To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

To εκδοτικό επίτευγμα «δημοκρατία»

To εκδοτικό επίτευγμα «δημοκρατία»

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

Πρωταγωνιστικό ρόλο στο 64ο Κογκρέσο της Παγκόσμιας Ένωσης Εφημερίδων (WAN-World Association of Newspapers) που πραγματοποιήθηκε στο Κίεβο της Ουκρανίας (2-5 Σεπτεμβρίου) είχε η εφημερίδα «δημοκρατία», καθώς αποτέλεσε ένα από τα «case study» της σημαντικής διοργάνωσης. Το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης έκρινε ότι η πορεία της «δημοκρατίας» αποτελεί εκδοτικό επίτευγμα τόσο για την Ελλάδα όσο και γενικότερα για τον αναπτυγμένο κόσμο και έτσι για πρώτη φορά ένας Έλληνας εκδότης, μετείχε ως ομιλητής στο Κογκρέσο της WAN.

Ο εκδότης της «δημοκρατίας» Ιωάννης Φιλιππάκης ανέβηκε στο βήμα για να παρουσιάσει στους εκατοντάδες συνέδρους τον τρόπο με τον οποίο η εφημερίδα κατάφερε να κερδίσει μεγάλο κομμάτι της ελληνικής αγοράς και μάλιστα σε μία περίοδο κατά την οποία η χώρα μας διέρχεται την πιο σοβαρή οικονομική κρίση.

Παράλληλα, ανέλυσε την επιχειρηματική ιδέα, τις προωθητικές κινήσεις, τη δημοσιογραφική πορεία αλλά και τα μελλοντικά σχέδια των εκδόσεων, επιφυλάσσοντας ειδική αναφορά κατά τη διάρκεια της παρουσίασης τόσο στην «κυριακάτικη δημοκρατία» όσο και στη στρατηγική κίνηση παρουσίασης μιας ξεχωριστής έκδοσης για τη Βόρεια Ελλάδα. Μερικές μόνο ημέρες αργότερα ο κ. Φιλιππάκης μιλάει στο adbusiness για τη σημαντική αυτή επιτυχία της εφημερίδας, τη σημασία αυτής της μεγάλης αναγνώρισης και τιμής και δηλώνει ξεκάθαρα ότι «η ευρύτατη αποδοχή που έχει η ‘’δημοκρατία’’ από τους αναγνώστες της αποτελεί κίνητρο για ακόμη πιο δυναμικές κινήσεις».

adb: Τι θεωρείτε ότι έκανε το διοικητικό συμβούλιο της Παγκόσμιας Ένωσης Εφημερίδων (WAN-World Association of Newspapers) να επιλέξει την εφημερίδα «δημοκρατία» σαν ένα από τα «case study» του πρόσφατου Κογκρέσου της στο Κίεβο; Ποια θα λέγατε πως είναι τα στοιχεία που καθιστούν την πορεία της εφημερίδας εκδοτικό επίτευγμα;

I.Φ.:
H WAN, αποτελώντας παγκοσμίως τον κεντρικό φορέα των εκδοτών εφημερίδων, έχει σαφή εικόνα των χωρών όπου δραστηριοποιούνται τα μέλη της. Ας μην ξεχνάμε ότι στο Κογκρέσο της WAN συγκεντρώνονται όχι μόνον οι εκδότες αλλά και τα ανώτερα διευθυντικά στελέχη των εφημερίδων. Είναι σαφές ότι το παράδειγμα της «δημοκρατίας» επιλέχθηκε με κριτήριο την επιτυχή είσοδό της σε μια, υπό μεγάλη κρίση, αγορά, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον λεγόμενο αναπτυγμένο κόσμο. Το επιτυχές λανσάρισμα, η ξεκάθαρη τοποθέτησή της (positioning), η κατάκτηση ενός σημαντικού μεριδίου αγοράς, η αυξητική τάση πωλήσεων που παρουσιάζει (όταν όλες οι υπόλοιπες εφημερίδες αλλά και ο κλάδος συνολικά είναι σε πτωτική τάση), η σαφής εκδοτική στρατηγική και η βιωσιμότητα του εκδοτικού πλάνου αποτελούν τα στοιχεία που καθιστούν την πορεία της εφημερίδας εκδοτικό επίτευγμα.

adb: Πόσο σημαντική είναι για σας αυτή η αναγνώριση, ειδικά στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία για τη χώρα γενικά και τον τομέα των media ειδικότερα;

I.Φ.:
Θεωρούμε ότι η αναγνώριση από τη WAN της πορείας της «δημοκρατίας» προσομοιάζει με την απονομή Νόμπελ στις εκδόσεις. Η μόνη διαφορά είναι ότι η επιτυχία μας, καταρχήν, έχει τοπικό χαρακτήρα. Παρ’ όλα αυτά η μεθοδολογία και τα βασικά στοιχεία της εκδοτικής στρατηγικής θα μπορούσαν να ακολουθηθούν σε  οποιαδήποτε αγορά. Η σημα- ντικότητα της αναγνώρισης λαμβάνει ακόμα μεγαλύτερη έννοια σήμερα που η Ελλάδα γνωρίζει τη χειρότερη, ίσως, περίοδο όσον αφορά στη φήμη και την αξιοπιστία της.

adb: Στην παρουσίασή σας στο Κογκρέσο κάνατε ιδιαίτερη αναφορά στην «κυριακάτικη δημοκρατία», αλλά και στην πρωτοποριακή ιδέα κυκλοφορίας μιας ξεχωριστής έκδοσης για τη Βόρεια Ελλάδα. Θέλετε να μας εξηγήσετε τη στρατηγική πίσω από αυτές τις επιτυχημένες κινήσεις;

I.Φ.:
Η «δημοκρατία» επέλεξε τον δύσκολο δρόμο να εισέλθει στην αγορά του Τύπου με το ημερήσιο φύλλο για να επιβεβαιώσει αν το κενό που είχε διαπιστωθεί, πράγματι υφίσταται. Είναι αναμφίβολο ότι η βασική επιδίωξη μιας εφημερίδας θα πρέπει να είναι η κατάκτηση του αναγνωστικού κοινού. Οι πωλήσεις μιας εφημερίδας είναι η μοναδική απόδειξη ότι πέτυχε ή δεν πέτυχε τον στόχο της. Αφού διαπιστώθηκε ότι το προ- σφερόμενο «προϊόν» έχει κοινό, προχωρήσαμε στην έκδοση της κυριακάτικης. Η επιτυχία μιας κυριακάτικης εφημερίδας στηρίζεται όχι μόνο στο περιεχόμενο, δυστυχώς, αλλά και σε μια σειρά προσφερόμενων συμπληρωμάτων (περιοδικών, premiums, κ.λπ). Ακολουθήσαμε την τάση της αγοράς, αλλά ουδέποτε μέχρι σήμερα επιλέξαμε να προσφέρουμε μαζί με την εφημερίδα premiums αντίθετα με τη φιλοσοφία μας. Τέλος, η διαφοροποιημένη έκδοση της Β. Ελλάδος είναι το πρώτο βήμα της 3ης φάσης της εκδοτικής μας στρατηγικής. Οι εφημερίδες είναι αθηνοκεντρικές. Η ανάγκη ενημέρωσης, όμως, της περιφέρειας είναι αρκετά διαφοροποιημένη. Αυτό δεν αποτελεί δική μας «ανακάλυψη». Σε όλο τον κόσμο δίδεται η αρμόζουσα σημασία στις περιφερειακές εκδόσεις. Δυστυχώς στην Ελλάδα, όχι μόνο «σνομπάραμε» την περιφέρεια, αλλά πολεμήθηκε και η εκδοτική επιτυχία μεγάλων τοπικών εφημερίδων.

adb: Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδιά σας για τη «δημοκρατία»; Αποτελεί η αναγνώριση αυτή κίνητρο για ακόμη πιο δυναμικές κινήσεις;

I.Φ.:
Τα μελλοντικά σχέδιά μας είναι απόλυτα συνυφασμένα με την προοπτική της αγοράς μας και κυρίως με το αν η Ελλάδα μπορεί να αλλάξει και να μπει σ’ έναν νέο δρόμο. Αν η Ελλάδα αλλάξει, τότε η «δημοκρατία» έχει πεδίο δόξης λαμπρό. Αν η Ελλάδα παραμείνει βαλτωμένη, τότε και ο κλάδος μας, που νομίζω ότι απεικονίζει κατεξοχήν την εικόνα μιας παλαιάς, διεφθαρμένης και οπισθοδρομικής χώρας, θα συνεχίσει την πορεία του προς την εξαφάνιση. Χρήσιμο θα ήταν να σας περιγράψουμε, μια άλλη στιγμή, τα προβλήματα που αντιμετώπισε η έκδοση της Β. Ελλάδος. Προβλήματα τα οποία είχαν τη βάση τους αποκλειστικά και μόνο σε αυτή την «παλαιά» Ελλάδα που δεν θέλουμε! Η αναγνώριση που ήρθε από τη WAΝ είναι τιμή για τη χώρα, για τη «δημοκρατία» και για μας. Κίνητρο όμως για ακόμη πιο δυναμικές κινήσεις είναι η ευρύτατη αποδοχή που έχει η «δημοκρατία» από τους αναγνώστες της!

Ο δρόμος προς την καθιέρωση

adb: Μπορείτε να μας παρουσιάσετε εν συντομία τον τρόπο και τις κινήσεις με τις οποίες η «δημοκρατία» κατόρθωσε να κερδίσει τόσο σύντομα τόσο μεγάλο κομμάτι της ελληνικής αγοράς;

I.Φ.:
Οι κινήσεις της «δημοκρατίας» που την οδήγησαν τόσο σύντομα στην καθιέρωση είναι οι εξής:
α. Επιστημονική διερεύνηση του «κενού» της αγοράς
β. Εκπόνηση εκδοτικής στρατηγικής
γ. Σχεδιασμός μιας εφημερίδας με άρτια εικόνα (layout, γραμματοσειρά, κ.λπ.)
δ. Σεβασμός στην έννοια περιεχόμενο - ύλη της εφημερίδας
ε. Σεβασμός στη γενικότερη οικονομική συγκυρία
στ. Αξιοποίηση της πολυετούς εμπειρίας όλων των βασικών συντελεστών της έκδοσης
ζ. Πιστή τήρηση της εκπονηθείσας εκδοτικής στρατηγικής, τόσο όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα όσο και στα διαδοχικά εκδοτικά βήματα.