To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Το Retail αλλάζει...

Το Retail αλλάζει...

Συνέντευξη στον ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΡΑΜΙΔΗ

Με μεγάλη επιτυχία και με τη συμμετοχή υψηλόβαθμων στελεχών από το χώρο της ευρύτερης αγοράς του Λιανεμπορίου και της Βιομηχανίας ολοκληρώθηκε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Σύγχρονες Τάσεις και Προκλήσεις για τις Επιχειρήσεις Λιανικής» με εισηγητή τον καθηγητή Μιχάλη Μπουρλάκη.

Το εντατικό διήμερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα διοργάνωσαν το μη κερδοσκοπικό ινστιτούτο τεχνολογίας ΑΙΤ και η DIRECTIΟΝ EKΔΟΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ Α.Ε. στις 18 και 19 Ιουλίου στις σύγχρονες εγκαταστάσεις του ΑΙΤ (19ο χλμ. Λ. Μαρκοπούλου - 190 02 Παιανία) και βασικό χαρακτηριστικό του ήταν η ικανοποίηση για το υψηλό επίπεδο, τόσο του προγράμματος όσο και των συμμετεχόντων.

Αναλυτικότερα, κατά τη διάρκεια του 16ωρου προγράμματος κατάρτισης στελεχών, ο καθηγητής του Brunel University, Δρ Μιχάλης Μπουρλάκης, προσέφερε το απόσταγμα της εμπειρίας των 20 και πλέον ετών συνεργασίας του με κορυφαίες επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, FMCG και προμηθευτές, όπως Carrefour, Metro, Tesco και John Lewis. Ο κ. Μπουρλάκης παρουσίασε αναλυτικά και σε βάθος τις σύγχρονες τάσεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, όπως η αύξηση του ανταγωνισμού, η παρατεταμένη ύφεση, τα θέματα βιωσιμότητας και ο κεντρικός ρόλος της έξυπνης τεχνολογίας, προσπαθώντας να προσφέρει στους συμμετέχοντες απτές και εφαρμόσιμες πρακτικές και ρεαλιστική οπτική για κάθε θεματική ενότητα. Η ανάλυση, μάλιστα, των θεμάτων υποστηρίχτηκε από ανάλογες παρουσιάσεις, περιπτωσιακές μελέτες, video και διαδραστικές / συμμετοχικές συζητήσεις.

Μετά το πέρας του προγράμματος ο κ. Μπουρλάκης μίλησε στο RetailBusiness τόσο για τις εντυπώσεις του από τη διοργάνωση όσο και για το επίπεδο των στελεχών της ελληνικής αγοράς.

Ποιες οι εντυπώσεις σας από τη διοργάνωση του εκπαιδευτικού προγράμματος; Σας ικανοποίησε το επίπεδο των στελεχών και της συμμετοχής;


Η αλήθεια είναι πως τόσο από την άποψη υποδομών όσο και από την άποψη της συμμετοχής οι εντυπώσεις μου είναι εξαιρετικές. Και τονίζω πως αρχικά δεν πίστευα πως το επίπεδο των στελεχών που συμμετέχουν θα ήταν σε τέτοια κλίμακα. Τα στελέχη της ελληνικής αγοράς που παρακολούθησαν το συγκεκριμένο πρόγραμμα τολμώ να πω πως θα μπορούσαν με μεγάλη άνεση να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του εξωτερικού. Δεν σας κρύβω επίσης πως προσωπικά φεύγω «γεμάτος» από τη συγκεκριμένη εμπειρία, καθώς δεν είναι λίγα τα στοιχεία που αποκόμισα κι εγώ σε προσωπικό επίπεδο. Το μεγαλύτερο «κέρδος» από το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι η μεταφορά γνώσεων, θέσεων και εμπειριών από το ένα στέλεχος στο άλλο.

Η τεχνολογία τι ρόλο μπορεί να διαδραματίσει στο ελληνικό λιανεμπόριο έτσι όπως είναι δομημένο και εν μέσω οικονομικής κρίσης;

Η τεχνολογία δεν είναι από μόνη της αρκετή να δώσει πνοή σε μία αγορά και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση πανάκεια για την κρίση. Ο τεχνολογικός τομέας μπορεί να σε βοηθήσει και να σε υποστηρίξει να γίνεις πιο αποδοτικός, πιο ευέλικτος, πιο οικονομικός. Εάν θέλουμε να δούμε το κομμάτι της τεχνολογίας από ένα διαφορετικό πρίσμα, θα έλεγα πως η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει το λιανεμπόριο να προσεγγίζει με πολλούς και εξαιρετικά αποδοτικούς τρόπους τους καταναλωτές. Η αλήθεια είναι βέβαια, πως ακόμη ο Έλληνας καταναλωτής δεν δείχνει να είναι τόσο ανοιχτός στις διαφορετικές προσεγγίσεις. Παρά ταύτα η άποψή μου είναι πως αυτό και στην ελληνική αγορά σύντομα θα αλλάξει. Έχω την άποψη πως την επόμενη δεκαετία και ο Έλληνας καταναλωτής θα γίνει πολύ πιο δεκτικός στην τεχνολογία. Αν υπολογίσουμε πως οι καταναλωτές του αύριο, οι σημερινοί δηλαδή 25άρηδες, χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση τα social media από οποιοδήποτε μέσο και είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και τις αρετές της, γίνεται εύκολα κατανοητό πως σε λίγα χρόνια όλο το πλαίσιο θα ακολουθήσει τις απαιτήσεις των ανθρώπων αυτών.

Ποιες είναι κατά την άποψή σας οι σημαντικότερες τάσεις στο λιανεμπόριο στην Ευρώπη σήμερα;

Είναι γεγονός πως η κρίση και στην Ευρώπη έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές και ανακατατάξεις. Αρχικά θα έλεγα πως μία από τις βασικές τάσεις στο ευρωπαϊκό λιανεμπόριο σήμερα είναι δίχως αμφιβολία η τεχνολογία, η οποία δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες αλλά και τεράστιες προκλήσεις.

Μία δεύτερη τάση έχει να κάνει με την έρευνα του λιανεμπορίου αναφορικά με τον καταναλωτή του μέλλοντος. Οι γενιές των καταναλωτών εξελίσσονται και οι επιχειρήσεις σήμερα στην Ευρώπη έχουν ήδη λάβει το μήνυμα πως σε πολύ μικρό χρο- νικό διάστημα θα έχουν να ικανοποιήσουν ένα τελείως διαφορετικό καταναλωτικό μοντέλο, πολύ διαφορετικό από τα σημερινά δεδομένα.

Σαν τρίτη τάση θα έλεγα πως και το concept των παραδοσιακών καταστημάτων αλλάζει και μάλιστα ριζικά. Πλέον οι επιχειρήσεις οφείλουν να δημιουργήσουν όχι μόνο ένα ελκυστικό περιβάλλον αλλά θα πρέπει να εντάξουν στο σύστημά τους έννοιες όπως η εμπειρία αγοράς και η διασκέδαση, στοιχεία τα οποία ο καταναλωτής στο άμεσο μέλλον θα τα απαιτεί. Θα πρέπει να υπολογιστεί επίσης πως ειδικά σε μεγάλες αγορές του εξωτερικού αλλάζει σημαντικά και ο τρόπος που επιλέγει ο καταναλωτής πλέον να αγοράσει. Το ηλεκτρονικό εμπόριο αναπτύσσεται με εξαιρετικά ταχείς ρυθμούς και αυτό μοιραία συνεπάγεται λιγότερες επισκέψεις σε παραδοσιακού τύπου καταστήματα. Το στοιχείο αυτό από μόνο του έχει ήδη ξεκινήσει να απασχολεί τις διοικήσεις μεγάλων ομίλων οι οποίες και προχωρούν σε αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων τους.

Υπάρχει μάλιστα η τάση αρκετά από τα περιφερειακά μικρότερου μεγέθους σημεία πώλησης είτε να κλείνουν είτε να μετατρέπονται σε σημαία παραλαβής και αποθήκευσης προϊόντων. Είναι σχεδόν βέβαιο πως το ηλεκτρονικό εμπόριο θα επηρεάσει και τις μικρότερες σε έκταση αγορές, όπως η ελληνική στο άμεσο μέλλον, αν και όχι σε τόσο ευρεία κλίμακα.