To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Το lobbying δεν βασίζεται σε γνωριμίες

Το lobbying δεν βασίζεται σε γνωριμίες
Το lobbying δεν βασίζεται σε γνωριμίες

Γράφει η ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

adb: Πώς διατηρείται ζωντανή και κερδοφόρα η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία επικοινωνίας της χώρας; Πώς διατηρεί το επιχειρηματικό «παράδοξο» να αυξάνει διαρκώς το portfolio της σε καιρούς κρίσης και για τον κλάδο του PR και πώς αντιμετωπίζει τη λάσπη στον ανεμιστήρα των «άσπονδων εχθρών»; Έχει η V+Ο το «κοκαλάκι» της νυχτερίδας, τη μαγική συνταγή της επιτυχίας;

Θ.Β.:
Καταρχάς, διατηρώντας το μαχητικό, αντισυμβατικό και δυναμικό πνεύμα που χαρακτηρίζει την ομάδα μας από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας μας. Μια ομάδα, την οποία όχι μόνο δεν μειώσαμε, αλλά αντίθετα επιλέξαμε να τη θωρακίσουμε και να τη στηρίξουμε, ώστε να μπορεί να συμβάλλει στη στρατηγική και την προσπάθεια της εταιρείας. Ταυτόχρονα, εδώ και δύο χρόνια έχουμε επενδύσει σημαντικά στο τμήμα του new business, αναγνωρίζοντας έγκαιρα την ανάγκη για συνεχή διεύρυνση του πελατολογίου μας. Η εφαρμογή προγραμμάτων διαχείρισης και ελέγχου των λειτουργικών και διοικητικών εξόδων αποτελεί φυσικά μέρος της καθημερινότητάς μας, με τρόπο όμως που υπηρετείται η συνολική στρατηγική της ανάπτυξης. Η έννοια του μηχανισμού της αυτοσυντήρησης εμπεριέχει το στοιχείο της άμυνας και της αντίδρασης στα πράγματα. Εμείς, όπως συνηθίζουμε να λέμε, δεν πιστεύουμε στην άμυνα, αλλά στην καλά οργανωμένη και προγραμματισμένη επίθεση. Επιλέγουμε να δρούμε και όχι να αντιδρούμε.

adb: Προ τριετίας είχατε δηλώσει και πάλι στο adbusiness ότι η κρίση συνιστά μια ευκαιρία για εταιρείες, οι οποίες έχουν προτάσεις και ιδέες για την αγορά και ένα όραμα το οποίο υπηρετούν, να αντεπεξέλθουν και να γίνουν δυνατότερες. Συνέβη αυτό στην πράξη για την V+O;

Θ.Β.:
Όπως όλες οι εταιρείες της αγοράς, έτσι κι εμείς έχουμε κληθεί να αντιμετωπίσουμε αρκετές προκλήσεις τα τελευταία χρόνια: προκλήσεις οργάνωσης, προκλήσεις ρευστότητας που προκαλούνται από τους πελάτες, προκλήσεις διατήρησης του ηθικού των ανθρώπων και του υψηλού επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών, κ.λπ. Το αποτέλεσμα νομίζω μας δικαιώνει και μας κάνει να νιώθουμε σίγουροι για τις επιλογές μας. Τρία χρόνια μετά από εκείνη την κουβέντα, η V+O εν μέσω κρίσης έχει καταφέρει να διατηρήσει όλη την ομάδα της, ισχυρή και δυναμική όπως πάντα, το σύνολο σχεδόν των 60 και πλέον retainer πελατών, ενώ μετράμε και νέες συνεργασίες με οργανισμούς και εταιρείες leaders του κλάδου τους, όπως είναι η ΕΠΑ Αττικής, η Μύθος Ζυθοποιία κ.λπ. Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν δείξει ότι οι όροι του παιχνιδιού έχουν αλλάξει. Απαιτείται από την αγορά και τους πελάτες σοβαρότητα, επαγγελματισμός, δημιουργικότητα και χειροπιαστά αποτελέσματα - και όποιος μπορεί να τα προσφέρει θα βρίσκεται εδώ και την επόμενη ημέρα.

adb: Το 2012 είναι θετικό το πρόσημο μεταβολής της κερδοφορίας σας;

Θ.Β.:
Όχι μόνο θετικό, αλλά και βελτιωμένο σε σχέση με το 2011, παρότι είχαμε μια μικρή πτώση στον τζίρο της ελληνικής αγοράς, της τάξεως του 10%. Αντισταθμίστηκε από τη δυναμική εισαγωγή της θυγατρικής μας Bakers digital στο χώρο του digital PR και από την ενίσχυση της δραστηριότητάς μας στις αγορές του εξωτερικού, η οποία αυξήθηκε κατά 40%.

adb: Aπέδωσε στην πράξη το επιθετικό πλάνο πολλαπλής παρουσίας σε νέες χώρες αλλά και σε αγορές (Κύπρος, Βουλγαρία, Ρουμανία); Η διασπορά του τζίρου δεν συνεπάγεται και διασπορά κερδοφορίας και κινδύνου;

Θ.Β.:
Η περιοχή μας έχει πληγεί και αυτή από την κρίση. Το θετικό είναι ότι βλέπουμε το 2013 μια ανάκαμψη, ξεκινώντας από τη Ρουμανία και συνεχίζοντας και στις άλλες χώρες. Οι ενέργειες που αφορούσαν το επιθετικό πλάνο παρουσίας απέδωσαν και φαίνεται από το γεγονός ότι το εξωτερικό αντιπροσωπεύει πλέον το 30% του ενοποιημένου τζίρου της εταιρείας. Παράλληλα, συνεχίζουμε να αναπτυσσόμαστε έχοντας ξεκινήσει την Bakers Βουλγαρίας και σκοπεύουμε να ιδρύσουμε την Bakers Σερβίας μέσα στο 2013. Σε καιρό κρίσης η διασπορά του κινδύνου πρέπει να αποτελεί βασική παράμετρο της στρατηγικής μιας εταιρείας και αυτή ήταν και η δική μας προσπάθεια. Σίγουρα η ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων δεν αποτελεί μια εύκολη περιοχή δραστηριοποίησης, καθότι σε κάθε αγορά επικρατούν διαφορετικές συνθήκες και προκλήσεις που πρέπει να διαχειρισθεί κανείς. Είναι όμως ταυτόχρονα μια περιοχή με πολύ μεγάλες ευκαιρίες και αυτές προσδοκούμε να εκμεταλλευτούμε.

adb: Βρίσκεστε στη «σέντρα» επιθέσεων από συγκεκριμένη μερίδα του Τύπου αλλά και από bloggers, η ταυτότητα των οποίων δεν είναι γνωστή. Τι απαντάτε στα περί «σπέκουλας» επί του οικογενειακού σας επιθέτου και των γνωριμιών στην πολιτική σκακιέρα; Ο πελάτης θέλει ισχυρή εταιρεία PR ή με προσβάσεις σε πολιτικά τζάκια και υπουργεία; Έχετε αντιληφθεί να σας προσεγγίζουν γι’ αυτό, ανεξάρτητα από το αν το «πουλάτε» εσείς προς τα έξω... άλλωστε δεν είστε μόνος, είναι και ο Γιάννης Ολύμπιος - κεφάλαιο για την εταιρεία.

Θ.Β.:
Η μυθοπλασία και η ζηλοφθονία είναι «αρετές» που ακολουθούν τη χώρα μας από τα αρχαία χρόνια. Η V+O δεν είναι μόνο ο Θωμάς Βαρβιτσιώτης και ο Γιάννης Ολύμπιος. Απαρτίζεται από 10 senior directors με πολυετή εμπειρία στο χώρο και 50 επιπλέον ιδιαίτερα ικανά στελέχη, managers και executives, όλοι μαζί μια ομάδα που απαριθμεί 130 ανθρώπους συνολικά σε Ελλάδα και εξωτερικό. Όλοι εμείς είμαστε η V+O. Το πιο λυπηρό είναι ότι η σπέκουλα αυτή αναπαράγεται από κάποιους ανταγωνιστές, που επειδή δεν κατάφεραν να κερδίσουν με την αξία τους είτε επειδή δανείστηκαν είτε επειδή ενεπλάκησαν στο Alter, είτε είτε είτε… θέλουν όλα να τα ισοπεδώσουν και να τα εξισώσουν στα μέτρα τους. Δεν θα τους κάνουμε όμως το χατίρι. Η V+O είναι η πιο μεγάλη ελληνική εταιρεία επικοινωνίας και θα συνεχίσει να είναι όσο κάνουμε τη δουλειά μας με αποτελεσματικότητα και πάνω απ’ όλα με ήθος.

adb: Πρέπει να καλυφθεί το νομοθετικό κενό το οποίο επιτρέπει σε bloggers να ρίχνουν λάσπη και να σπιλώνουν επιχειρηματίες και πολιτικούς, ενίοτε εκβιάζοντας; Θα έπρεπε να θεσμοθετηθεί η υποχρέωση αναγραφής ονόματος διαχειριστή blog/site/portal στο διαδίκτυο;

Θ.Β.:
Αυτό που πρέπει να σταματήσει είναι ο εκβιασμός, η λάσπη και η αλητεία. Το blogging είναι μια ελεύθερη και ανοιχτή διαδικασία και από τη φύση του στηρίζεται στην ελευθερία της άποψης / γνώμης. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι πίσω από την ανωνυμία μπορούν να κρύβονται κάποιοι, έχοντας την προσωπική τους agenda, να χτυπάνε πρόσωπα άδικα, χωρίς επιχειρήματα, χωρίς υπογραφή και ανεξέλεγκτα. Αντιλαμβανόμαστε τους bloggers ως κομμάτι της σύγχρονης δημοσιογραφίας και της άμεσης πληροφόρησης / ενημέρωσης, αλλά στηρίζουμε και θα στηρίζουμε την επώνυμη και ενυπόγραφη ποιοτική άποψη. Είμαστε και εμείς αντικείμενο τέτοιων επιθέσεων, έχουμε ήδη κινηθεί νομικά και δεν πρόκειται να σταματήσουμε να κυνηγάμε την αλητεία και τη συκοφαντία. Νομίζω ότι η καλύτερη προστασία των σοβαρών Μέσων στο διαδίκτυο είναι τα ίδια να ζητήσουν να θεσμοθετηθεί το νομικό πλαίσιο λειτουργίας του blogging.

adb: Οι ισχυρές εταιρείες σάς επιλέγουν επειδή είστε βιώσιμη εταιρεία ή επειδή έχετε know how στο κομμάτι του corporate affairs και το lobbying; Επιτέλους, είναι ένοχη η παροχή υπηρεσιών lobbying σε μια χώρα με υψηλό δείκτη διαφθοράς στο Δημόσιο;

Θ.Β.:
Οι εταιρείες μάς επιλέγουν πάνω απ’ όλα λόγω του υψηλού επιπέδου των προσφερόμενων υπηρεσιών σε συνολικό επίπεδο. To lobbying αποτελεί μια επιμέρους υπηρεσία του public affairs, όντως παρεξηγημένη στην Ελλάδα, η οποία πρέπει να βασίζεται στη σοβαρότητα και τη διαφάνεια. Ειδικά σήμερα, που οι επιχειρήσεις επιβάλλεται να συμμετέχουν ενεργά και ουσιαστικά στο δημόσιο διάλογο, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των συνομιλητών τους και εμβαθύνοντας στις σχέσεις τους, η υπηρεσία του lobbying πρέπει να αποτελεί μέρος της ευρύτερης επιχειρησιακής στρατηγικής. Δεν μπορεί να είναι εφήμερη και αποσπασματική, δεν μπορεί να βασίζεται σε απλές σχέσεις και γνωριμίες και δεν μπορεί να υλοποιείται με όρους καφενείου.

adb: Σας κατηγορούν ότι είστε κρατικοδίαιτη εταιρεία, ωστόσο κονδύλια δεν υπάρχουν ούτε για διαφήμιση, πόσο μάλλον για PR... Μύθος ή αλήθεια;

Θ.Β.:
Η ανάλυση του τζίρου μας σε ετήσια βάση απαντά ξεκάθαρα στο συγκεκριμένο ερώτημα. Τα έργα δημοσίου που παραδοσιακά αναλαμβάνει η εταιρεία μας δεν έχουν ξεπεράσει ποτέ το 10% του ετήσιου τζίρου μας από την ίδρυσή μας μέχρι και σήμερα. Παρ’ όλα αυτά δηλώνω ξεκάθαρα ότι θα κυνηγήσουμε οποιοδήποτε project ιδιωτικό ή δημόσιο στο οποίο πιστεύουμε ότι μπορούμε να βάλουμε προστιθέμενη αξία. Ας γράφουν ό,τι θέλουν, δύναμή μας ήταν και είναι ο υγιής ιδιωτικός τομέας.

adb: Είστε ακριβή εταιρεία ή παρέχετε value for money υπηρεσίες;

Θ.Β.:
Στόχος μας είναι η προσφορά προστιθέμενης αξίας στον πελάτη. Όπως απαιτείται, έχουμε ανταποκριθεί στα νέα οικονομικά δεδομένα των πελατών μας, χωρίς όμως να μειώνουμε και την αξία της υπηρεσίας μας. Επιδιώκουμε να προσφέρουμε value for money υπηρεσίες, εστιάζοντας στο «value» Η εμπειρία έχει δείξει ότι όταν ο πελάτης αισθανθεί ότι παίρνει πραγματική αξία από τον σύμβουλο, είναι διατεθειμένος να επενδύσει και να τον στηρίξει.

adb: Πιστεύετε ότι στην Ελλάδα είναι σημαντικό μια εταιρεία PR να είναι μέλος ενός δικτύου; Εσείς τι είδους τίμημα πληρώνετε για την ανεξαρτησία σας;

Θ.Β.:
Η ανεξαρτησία μάς διασφαλίζει ταχύτητα στις αποφάσεις και ευελιξία στην υλοποίηση της στρατηγικής μας. Ταυτόχρονα συνεπάγεται ότι πρέπει να αποδεικνύουμε καθημερινά την αξία μας. Καμία σχέση με πελάτες δεν είναι δεδομένη, τίποτα δεν μας δίνεται έτοιμο και οφείλουμε να κατακτάμε τη γνώση και την εμπειρία μόνοι μας χάρη στους πελάτες μας και στην ικανότητα της ομάδας μας.

adb: Σε ποιο βαθμό οι πελάτες σας έχουν πληγεί από το κούρεμα των καταθέσεων στην Κύπρο; Το είχατε προβλέψει; Θα υπάρξει domino effect;

Θ.Β.:
Κάποιοι από τους πελάτες μας έχουν παρουσία στην αγορά της Κύπρου και αρκετοί από αυτούς, όντας εισηγμένες εταιρείες, έχουν κάνει και επίσημες δηλώσεις κατόπιν σχετικού ερωτήματος του Χ.Α. Θεωρώ ότι δεν θα μπορούσε να προβλέψει κάποιος τις εξελίξεις της Κύπρου, καθότι δεν υπήρχε σχετικό προηγούμενο. Ευελπιστώ ότι δεν θα βιώσουμε domino effect στη χώρα μας, ωστόσο η ρευστότητα της κατάστασης δεν επιτρέπει νομίζω σχετικές εκτιμήσεις.

adb: Είναι παράλληλοι οι βίοι της V+O με τις συγγενείς εταιρείες (Unlimited Creativity και Bakers Digital); Παρακολουθούν οι πορείες τους την επιτυχία της V+O;

Θ.Β.:
Η Unlimited και η Bakers έχουν στο DNA τους βασικά χαρακτηριστικά της «προσωπικότητας» και της φιλοσοφίας της V+O. Ταυτόχρονα όμως διαθέτουν και ισχυρά στοιχεία διαφοροποίησης, ανάλογα και με τον κλάδο δραστηριοποίησής τους. Λειτουργούμε συνεργατικά προσφέροντας ολοκληρωμένη επικοινωνία, έχουμε πελάτες που μοιραζόμαστε, αλλά και διαφορετικούς πελάτες στο portfolio της κάθε εταιρείας. Πρόκειται για αυτόνομες εταιρείες με δικό τους αποτύπωμα και παρουσία στην αγορά και όχι για εταιρείες δορυ- φόρους της V+O.

adb: Συνιστούν «βαριά κληρονομιά» για εσάς τα βραβεία και ο τίτλος της εταιρείας Δημοσίων Σχέσεων της χρονιάς;

Θ.Β.:
Το 2012 σε πείσμα των καιρών αποδείξαμε πρωτίστως στους ίδιους τους εαυτούς μας ότι η δημιουργικότητα, η αυθεντικότητα και η αποτελεσματικότητα, όχι μόνο είναι εφικτές ακόμη και μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες, αλλά αναγνωρίζονται και επιβραβεύονται. Δεν βλέπουμε τα βραβεία που κερδίσαμε και τον τίτλο του PR Agency of the Year ως μια βαριά κληρονομιά. Για μας αποτελούν μια επιβράβευση που ενίσχυσε το ηθικό της ομάδας, δημιούργησε ένα ισχυρό momentum μέσα στην εταιρεία και μας έδωσε κίνητρο για ακόμα πιο δημιουργικές και στρατηγικές δουλειές που αξίζει να διακρίνονται.

adb: Σας πλήττει το τσουνάμι των συγχωνεύσεων στον τραπεζικό κλάδο και σε άλλους τομείς;

Θ.Β.:
Οι συγχωνεύσεις, αναδιαρθρώσεις, ακόμα και η παύση της λειτουργίας εταιρειών αποτελούν φυσικό επακόλουθο της κρίσης. Δεν συνεπάγονται απαραίτητα συρρίκνωση του πελατολογίου, αλλά αλλαγή του μίγματος των υπηρεσιών που παρέχει μια εταιρεία του κλάδου μας.

adb: Προβλέπετε ότι θα κλείσουν εταιρείες PR; Ποιο θα είναι το κριτήριο βιωσιμότητάς τους; Σας πλήττει η αποδυνάμωση των αντιπάλων ή σας ισχυροποιεί;

Θ.Β.:
Θεωρώ αναπόφευκτο να υπάρξουν και στον κλάδο μας περιπτώσεις εταιρειών που πλήττονται και μάλιστα δραματικά. Αυτό είναι το επακόλουθο της κρίσης. Και το κύριο στοιχείο που θα κρίνει τη βιωσιμότητα όλων μας τελικά είναι τα βασικά οικονομικά μας μεγέθη. Δεν αντιμετωπίζω την αποδυνάμωση των αντιπάλων ως ευκαιρία. Προσωπικά προτιμώ μια αγορά με ισχυρούς αντιπάλους και υγιή ανταγωνισμό, που μας κάνει να προσπαθούμε περισσότερο και να γινόμαστε συνεχώς καλύτεροι.

adb: Είναι αδικημένα, κακοπληρωμένα τα στελέχη του PR σε σχέση με άλλους τομείς, όπως είναι η διαφήμιση;

Θ.Β.:
Δεν μπορώ να μιλήσω για το σύνολο της αγοράς, αλλά θέλω να πιστεύω ότι αυτό δεν ισχύει στην V+O.

adb: Η εξωστρέφειά σας και η (δι)έξοδός σας στο εξωτερικό λειτούργησε ως μηχανισμός αυτοσυντήρησης όλα αυτά τα χρόνια; Είχατε προβλέψει τον κατήφορο της οικονομίας και του κλάδου της επικοινωνίας; Σας έσωσε το γεγονός ότι δεν συμμετείχατε στο πάρτι του Alter;

Θ.Β.:
Δεν ήμασταν και δεν είμαστε εταιρεία της αρπαχτής και του εφήμερου κέρδους. Είχαμε από την αρχή ξεκάθαρη στρατηγική, υψηλής ποιότητας ανθρώπους, συνετή διαχείριση, όραμα συνεχούς ανάπτυξης χτίζοντας μεθοδικά με ίδια κεφάλαια και έτσι αναπτύξαμε έναν Όμιλο 130 ανθρώπων. Όταν το πάρτι τελείωσε και τα φώτα άναψαν, απεδείχθη ότι κάτι σωστό κάναμε στη διαδρομή αυτή.

adb: Πόσους πελάτες έχετε σήμερα; Λειτουργείτε και ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι εξαιτίας της κρίσης; Είστε αισιόδοξος για την αγορά του PR;

Θ.Β.:
Στην Ελλάδα αριθμούμε σήμερα συνολικά 60 retainer πελάτες και αρκετούς σε project και event basis, ενώ έχουμε τη χαρά να διατηρούμε 10ετείς και 12ετείς συνεργασίες με key πελάτες όπως είναι η Coca-Cola Τρία Έψιλον, η Emirates, η WIND, η Frigoglass, η S&B, ο Όμιλος Μυτιληναίος, κ.λπ., που μας εμπιστεύονται από το ξεκίνημά μας μέχρι σήμερα. Στους πελάτες μας προσφέρουμε όλο το φάσμα των υπηρεσιών επικοινωνίας. Αυτό είναι το αντικείμενό μας και αυτό γνωρίζουμε και μπορούμε να παρέχουμε. Προσωπικά πιστεύω ότι οι προοπτικές της αγοράς του PR είναι σημαντικές. Για να μπορέσει να τις ακολουθήσει όμως κανείς θα πρέπει να καταλάβει ότι μιλάμε για μια διαφορετική αγορά, που έχει πολύ υψηλές απαιτήσεις, δεν παίζει με παραδοσιακούς όρους και λογικές και δεν βασίζεται στα δεδομένα του παρελθόντος.