Kωστής Παπαδόπουλος, ∆ιευθύνων Σύµβουλος, Lighthouse: ∆εν εφησυχάζουµε ποτέ

Με αφορµή τη συµπλήρωση 25 χρόνων επιτυχούς δραστηριοποίησης της Lighthouse, ο διευθύνων σύµβουλος Kωστής Παπαδόπουλος µίλησε στο adbusiness για αυτήν τη διαδροµή, τις προκλήσεις που έκρυβε και τα επόµενα βήµατα της εταιρείας, που θέλει να παραµείνει ο «φάρος» του e-commerce και του performance marketing στην Ελλάδα.
Γράφει ο Δηµήτρης Τσουκαλάς
adb: H Lighthouse συµπληρώνει φέτος 25 χρόνια διαδροµής. Ποιο ήταν το όραµά σας όταν ξεκινήσατε την εταιρεία το 2000; Ποιος ήταν ο στόχος που θέσατε ευθύς εξ αρχής;
Πριν από 25 χρόνια η πραγµατικότητα των “startups” ήταν εντελώς διαφορετική από τη σηµερινή. ∆εν υπήρχε καν το οικοσύστηµα των startups και κανένας χώρος δικτύωσης για επενδυτές, VCs κ.λπ. Αν και τα νερά ήταν ακόµα αχαρτογράφητα και πολλές φορές έπρεπε να εξηγούµε «τι είναι το internet», όραµά µας από τότε ήταν να γίνουµε ένας από τους σηµαντικότερους «παίκτες» στο χώρο του web development και του e-commerce, ενώ µετά από λίγα χρόνια στην εικόνα αυτή προστέθηκε και το performance marketing. Βλέποντας την πορεία µας, πιστεύω ότι είµαστε συνεπείς µε το όραµα αυτό, και αν και έχουµε πετύχει πολλά µέχρι σήµερα, δεν εφησυχάζουµε ποτέ.
adb: Ποιες θα λέγατε πως ήταν οι σηµαντικότερες επιτυχίες της εταιρείας µέσα σε αυτά τα 25 χρόνια; Υπάρχουν κάποιες στιγµές, συνεργασίες ή προτζεκτ που πραγµατικά θα χαρακτηρίζατε ορόσηµα σε αυτήν τη διαδροµή;
Θα απαντήσω µε µία µικρή ιστορία που είχε εκτυλιχθεί 22 χρόνια πριν. Βρισκόµουν σε συνάντηση στο κατάστηµα ενός πελάτη µου, του οποίου του είχαµε δηµιουργήσει το e-shop και το οποίο είχε γνωρίσει µεγάλη επιτυχία εντός και εκτός Ελλάδος. Κάποια στιγµή λοιπόν µας διακόπτουν και µπαίνουν στο γραφείο ένας συνεργάτης του µε έναν νεαρό πελάτη για µια απορία. Αφού του λύνουν την απορία, επίτηδες ο πελάτης µου ρωτάει τον άνθρωπο: «Πώς µας βρήκατε, αλήθεια; Από το e-shop µας;», και ο νεαρός του απαντάει το εξής: «Ξέρετε, σπουδάζω πληροφορική στην Αγγλία, και στο µάθηµα του ηλεκτρονικού εµπορίου ο καθηγητής µας παρουσίασε το δικό σας e-shop σαν υπόδειγµα ενός άρτιου ηλεκτρονικού καταστήµατος!». Μείναµε όλοι άφωνοι. Ένας ξένος καθηγητής πανεπιστηµίου στην Αγγλία εντόπισε ένα ελληνικό e-shop και το επέλεξε ως πρότυπο για να το διδάξει στο µάθηµά του.
Εκείνη τη στιγµή δέχθηκα ένα ισχυρό «χτύπηµα στην πλάτη», µια επιβεβαίωση ότι κάτι κάνουµε πραγµατικά καλά, και ότι αν συνεχίσουµε έτσι, θα φτάσουµε ψηλά.
Πέρα όµως από εκείνη τη «ροµαντική» και συµβολική στιγµή των πρώτων µας βηµάτων, ξεχωρίζω ως στρατηγικές τις συνεργασίες που έχουµε αυτήν τη στιγµή µε όλες τις µεγάλες αλυσίδες λιανικής επί σειρά ετών, αλλά και µε µεγάλους οργανισµούς.
Τέλος, καθοριστικό ρόλο στην πορεία και την εξέλιξή της Lighthouse έπαιξε η συµµετοχή στην εταιρεία µας ενός µεγάλου οµίλου πληροφορικής, της OneDealer International, ο οποίος έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην επέκτασή µας στο εξωτερικό και να κλείσουµε σηµαντικές συνεργασίες µε διεθνείς κολοσσούς, κυρίως στο χώρο του manufacturing και του automotive.
adb: Από την άλλη, ποιες ήταν οι µεγαλύτερες προκλήσεις που κληθήκατε να αντιµετωπίσετε όλα αυτά τα χρόνια;
Η µεγαλύτερη «µόνιµη» πρόκληση είναι το να παραµένεις πάντα επίκαιρος. Είναι αφάνταστη η ενέργεια και η επένδυση που απαιτείται, ώστε να είσαι πάντα «στην πρώτη γραµµή» των τεχνικών και εµπορικών εξελίξεων, χωρίς όµως να ακολουθείς αλόγιστα το κάθε trend που µπορεί να είναι ανούσιο ή και επικίνδυνο.
Κάνοντας ένα “mini reflection”, ως σηµαντικές προκλήσεις µπορώ να αναφέρω τα capital controls και το lockdown. Όταν αλυσίδες µε 50 και 100 καταστήµατα κλείνουν µέσα σε ένα βράδυ και το µόνο που λειτουργεί είναι το e-shop τους, καταλαβαίνετε ότι βρισκόµασταν στο «µάτι» του κυκλώνα. Και όλα αυτά, προσαρµοζόµενοι παράλληλα στα νέα δεδοµένα του remote working - το οποίο µπορώ να πω πήγε πολύ καλά.
Kωστής Παπαδόπουλος, Διευθύνων Σύµβουλος, Lighthouse
adb: Σήµερα ποια είναι η Lighthouse; Ποια είναι η φιλοσοφία της και τι την κάνει να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισµό;
Η Lighthouse παρέχει ένα ευρύ φάσµα digital λύσεων, τόσο σε επίπεδο software development (e-commerce, portals, B2B2C solutions) όσο και σε επίπεδο agency υπηρεσιών (performance marketing & creative). Έχουµε στήσει εδώ και πολλά χρόνια καθετοποιηµένη οργάνωση και παραγωγή, ώστε να εξυπηρετούµε παράλληλα πολλαπλά έργα υψηλής έντασης σε καθηµερινή βάση, τόσο για τους πελάτες µας στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Η φιλοσοφία µας είναι απλή: µαθαίνουµε συνεχώς, ακούµε προσεκτικά και σκεφτόµαστε πολύ πριν προτείνουµε µια λύση.
Αυτό που µας ξεχωρίζει, είναι το πολύ υψηλό δηµιουργικό και τεχνικό µας επίπεδο - και δεν το λέω τυχαία: προσπαθώ να θυµηθώ περιπτώσεις όπου να ζητήθηκε κάτι σε κάποιο έργο και να απαντήσαµε «αυτό δεν γίνεται». Πάντα δίνουµε λύσεις, αρκεί να είναι sustainable και ουσιώδεις. Αυτό πιστεύω πως είναι και ένας από τους σηµαντικούς παράγοντες που κρατάει ζωντανές και µακροχρόνιες τις σχέσεις µας µε τους πελάτες µας.
adb: Οι αλλαγές στο χώρο του digital συµβαίνουν µε ταχύτατους ρυθµούς. Τη δεδοµένη στιγµή ποιες θα λέγατε πως είναι οι βασικές τάσεις που καταγράφονται στην ελληνική αγορά ecommerce και digital marketing και θα επηρεάσουν τις εξελίξεις όλο και περισσότερο στο µέλλον;
Οι αλλαγές στο χώρο του digital στην Ελλάδα είναι έντονες και συνεχείς. Αυτή την περίοδο βλέπουµε το ecommerce να γίνεται όλο και πιο omnichannel, µε έµφαση στη seamless εµπειρία πελάτη online και offline. Η χρήση AI για πιο προσωποποιηµένες εµπειρίες είναι πλέον καθηµερινότητα, ενώ παράλληλα επηρεάζει πάρα πολύ και το χώρο του ίδιου του software development που απαιτεί το e-commerce. Επίσης, θα έχει µεγάλο ενδιαφέρον να δούµε το ρόλο των marketplaces, τα οποία καταλαµβάνουν ένα συνεχώς αυξανόµενο µερίδιο της αγοράς. Στη Lighthouse παρακολουθούµε αυτές τις εξελίξεις από κοντά και δουλεύουµε στρατηγικά, ώστε οι πελάτες µας να είναι πάντα ένα βήµα µπροστά.
adb: Μέσα σε αυτά τα 25 χρόνια το στελεχικό δυναµικό της Lighthouse αυξήθηκε, ενώ προφανώς καταγράφηκαν και αρκετές µετακινήσεις και αλλαγές. Πόσο δύσκολο ήταν να διαµορφωθεί µια σταθερή και δυναµική εταιρική κουλτούρα που διαχέεται στην εταιρεία στο πέρασµα του χρόνου;
Όταν µια εταιρεία µεγαλώνει, αλλάζει και το ανθρώπινο δυναµικό της - και µαζί του έρχονται καινούργιες ιδέες, διαφορετικές εµπειρίες και προσδοκίες. Παράλληλα όµως επενδύσαµε συνειδητά στο να κρατήσουµε ζωντανό το βασικό µας DNA: σεβασµός, συνεργασία, τιµιότητα, συνεχής εξέλιξη και ουσιαστικό ενδιαφέρον για τον πελάτη. Αυτές οι αξίες λειτούργησαν ως κοινή βάση πάνω στην οποία «χτίστηκε» κάθε νέα οµάδα και κάθε νέο project. Επίσης, αποτελούν έναν πανίσχυρο συνδετικό ιστό µεταξύ των ανθρώπων µας, ο οποίος έµεινε άθικτος, ακόµα και µετά την Covid και την έλευση του hybrid/remote working.
Πιστεύουµε ότι η προσαρµοστικότητα που έχουµε επιδείξει, χωρίς όµως να χάσουµε την ταυτότητά µας, είναι που µας έχει κρατήσει δυνατούς µέχρι σήµερα.
adb: Τι επιφυλάσσει το µέλλον για τη Lighthouse; Πού θέλετε να δείτε την εταιρεία να φτάνει αλλά και ποια προγραµµατισµένα βήµατα και σχέδια έχετε για τα αµέσως επόµενα χρόνια;
Στόχος µας είναι να συνεχίσουµε να µεγαλώνουµε µε ουσία - να επενδύουµε σε νέες τεχνολογίες, σε ανθρώπους και σε λύσεις που πραγµατικά κάνουν τη διαφορά για τους πελάτες µας. Θέλουµε η Lighthouse να παραµείνει ο «φάρος» του e-commerce και του performance marketing στην Ελλάδα.
Παράλληλα, εστιάζουµε πολύ στην ανάπτυξή µας στο εξωτερικό, όπου ήδη έχουµε ολοκληρωµένα έργα σε πολλές χώρες της Ευρώπης, µέσα από στρατηγικές παγκόσµιες συνεργασίες.
Επίσης, η ενίσχυση της οµάδας µας µε νέα ταλέντα, αλλά και η επένδυση σε νέα εργαλεία, στο AI και σε πλατφόρµες που θα δώσουν στους πελάτες µας ακόµα µεγαλύτερη ευελιξία και αποδοτικότητα. Μπορεί το AI να επηρεάζει πολύ τον τρόπο που δουλεύουµε σε σχέση µε δύο χρόνια πριν, αλλά οι άνθρωποί µας είναι -και θα συνεχίσουν να είναι- το πολυτιµότερο asset µας. Για εµάς, το ταξίδι της εξέλιξης δεν σταµατά ποτέ - και αυτό είναι που µας κρατά ενθουσιασµένους και προσηλωµένους στο µέλλον.