To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Μπορεί να κάνει κάτι η Διαφήµιση για τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Μπορεί να κάνει κάτι η Διαφήµιση για τα γλυπτά του Παρθενώνα;

Η διαφήµιση έχει υπερ-χρησιµοποιήσει τον Παρθενώνα και την Ακρόπολη ως κορυφαία µνηµεία που µπήκαν φόντο στις κατά καιρούς καµπάνιες διεθνών brands. Στην πρόσφατη περίοδο της πανδηµίας η Ακρόπολη µαζί µε τον Πύργο του  Άιφελ και το Σινικό Τείχος αξιοποιήθηκαν για την pre fall καµπάνια του οίκου Balenciaga.  Έτσι η Ακρόπολη (µε τις σκαλωσιές) µετατράπηκε σε ένα cult φόντο για την over the top, grunge χειµωνιάτικη συλλογή του οίκου.

Φυσικά, το αποτέλεσµα της φωτογράφησης ήταν προϊόν Photoshop, τονίζοντας µε έµµεσο, έξυπνο τρόπο πόσο έλειπαν σε όλους µας τα ταξίδια, ενώ τη συλλογή συνόδευε ένα βίντεο τριών λεπτών µε τίτλο Feel Good Video, µια συρραφή εικόνων και στιγµών που στόχο είχαν να προκαλέσουν θετικά συναισθήµατα στο θεατή.

Ένα χρόνο µετά, η συλλογή Cruise 2022 του οίκου Dior άντλησε την έµπνευσή της από τους αρχαίους ελληνικούς µύθους, τις ενδυµασίες της αρχαιότητας, την ελληνική υφαντουργία. Η συλλογή Dior Cruise 2022 παρουσιάστηκε στην Αθήνα σε ένα ατµοσφαιρικό, σχεδόν µυστικιστικό show στο Καλλιµάρµαρο, ενώ για την καµπάνια της συλλογής πραγµατοποιήθηκαν φωτογραφήσεις σε διάφορους αρχαιολογικούς χώρους, όπως ο Ναός του ∆ία στην αρχαία Νεµέα, το Σούνιο και το Ηρώδειο.

Ωστόσο, κεντρικό ρόλο στην καµπάνια της συλλογής Cruise 2022 διαδραµάτισε και πάλι ο αρχαιολογικός τόπος που αντιπροσωπεύει την Ελλάδα σε όλο τον πλανήτη: η Ακρόπολη. Στην Ακρόπολη είχε φωτογραφήσει το 1951 ο Christian Dior, ιδρυτής του εµβληµατικού οίκου, την haute couture συλλογή του και, φυσικά, σαν µια νοητή γραµµή ανάµεσα στο παρελθόν και το παρόν, η καµπάνια είχε ως φόντο τον Παρθενώνα, το Ερέχθειο και τις Καρυάτιδες, τις επιβλητικές γωνιές του ιερού τόπου, αποτίνοντας φόρο τιµής σε εκείνη τη φωτογράφηση.

Δύο χρόνια πριν, το 2020, η Coca-Cola επέλεξε για τη διαφηµιστική της καµπάνια τον Παρθενώνα και την Ακρόπολη. Η κίνηση αυτή πυροδότησε τον ανταγωνισµό και συγκεκριµένα τρεις εταιρείες αναψυκτικών που προσέφυγαν στο Συµβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, καταγγέλλοντας την εταιρεία ότι δεν είχε τις απαραίτητες άδειες, µε τον κολοσσό των αναψυκτικών να παραπέµπει στο νόµο 3028/2002, Άρθρο 46, ο οποίος ίσχυε και ισχύει και σήµερα, βάσει του οποίου δεν απαιτείται άδεια χρήσης για ελεύθερα σχέδια µνηµείων. Αλλά όλοι αυτοί οι διαφηµιζόµενοι είναι µερικοί από τους δεκάδες που έχουν χρησιµοποιήσει το εµβληµατικό µνηµείο, για να πάρουν λίγη από τη λάµψη του. Αντίστοιχα, αρκετοί διαφηµιστές έχουν δουλέψει σκληρά δεκάδες καµπάνιες υπέρ της επανένωσης των γλυπτών µε τον Παρθενώνα. Το 2016 το  Ίδρυµα Ελληνικών Σπουδών, µια οργάνωση που εκπροσωπεί Αυστραλούς ελληνικής καταγωγής, λάνσαρε µια προκλητική διαφήµιση σε µια γιγαντιαία ηλεκτρονική αφίσα πινακίδας, µόλις µερικές εκατοντάδες µέτρα από το Βρετανικό Μουσείο, στο Χόλµπορν του Λονδίνου.

Η διαφήµιση απεικόνιζε ένα γυµνό ανδρικό άγαλµα, παρµένο από το αρχαίο ελληνικό πέτρινο αριστούργηµα µε το µήνυµα: «Σας δώσαµε φιλοσοφία, δηµοκρατία, λογική, δράµα, κωµωδία, δικαιοσύνη... Παρακαλώ δώστε µας πίσω τα µάρµαρά µας». Το µήνυµα τοποθετείται διακριτικά, καλύπτοντας τα ευαίσθητα όργανα του αγάλµατος.

Το Βρετανικό Μουσείο δεν σχολίασε άµεσα την πινακίδα, αλλά επανέλαβε τη θέση του ότι έχει µόνο περίπου το 30% των αυθεντικών γλυπτών, τα οποία αποκαλεί Μάρµαρα του Παρθενώνα, και ότι επιτρέπει σε ένα «παγκόσµιο» κοινό να τα δει κρατώντας τα στο Λονδίνο. «Αποτελούν µέρος της κοινής κληρονοµιάς του κόσµου και υπερβαίνουν τα πολιτικά σύνορα», ανέφερε το Βρετανικό Μουσείο σε δήλωσή του. Σήµερα είναι πιο διαλλακτικό. Και µετά την πρόσφατη διπλωµατική κρίση για το θέµα τείνει να µετακινηθεί ακόµη περισσότερο πιο κοντά στα ελληνικά συµφέροντα.