To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Ψηφιακή… επιμόρφωση

Ψηφιακή… επιμόρφωση
Kαθώς η ανάγκη για καλύτερη γνώση αλλά και εξειδίκευση σε θέματα digital επικοινωνίας και μάρκετινγκ -τόσο για τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών και εταιρειών PR, όσο και για τα τμήματα μάρκετινγκ και επικοινωνίας των διαφημιζόμενων εταιρειών και οργανισμών- συνεχώς αυξάνεται, πολλοί είναι οι οργανισμοί που έρχονται να ανταποκριθούν στη ζήτηση.

Γράφει η ΜΑΡΙΑ ΓΚΟΥΡΤΣΙΛΙΔΟΥ

Δείτε το αφιέρωμα όπως δημοσιέυθηκε στο adbusiness ΕΔΩ

Αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας για την πλειονότητα των ανθρώπων στις αναπτυγμένες χώρες αποτελούν πλέον τα ψηφιακά μέσα. Αλήθεια, δεν σας έχει τύχει ποτέ να νιώθετε με… δεμένα τα χέρια δίχως το κινητό σας τηλέφωνο; Τα ψηφιακά μέσα είναι αυτά που καθορίζουν σήμερα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο και σε αρκετά μεγάλο βαθμό την προσωπική και επαγγελματική ζωή.

Η επιρροή των ψηφιακών μέσων είναι εμφανής περισσότερο από ποτέ και στους τομείς του μάρκετινγκ και της επικοινωνίας. Οι νέες ανάγκες της εποχής φέρνουν γρήγορες αλλαγές, καθιστώντας πλέον απαραίτητη την επιμόρφωση των επαγγελματικών στελεχών σε θέματα digital marketing και επικοινωνίας.

«H διάδοση του digital marketing αποτελεί δίχως αμφιβολία μια από τις σημαντικότερες εξελίξεις στο χώρο του marketing κατά την τελευταία δεκαετία. Οι τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο του διαδικτύου έχουν δημιουργήσει μια πλειάδα νέων εργαλείων επικοινωνίας (Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram κλπ.) που προκαλούν πελάγη ενθουσιασμού τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στους επίδοξους “μάγους” των νέων αυτών εργαλείων» μας αναφέρει χαρακτηριστικά ο Επίκουρος Καθηγητής Μάρκετινγκ και Διευθυντής του προγράμματος MSc. in Marketing στο ALBA Graduate Business School at The American College of Greece , Χρήστος Κορίτος.

Απο την πλευρά της, η Αντιπρόεδρος Μάρκετινγκ στο Αμερικανικό Κολέγιο Ελλάδος (Pierce/ Deree/Alba), Νίκη Μπουτάρη, μας σημειώνει την αναγκαιότητα ύπαρξης επαγγελματιών επικοινωνίας που να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα σύγχρονα εργαλεία σε έναν τομέα που εξελίσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. «Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, έως το 2020 θα υπάρχουν στην Ευρώπη 800.000 θέσεις εργασίας για επαγγελματίες του χώρου της ψηφιακής επικοινωνίας και πληροφορικής», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Μπουτάρη, επισημαίνοντας ότι «τα στελέχη των εταιρειών επικοινωνίας θα πρέπει να είναι καταρτισμένα σε βάθος και να αντιμετωπίζουν τα αναπτυσσόμενα εργαλεία με ικανότητα ανάλυσης κι όχι απλά και μόνο με αδιάκριτο ενθουσιασμό. Αυτή την κατάρτιση προσφέρει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Deree σε Digital Communication & Social Media. Είναι ένα πρόγραμμα υψηλού ακαδημαϊκού επιπέδου, στο οποίο ενσωματώνεται η εφαρμοσμένη γνώση όπως αυτή διαμορφώνεται συνεχώς».

«Η έκρηξη της τεχνολογίας σε συνδυασμό με το διαδίκτυο δημιούργησαν ένα νέο υπερόπλο στα χέρια των σύγχρονων marketers. Ποτέ άλλοτε τα στελέχη μάρκετινγκ δεν είχαν αυτή τη σημαντική δυνατότητα να στοχεύουν τόσο αποτελεσματικά τον πελάτη των προϊόντων και των υπηρεσιών που πωλούν»,  προσθέτει ο Διευθυντής προγράμματος Digital Marketing του BCA College, Δρ Αθανάσιος Δήμας. Ο ίδιος, εστιάζοντας στην αναγκαιότητα επιμόρφωσης των σημερινών στελεχών σε θέματα digital marketing και επικοινωνίας, σημείωσε ότι «αναμφίβολα, η εξειδίκευση και η επιμόρφωση των επαγγελματιών σε θέματα digital marketing και επικοινωνίας είναι σήμερα το ζητούμενο από κάθε άποψη. Οι συνεχείς εξελίξεις σε αυτόν το χώρο και οι απεριόριστες δυνατότητες που δίνει στα στελέχη μάρκετινγκ η ψηφιακή επικοινωνία, επιβεβαιώνουν την άμεση ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση».

Έννοιες όπως email marketing, social media, content creation και web analytics, οι οποίες ήταν άγνωστες πριν από λίγα χρόνια, αποτελούν πια την καθημερινότητα του σύγχρονου marketer, τόνισε στο περιοδικό adbusiness η Training Consultant του eSkills Center, Αγγελική Παναγιώτου. «Το Digital Marketing αποτελεί την εξέλιξη του παραδοσιακού marketing, αφού έχει καλύτερα αποτελέσματα, μετρήσιμα και επιτρέπει στον σύγχρονο επαγγελματία να στοχεύσει και να προσεγγίσει με μεγαλύτερη ακρίβεια το κοινό που αφορά το προϊόν ή η υπηρεσία, που θέλει να προωθήσει», συμπλήρωσε η κ. Παναγιώτου, επισημαίνοντας ωστόσο ότι «η στροφή αυτή στο Digital Marketing έχει δημιουργήσει και νέες απαιτήσεις σε επίπεδο επικοινωνίας, copyrighting και μηνυμάτων προβολής». Η κ. Παναγιώτου δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι «το storytelling, μια τάση που αναπτύσσεται τα τελευταία 13 χρόνια ξεκινώντας από τα παραδοσιακά μέσα προβολής, έχει περάσει δυναμικά και στην Digital εποχή, δημιουργώντας αντίστοιχες ευκαιρίες και προκλήσεις στους επαγγελματίες στη διαφήμιση, την επικοινωνία και το marketing».

«Iδιαίτερα σημαντική και επιτακτική» τη δεδομένη στιγμή χαρακτήρισε την επιμόρφωση των σημερινών επαγγελματικών στελεχών σε θέματα digital marketing και επικοινωνίας ο Managing Partner του εκπαιδευτικού οργανισμού «KnowCrunch», Αποστόλης Αϊβαλής. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «τα κάθε λογής agencies όπως και οι διαφημιζόμενοι (brands) ενσωματώνουν τα digital & social media κανάλια και tactics στις δραστηριότητές τους (marketing, επικοινωνία και media).  Έτσι χρειάζονται τόσο τα διαθέσιμα στελέχη τους να γίνουν digitally enabled όσο και νέα στελέχη που είναι ειδικευμένα σε νέες ειδικότητες όπως SEO, Performance, Design, Development, content)».

Ο κ. Αϊβαλής δεν δίστασε να αποκαλύψει ότι «αυτή τη στιγμή γνωρίζω περισσότερες αγγελίες για τέτοια στελέχη απ’ ό,τι για ειδικευμένα στελέχη. Η ζήτηση θα αυξηθεί περισσότερο, γιατί σύντομα οι επιχειρηματίες και οι CEOs θα κατανοήσουν πως οι γνώσεις digital είναι αναγκαίες σε όλα τα business functions και σε κάθε λειτουργία της επιχείρησης (marketing, πωλήσεις, δημόσιες σχέσεις, διοίκηση, human resources κ.ο.κ.). Αν μάλιστα υπολογίσουμε και το πόσες επιχειρήσεις λόγω κρίσης μεταφέρουν τις ενέργειες επικοινωνίας τους μόνο στο digital, τότε καταλαβαίνετε ότι θα έχουμε μεγάλη ανάγκη στελεχών. Γι’ αυτό και εμείς στο Professional Diploma in Digital & Social Media της KnowCrunch δίνουμε ένα πανίσχυρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε όσους είναι ήδη στελέχη ή όσους αναζητούν νέα εργασία».

Για πλήρη αναπροσαρμογή του κλάδου της επικοινωνίας έκανε λόγο η Διευθύντρια Marketing και Επικοινωνίας του Κέντρου Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας «Εξέλιξη», Βίκυ Κουτράκη, η οποία απέδωσε τους λόγους κυρίως στις τεχνολογικές εξελίξεις που προσθέτουν νέα εργαλεία και δυνατότητες, αλλά και στην επιρροή που έχουν αυτά τα εργαλεία στον τρόπο της καθημερινής μας επικοινωνίας. «Αυτό σημαίνει πως τα στελέχη που δραστηριοποιούνται στο χώρο χρειάζονται ολοένα και περισσότερο εξειδικευμένη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση στα νέα εργαλεία και στις ικανότητες επικοινωνίας. H Εξέλιξη, από το 2014, παρέχει ολοκληρωμένη εκπαίδευση μέσω του προγράμματος Digital Marketing Practitioner, διάρκειας 115 ωρών, το οποίο ξεκινά στις 10 Οκτωβρίου ανανεωμένο και ενισχυμένο με ένα πρωτοποριακό 2ήμερο Digicamp. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η πρακτική άσκηση συνδυάζεται με επαγγελματική δικτύωση και ψυχαγωγία, σε ένα διήμερο camp στο πολυτελές Domotel Kastri», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Κουτράκη.

«Η επιμόρφωση σε θέματα digital marketing είναι πλέον απλά απαραίτητη», σημείωσε από την πλευρά του ο Αναπληρωτής Καθηγητής του Τμήματος Marketing και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Σέργιος Δημητριάδης, στηρίζοντας την άποψή του με το επιχείρημα ότι «ένα μεγάλο και συνεχώς αυξανόμενο μέρος των ενεργειών μάρκετινγκ και επικοινωνίας γίνονται με ψηφιακά μέσα». Ο κ. Δημητριάδης πρόσθεσε ότι «δεν πρόκειται για παροδικό "φαινόμενο μόδας", τα ψηφιακά μέσα είναι μέρος της καθημερινότητας της πλειοψηφίας των ανθρώπων των αναπτυγμένων χωρών και θα συνεχίσουν να παίζουν σημαντικό ρόλο σε αυτή. Μάλιστα, με δεδομένους τους ραγδαίους ρυθμούς εξέλιξης των ψηφιακών μέσων, γίνεται πολύ σημαντική η διαρκής επιμόρφωση σε αυτόν το χώρο».

Πάνω από έξι εκατομμύρια  Έλληνες είναι συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τα οποία επικαλέστηκε η Product Manager της StepOnline Αλεξία Βασδέκη, η οποία επισήμανε παράλληλα ότι «παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον παρατηρείται ραγδαία αύξηση της ψηφιακής διαφήμισης στη χώρα μας. Πλέον οι πελάτες των επιχειρήσεων είναι συνεχώς συνδεδεμένοι στο διαδίκτυο όχι μόνο από υπολογιστές αλλά από κινητά, tablets και άλλες “έξυπνες συσκευές”, κάνοντας την ανάγκη επιμόρφωσης των σημερινών στελεχών επιτακτική». Η κ. Βασδέκη πρόσθεσε ότι «η θεματολογία που τα σημερινά στελέχη αναζητούν ποικίλλει με μεγάλη ζήτηση για μεθόδους και τακτικές στοχευμένης διαφήμισης, εργαλεία και αναλύσεις για μετρήσιμα αποτελέσματα, βελτιστοποίηση των καμπανιών καθώς και για τρόπους προβολής σε άλλες αγορές».

Tι ψάχνουν οι επιχειρήσεις

Αναμφισβήτητα, λοιπόν, στις μέρες μας είναι πολύ σημαντικό εφόδιο η επιμόρφωση ενός επαγγελματικού στελέχους σε θέματα digital marketing και επικοινωνίας. Τι γίνεται όμως από την πλευρά των επιχειρήσεων; Πώς «βλέπουν» τη… «νέα τάξη πραγμάτων» οι επιχειρήσεις και τι αναζητούν κυρίως από τα σχετικά προγράμματα επιμόρφωσης;

Αρχικά, ο Επίκουρος Καθηγητής Μάρκετινγκ και Διευθυντής του προγράμματος MSc. in Marketing στο ALBA Graduate Business School at The American College of Greece, Χρήστος Κορίτος, μας διευκρίνισε ότι τα νέα εργαλεία μπορούν να οδηγήσουν σε χειροπιαστά αποτελέσματα για τις επιχειρήσεις (π.χ. αύξηση της αναγνωσιμότητας, των πωλήσεων κ.λπ. κάποιου brand), όταν:

• η στρατηγική marketing προηγείται της επιλογής των digital marketing tools
• υπάρχει καλή γνώση των αναγκών και της συμπεριφοράς των πελάτων
• οι ειδικοί των digital marketing tools συμμετέχουν ενεργά στην υπάρχουσα ομάδα marketing
• τα digital marketing campaigns «επικοινωνούν» με τις υπόλοιπες καμπάνιες marketing της επιχείρησης.

Διαφορετικά, σύμφωνα με τον ίδιο, υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες τα νέα εργαλεία επικοινωνίας να μην επιτύχουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. «Συμπερασματικά, γίνεται ολοένα και πιο εμφανές ότι όποιος επιδιώκει να κάνει αποτελεσματική χρήση των νέων εργαλείων του digital marketing θα πρέπει να έχει καλή γνώση των αρχών αλλά και των υπολοίπων εργαλείων marketing (branding, strategy, consumer behavior, marketing research κ.λπ.)», ανέφερε ο κ. Κορίτος.

Επιπρόσθετα, η Αντιπρόεδρος Μάρκετινγκ στο Αμερικανικό Κολέγιο Ελλάδος (Pierce/ Deree/Alba), Νίκη Μπουτάρη, υπογράμμισε ότι «οι εταιρείες επικοινωνίας έχουν αντιληφθεί, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια εκ πείρας, ότι δεν αρκεί η προσωπική ενασχόληση με τα social media για να διαχειριστεί κάποιος την επικοινωνία μεγάλων brands - πολύ περισσότερο για να “χριστεί” social media guru!  Έτσι, στρέφονται πια σε μια σοβαρή και αξιόπιστη προσέγγιση επιμόρφωσης των στελεχών τους. Γι’ αυτό και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο Deree είναι ευέλικτο, ώστε να μπορούν να το παρακολουθήσουν και εργαζόμενοι επαγγελματίες της επικοινωνίας.

Συνολικά, τα ακαδημαϊκά μεταπτυχιακά προγράμματά μας digital communication & social media είναι άμεσα συνδεδεμένα με τη σύγχρονη αγορά εργασίας της επικοινωνίας, ανταποκρινόμενα απόλυτα στις απαιτήσεις της. Αντίστοιχα, οι επιχειρήσεις αναγνωρίζουν και εκτιμούν ανάλογα τα προσόντα των πτυχιούχων  μας».

«Ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις κατανοούν καθημερινά τις δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα του ψηφιακού μάρκετιγκ και επικοινωνίας. Η ακριβέστερη στόχευση στον πελάτη με αρκετούς τρόπους, όπου και αν αυτός βρίσκεται (βλ. smartphone, tablet, laptop) δημιουργεί σημαντική δυναμική την οποία και αναγνωρίζουν οι επιχειρήσεις», ανέφερε ο Διευθυντής προγράμματος Digital Marketing του BCA College, Δρ Αθανάσιος Δήμας, ο οποίος θεωρεί δικαιολογημένη τόσο την αυξημένη ζήτηση για δημιουργία τέτοιων προγραμμάτων που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των σύγχρονων marketers, όσο και την προσφορά ανάλογων προγραμμάτων που μπορούν να καλύψουν την εξειδικευμένη γνώση σε θέματα ψηφιακής επικοινωνίας. «Βασικότερη ανάγκη που ζητείται να καλυφθεί είναι η γνώση των αποτελεσματικότερων καναλιών αλλά και των εργαλείων του ψηφιακού μάρκετινγκ που μπορεί μια επιχείρηση να χρησιμοποιήσει ανάλογα με το κοινό που στοχεύει. Η ουσία όμως είναι να κατανοήσουν οι επιχειρήσεις ότι η γνώση όλων των εργαλείων και καναλιών του ψηφιακού μάρκετινγκ δεν πρέπει να μείνει αναπόσπαστη από τη γνώση των στρατηγικών μάρκετινγκ και επικοινωνίας της κάθε εταιρείας, που επιβάλλεται κατά κάποιο τρόπο να γνωρίζουν οι διαχειριστές των ψηφιακών καμπανιών τους», κατέληξε στις δηλώσεις του ο κ. Δήμας.

«Οι επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται το πέρασμα στη νέα εποχή της ψηφιακής επικοινωνίας και ηλεκτρονικού εμπορίου», υπογράμμισε στο adbusiness  η Training Consultant του eSkills Center, Αγγελική Παναγιώτου, προσθέτοντας ότι «στην προσπάθειά τους να μείνουν ανταγωνιστικές, επενδύουν στην εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού και στην εξοικείωσή του με τη νέα τεχνολογία και τα εργαλεία που προσφέρει η ψηφιακή εποχή. Ζητούμενο είναι η ολοκληρωμένη προσέγγιση, η βαθιά γνώση και η δυνατότητα για πρακτική εφαρμογή την επόμενη μέρα».

Η ίδια τόνισε ότι «στην eSkills Center διοργανώνουμε εκπαιδευτικά συνέδρια που απευθύνονται τόσο στη μεμονωμένη εκπαίδευση στελεχών σε τομείς όπως web analytics, email marketing κ.λπ., διεξάγουμε ενδο-επιχειρησιακές εκπαιδεύσεις προσαρμοσμένες στις ανάγκες της εκάστοτε εταιρείας πελάτη και παρέχουμε eLearning λύσεις στον τομέα του Digital Marketing με πιστοποίηση, για στελέχη με απαιτητικό πρόγραμμα που θέλουν στοχευμένη γνώση».

«Οι εργοδότες κατανοούν την ανάγκη για digitally enable στελέχη. Δεν γνωρίζουν όμως όλα τα digital & social media κανάλια και εργαλεία και άρα δεν κατανοούν πόσες ειδικότητες περιλαμβάνονται και απαιτούνται. Επίσης, συνήθως δεν γνωρίζουν πώς να βάλουν στο value chain την digital στρατηγική ή πώς να εντάξουν στο business model τους τις νέες ειδικότητες», σημείωσε ο Managing Partner του εκπαιδευτικού οργανισμού «KnowCrunch», Αποστόλης Αϊβαλής. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι εργοδότες με βάση τα παραπάνω, «αναζητούν σε μια αγγελία οτιδήποτε ακούνε, διαβάζουν ή βρίσκουν στο Internet. Ψάχνουν έναν digital specialist με απίστευτα hard & soft skills και υπερβολικά πολλές ευθύνες για ένα οκτάωρο. Φυσικό φαινόμενο μέχρι να ωριμάσει η αγορά.  Από τα εκπαιδευτικά προγράμματα κυρίως απαιτούν όλα τα digital & social κανάλια, πολλή πρακτική άσκηση και εργασία πάνω σε πραγματικές συνθήκες, και ιδιαίτερα καλή τιμή. Εμείς στο Professional Diploma in Digital & Social Media της KnowCrunch παρέχουμε ευτυχώς όλα τα παραπάνω».

Το γεγονός ότι η οικονομική κρίση έχει αλλάξει το τοπίο στην εκπαιδευτική αγορά, τόνισε η Διευθύντρια Marketing και Επικοινωνίας του Κέντρου Βιώσιμης Επιχειρηματικότητας «Εξέλιξη», Βίκυ Κουτράκη. «Οι εταιρείες περιορίζουν αισθητά την επένδυσή τους στην εκπαίδευση, επιλέγοντας προγράμματα που θεωρούνται αναγκαία για τη βιωσιμότητά τους. Τα ζητούμενά τους σχετίζονται με την εμπειρία, το κύρος του εκπαιδευτικού φορέα, την παροχή πιστοποιημένης γνώσης, τη σύγχρονη θεματολογία καθώς και την πρακτική γνώση. Λαμβάνοντας υπόψη αυτά τα ζητούμενα, σχεδιάσαμε το Digital Marketing Practitioner συνδυάζοντας θεωρία και πρακτική και προσφέροντας τη δυνατότητα απόκτησης διεθνούς επαγγελματικής πιστοποίησης OMCA (Online Marketing Certified Associate)», κατέληξε η κ. Κουτράκη.

«Παρά τη διστακτικότητα που τροφοδοτεί η έλλειψη εξοικείωσης με τα ψηφιακά μέσα στις λίγο πιο παλιές γενιές ανώτερων στελεχών και επιχειρηματιών, μεγάλο μέρος των εταιρειών έχουν συνειδητοποιήσει την ανάγκη εκπαίδευσης», υπογράμμισε από την πλευρά του ο αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Marketing και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Σέργιος Δημητριάδης. «Επειδή η βαθιά και εξειδικευμένη γνώση στα επιμέρους ψηφιακά εργαλεία απαιτεί συστηματική πρακτική σε βάθος χρόνου, οι εταιρείες κατανοούν ότι μια εκπαίδευση δεν θα κάνει το συνεργάτη τους ειδικό σε όλα. Μαζί λοιπόν με τις γνώσεις λειτουργίας και εφαρμογής των μέσων ψηφιακού μάρκετινγκ και επικοινωνίας, η δημιουργική και στρατηγική σκέψη, η καλλιέργεια business και decision-making λογικής στη χρήση των ψηφιακών μέσων είναι καθοριστικά στοιχεία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος. Μεταξύ του μικρού αριθμού προγραμμάτων με αυτόν τον προσανατολισμό, στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών προσφέρουμε από το 2014 το DigiMa, ένα πρόγραμμα αποκλειστικά στοχευμένο σε επαγγελματίες», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Δημητριάδης.

Στα οφέλη που θα αποκομίσουν οι επιχειρήσεις, οι οποίες θα μπορέσουν να αναγνωρίσουν τις τάσεις, τις αλλαγές και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που προσφέρει το διαδίκτυο, επικεντρώθηκε στις δηλώσεις της η Product Manager της StepOnline, Αλεξία Βασδέκη, συμπληρώνοντας ότι «ο τρόπος που συμπεριφέρονται οι καταναλωτές έχει αλλάξει δραστικά, με το διαδίκτυο να παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό και όποιος “ακούει” και προσαρμόζεται στην αγορά του, μόνο κερδισμένος έχει να βγει».