To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Ανάγκη η Αειφορία…

Ανάγκη η Αειφορία…
Ανάγκη η Αειφορία…

Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΑΡΑΜΙΔΗΣ

Συγκεκριμένα, οι έρευνες που παρουσιάστηκαν αφορούν τους τομείς της ΕΚΕ, την Πράσινη Οικονομία, τις ΜΚΟ, αλλά παράλληλα περιλαμβάνουν στοιχεία και αποτελέσματα φοιτητικής άσκησης για την επιχειρηματική ηθική και την επίδραση της ΕΚΕ στις επιδόσεις των επιχειρήσεων. Οι έρευνες διεξήχθησαν με τη στενή συνεργασία του Τμήματος Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, τη Μονάδα Καινοτομίας & Επιχειρηματικότητας του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών και το Τμήμα Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης.

Βασικά συμπεράσματα

Αν και η πλειοψηφία των εταιρειών εγκρίνουν τις Δράσεις ΕΚΕ, μόνο έως 3% από τα έσοδά τους διαθέτουν σε αυτές οι περισσότερες επιχειρήσεις που απασχολούν πάνω από 250 εργαζόμενους και έχουν πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ έσοδα ετησίως, δίνοντας περισσότερη έμφαση στις δράσεις τους και λιγότερη στην επικοινωνία τους. Έτσι, το 90% από το budget των επιχειρήσεων δίνεται για τις δράσεις και το υπόλοιπο για την επικοινωνία. Οι σημαντικότεροι άξονες δράσης των εταιρειών είναι το περιβάλλον και ο τομέας της κοινωνίας. Σύμφωνα με τις έρευνες, οι εταιρείες θεωρούν το μάρκετινγκ πολύ σημαντικό, ωστόσο κατά μέσο όρο ξοδεύουν μόλις έως 10 χιλιάδες ευρώ το χρόνο για σκοπούς προβολής. Προτιμότερες πηγές προώθησης των προϊόντων εμφανίζονται, το διαδίκτυο και οι εκθέσεις. Στοιχεία δείχνουν επίσης πως μόλις το 31% των ΜΚΟ απασχολεί άτομα με πλήρη απασχόληση, προτιμώντας την στελέχωση από εθελοντές. Περισσότερες από τις μισές ΜΚΟ στην Ελλάδα ασχολούνται με την υγεία και την πρόνοια με την κύρια χρηματοδότηση να προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών ή άλλους φορείς. Οι περίπου 50 φοιτητές που συμμετείχαν στην ερευνητική άσκηση, προέρχονται από τα Τμήματα Δημόσιας Διοίκησης και Επικοινωνίας - Μέσων - Πολιτισμού.

Οι φοιτητές παρακολούθησαν, μελέτησαν και κατέληξαν σε συμπεράσματα και πρότειναν δράσεις ΕΚΕ για τις εταιρείες: ΣΤΑΦΥΛΙΑ – ΚΡΑΣΙ - ΣΤΑΦΙΔΕΣ (Dionisos), ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ «FARMERAMA», Eco-Village Τουριστική μονάδα, «DEEP BLUE» WATER SPORTS, Εταιρεία Απορριμμάτων «Clean & Green», ECORUB (Διαχείριση απορριμμάτων-Ανακύκλωση), ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ «DOCTOR PC». Η ομάδα εργασίας του Πανεπιστημίου πρότεινε δράσεις ΕΚΕ των συγκεκριμένων εταιρειών εκτιμώντας τους κίνδυνους και τα ανήθικα στοιχεία που μπορεί να προκύψουν για αυτές. Ανάμεσα στις πέντε καλύτερες επιχειρήσεις δεν βρίσκονται μόνο επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, όπως οι τράπεζες Πειραιώς και Εμπορική, αλλά και βιομηχανίες, όπως οι επιχειρήσεις Coca-Cola, ΤΙΤΑΝ και ΕΛΠΕ. Οι όμιλοι ΤΙΤΑΝ και ΕΛΠΕ αποτελούν βαριές βιομηχανίες και ανήκουν στην καλύτερη πεντάδα της κατάταξης για τη συνολική δράση ΕΚΕ. Άξια προσοχής είναι η πολύ καλή περιβαλλοντική επίδοση του ομίλου ΤΙΤΑΝ, αλλά και των ομίλων Italcementi, ΕΛΠΕ και ΔΕΗ.

Από τη συγκριτική αξιολόγηση των εταιρικών κοινωνικών επιδόσεων ανά κλάδο, παρατηρείται ότι:

• Οι επιχειρήσεις του τραπεζικού κλάδου έχουν συγκριτικά καλύτερη συνολική εταιρική κοινωνική επίδοση από τους άλλους εξεταζόμενους κλάδους.

• Οι βιομηχανίες που εξετάστηκαν είχαν καλύτερη επίδοση στην ΕΚΕ με εξαίρεση τις βιομηχανίες ενέργειας και φυσικού αερίου σε σχέση με τις επιχειρήσεις του κλάδου τηλεπικοινωνιών. Στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών ξεχωρίζουν οι ΟΤΕ και COSMOTE και στις βιομηχανίες οι ΤΙΤΑΝ, ΕΛΠΕ και ΑΓΕΤ.

Επίσημος υποστηρικτής της εκδήλωσης ήταν το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποκλειστικός χορηγός ήταν η Alpha Bank, ενώ υποστηρικτές έρευνας ήταν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πολυτεχνείο Κρήτης και το Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Σπουδών. Χορηγοί επικοινωνίας ήταν η εφημερίδα Καθημερινή, τα περιοδικά adbusiness, CSR Review και Marketing Week, το εβδομαδιαίο newsletter CSRweek, η Think Plus και το EMEA Business Monitor.