To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Η ΕΡΤ δεν αποχωρεί από την διαφημιστική αγορά

Η ΕΡΤ δεν αποχωρεί από την διαφημιστική αγορά
Η ΕΡΤ δεν αποχωρεί από την διαφημιστική αγορά

Γράφουν οι ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ-ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

adb: Αναλαμβάνετε τα καθήκοντα του Διευθύνοντος Συμβούλου στην ΕΡΤ την περίοδο της τρικομματικής συγκυβέρνησης, σε μια δύσκολη συγκυρία για τη χώρα και την οικονομία. Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που έχετε να αντιμετωπίσετε;

N.Σ.:
Πρώτ’ απ’ όλα ας προσδιορίσουμε το σημερινό πλαίσιο. Όπως παρατηρείτε κι εσείς στην ερώτησή σας, η οικονομική συγκυρία είναι εξαιρετικά δύσκολη και, ασφαλώς, επηρεάζει και τους στόχους της EΡΤ. Από την άλλη πλευρά οι δύσκολες ώρες επιτρέπουν πάντοτε να γίνει πιο δημιουργική η φαντασία και να επιτύχεις με λιγότερα οικονομικά μέσα ένα αποτέλεσμα που δεν θα υστερεί σε ποιότητα. Αυτό που πρέπει να αντιμετωπίσει σήμερα η ΕΡΤ είναι η δημιουργία προγράμματος, διότι τα προηγούμενα χρόνια δεν είχε γίνει κάτι το αξιόλογο στον συγκεκριμένο τομέα. Άλλωστε αυτή είναι η υποχρέωση της δημόσιας τηλεόρασης έναντι των συνδρομητών της που είναι ο ελληνικός λαός.

adb: Πέραν του ανταποδοτικού τέλους, σκοπεύετε να ενεργοποιήσετε τον μηχανισμό της εμπορικής διεύθυνσης προς την κατεύθυνση της προσέλκυσης εμπορικής διαφήμισης και χορηγιών, ενδεχομένως και product placement; Υφίσταται ακόμη το ενδεχόμενο αποχώρησης της ΕΡΤ από τη διαφημιστική αγορά;

N.Σ.:
Όπως γνωρίζετε, από το ανταποδοτικό τέλος είμαστε υποχρεωμένοι να δώσουμε το 25% στον φορέα των εναλλακτικών πηγών ενέργειας. Πέραν αυτού πρέπει να γνωρίζετε ότι στο πλαίσιο των Μνημονίων και επειδή η ΕΡΤ έγινε ΔΕΚΟ (κατά την άποψή μου κακώς), είμαστε υποχρεωμένοι να προσαρμόσουμε τους προϋπολογισμούς μας στο γενικότερο κλίμα των περικοπών που επιβάλλονται. Επομένως η EΡΤ θα έχει και από την πλευρά αυτή μειωμένα διαθέσιμα. Αυτό σημαίνει ότι σαφώς και πρέπει να υποκαταστήσουμε, στο μέτρο του δυνατού, τα έσοδα που «θα διαφύγουν» με άλλα έσοδα από την εμπορική διαφήμιση και από χορηγίες. Υπό την έννοια αυτή δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο αποχώρησης της ΕΡΤ από τη διαφημιστική αγορά, μολονότι γνωρίζουμε τα προβλήματα που υπάρχουν στον κλάδο της διαφήμισης, καθώς και ότι έχει περάσει ανεπιστρεπτί, όπως φαίνεται, η περίοδος των «παχιών αγελάδων».

adb: Θα μπορούσε η ΕΡΤ να κάνει τη «διαφορά» σε επίπεδο προγράμματος σε μια περίοδο τηλεοπτικής ένδειας στα ιδιωτικά κανάλια; Είναι στις προθέσεις σας να επενδύσετε σε ψυχαγωγικό και παιδικό πρόγραμμα;

N.Σ.:
Νομίζω ότι την ερώτηση αυτή την καλύπτει η απάντηση στην πρώτη σας ερώτηση. Πάντως, όπως κι εσείς παρατηρείτε, η περίοδος ένδειας που περνάνε τα άλλα ιδιωτικά κανάλια εξαιτίας της ύφεσης και της, κατ’ επέκταση, συρρίκνωσης της διαφήμισης, είναι πρώτης τάξεως ευκαιρία για την ανάδειξη της ΕΡΤ σε κυρίαρχο της τηλεοπτικής αγοράς από πλευράς προγράμματος, έστω κι αν και τα δικά της οικονομικά έχουν θιγεί σε πολύ μεγάλο βαθμό για τους λόγους που προανέφερα. Εξυπακούεται ότι ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα περιλαμβάνει και «επενδύσεις» στην ψυχαγωγία αλλά και σε προγράμματα που ενδιαφέρουν τους μικρούς μας φίλους. Όμως για να μην παρεξηγηθώ, αναφέροντας ότι ευελπιστούμε να γίνουμε κυρίαρχοι της αγοράς επειδή οι άλλοι τηλεοπτικοί σταθμοί βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση, θέλω να τονίσω ότι η ΕΡΤ δεν βλέπει τα ιδιωτικά κανάλια με το ανταγωνιστικό μάτι που επιδιώκει την εξόντωση των «αντιπάλων» της. Όλοι στο ίδιο καζάνι βράζουμε. Και το πλεονέκτημα του εσόδου που έχουμε έναντι των άλλων με το ανταποδοτικό τέλος -όπως συμβαίνει σε όλες τις δημόσιες τηλεοράσεις σε όλη την Ευρώπη- θέλουμε να το χρησιμοποιήσουμε, στο μέτρο του δυνατού και όσο μας επιτρέπουν τα όποια διαθέσιμα θα μας μείνουν για τη στοιχειώδη, έστω, τόνωση τομέων της ελεύθερης αγοράς, είτε με συμπαραγωγές είτε με εξωτερικές παραγωγές. Είδα και συνομίλησα με ανθρώπους του θεάματος, σκηνοθέτες, σεναριογράφους, παραγωγούς, μουσικούς, ακόμη και αιθουσάρχες και σας διαβεβαιώ ότι συμμερίζομαι απόλυτα την απόγνωσή τους στη συγκεκριμένη δυσμενή οικονομική συγκυρία. Η ΕΡΤ θα κάνει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να συμβάλει στο να μη χαθούν κι άλλες θέσεις εργασίας στην ευρύτερη αγορά που σχετίζεται με την τηλεόραση. Όμως και όλοι οι συντελεστές θα πρέπει να αναγνωρίσουν ότι η σημερινή ΕΡΤ δεν είναι αυτό που ήταν χθες, από οικονομικές δυνατότητες...

adb: Ποια θα είναι η τύχη του συμβολαίου της ΕΡΤ με την ΤΕΑΜ και την ΟΥΕΦΑ για τα δικαιώματα των αγώνων του Τσάμπιονς Λιγκ; Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις;

N.Σ.:
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που κληρονόμησε η νέα διοίκηση της ΕΡΤ ήταν και αυτό του συμβολαίου της με την ΤΕΑΜ UEFA για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των αγώνων του Champions League. Αξιολογώ- ντας τη σημερινή δυσμενή οικονομική συγκυρία, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το τίμημα είναι μεγάλο για τα δικαιώματα αυτά και η ΕΡΤ δεν μπορεί να το αντέξει, ενώ το ύψος των ετησίων δικαιωμάτων θα μπορούσε να εκτιμηθεί και ως άκαιρη σπατάλη με δεδομένες τις σημερινές περιστάσεις. Σας υπενθυμίζω επίσης ότι για το τίμημα αυτό των δικαιωμάτων ο αρμόδιος εισαγγελέας έχει ανοίξει φάκελο και έχει αρχίσει προανακριτική διαδικασία. Με τα δεδομένα αυτά η ΕΡΤ έπρεπε να ισορροπήσει μεταξύ της δικαιολογημένης απαίτησης των φιλάθλων -που είναι και συνδρομητές της δημόσιας τηλεόρασης- όπως δουν τους αγώνες και της προσπάθειας διαμόρφωσης ενός διαφορετικού οικονομικού καθεστώτος, όσον αφορά στα δικαιώματα των αγώνων αυτών. Είχαμε δύο πολύ εποικοδομητικές συναντήσεις με τους ανθρώπους της ΤΕΑΜ, έδειξαν κατανόηση και πολύ καλή διάθεση συνεργασίας και, κατανοώντας επίσης ότι η υπόθεση βρίσκεται και στα χέρια της Δικαιοσύνης, αποδέχθηκαν προκειμένου να βρίσκεται σε ισχύ η συμφωνία που είχε γίνει με την προηγούμενη διοίκηση, την περιοδική καταβολή σχεδόν συμβολικού τιμήματος για τη μετάδοση των αγώνων, που μακράν απέχει από τις δόσεις που θα έπρεπε να καταβληθούν. Το αποτέλεσμα αυτό οφείλεται πρώτον στην καλή θέληση της ΤΕΑΜ και κατά δεύτερο λόγο στην αναγνώριση από αυτήν ότι η ΕΡΤ είναι ένας αξιόπιστος συνομιλητής αλλά και συνεργάτης επί πολλά χρόνια. Αυτά όλα σημαίνουν ότι βρισκόμαστε σε μια διαρκή συνεννόηση για την αξιολόγηση του προβλήματος και στην αναζήτηση λύσεων step by step. Ευελπιστούμε ότι η δυσμενής οικονομική συγκυρία όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε όλη την Ευρώπη θα δημιουργήσει άλλο πλαίσιο συνεννόησης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο ώστε το τίμημα των δικαιωμάτων να ανταποκρίνεται όχι σε αυτά που ίσχυαν πριν από μερικά χρόνια αλλά στη σημερινή πραγματικότητα.

adb: Ποιο είναι το τηλεοπτικό «μείγμα» για τη σεζόν 2012-2013; Ποιο είναι τελικά το target group της ΝΕΤ, της ΕΤ1 και της ΕΤ3; Είναι κανάλια για όλους ή θα επικεντρώσετε το ενδιαφέρον σας στο χτίσιμο επιμέρους προφίλ για το καθένα από αυτά;

N.Σ.:
Η σημερινή διοίκηση της ΕΡΤ και οι νέοι γενικοί διευθυντές Ενημέρωσης και Προγράμματος ανέλαβαν μόλις στις 8 Αυγούστου. Κατά συνέπεια θα ήταν πολύ επιπόλαιο να μιλήσουμε για την εκπόνηση ήδη, μέσα σε ενάμισι περίπου μήνα ενός ολοκληρωμένου προγράμματος. Τουλάχιστον όπως εμείς θα το θέλαμε. Αυτό δεν σημαίνει βεβαίως ότι δεν έχουμε «κτίσει» ήδη μία δομή προγράμματος για τα δύο τουλάχιστον κανάλια, την ΕΤ1 και τη ΝΕΤ. Ήδη εδώ και καιρό έχει υπάρξει μία σαφής διαφοροποίηση της εξειδίκευσης κάθε καναλιού. Η ΝΕΤ είναι ένα σαφώς ενημερωτικό κανάλι, με τις ειδήσεις της και τις ανανεωμένες εκπομπές της, αλλά και με νέες μεγάλης ποιότητας σειρές που θα δώσουν το στίγμα της για τα επόμενα χρόνια. Η ΕΤ1 είναι το κανάλι που είναι προσανατολισμένο στον πολιτισμό και σε δράσεις ευρύτερου κοινωνικού ενδιαφέροντος. Η ΕΤ3, που έχει αναδείξει τη δική της ποιότητα και σοβαρότητα, είναι ένα κανάλι με ενδιάμεσο προφίλ και ως τέτοιο θα διατηρηθεί.

adb: Τι συμβαίνει με το διαφημιστικό spec που «τρέχει» αυτόν τον καιρό η ΕΡΤ; Τι brief θα παραλάβει η νικήτρια εταιρεία; Πώς θα πλασαριστεί η δημόσια τηλεόραση στη νέα της εποχή;

N.Σ.:
Αν λάβει κανείς υπόψη ότι το πρόγραμμα της ΕΡΤ είχε τουλάχιστον δύο χρόνια να ανανεωθεί, τότε και μόνο το νέο πρόγραμμα που εκπονούμε αποτελεί από μόνο του επαρκές όχημα επικοινωνίας της νέας εποχής της ΕΡΤ. Η αξιοπιστία των καναλιών της και του ραδιοφώνου της έχει αξιολογηθεί από το κοινό και το γεγονός αυτό από μόνο του στοιχειοθετεί το brand name της δημόσιας τηλεόρασης. Άλλωστε ο νόμος του συνένωσε τα δημόσια κανάλια σε έναν φορέα επιτρέπει στην ΕΡΤ να μην αλλοιώσει την ποιότητα του προγράμματός της, καταφεύγοντας σε ανταγωνισμούς που αλλοιώνουν τον ποιοτικό της χαρακτήρα. Δεν είναι «τα μηχανάκια» που κάνουν τον παπά...

adb: Πόσο θα στοιχίσει στην ΕΡΤ η αφαίρεση του 25% του ανταποδοτικού τέλους υπέρ της ΛΑΓΗΕ Α.Ε.; Σας βρίσκει σύμφωνο αυτή η εξέλιξη;

N.Σ.:
Δυστυχώς το ποσό είναι μεγάλο και υπολογίζεται σε 75 εκατομμύρια ευρώ! Ασφαλώς και δεν με βρίσκει σύμφωνο η εξέλιξη αυτή. Σημασία όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι το «εισπράττει» ο κόσμος. Όταν το αρμόδιο υπουργείο βγαίνει και λέει ότι παίρνουμε ποσοστό του τέλους για να μην επιβαρυνθεί ο κόσμος, καθώς θα πρέπει να καλυφθεί ένα έλλειμμα, αυτό οι πολίτες που πληρώνουν την ΕΡΤ ενδεχομένως και να πουν «εντάξει», διότι δεν αντέχουμε άλλες επιβαρύνσεις. Το ζήτημα όμως είναι ότι η ΕΡΤ, εξαιτίας του εσόδου που έχει από τον λαό και το οποίο έσοδο είναι για άλλο σκοπό, καλείται να πληρώσει υπολογιστικά και διαχειριστικά λάθη του παρελθόντος άλλων δημόσιων φορέων. Σε τελευταία ανάλυση πιο λογικό θα ήταν να μειωνόταν το ανταποδοτικό τέλος της ΕΡΤ που πληρώνει ο κόσμος μέσω της ΔΕΗ και στον ίδιο λογαριασμό να προστίθετο για τα φωτοβολταϊκά και δεν ξέρω για ποια άλλη πηγή ενέργειας ένατέλος αντίστοιχο με αυτό που θα μειωνόταν από την ΕΡΤ.

adb: Θα παραμείνει πλεονασματική η οικονομική χρήση της ΕΡΤ και πώς είναι δυνατόν να επιτευχθεί αυτό;

N.Σ.:
Μα πώς έγινε πλεονασματική; Αυξήθηκαν τα έσοδα; Όχι βεβαίως, τα οποία είναι σχεδόν στάνταρ και εξαρτώνται από την πορεία της διαφήμισης και τη διαχείριση των δαπανών της. Ε, λοιπόν, πλεόνασμα επιτεύχθηκε επειδή δεν έγινε επί δύο χρόνια νέο πρόγραμμα! Το αποτέλεσμα ήταν ότι άνοιξε η όρεξη του κράτους που βρήκε «πλεόνασμα» και σου λέει μπορούν να ζήσουν και με λιγότερα, επομένως ας πάρουμε ποσοστό του ανταποδοτικού τέλους.

adb: Το σχέδιο Μόσιαλου περί αναστολής λειτουργίας της ΕΤ1 έχει προφανώς ματαιωθεί. Σας έβρισκε σύμφωνο αυτή η προοπτική; Πώς σκοπεύετε να αναδιαρθρώσετε το πρώτο κανάλι της δημόσιας τηλεόρασης;

N.Σ.:
Μπορεί άραγε να με βρει σύμφωνο μία προοπτική που έγινε χωρίς σχέδιο και που μπορώ εγώ να υποθέσω ότι ήταν αποτέλεσμα μιας πολιτικής κουτοπονηριάς; Δηλαδή να μειώσουμε τις δαπάνες με την κατάργηση του καναλιού, ώστε να έχουμε περισσότερα διαθέσιμα από το ανταποδοτικό τέλος και επομένως να αρμέγουμε την αγελάδα περισσότερο για να κλείνουμε άλλες τρύπες που δεν μπορούμε να τις κλείσουμε αλλιώς. Δεν διερωτηθήκατε άραγε γιατί η ΕΡΤ μετατράπηκε σε ΔΕΚΟ; Ως προς την ΕΤ1, όπως σας είπα πιο πάνω, θα έχει αμιγώς πολιτιστική κατεύθυνση.

adb: Μπαίνετε καθόλου στην περιπέτεια της παρακολούθησης των δεικτών τηλεθέασης ή δεν σας ενδιαφέρει; Ποιος θεωρείτε ότι θα πρέπει να είναι ο ρόλος της κρατικής τηλεόρασης;

N.Σ.:
Σας προείπα ότι το μεγάλο πλεονέκτημα της ΕΡΤ είναι ότι νομοθετικά είναι κατοχυρωμένη η απαλλαγή της από ανταγωνισμούς που θα μπορούσαν να αλλοιώσουν την ποιότητά της. Υπ’ αυτήν την έννοια η παρακολούθηση των δεικτών τηλεθέασης μπορεί να μην είναι τελείως αδιάφορη, γίνεται όμως λελογισμένα και οπωσδήποτε με ψυχραιμία και χωρίς κανένα άγχος για τα μηχανάκια. Ως προς τον ρόλο της κρατικής τηλεόρασης, αυτός προσδιορίζεται και από το νόμο της δημιουργίας του ενιαίου τηλεοπτικού φορέα υπό τη σημερινή του μορφή: Αξιόπιστη και αντικειμενική ενημέρωση. Ψυχαγωγία υψηλής ποιότητας. Διαπαιδαγώγηση σε υψηλές και σταθερές αξίες και επιμορφωτικός ρόλος.



Ο Νίκος Σίμος για…

…τη διαφημιστική αγορά

«Δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο αποχώρησης της ΕΡΤ από τη  διαφημιστική αγορά, μολονότι γνωρίζουμε τα προβλήματα που υπάρχουν στον κλάδο της διαφήμισης»

…τις ευκαιρίες στην κρίση
«Η περίοδος ένδειας που περνάνε τα άλλα ιδιωτικά κανάλια εξαιτίας της ύφεσης και της, κατ’ επέκταση, συρρίκνωσης της διαφήμισης, είναι πρώτης τάξεως ευκαιρία για την ανάδειξη της ΕΡΤ σε κυρίαρχο της τηλεοπτικής αγοράς από πλευράς προγράμματος»

…το brand ΕΡΤ
«Η αξιοπιστία των καναλιών της και του ραδιοφώνου της έχει αξιολογηθεί από το κοινό και το γεγονός αυτό από μόνο του στοιχειοθετεί το brand name της δημόσιας τηλεόρασης»

…τo Champions League
«Οι άνθρωποι της ΤΕΑΜ UEFA αποδέχθηκαν, προκειμένου να βρίσκεται σε ισχύ η συμφωνία που είχε γίνει με την προηγούμενη διοίκηση, την περιοδική καταβολή σχεδόν συμβολικού τιμήματος για τη μετάδοση των αγώνων, που μακράν απέχει από τις δόσεις που θα έπρεπε να καταβληθούν»

…το σχέδιο για αναστολή της ΕΤ1
«Μπορεί άραγε να με βρει σύμφωνο μία προοπτική που έγινε χωρίς σχέδιο και που μπορώ εγώ να υποθέσω ότι ήταν αποτέλεσμα μιας πολιτικής κουτοπονηριάς;»

…τις μάχες των μετρήσεων
«Το μεγάλο πλεονέκτημα της ΕΡΤ είναι ότι νομοθετικά είναι κατοχυρωμένη η απαλλαγή της από ανταγωνισμούς που θα μπορούσαν να αλλοιώσουν την ποιότητά της»