι θα αποκομίσει περισσότερα οφέλη από τους φόρους που θα έλθουν από την ανάπτυξη του Μέσου, καθώς και από την αύξηση των θέσεων εργασίας.




Αλέξης Πρωτονοτάριος, Πρόεδρος, Can Communications

Παράλογη και αντιαναπτυξιακή ρύθμιση


Η επιβολή αγγελιοσήμου στο διαδύκτιο είναι παράλογη και αντιαναπτυξιακή. Παράλογη, διότι επιβαρύνει με άχρηστους φόρους υπέρ τρίτων ένα διεθνές Μέσο όπως το διαδίκτυο ΜΟΝΟ στην Ελλάδα, καθιστώντας το ακριβότερο σε σχέση με το διεθνή ανταγωνισμό, που θα μπορεί να τιμολογεί για καμπάνιες που απευθύνονται σε Έλληνες καταναλωτές χωρίς αγγελιόσημο. Αντιαναπτυξιακή, διότι υπονομεύει την υγιή ανάπτυξη ενός, από τους ελάχιστους, πλέον, έντονα αναπτυσσόμενους κλάδους στην Ελλάδα σήμερα, πού είναι οι ελληνικές πύλες περιεχομένου, αυξάνοντας το κόστος διαφήμισης σε αυτές. Η Ελλάδα υπολείπεται πολύ των άλλων κρατών της Δύσης στην Ψηφιακή σύγκληση. Το αγγελιόσημο είναι σίγουρο ότι θα επιβραδύνει επιπλέον τη σύγκληση αυτή.

Παντελής Μπακής, Manager Ιnteractive Μarketing, Forthnet

Χρειάζεται ανοιχτή διαβούλευση


Η πιθανή επιβολή αγγελιοσήμου στο Internet, όπως και σε κάθε διαφημιστικό Μέσο άλλωστε, θα δυσκολέψει σημαντικά τον ευρύτερο κλάδο της επικοινωνίας στο σύνολό του, που έχει ήδη πληγεί λόγω της δύσκολης οικονομικής κατάστασης που διανύουμε. Με το αγγελιόσημο θα επιβραδυνθεί η γενικότερη ανάπτυξη του Μέσου, αφού θα δημιουργήσει αντικίνητρο στις ελληνικές εταιρείες που επιθυμούν να διαφημιστούν στο Internet. Ας μην ξεχνάμε, ότι στην παρούσα φάση το Internet είναι το μόνο μέσο διαφήμισης και επικοινωνίας που συνεχίζει να παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη ακόμη και σε αυτές τις δύσκολες εποχές, επειδή αποτελεί ένα οικονομικό και ταυτόχρονα ιδιαίτερα εύστοχο και μετρήσιμο μέσο για να προωθήσει ο διαφημιζόμενος τις υπηρεσίες και τα προϊόντα του. Καλό θα ήταν, λοιπόν, να προηγηθεί της πιθανής επιβολής του αγγελιοσήμου, μια διαδικασία ανοιχτής διαβούλευσης, προκειμένου να διερευνηθούν σε βάθος τα ζητήματα που θα προκύψουν και να ληφθεί, στη συνέχεια, η καλύτερη δυνατή απόφαση για την αγορά τόσο της οnline διαφήμισης, αλλά και των διαφημιζομένων.

Μένη Κωτσίδου, Μanaging Director & Communication Consultant, IRLad.net

Θα λειτουργήσει ανασταλτικά


Δυστυχώς, νομίζω ότι θα λειτουργήσει ανασταλτικά και δεν θα διευκολύνει την πρόοδο του Μέσου. Αυτήν τη στιγμή το Υπουργείο επικαλείται τα έσοδα που θα μπορούσε να έχει, αλλά υποτίθεται ότι αυτός ο φόρος υπερασπίζει τα οικονομικά οφέλη των δημοσιογράφων -όπου συμφωνώ πως πρέπει να αμείβονται για την εργασία τους, αλλά η αμοιβή ενός δημοσιογράφου εξαρτάται από το πόσοι διάβασαν όσα έγραψε; Επίσης, γιατί οι δημοσιογράφοι να μην αμείβονται από τον εργοδότη τους, αλλά από το διαφημιζόμενο; Σε ποια άλλη χώρα της Ε.Ε. παρακρατείται τέτοιος φόρος;
Στο Νόμο που ισχύει από το 1967 και συγκεκριμένα στο άρθρο 15, αναγράφονται επί λέξη τα εξής: Από της δημοσιεύσεως του παρόντος, επιβάλλεται αγγελιόσημο είκοσι τοις εκατόν (20%) επί του τμήματος κάθε διαφημίσεως ή ΠΑΝΤΟΣ ΕΠΙ ΠΛΗΡΩΜΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΟΣ καταχωριζομένων εις μη ημερήσια εφημερίδα εκδιδομένη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ως μη ημερήσια εφημερίδα με την έννοια της προηγουμένης παραγράφου, ΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΠΑΝ ΕΝΤΥΠΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΜΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ Μ Ο Ρ Φ Η ή Ε Μ Φ Α Ν Ι Σ Η. Προσωπικά, νομίζω ότι το ΤΣΠΕΑΘ κινείται παρερμηνεύοντας τα παραπάνω, καθότι δεν υπήρχε τότε το Ιnternet και εμείς ως οι ενδιαφερόμενοι, μέσω των νομικών μας υπηρεσιών, θα πρέπει να ζητήσουμε την ερμηνεία του Νόμου από την Πολιτεία.




Eric Parks, Head of Digital Interactive, Leo Burnett

Το web αξίζει κάτι καλύτερο

Θα είναι λάθος. Θα είναι λάθος σε βαθμό εντυπωσιακό.Η τοποθέτηση αυτή δεν είναι σε καμία περίπτωση συντεχνιακή και απόδειξη αποτελεί το γεγονός πως τα προβλήματα είναι ορατά, χωρίς να χρειαστεί κανείς να αναφερθεί στην πραγματική κρίση που θα δημιουργήσει μια τέτοια απόφαση στις διαφημιστικές εταιρείες και το προσωπικό τους. Ενδεικτικά: Το αγγελιόσημο, ένα μέτρο ομπρέλα, θα χτυπήσει καταρχήν την ατμομηχανή του ελληνόφωνου web, τα μικρά ανεξάρτητα portals και blogs, τα οποία παράγουν το πραγματικό content και των οποίων τα έσοδα είναι οριακά στην κόψη του μαχαιριού. Προσθέτοντας στην πάγια δυσκολία του μεγέθους της ελληνικής αγοράς και της συμπίεση κοστολογίων λόγω ύφεσης, το αγγελιόσημο θα είναι εξοντωτικό. Επιπλέον, είναι καίριο χτύπημα για τα όποια όνειρα καινοτομίας σε εθνικό επίπεδο: Το μέτρο θα στραγγαλίσει τα μικρά web startups, τα οποία -καλώς ή κακώς- λόγω της απουσίας άλλων δομών στη χώρα μας, χρηματοδοτούν τα projects τους για το εξωτερικό, σε μεγάλο βαθμό, μέσα από δουλειές της εγχώριας διαφημιστικής αγοράς. Συζητάμε να περιορίσουμε τα έσοδα τού ίσως πιο υγιή τομέα τεχνολογίας που έχουμε ως χώρα, σε μια εποχή που το brain drain -η φυγή στο εξωτερικό- είναι φαινόμενο που οξύνεται ραγδαία. Τέλος, είναι ιδιαίτερα αμφίβολο το κατά πόσο θα μπορέσει να είναι αποτελεσματικό απέναντι στους μεγάλους στόχους. Το web είναι διεθνές και οι μεγάλοι παίκτες μπορούν και σίγουρα θα βρουν τρόπο να ελιχθούν. Κατά τη γνώμη μας, το web αξίζει κάτι καλύτερο απ’ αυτό.

Ναταλία Λορεντζιάδη, New Media Manager, Εκδόσεις Λυμπέρη

Θα φέρει μεγάλα εμπόδια


Το ενδεχόμενο επιβολής αγγελιοσήμου στο Ιnternet, πέραν του ότι είναι ανέφικτο λόγω της φύσης του Μέσου (πρόκειται για μια παγκόσμια πλατφόρμα, η πρόσβαση στην οποία δεν γνωρίζει γεωγραφικούς περιορισμούς), είναι και μια κίνηση η οποία θα επέβαλε μεγάλα εμπόδια στην ανάπτυξη του μοναδικού κλάδου Μέσων στην Ελλάδα που δείχνει να έχει ανοδική πορεία. Θεωρώ ότι πολύ δύσκολα μια κυβέρνηση -που μέχρι τώρα φαίνεται να υποστηρίζει την «digital» Ελλάδα και την «digital» οικονομία- θα πάρει μια τέτοια απόφαση, που μόνο ανασταλτική μπορεί να αποβεί για αυτό το ταχύτατα αναπτυσσόμενο Μέσο. Η διαφημιστική δαπάνη της ελληνικής αγοράς στο Ιnternet σίγουρα θα επηρεαστεί αρνητικά από τη σχετική επιβάρυνση, με μεγαλύτερο πλήγμα να δέχονται τα websites που εδρεύουν στην Ελλάδα. Επιπλέον, ανησυχία προκαλούν οι επιπλοκές αναφορικά με τον αθέμιτο ανταγωνισμό, που αναπόφευκτα θα προκύψει μεταξύ αμιγώς ελληνικών online τίτλων και τίτλων του εξωτερικού που προσφέρουν «ελληνική» έκδοση, με ενδεχόμενο αποτέλεσμα να δούμε μια μετακίνηση online δραστηριοτήτων στο εξωτερικό για να αποφύγουν το αγγελιόσημο.

Γιάννης Περβαινάς, Marketing Manager, Media2day

Ανασχετικός παράγοντας στην ανάπυτξη


Είναι προφανές σε όλους, ακόμη και στους σχετικά αδαείς με το διαδίκτυο, ότι το συγκεκριμένο μέσο μόλις τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να γνωρίζει σημαντική ανάπτυξη και στη χώρα μας. Παρότι έχει καταστεί μια από τις πρωταρχικές πηγές ενημέρωσης, τα διαφημιστικά έσοδά του σε σχέση με τα υπόλοιπα Μέσα (ΤV, ραδιόφωνο, έντυπα) παραμένουν -παρά την αύξησή τους- έως και… αμελητέα σε σχέση με το σύνολο της διαφημιστικής δαπάνης
στη χώρα μας. Η αγορά του ουσιαστικά μόλις τα δύο τελευταία χρόνια άρχισε να αποκτά κάποια δυναμική, καθώς όλο και περισσότεροι διαφημιζόμενοι επιλέγουν πλέον το Ιnternet ως εργαλείο προβολής τους, μέσα στο ευρύτερο media mix, δεδομένου ότι προσφέρει δυνατότητες στόχευσης κοινού τις οποίες κανένα άλλο Μέσο δεν μπορεί να προσφέρει, ενώ παράλληλα παραμένει ιδιαίτερο προσιτό σε κόστος.
Είναι πρόδηλο, λοιπόν, πως η ενδεχόμενη επιβολή αγγελιοσήμου -ιδιαίτερα σήμερα, εν μέσω οικονομικής κρίσης- θα έχει σαφέστατα άκρως αρνητικό αντίκτυπο στα αυξανόμενα μεν, αλλά περιορισμένα ως μέγεθος διαφημιστικά έσοδα του Internet και άρα θα λειτουργήσει στην πράξη και ως σημαντικός ανασχετικός παράγοντας στη γενικότερη ανάπτυξη του Μέσου, καθώς μάλιστα το ήδη σημαντικό «ψηφιακό χάσμα» που υφίσταται μεταξύ της Ελλάδας και του υπόλοιπου αναπτυγμένου κόσμου προφανώς θα ενισχυθεί από μια τέτοια εξέλιξη.
Παράλληλα, με την επιβολή του αγγελιοσήμου θα γεννηθούν και μια σειρά από άλλα ζητήματα, όπως επί παραδείγματι, η πιθανότητα πολυεθνικοί διαφημιζόμενοι να τρέχουν καμπάνιες μέσω της μητρικής τους, ώστε να αποφύγουν τις επιπλέον επιβαρύνσεις. Σημαντικότερο δε από τα ζητήματα που πιθανόν να δημιουργηθούν, θεωρώ ότι είναι αυτό του αθέμιτου ανταγωνισμού, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την περίπτωση των sites που έχουν ( ή θα μεταφέρουν) την έδρα τους στο εξωτερικό και οι διαφημιστικές καταχωρίσεις που δεν θα επιβαρύνονται με αγγελιόσημο -κάτι που προφανώς θα τα φέρνει σε πολύ πλεονεκτικότερη θέση σε σχέση με εκείνα τα οποία έχουν την έδρα τους στην ελληνική επικράτεια.




Γιώργος Ανδριανόπουλος, Managing Director, MRM Athens

Καταστρεπτική για το μέσο


Το διαδίκτυο αυτήν τη στιγμή είναι το πιο ταχύτατα αναπτυσσόμενο Μέσο Επικοινωνίας. Καθημερινά βλέπουμε εταιρείες/πελάτες μας να αντιλαμβάνονται τη δυναμική, τις προοπτικές και τα πλεονεκτήματα του Μέσου, να ζητούν απαραιτήτως digital προτάσεις σε όλα τα πλάνα επικοινωνίας τους και να επενδύουν όλο και περισσότερο σε αυτό. Αυτό βέβαια δεν είναι τυχαίο από τη στιγμή που η σχέση απόδοσης-κόστους του Μέσου δείχνει ξεκάθαρα ότι είναι το φθηνότερο και ταυτόχρονα το μόνο Μέσο με απόλυτα μετρήσιμα αποτελέσματα. Επιπλέον, οι παρεχόμενες υπηρεσίες από τα Digital Agencies βελτιώνονται καθημερινά, με σκοπό να καλύψουν τις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες των διαφημιζομένων. Η επίδραση που θα είχε η επιβολή αγγελιόσημου στο διαδίκτυο θα ήταν καταστρεπτική όχι μόνο για τα διαφημιστικά έσοδα των διαφόρων websites, αλλά κυρίως για την περαιτέρω ανάπτυξη του ιδίου του Μέσου, δεδομένης και της γενικότερης κρίσης στην αγορά. Ταυτόχρονα, θα έπληττε κυρίως τους μικρότερους διαφημιζόμενους, οι οποίοι επικοινωνούν κυρίως μέσω web, αφού παραμένει το φθηνότερο Μέσο. Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει το διαδίκτυο να θεωρείται ως «άλλο ένα» διαφημιστικό Μέσο. Έχει τις ιδιαιτερότητές του και χρήζει ξεχωριστής αντιμετώπισης.

Παναγιώτης Τσαντίλας, συνιδρυτής, palo.gr

Το διαδίκτυο δεν χρειάζεται στρεβλώσεις


Το αγγελιόσημο είναι άδικο ακόμα και στα Μέσα που τώρα επιβάλλεται και πιστεύω πρέπει να καταργηθεί ως φόρος. Η ελεύθερη οικονομία δεν χρειάζεται τέτοιες στρεβλώσεις και σήμερα είναι η κατάλληλη εποχή, με δεδομένη τη συζήτηση για το ασφαλιστικό, να παρθούν οι σωστές αποφάσεις κατάργησής του. Πολύ περισσότερο στο διαδίκτυο, που είναι κατεξοχήν ελεύθερος χώρος πρωτοβουλιών και έκφρασης.
Πρέπει οι αγκυλώσεις και οι συντεχνίες να μείνουν μακριά από το διαδίκτυο, που αποτελεί σήμερα ένα από τα λίγα δυναμικά τμήματα της οικονομίας μας. Θα πρότεινα, μάλιστα, να υπάρξουν πρωτοβουλίες για την προσέλκυση χρημάτων για επενδύσεις στο Μέσο αυτό, που παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης στο άμεσο μέλλον

Γκέλη Τούντα, Managing Director, Digital@SPOT JWT

Άδικη και περιοριστική μια τέτοια ρύθμιση


Το Internet είναι σίγουρα το πιο σύγχρονο και ραγδαία αναπτυσσόμενο ΜΜΕ, το οποίο όμως δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί φορολογικά σαν ΜΜΕ με την παραδοσιακή έννοια του όρου ΜΜΕ.
Έχοντας ως δεδομένο ότι σε ελληνικά sites έχουν πρόσβαση χρήστες από όλο τον πλανήτη και επίσης τη δυνατότητα να διαφημιστούν προϊόντα και υπηρεσίες των οποίων η εταιρική έδρα δεν υφίσταται στην Ελλάδα, η επιβολή ενός ελληνικού φόρου σε ένα παγκόσμιο μέσο δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού για τα ελληνικά sites. Επιπλέον, δεν έχει δημιουργηθεί μέχρι στιγμής ο κατάλληλος μηχανισμός για την ακριβή καταγραφή της διαφημιστικής δαπάνης που επενδύεται στο Ιnternet, ώστε να είναι σαφές σε ποιο διαφημιστικό format και σε ποια τιμή τιμοκαταλόγου θα αποδίδεται το αγγελιόσημο. Η ιδιαιτερότητα της διαφημιστικής προβολής στο Internet καθιστά αδύνατη μια τέτοιου είδους καταγραφή. Γι’ αυτό και θεωρώ άδικη και περιοριστική -για την ανάπτυξη της online εμπορικής επικοινωνίας- μια τέτοια νομοθετική ρύθμιση.




Ελένη Κίτρα Director, Tempo OMD Digital

Oυδεμία ωφέλεια προσφέρει

Η αλήθεια είναι ότι σε όλο τον κόσμο παρατηρούμε σημαντική μετακίνηση δυνάμεων σε κάθε επίπεδο, μικρο και μακροοικονομικά, προς την κατεύθυνση των ψηφιακών Μέσων. Το ίδιο ακριβώς περιβάλλον διαμορφώνεται και στην Ελλάδα, όπου τα ψηφιακά Μέσα αποτελούν το μοναδικό τομέα τέτοιας ανόδου και εξέλιξης, επηρεάζοντας ταυτόχρονα και την εξέλιξη του παραγόμενου διαφημιστικού εσόδου. Έτσι, ακόμα και στην περίοδο που διανύουμε, τα ψηφιακά Μέσα είναι τα μοναδικά που εξελίσσονται ανοδικά και η διαφημιστική δαπάνη αντίστοιχα, και μάλιστα υπό υγιές καθεστώς. Χαρακτηριστικό είναι η έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα (ελληνική και ξένη) στη δημιουργία νέων sites, που καλύπτουν κάθε γενικό αλλά και ειδικό ενδιαφέρον του χρήστη, και από την άλλη την παρουσία όλο και μεγαλύτερου αριθμού διαφημιζομένων από κάθε κατηγορία, ακόμα και από κατηγορίες που μέχρι πρότινος θεωρούνταν non internet compatible. Αυτή η εξέλιξη δεν μπορεί να διακοπεί, όμως οποιαδήποτε επιβάρυνση όπως είναι το αγγελιόσημο, η οποία ουδεμία ωφέλεια προσφέρει στην
ανάπτυξη της διαφημιστικής αγοράς, είναι φυσικό ότι θα επιβραδύνει το ρυθμό και των ψηφιακών Μέσων. Σημεία που πολύ καλά ορίζει και με σαφήνεια αναπτύσσει και το IAB Hellas. Ο στόχος είναι να διαμορφώσουμε ένα πλέγμα συνθηκών και ενεργειών που σκοπό θα έχουν να ενισχύσουν τον επανακαθορισμό των στόχων της διαφημιστικής αγοράς προς πιο υγιή κατεύθυνση, ξεφεύγοντας από το υπάρχον ήδη διαμορφωμένο περιβάλλον που δείχνει έντονα σημάδια ανασταλτικότητας και οδηγεί σε έλλειψη ελληνικής επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας.

Άντα Κιρκιλή, Business Development & Operations Director, Think Digital

H φύση του Μέσου περιπλέκει τα πράγματα


Το διαφημιστικό περιβάλλον και οι πρακτικές του, που ακολουθούν σε μεγάλο βαθμό παγκόσμια πρότυπα επικοινωνίας και εφαρμογής, το οδηγούν να απέχει πολύ από τα παραδοσιακά ΜΜΕ και να μην είναι εύκολο το εθνικό νομικό πλαίσιο να καλύψει. Θα σταθώ σε 2-3 βασικά σημεία που καθιστούν ανησυχία και θα επηρεάσουν στη λειτουργία, ανάπτυξη του Μέσου, αλλά και στα έσοδα από διαφήμιση των Μέσων που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά: Οι διαφημιζόμενοι εξωτερικού (π.χ. Τουριστικός Οργανισμός Αυστραλίας) θα έρχονται αντιμέτωποι με διαδικασίες και έξοδα που δεν συναντούν σε άλλες χώρες. Αν υπάρξει διαφορετική διαχείριση αυτών, τότε Έλληνες διαφημιζόμενοι θα προσφεύγουν σε γραφεία εξωτερικού για την αγορά χώρου στο διαδίκτυο. Υπάρχουν Μέσα ηλεκτρονικής ενημέρωσης, ειδησεογραφίας και υπηρεσιών που δεν απασχολούν δημοσιογράφους, αλλά περιεχόμενο τρίτων, αναδημοσιεύσεις ή λίστα ανακατευθύνσεων προς ειδησεογραφικού τόπους ηλεκτρονικών εκδόσεων που απασχολούν δημοσιογράφους. Οι μεν πρώτοι πώς θα οδηγηθούν να καταβάλουν αγγελιόσημο για μη απασχολούμενο προσωπικό, ενώ μπορεί να αντλούν διαφημιστικά έσοδα για το περιεχόμενο που διαθέτουν, ενώ οι δεύτεροι θα καλούνται για καταβολή ακόμα και για περιεχόμενο, που και στους δύο περιπτώσεις είναι κοινής πηγής; Αυτό συνιστά καθεστώτα αθέμιτου ανταγωνισμού χωρίς τα μέρη να έχουν εμπλακεί σε τέτοιες πρακτικές, φυσικά μέχρι σήμερα. Όσοι απασχολούν δημοσιογράφους θα υστερούν τελικά ανταγωνιστικά σε διαφημιστικά κόστη. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σταθούμε στην εν δυνάμει αέναη χρήση της ίδιας είδησης-άρθρου για διαφημιστικά έσοδα, αφού η αρχειακή δομή των Μέσων και η χρήση τους από τους καταναλωτές είναι ανάλογη. Τέλος, ποιά θα είναι η πρόβλεψη για εταιρείες με έδρα στο εξωτερικό που δραστηριοποιούνται και στην Ελλάδα; Είναι πολύ πιθανή η μεταφορά της έδρας στο εξωτερικό με έντονα τα σημάδια απομείωσης της ανάπτυξης και της επιχειρηματικής δραστηριότητας, που παρατηρούμε έντονα τα τελευταία χρόνια να αυξάνεται, δημιουργώντας θετικούς δείκτες και απορρόφηση εργασιακού δυναμικού.

Αγάθη Πλώτα, Managing Director, Tribal DDB Athens

Θα ανακόψει την πρόοδο του Μέσου


Το αγγελιόσημο είναι ένα μεγάλο θέμα για όλο τον κλάδο της επικοινωνίας και η νομιμότητά του σε «ρευστή» κατάσταση. Το Ιnternet είναι το μόνο Μέσο που έχει θετική πρόοδο και σε απόλυτα μεγέθη και στην προέλκυση νέων διαφημιζόμενων. Η επιβολή αγγελιοσήμου θα ανακόψει την πρόοδο, αυτό είναι βέβαιο. Το Ιnternet και η μη επιβολή αγγελιοσήμου «σώζει» τα μικρά budgets και επιτρέπει και σε μικρές επιχειρήσεις να επενδύσουν στην προβολή και την ανάπτυξή τους. Η επιβολή του αγγελιοσήμου θα τους αφαιρέσει αυτόματα ένα σημαντικό ποσοστό από την επένδυσή τους. Κι αυτό είναι μόνο ένα σημείο στον κύκλο των ανακατατάξεων, που συμπεριλαμβάνει τα sites, τις επιχειρήσεις, τους εργαζόμενους στο γενικότερο industry (οι περισσότεροι από αυτούς είναι νέοι).

Ανδρέας Στάιος, Business Unit Director, UpSet! Fwd

Μόνο αρνητικά μπορεί να επιφέρει


Πριν αναφέρω διεξοδικά την άποψή μου για το θέμα του αγγελιοσήμου και του Ιnternet, καλό θα ήταν να κάνουμε μια μικρή εισαγωγή η οποία και θα βοηθήσει στο να τοποθετήσουμε το θέμα στη σωστή του διάσταση. Το Ιnternet στην Ελλάδα σήμερα, των γνωστών οικονομικών προβλημάτων, αποτελεί μια ανερχόμενη μορφή επικοινωνίας, η οποία μπορεί να δώσει λύση και διέξοδο σε αρκετούς μικρότερους, αλλά και μεγαλύτερους διαφημιζόμενους. Αυτό συμβαίνει για δύο κυρίως λόγους. Πρώτον, γιατί τόσο τα κόστη των Μέσων, όσο και τα αντίστοιχα κόστη παραγωγής, είναι σαφώς μικρότερα από αυτά των λεγομένων «παραδοσιακών Μέσων» και δεύτερον, γιατί τα αποτελέσματα είναι άμεσα και με απόλυτη ακρίβεια μετρήσιμα.
τσι, λοιπόν, δίνεται μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία στους διαφημιζόμενους να βγουν προς τα έξω δυναμικά, εκμεταλλευόμενοι τα νέα Μέσα, απευθυνόμενοι σε ένα πολύ δυναμικό κομμάτι της αγοράς, που αυξάνεται σε καθημερινή βάση με γοργούς ρυθμούς. Σε αυτό το σημείο έρχεται η Πολιτεία και επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς και τα budget των εν λόγω ενεργειών με την επιβολή του αγγελιοσήμου. Σε συνέχεια, λοιπόν, όλων αυτών που είπαμε παραπάνω, τι αλλαγές μπορεί να επιφέρει αυτή η ενέργεια; Δυστυχώς μόνο αρνητικές. Επιβάρυνση των ήδη μικρών και πιεσμένων προϋπολογισμών με ακόμα ένα extra κόστος, δύσκολες συνθήκες ανταγωνισμού ανάμεσα στα ελληνικά και ξένα web sites και φυσικά μεγάλη δυσκολία στην τιμολόγηση της κάθε καμπάνιας λόγω της δυσκολίας προσδιορισμού των ενεργειών. Τι κερδίζουμε λοιπόν; Πρακτικά τίποτα. Απλά επιβραδύνουμε την ανάπτυξη μιας μορφής επικοινωνίας που δείχνει να έχει μέλλον. Ας το σκεφτούμε λίγο καλύτερα...


IAB HELLAS

Θα δημιουργήσει αντικίνητρα…

O Μάρκος Καγιοκλάκης, IAB Manager του IAB Hellas, μας δίνει την άποψη του Οργανισμού για το θέμα Το Internet εξελίσσεται συνέχεια και αναπτύσσεται τάχιστα. Μέσα σε όλη την οικονομική και κοινωνική αμφισβήτηση, διανύει τη δική του πορεία με σταθερά αυξανόμενους παλμούς και εφαρμογές.
Είναι ο μόνος χώρος της επικοινωνίας που αναπτύσσεται παρά την όποια κρίση και πέρα από κάθε ένταση και αμφισβήτηση. Η απόδειξη είναι εμφανής από τους ρυθμούς εξέλιξης σε θέσεις εργασίας και σε επενδύσεις που σημειώνονται τουλάχιστον στην Ελλάδα. Στη δύσκολη οικονομική συγκυρία, το Internet με τα διεθνή χαρακτηριστικά του έρχεται και δημιουργεί νέες μορφές επιχειρήσεων και αναπτύσσει την ανταγωνιστικότητα. Ακόμη και η υπάρχουσα επιχειρηματικότητα μετεξελίσσει τις κλασικές μορφές της αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες.
Είναι μια υγιής αγορά που συντελεί στην ανάπτυξη του συνόλου, δίνοντας τη δυνατότητα σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις να διαφημιστούν, όχι μόνο για να συντηρήσουν, αλλά και να ενισχύσουν τη θέση τους.
Σε αυτό το σημείο έρχεται μια παρελκόμενη εξέλιξη που δεν μπορεί να μένει αφανής μετά τη φημολογία για την ενδεχόμενη επιβολή αγγελιοσήμου ΚΑΙ στο διαδίκτυο. Μια εξέλιξη που μπορεί να ανακόψει την ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς με την απορρόφηση σημαντικού μέρους της και τη δημιουργία αντικινήτρου όχι μόνο σε ελληνικές εταιρείες, αλλά και σε ξένους διαφημιζόμενους, που έρχονται αντιμέτωποι με κάτι που δεν προβλέπεται, ούτε προϋπολογίζεται σε χώρες του εξωτερικού. Έτσι, από τη μία πλευρά απωθούνται επενδυτές και διαφημιζόμενοι και από την άλλη δημιουργείται κίνητρο για μεταφορά έδρας και/ή κονδυλίου προς το εξωτερικό, με παράλληλη απώλεια (ΦΠΑ). Πόσο μάλλον, όταν αυτό μπορεί να ενισχυθεί και από τη δημιουργία συνθηκών «αθέμιτου» ανταγωνισμού μεταξύ ελληνικών και ξένων ιστοσελίδων.
Το διαδίκτυο αποτελεί παγκόσμια πλατφόρμα, όπου το διαφημιστικό περιβάλλον και οι πρακτικές απέχουν πολύ από τα παραδοσιακά ΜΜΕ. Είναι τουλάχιστον άστοχο να αντιλαμβάνεται κανείς το Μέσο με τέτοιο τρόπο, ώστε να υποστηρίζει ένα αγγελιόσημο που θα προκαλέσει πρόσκρουση με αδυναμίες που αφορούν τόσο στον ακριβή ορισμό της διαφήμισης και της κοστολόγησής της, όσο και στον ορισμό των ιστοσελίδων περιεχομένου.
Τελικά, όπως αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων, το ελληνικό διαδίκτυο παρίσταται ανάμεσα σε ενθαρρυντικά δείγματα προσέγγισης του χώρου και σε εναντίωση στην κοινή λογική και στην ανάπτυξη της αγοράς μας.
Σε μια δύσκολη εθνική οικονομική συγκυρία, ενδέχεται να τρέξει μια επιβάρυνση με σημαντικό λειτουργικό και ολικό κόστος, βλάπτοντας μακροπρόθεσμα την εξέλιξη του Μέσου και όσους εμπλέκονται σε αυτήν.
Τα παραπάνω συνιστούν μόνο κάποια πρώτα ενδεχόμενα που θα επιφέρει η τυχόν επιβολή αγγελιοσήμου στο διαδίκτυο και σίγουρα, η εφαρμογή του θα μπορούσε να αποδείξει στην πράξη ακόμη πιο επιβλαβή στοιχεία για το σύνολο της αγοράς και τη γενικότερη ανάπτυξη του Μέσου.