To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

«Δασμός Google» και στην Ελλάδα;

«Δασμός Google» και στην Ελλάδα;
«Δασμός Google» και στην Ελλάδα;

Την όρεξη των Ελλήνων εκδοτών που δίνουν καθημερινά τη μάχη της επιβίωσής τους στο περίπτερο φαίνεται ότι άνοιξαν τα 60 περίπου εκατ. ευρώ με τα οποία θα ενισχυθεί ο γαλλικός Τύπος από τον αμερικανικό κολοσσό Google για τη μετάβασή του στην ψηφιακή εποχή. Στις προσπάθειες των Ελλήνων εκδοτών, στις οποίες πρωτοστατεί το νέο αίμα και τα πιο ανοικτά μυαλά, φαίνεται ότι συνηγορούν τόσο τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη όσο κατ αρχήν και ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Μπορεί οι Ελληνες εκδότες να μην καταφέρουν να αποσπάσουν από τη Google ζεστό χρήμα για την άμεση αιμοδοσία των προϊόντων τους που πλήττονται κυρίως από τη δραματική μείωση της διαφημιστικής δαπάνης (-30%), ωστόσο αν οι προσπάθειες ευοδωθούν ενδεχομένως να φανεί ένα φως στο τούνελ για την προσαρμογή τους στα νέα ψηφιακά δεδομένα με στόχο τη βιωσιμότητα των εφημερίδων στον κόσμο του Διαδικτύου. Οι εκδότες βρίσκονται σε δημιουργικές επαφές, τόσο με την Ευρωπαϊκή Ένωση Εκδοτών (ΕΝΡΑ), όσο και με συναδέλφους τους στη Γαλλία, τη Γερμανία και Ιταλία, προκειμένου να αντλήσουν νομοθετικό know-how για να προωθήσουν κατ αρχήν την ελληνική πρόταση, στον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Σίμο Κεδίκογλου και φυσικά στον Ελληνα πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.

Σύμφωνα με πληροφορίες,  προς το παρόν εξετάζονται τα δύο διαφορετικά μοντέλα: Το γερμανικό σύμφωνα με το οποίο νομοθετική ρύθμιση ορίζει «συγγενικό δικαίωμα» στο διαδίκτυο, στο πλαίσιο του βασικού νόμου περί πνευματικών δικαιωμάτων. Κάθε επιχείρηση Τύπου έχει την ευθύνη να το διεκδικήσει για τον εαυτό της, ενώ αναγνωρίζεται συγγενικό δικαίωμα και για τους δημοσιογράφους.  Eπίσης, το γαλλικό, το οποίο προέκυψε μετά από συμφωνία των εκδοτών με τη Google -την οποία υπογράφουν ο γάλλος πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος της Google- και μετά από στενή πίεση της κυβέρνησης, όμως δεν είναι ακόμα σαφές πώς θα λειτουργεί.

Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, με το ποσό των 60 εκ. θα χρηματοδοτηθούν οι Γάλλοι εκδότες, με αποκλειστικό σκοπό την  προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα, ενώ η συμφωνία περιλαμβάνει και παροχή τεχνογνωσίας από την πλευρά της Google. Σε παρόμοια συμφωνία κατέληξε και γαλλόφωνος Τύπος του Βελγίου τον Δεκέμβριο, αποκομίζοντας 5 εκατ. ευρώ.  Παρόμοιες ρυθμίσεις προωθούν οι εκδότες και στην Ιταλία, Αυστρία, Ελβετία, Πορτογαλία κ.ά. Γενικότερα, οι ευρωπαίοι εκδότες διεκδικούν από την google την καταβολή ενός τέλους στις εκδοτικές επιχειρήσεις, όταν χρησιμοποιεί ολόκληρο άρθρο ή ρεπορτάζ από το διαδικτυακό περιεχόμενο των εκδόσεών τους ή ακόμη και ένα μικρό απόσπασμα δίπλα από το link. Στόχος των ευρωπαίων εκδοτών είναι «η δημιουργία ίσων οικονομικών σχέσεων μεταξύ εκείνων που έχουν τα δικαιώματα άρθρων και ρεπορτάζ που περιέχουν πρωτογενείς πληροφορίες και των εταιρειών τεχνολογίας».

Αξίζει να σημειωθεί πως οι Έλληνες εκδότες θα χρησιμοποιήσουν στην επιστολή τον όρο «δασμός» και όχι «φόρος», ενώ πρόθεση της πλειονότητας είναι η ενίσχυση του ελληνικού Τύπου για τη μετάβαση στη νέα εποχή -μάλλον- και όχι η καταβολή «ζεστού» χρήματος στην Ένωση Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΙΗΕΑ).

TAGS: Latest news