To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES

Η κρίση θα γίνει πολύ χειρότερη

Η κρίση θα γίνει πολύ χειρότερη
Η κρίση θα γίνει πολύ χειρότερη

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

 

adb: Ποια είναι η εικόνα της αγοράς media σήμερα στη χώρα μας; Ποια προβλήματα καλείται να διαχειριστεί για να επιβιώσει;

Γ.Α.:
Ήταν μια στρεβλή αγορά, που η κρίση που βιώνουμε σήμερα την έφερε σε ακόμη πιο δύσκολη κατάσταση. Πολλές επιχειρήσεις media δεν δημιουργήθηκαν για να εκπληρώσουν το αντικείμενό τους ως μέσα μαζικής ενημέρωσης. Αντιθέτως δημιουργήθηκαν για να μπορέσουν οι ιδιοκτήτες τους να αποκτήσουν επιρροή, να διεκδικήσουν δημόσια έργα, να ασκήσουν πιέσεις, με άλλα λόγια. Δημιουργήθηκε, λοιπόν, ένα στρεβλό περιβάλλον, το οποίο αναπτύχθηκε με τα χρόνια. Αρκετοί επιτυχημένοι -με αυτά τα πρότυπα- εκδότες έδωσαν το κακό παράδειγμα και σε νεότερους δημοσιογράφους, που θέλησαν να τους ακολουθήσουν και έτσι φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση, όπου τα media στην Ελλάδα έχουν σαν τελευταία τους ανησυχία τη βιωσιμότητά τους σαν «προϊόντα». Φυσικά, όταν λέω βιωσιμότητα εννοώ και την εξασφάλιση του κέρδους, καθώς δεν νοείται επιχείρηση που να μπορεί να επιβιώσει χωρίς να είναι κερδοφόρα. Σήμερα, λοιπόν, η κρίση σαν «καθαρτήριο πυρ» σαρώνει τη χώρα ολόκληρη και έχει αντίκτυπο και στα media και σε αυτό το στρεβλό περιβάλλον που είχε δημιουργηθεί στο χώρο. Βέβαια, μαζί με τα ξερά καίγονται και κάποια χλωρά.

adb: Στις στρεβλώσεις αυτές που υπήρχαν και υπάρχουν στην αγορά της επικοινωνίας και των media έχουν συμβάλει, κατά τη γνώμη σας, και οι παρεμβάσεις της πολιτείας στο χώρο;

Γ.Α.:
Φυσικά. O νόμος Βενιζέλου, η μη αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών, το ΕΣΡ, το πόσο πίσω είμαστε τεχνολογικά όσον αφορά την ψηφιακή μετάδοση και την υψηλή ευκρίνεια, δίνουν μια απάντηση, νομίζω, στην ερώτησή σας.

adb: Ο τρόπος κατανομής της κρατικής διαφήμισης έκανε ακόμη πιο περίεργα τα πράγματα; Η μείωσή της σήμερα φαίνεται να είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα για το χώρο της επικοινωνίας.

Γ.Α.: Και ο τρόπος κατανομής της κρατικής διαφήμισης συνέβαλε στη δημιουργία αυτού του στρεβλού περιβάλλοντος, ειδικά σε κάποιους κλάδους όπως οι μικρές εφημερίδες, για παράδειγμα. Στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο δεν υπήρχε τόση πολλή κρατική διαφήμιση. Τα μεγάλα συγκροτήματα Τύπου, επίσης, ίσως να ευνοήθηκαν από αυτή την κατάσταση και σήμερα να επηρεάζονται από το «πάγωμα» των κονδυλίων. Το γεγονός, όμως, πως η εφημερίδα «Χώρα» του κ. Τράγκα είχε τη μεγαλύτερη απορρόφηση κρατικής διαφήμισης επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, σίγουρα κάτι λέει για το περιβάλλον των media στην Ελλάδα. Ήταν μια ξεκάθαρη δυσλειτουργία του συστήματος.

adb: Μπορεί να βελτιωθεί αυτή η κατάσταση; Μπορούν να εξαλειφθούν αυτές οι στρεβλώσεις; Ειδικά εν μέσω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που βιώνει και η χώρα αλλά και η αγορά…

Γ.Α.:
Ειλικρινά δεν ξέρω πού θα πάμε. Δεν ξέρω αν τα πράγματα θα βελτιωθούν ή θα χαλάσουν ακόμη περισσότερο. Είμαστε σε αναμονή ενός νομοσχεδίου για τα media, που έχω την αίσθηση πως θα είναι πολύ πιο σοβαρό. Έχουν υπάρξει παρεμβάσεις και προτάσεις πάνω σε αυτό από τη μεριά των φορέων των μέσων μαζικής ενημέρωσης, αλλά φυσικά οι πολιτικοί έχουν την δική τους ατζέντα και τις δικές τους προτιμήσεις και πεποιθήσεις. Πιστεύω, όμως, πως βρισκόμαστε σε πολύ βαθιά κρίση, τα χειρότερα της οποίας δεν τα έχουμε ακόμη δει. Ακόμη βρισκόμαστε στους πρόποδες. Τα πράγματα θα χειροτερέψουν πολύ και η γενική αυτή κρίση στη χώρα θα συμπαρασύρει και θα επηρεάσει τις εξελίξεις σε νομοθετικό και επιχειρηματικό επίπεδο, τόσο για τα media όσο και για τους άλλους τομείς της οικονομίας. Τα ειδικά θέματα κάθε τομέα αρχίζουν να παίζουν μικρότερο ρόλο, καθώς όλοι μας έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάτι πολύ μεγαλύτερο, την κρίση. Βρισκόμαστε, δυστυχώς, σε τέτοιες συνθήκες εκτάκτου ανάγκης, που πρώτο μας μέλημα θα πρέπει να είναι πως θα αντιμετωπίσουμε το γενικότερο θέμα της κρίσης και μετά να ασχοληθούμε με τα επιμέρους. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να μιλάμε αποκλειστικά για τα δικά μας προβλήματα.




adb: Τι βλέπετε, λοιπόν, να έρχεται στο χώρο των media; Θα πρέπει η αγορά να περιμένει «λουκέτα» και συγχωνεύσεις;

Γ.Α.:
Είναι κάτι που μοιραία θα γίνει. Όπως βλέπετε τόσα μαγαζιά και τόσες επιχειρήσεις κλειστές, κάτι ανάλογο θα συμβεί και στα media. Μοιραία και πολλά από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν θα μπορέσουν να επιβιώσουν της κατάστασης. Στην τηλεόραση δική μας εκτίμηση είναι πως τα net έσοδα από τη διαφήμιση, χωρίς να υπολογίζεται δηλαδή το marketing και οι χορηγίες, το 2007 κόντεψαν να φτάσουν τα 700 εκατ. ευρώ… Υπολογίζοντας και τις επιστροφές μιλάμε για ένα ποσό κοντά στα 500-550 εκατ. ευρώ. Φέτος, εμείς σαν πιο απαισιόδοξοι του χώρου εκτιμάμε πως αυτά τα έσοδα δεν θα υπερβαίνουν τα 300 εκατ. ευρώ. Επίσης δεν πρέπει να ξεχνάτε πως πλέον ο μέσος όρος των επιστροφών κυμαίνεται κοντά στα 25%-30%. Καταλαβαίνετε πόσο δύσκολα είναι τα πράγματα.

adb: Υπάρχει πρόβλημα με το θέμα των επιστροφών; Θα πρέπει να υπάρξουν εκεί αλλαγές; Τον τελευταίο καιρό, μάλιστα, υπάρχουν πολλά δημοσιεύματα πάνω στο θέμα…

Γ.Α.:
Οι επιστροφές δεν είναι τίποτε άλλο από εκπτώσεις στους διαφημιζόμενους. Ίσως κακώς να τις λέμε και επιστροφές. Όσον αφορά τα όσα ακούγονται τελευταία, ο ανταγωνισμός είναι τόσο μεγάλος και υπάρχουν τόσες πολλές διαφημιστικές εταιρείες, που εγώ προσωπικά δεν πιστεύω καθόλου τα διάφορα που γράφονται για τα υπερκέρδη και τον αθέμιτο τρόπο που λειτουργούν αυτές οι εταιρείες. Υπάρχουν θέματα λειτουργίας που αφορούν π.χ. με το πώς δίνουμε τις επιστροφές, τα οποία, όμως, έχουν και πάλι να κάνουν με το στρεβλό νόμο Βενιζέλου και όχι με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, αρκεί, φυσικά, οι τελευταίες να μην κάνουν απάτες. Γενικότερα, η πραγματικότητα της οικονομίας σαρώνει τα πάντα. Ο διαφημιστής θα βγάλει περισσότερα χρήματα όταν η αγορά πάει καλά και αυτός μπορεί να χρεώνει τις υπηρεσίες του πιο ακριβά. Αλλά αυτή δεν είναι η κατάσταση σήμερα. Αυτή την εποχή και ο χώρος της διαφήμισης δίνει τη μάχη για την επιβίωση. Δεν υπάρχει κανείς στην Ελλάδα που να μην επηρεάζεται από την κρίση. Όλοι στην ίδια βάρκα είμαστε. Τα δημοσιεύματα που βλέπουμε τον τελευταίο καιρό για τους διαφημιστές είναι καθαρά εκβιαστικά. Κανονικά θα έπρεπε να είχε επέμβει ένας εισαγγελέας και να έχει ζητήσει από αυτούς που τα γράφουν να απολογηθούν. Εγώ που είμαι στο χώρο αισθάνομαι βαθύτατη αγανάκτηση γι’ αυτά που διαβάζω. Έχουμε να κάνουμε με βλακείες που γράφουν κάποια αρπακτικά...

adb: Πάντως αυτή η αγορά, που και μειούμενη βαίνει και όλες αυτές τις στρεβλώσεις έχει να αντιμετωπίσει, πόσους τηλεοπτικούς σταθμούς μπορεί να αντέξει;

Γ.Α.:
Ο αριθμός είναι απεριόριστος. Η έλλειψη κανόνων που επέτρεψε να δημιουργηθούν 40-45 ραδιόφωνα στην Αττική, 7 τηλεοπτικοί σταθμοί και πάρα πολλά περιφερειακά μέσα είναι στην πραγματικότητα το πρόβλημα. Στην Ελλάδα περάσαμε πολύ γρήγορα σε μια «ψηφιακή εποχή» όσον αφορά τον αριθμό των επιχειρήσεων, αν και ακόμη ήμασταν στην «αναλογική εποχή» όσον αφορά την εκπομπή. Οι τεχνολογικές εξελίξεις θα φέρουν νέα δεδομένα. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα είναι πολύ περισσότεροι σε 10 χρόνια. Απλώς ο κάθε ένας θα πρέπει να προσαρμόζεται στα έσοδα που θα μπορεί να έχει. Εάν η αγορά κυμαίνεται στα 200 εκατ. ευρώ και εσύ έχεις μερίδιο 10%, θα πρέπει να διαχειριστείς 20 εκατ. ευρώ. Εάν έχεις το 25%, θα πρέπει να διαχειριστείς 50 εκατ. ευρώ. Δεν θα μπορείς να ξοδεύεις τα διπλάσια. Αυτό που λέω είναι πως θα πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε στις απαιτήσεις της οικονομίας. Δεν νομίζω, λοιπόν, πως τα πόσα κανάλια μπορεί να σηκώσει η αγορά είναι θέμα αριθμού. Πιστεύω ότι είναι θέμα προσέγγισης κόστους και λειτουργίας.

adb: Πέρα από τη νέα προσέγγιση για το κόστος και τη λειτουργία, τι άλλο θα πρέπει να προσέξει ένας τηλεοπτικός σταθμός σήμερα; Τι θα πρέπει να προσφέρει σε επίπεδο περιεχομένου στη σημερινή εποχή, όπου οι συνήθεις του τηλεθεατή/καταναλωτή αλλάζουν συνεχώς και το διαδίκτυο κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος;

Γ.Α.:
Καταρχήν το διαδίκτυο, αν και μέσο με εξαιρετική δυναμική -για αυτό επενδύουμε άλλωστε σε αυτό- ακόμη δεν φαίνεται να έχει επηρεάσει σε τόσο μεγάλο βαθμό την τηλεόραση. Πρόσφατες έρευνες στις ΗΠΑ δείχνουν πως η τηλεθέαση δεν έχει καμφθεί από την άνοδο του Internet. H τηλεόραση παραμένει το μέσο προτίμησης για να προσεγγίσει κανείς μεγάλα, μαζικά κοινά. Επίσης τα δυο μέσα αυτά μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά. Όσον αφορά το περιεχόμενο, θεωρώ πως πλέον υπάρχουν τόσα πολλά κανάλια, που μπορείς να επιλέξεις κάτι που να σε ενδιαφέρει. Φυσικά, υπάρχουν και πολλά προγράμματα πολύ χαμηλού επιπέδου, αλλά παράλληλα υπάρχουν ποιοτικές επιλογές, είτε μιλάμε για σίριαλ, είτε για εκπομπές λόγου, είτε για ντοκιμαντέρ.




adb: Ο ΣΚΑΪ έχει πραγματοποιήσει κάποιες πολύ ποιοτικές παραγωγές, οι οποίες είχαν και υψηλό κόστος, όπως το «1821» και οι «Μεγάλοι Έλληνες». Τυγχάνουν της δέουσας ανταπόκρισης από την αγορά οι συγκεκριμένες προσπάθειες; Μπορούν να «τρέξουν» αυτήν τη δύσκολη περίοδο τέτοια μεγάλα εγχειρήματα;

Γ.Α.:
Κοιτάξτε, οι χορηγίες κύρους που έκαναν στο παρελθόν μεγάλοι διαφημιζόμενοι, όπως τράπεζες και εταιρείες τηλεφωνίας, έχουν πια σχεδόν τελειώσει. Μέχρι, μάλιστα, να αναστραφεί η κατάσταση, δεν νομίζω πως θα επανέλθουν. Παρ’ όλα αυτά, πιστεύω πως με σύνεση και προσοχή μπορούν να υπάρξουν ανάλογες παραγωγές. Η ποιοτική δουλειά δεν είναι απαραίτητο να συνδέεται πάντοτε με μεγάλο κόστος. Επίσης, μπαίνουμε και σε μια άλλη εποχή. Πλέον κάποια πράγματα κοστίζουν πολύ πιο οικονομικά, καθώς η κρίση έχει εξαλείψει κάποιες τυχόν σπατάλες που «δικαιολογούσε» η άνεση προηγούμενων χρόνων. Είμαστε σε ένα καθεστώς εξορθολογισμού και ως αμιγώς ιδιωτικές επιχειρήσεις το βιώνουμε απόλυτα.

adb: Η δραστηριοποίησή σας στο χώρο της ναυτιλίας πόσο σας έχει βοηθήσει να αντιμετωπίσετε τη σημερινή κατάσταση στο χώρο των media;

Γ.Α.:
Στην ναυτιλία, τόσο έγω όσο και ο πατέρας μου, μάθαμε πως θα πρέπει να σεβόμαστε τους κανόνες και να είμαστε συνεπείς με αυτά που λέμε. Στην διεθνή αγορά δεν μπορείς να επιβιώσεις του ανταγωνισμού άν λές ψέματα και καταφεύγεις σε τεχνάσματα. Θα σε μάθουν και θα σε θέσουν εκτός. Σε αυτό μας βόηθησε περισσότερο από οτιδήποτε άλλο η ενασχόληση μας με την ναυτιλία. Βεβαίως, έδωσε και στην Καθημερινή την δυνατότητα να εξασφαλίσει για αρκετά χρόνια το μέλλον της και να απεξαρτηθεί από τα σκαμπανεβάσματα της ελληνικής οικονομίας. Πρόβλεψε ο πατέρας μου αρκετά νωρίς πως τα πράγματα δεν πήγαιναν καλά και αποφάσισε πως η καλύτερη επιλογή και για την Καθημερινή και για τους επενδυτές ήταν να να τοποθετηθούν τα χρήματα που διέθετε κάπου εκτός Ελλάδος, όπου εκείνη την περίοδο ήταν απολύτως σίγουρο ότι θα είχαν υψηλή απόδοση. Πιστεύω ότι τα κατάφερε. Η Καθημερινή έχει μοιράσει σε μέρισμα παραπάνω χρήματα από εκείνα που έβαλε στα καράβια και έχει και μια μεγάλη περιουσία. Βέβαια, και αυτή θα πρέπει να προσαρμοστεί στην εποχή μας καθώς και αυτή αντιμετωπίζει την δραματική μείωση της διαφήμισης. Κάθε επιχείρηση οφείλει να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες- ακόμη κι αν είναι υγιής σήμερα, ειδάλλως είναι θέμα χρόνου να αποκτήσει προβλήματα.

adb: H απόφασή σας να καταργήσετε το τμήμα Μάρκετινγκ στον Όμιλο ΣΚΑΪ εντάσσεται και αυτή στην προσπάθεια προσαρμογής στις συνθήκες;

Γ.Α.:
Καταρχήν, δεν καταργήσαμε το τμήμα Μάρκετινγκ. Το συγχωνεύσαμε με το τμήμα Δημοσίων Σχέσεων. Όπως ξέρετε πολύ καλά και εσείς και οι αναγνώστες σας, η περίοδος είναι πολύ δύσκολη και πρέπει όλοι να κάνουμε οικονομίες. Πολλές φορές είναι άδικο για αυτούς που ίσως χάσουν τη δουλειά τους. Κάποια από τα στελέχη που έφυγαν από εμάς ήταν εξαιρετικοί επαγγελματίες. Πρέπει, όμως, να βάλεις προτεραιότητες. Βουλιάζει το καράβι και πρέπει να το ελαφρύνεις, για να μιλήσω σχηματικά. Δυστυχώς η εποχή δεν μας αφήνει επιλογές. Μας υποχρεώνει να δράσουμε με αυτό τον τρόπο. Την ίδια πάνω-κάτω λογική ακολουθούν και οι διαφημιζόμενοι, για αυτό βλέπουμε αυτήν τη δραματική πτώση της διαφημιστικής δαπάνης.

adb: Συμμετείχατε στον πρόσφατο Συνέδριο «Επικοινωνία: Η Επόμενη Μέρα». Τι αποτελέσματα πιστεύετε πως θα έχει αυτή η προσπάθεια;

Γ.Α.:
Πιστεύω ότι υπάρχει ειλικρινής διάλογος. Ειδικά από την πλευρά των διαφημιστών. Υπάρχουν όμως και διαφορετικά συμφέροντα. Κάθε κλάδος έχει τα δικά του θέματα. Είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει απόλυτη σύμπνοια απόψεων από όλες τις μεριές. Σκεφτείτε μόνο πως ακόμη και εντός κάθε επιμέρους κλάδου υπάρχουν διαφωνίες. Όταν, όμως, δημοσιοποιούνται κάποια θέματα που έχουμε, αυτό από μόνο του επιταχύνει την πρόοδο. Βέβαια, όπως σας είπα, υπάρχουν πολλές στρεβλώσεις στην αγορά, που εγώ θεωρώ πως έχουν δημιουργηθεί πάντοτε από το κράτος. Με εξαίρεση αυτούς που κάνουν απάτες, εγώ αρνούμαι ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία έχει οποιαδήποτε ευθύνη για τις στρεβλές διαδικασίες που το κράτος μας ανάγκασε να χρησιμοποιήσουμε. Δεν είναι δυνατόν ο νόμος Βενιζέλου να μας επιβάλλει τους περιορισμούς που μας επιβάλλει. Θα έπρεπε σαν οποιαδήποτε άλλη εμπορική επιχείρηση να μας επιτρέπεται να κάνουμε τις εκπτώσεις που θέλουμε σε αυτούς που θέλουμε. Δεν μπορεί να καθορίζει ο νόμος τις τιμές και τις εκπτώσεις που θα κάνουμε σε ένα μεγάλο πελάτη. Βέβαια, οι αλλαγές που είχε κάνει ο κ. Ρουσσόπουλος στο νόμο με τα πιστωτικά σημειώματα βοήθησαν αρκετά την κατάσταση, αλλά υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος να καλυφθεί.


adb: Φαντάζομαι αναφέρεστε και στους έμμεσους φόρους, τον Ειδικό Φόρο 20% που έχει ανακοινωθεί πως θα επιβληθεί στην τηλεοπτική διαφήμιση, καθώς και στο αγγελιόσημο…

Γ.Α.: Κοιτάξτε, για το μεν αγγελιόσημο ως επιχείρηση ΣΚΑΪ έχουμε πει εδώ και δεκαετίες πως είναι μια παράλογη επιβάρυνση.. Έχουμε κάνει και σχετικές ενέργειες. Σήμερα, όμως, η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική. Χρειάζεται προσοχή. Πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι ανάγκες των Ταμείων. Πρέπει να υπάρχει μια ισορροπία, δεν είμαστε ακόμη στην εποχή παχιών αγελάδων. Για αυτό και ως ΣΚΑΪ έχουμε αναστείλει την πολεμική μας στο αγγελιόσημο σε αυτή τη φάση. Δεν θέλουμε να προσθέσουμε άλλο ένα πρόβλημα. Βέβαια, το πώς διανέμεται το αγγελιόσημο είναι προκλητικό. Το μεγαλύτερο μέρος του καταλήγει σε φορείς που δεν έχουν καμία σχέση με μας. Και βέβαια, η μείωση του αγγελιοσήμου θα διευκόλυνε πολύ την αγορά. Όσον αφορά τον Ειδικό Φόρο 20%, είναι ένα βλακώδες μέτρο, εκφράζει μια πολιτική εμπάθεια και μια αντιεπιχειρηματική νοοτροπία, που διέπει ολόκληρη την κυβέρνηση, η οποία έχει  προφανώς αποτύχει σε αυτό τον τομέα. Η υπερφορολόγηση, τα τόσα μέτρα και η οριζόντια μείωση των μισθών αποτελούν τραγικά πολιτικά σφάλματα, που μας έχουν οδηγήσει όλους στη σημερινή κατάσταση.

adb: Να σας ρωτήσω κάτι άλλο, όμως; Πέρα από τα οικονομικά ζητήματα και τις διάφορες στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί λόγω των παρεμβάσεων της πολιτείας, μήπως υπάρχουν και ζητήματα που αφορούν αποκλειστικά και μόνο διαφημιστές και διαφημιζόμενους και media και έχουν οδηγήσει στη σημερινή κρίση στην αγορά; Θέματα όπως, για παράδειγμα, το δημιουργικό προϊόν του χώρου της επικοινωνίας ή οι στρατηγικές του κόσμου του marketing ή το επίπεδο των ελληνικών Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης; Σε τελική ανάλυση, γιατί η πρώτη επιλογή των διαφημιζόμενων είναι να περικόψουν τα κονδύλια της επικοινωνίας;

Γ.Α.:
Η διαφήμιση χτίζει brands και αποτελεί επένδυση. Δεν έχω καμία αμφιβολία πάνω σε αυτό. Ως ΣΚΑΪ έχω ζήσει τη δύναμη και την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας. Οι καμπάνιες που έχουμε κάνει μας βοήθησαν σημαντικά στο να γίνουμε γνωστοί και να κερδίσουμε τηλεθεατές. Δεν ανησυχώ για τη διαφήμιση. Η διαφήμιση, όπως είπα, είναι επένδυση και ένας τρόπος για να αυξάνουν τις πωλήσεις τους οι διαφημιζόμενοι. Είναι το μέσο που χτίζει brands, που δημιουργεί μάρκες. Η πτώση της δαπάνης πιστεύω πως είναι καθαρά οικονομικής φύσης ζήτημα. Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος. Πρόσφατα διάβαζα μια συνέντευξη του Sir Martin Sorrell, όπου έλεγε πως η διαφήμιση και το marketing είναι το πρώτο κονδύλι που περικόπτουν οι επιχειρήσεις σε περιόδους κρίσης και το τελευταίο που επανέρχεται πλήρως όταν το κλίμα αναστραφεί. Όλοι περιμένουν να βελτιωθεί η κατάσταση.

adb: Ολοκληρώνοντας, τι θα πρέπει να περιμένουμε από τον ΣΚΑΪ στο μέλλον;

Γ.Α.:
Ο ΣΚΑΪ θα συνεχίσει να εξελίσσεται, όπως εξελίσσεται τα τελευταία χρόνια. Φυσικά είναι πολύ δύσκολο να προσπαθείς από τη μια μεριά να μειώσεις το κόστος και από την άλλη να αναπτυχθείς και να παρουσιάσεις ποιοτικά προϊόντα. Παρ’ όλ’ αυτά το έχουμε καταφέρει και τα σχέδιά μας συμπεριλαμβάνουν αρκετά καινούργια πράγματα, που σταδιακά θα ανακοινωθούν. Γυρίζουμε κάποια πολύ καλά ντοκιμαντέρ αυτό τον καιρό για την επόμενη σεζόν. Μεταξύ αυτών ένα για την ιστορία της κρίσης και ένα για την υπόθεση του Βατοπεδίου. Επίσης ετοιμάζουμε μια μεγάλη παραγωγή, τη συνέχεια του «1821», η οποία θα προβληθεί το 2013, και θα συνεχίσουμε τις επενδύσεις και τις προσπάθειές μας στο χώρο του Internet, καθώς πιστεύω πως αποτελεί ένα μέσο που μας ταιριάζει και μπορεί να μας δώσει πολλά.