To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Φουλ ατζέντα για ΜΜΕ και διαφημιστική αγορά

Φουλ ατζέντα για ΜΜΕ και διαφημιστική αγορά

 

Γράφει η ΣΟΝΙΑ ΧΑΪΜΑΝΤΑ

Εκτός από το πλήγμα που έχει καταφέρει η οικονομική ύφεση και η συνακόλουθη πτώση της διαφημιστικής δαπάνης στην αγορά, το 2009 λήγει αφήνοντας έναν πραγματικά δραματικό απολογισμό για τα ΜΜΕ: Το 2010 έχει ήδη ενσωματώσει για την αγορά όλα τα μηνύματα από τις αλλαγές στη μετά Χρήστου Λαμπράκη εποχή, καθώς η προσωπικότητα του μεγάλου εκδότη και η εμβέλεια της ισχύος του διαδραμάτιζαν καθοριστικό ρόλο, όχι μόνο στον Οργανισμό που διοικούσε, αλλά συνολικά στο ευρύτερο πεδίο των ΜΜΕ.
Η αναπάντεχη αναστολή έκδοσης του «Ελεύθερου Τύπου» από το ζεύγος Αγγελοπούλου τον Ιούλιο του 2009, η επανέκδοσή του με μικρότερο budget, οι δεκάδες απολύσεις στα κανάλια και τον Τύπο, οι εθελούσιες έξοδοι στον Alpha και τον ΑΝΤ1 και πρόσφατα η αλλαγή προσανατολισμού στην «Ελευθεροτυπία», σηματοδοτούν την έναρξη μιας νέας εποχής, στην οποία αναμένονται νέα ήθη για τον Τύπο με πιο πιθανό σενάριο τις συγχωνεύσεις, την αναστολή εκδόσεων φύλλων, την κατάργηση των σαββατιάτικων και φυσικά τις περικοπές δαπανών.
Το δίδυμο Λαυρεντιάδη- Κυριακίδη έχει βάλει γερά θεμέλια για έναν νέο όμιλο έχοντας αγοράσει media και μερίδια, σχεδόν από όλους του εκδότες, και έχοντας τοποθετηθεί και στο ραδιόφωνο με το Flash και στην τηλεόραση με το 10% του ΣΚΑΪ και τα Sport TV και ΔΕΚΑ, ενώ διαθέτει και σημαντικό μερίδιο στον Πήγασο. Ο B. Ρέστης με το 100% του MTV, το 18% του ΔΟΛ και το 5% Mega και έχοντας αγοράσει ακόμη τους Arren-a και Βήμα FM, επιχειρεί με επιτυχία να χτίσει μια θέση ισχύος στα ΜΜΕ. Θεσμικά πάντως αλλά και επιχειρηματικά οι εκκρεμότητες πιέζουν όσο ποτέ.

Η ατζέντα των ΜΜΕ

• Στην ΕΡΤ ο νέος πρόεδρος -που μπορεί να έχει ήδη ανακοινωθεί το όνομά του τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές- δεν θα σηκώσει τα μανίκιαμπριν από το Μάρτιο, ενώ οι συμβάσεις των 1.080 συμβασιούχων έχουν ημερομηνία λήξεως τον Απρίλιο. Ετσι δεν ανανεώνονται 300 συμβάσεις (από το σύνολο των 1.380 συμβασιούχων), σύμφωνα με λίστες που έχουν καταρτίσει οι γενικοί διευθυντές σε συνεργασία με τους διευθυντές και τους υπευθύνους Τμημάτων. Την ευθύνη για τις συμβάσεις έχει η ειδική Επιτροπή Συμβασιούχων της ΕΡΤ, η οποία μένει να συσταθεί.
• Στη συνέχεια θα διαχωριστεί η θέση του προέδρου-διευθύνοντος συμβούλου με πιθανότερο να παραμείνει διευθύνων σύμβουλος αυτός που θα επιλεγεί από τη διαγωνιστική διαδικασία. Βέβαιο είναι ότι θα «κοπούν» όλοι οι σύμβουλοι του προέδρου (συνολικά 13) των οποίων οι συμβάσεις λήγουν στο τέλος του έτους, ενώ οι υπόλοιποι θα αποχωρήσουν όταν λήξουν οι συμβάσεις τους. Θα ανανεωθούν επίσης όλες οι εκπομπές της ΕΡΤ και σύντομα αναμένεται να βγουν στον αέρα και όσες δεν είχαν καταφέρει να εκπέμψουν λόγω έλλειψης συμβασιούχων.
• Αναμένεται περαιτέρω θεσμική κάλυψη της Ψηφιακής Τηλεόρασης που άρχισε την πιλοτική της εκπομπή και στη Θεσσαλονίκη από την Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου.
• Ρύθμιση θεμάτων για τον επαρχιακό Τύπο που δια του Συνδέσμου Ημερησίων Περιφερειακών Εφημερίδων ζητεί ξεπάγωμα των διαφημιστικών καταχωρίσεων του ΕΣΠΑ και του δημοσίου και ευρύτερου δημοσίου τομέα (Ν.2328/95), συνέχιση της λειτουργίας της επιτροπής για τον Έλεγχο της κατανομής της κρατικής διαφημιστικής δαπάνης, άμεση δανειοδότηση των εφημερίδων της επαρχίας από το ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και νομοθετική ρύθμιση για μειωμένες εργοδοτικές εισφορές των εφημερίδων -μελών του ΣΗΠΕ.
• Στήριξη των ιδιοκτητών περιφερειακών καναλιών και τακτοποίηση του θέματος των τοπικών καναλιών που την επόμενη ημέρα της Ψηφιακής τηλεόρασης θα πρέπει να σιγήσουν. Θα πρέπει να αποφασιστεί αν θα καταργηθεί το κριτήριο παλαιότητας για την αδειοδότηση, θέμα που τέθηκε ήδη στον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Γιώργο Πεταλωτή. Το πρόβλημα είναι ότι αν και αρκετά περιφερειακά κανάλια έλαβαν το πράσινο φως από το ΕΣΡ με την έκδοση βεβαίωσης, δεν διαθέτουν το απαιτούμενο δίκτυο για να ανέβουν σε κάποια πλατφόρμα.
• Ασφαλιστικό νομοσχέδιο και απόφαση για την τύχη του αγγελιοσήμου, την ακεραιότητα του οποίου εγγυάται ο υπουργός Εργασίας Α. Λοβέρδος, όχι όμως και την αυτονομία του ΕΤΑΠ ΜΜΕ.
• Ενεργοποίηση στην πράξη της ενσωματωμένης κοινοτικής οδηγίας για τις οπτικοακουστικές υπηρεσίες.
• Συγκρότηση προεδρείου στην ΕΣΗΕΑ ή επανάληψη της εκλογικής αναμέτρησης. Υπογραφή Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας.
• Αντικατάσταση των 3 μελών του ΕΣΡ των οποίων έληξε η θητεία τους.




Η διαφημιστική αγορά

Με πλούσια και πιεστική ατζέντα τόσο σε επίπεδο επιχειρηματικών εκκρεμοτήτων, όσο και από θεσμικής
άποψης μπαίνουν στη νέα χρονιά Διαφημιστές και Διαφημιζόμενοι.
Ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδος (ΣΔΕ) έχει ήδη συναντηθεί με την Ενωση Εταιρειών Επικοινωνίας
και Διαφήμισης Ελλάδος (ΕΔΕΕ), προκειμένου να συζητήσουν θέματα που θα απασχολήσουν τους κλάδους το 2010. Οι δύο πλευρές βρίσκονται σε διαδικασία ολοκλήρωσης της επεξεργασίας των θεμάτων που θα θέσουν σε συναντήσεις με υπουργούς (Πεταλωτής, Γερουλάνος κ.ά.). Στις εκκρεμότητες περιλαμβάνονται:
• Ριζική αναθεώρηση του προβληματικού από τη σύνταξή του το 1995, Νόμου 2328/95 (Νόμος Βενιζέλου)
• Μεταφορά των παραπόνων της αγοράς για το άρθρο 22 του Ν.23592/07 (Νόμος για τη συγκέντρωση)
για τα YEB ακόμη και αν οι διαφημιζόμενοι κατάφεραν τροποποιήσεις προς το ορθολογικότερο (για τα πιστωτικά τζίρου).
• Η ΕΔΕΕ ενδεχομένως να προσανατολιστεί στην κατάθεση αιτήματος για τη θεσμοθέτηση του αποθεματι-
κού επισφαλειών, προκειμένου να ρυθμιστούν τα «φέσια» στο «τρίγωνο» Διαφημιζόμενοι-Διαφημιστικές-
ΜΜΕ.
• Εφαρμογή στην πράξη της καταβολής τέλους 0,02% (άρθρο 48 Ν.3801/09) για όλες τις διαφημίσεις υπέρ του ΣΕΕ.
• Αποκατάσταση των στρεβλώσεων που προκαλεί η καθυστέρηση πληρωμής του Δημοσίου σε διαφημιστικές.
• Ιδρυση μη κερδοσκοπικής αστικής εταιρείας η οποία θα θέσει προδιαγραφές κοινά αποδεκτές και θα ηγηθεί της διαδικασίας ανάθεσης των μετρήσεων για συγκεκριμένη περίοδο.
• Απαλλαγή των εταιρειών PR από την υπέρογκη φορολόγηση και ένταξή τους στο καθεστώς του 8%.
• Σύνταξη ξεχωριστών διακηρύξεων του Δημοσίου για Διαφήμιση – PR –media.
• Ισχυροποίηση του θεσμού της πιστοποίησης των διαφημιστικών προκειμένου να αμβλυνθεί το καθεστώς
του προαπαιτούμενου υψηλού τζίρου τριετίας για συμμετοχή σε spec.
• Αναζήτηση λύσης αυτορρύθμισης για μια σειρά θεμάτων (αλκοόλ, τρόφιμα).
• Στο τέλος της ατζέντας, το αγγελιόσημο το διεκδικητικό πλαίσιο του οποίου περιορίζεται προς το παρόν στην μη επέκτασή του στο Internet.