To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Επάγγελμα influencer: H ώρα της ευθύνης

Επάγγελμα influencer: H ώρα  της ευθύνης

Γράφει η Σόνια Χαϊµαντά

Δεν υπάρχει εταιρεία Digital Marketing ή Digital PR µε 360o portfolio υπηρεσιών που να µη «σερβίρει» στους πελάτες της influencer marketing, κοινώς που να µην παρέχει service δικτύωσης µεταξύ διασήµων και brands σε blogs και Social Media.

Παράλληλα, εδώ και αρκετά χρόνια, περισσότερο οι pure digital players και λιγότερο οι εκδότες που δραστηριοποιούνται και στο διαδίκτυο διαθέτουν ένα καλό roster, ένα pay roll επιδραστικών προσωπικοτήτων (µοντέλα, παρουσιαστές, δηµοσιογράφους, περσόνες), προκειµένου να υπογράφουν για λογαριασµό τους native κείµενα ή αφιερώµατα, να συµµετέχουν σε καµπάνιες µε video ή απλώς να ποστάρουν stories στο Instagram µε τα διαφηµιζόµενα προϊόντα/υπηρεσίες. Τόσο για τις εταιρείες PR όσο και για τους εκδότες, το θέµα influencers προκαλεί πονοκέφαλο που πρέπει να θεραπεύσουν, καθώς στο πρόβληµα της πληρωµής τους προστίθεται το θέµα της αξιοπιστίας του performance τους και φυσικά η εξωσχολική διαγωγή τους…

Το πρόβληµα της πληρωµής και η «τσιµπίδα» της ΑΑ∆Ε

Ένα σηµαντικό πρόβληµα που συχνά κλήθηκαν να διαχειριστούν οι εταιρείες που αξιοποιούσαν την αναγνωρισιµότητα των influencers για λογαριασµό των πελατών τους, ήταν η δράση, ο «βίος και η πολιτεία» ενός εκάστου στην προσωπική ή επαγγελµατική τους ζωή, κυρίως η παράλληλη παροχή υπηρεσιών σε ανταγωνιστές. Εξίσου σηµαντικό θέµα υπήρξε πάντα η τιµολόγηση και η αποζηµίωσή τους, µε δεδοµένο ότι µια σηµαντική πλειονότητα δεν διέθεταν τιµολόγιο παροχής υπηρεσιών. Η λύση της «γεφύρωσης» (crosslinking) του blog, του προσωπικού ηµερολογίου του influencer µε αντίστοιχο blog ενός site προκειµένου να φαίνεται σαν απλή συνεργασία, υιοθετήθηκε τα πρώτα χρόνια της λάµψης των influencers, όµως πλέον κανένας διαφηµιζόµενος δεν την αποδέχεται, πόσω µάλλον όταν οι πολυεθνικές δηλώνουν µέχρι τελευταίου cent τα οικονοµικά τους στοιχεία βάσει διεθνών λογιστικών προτύπων, όπερ εστί µεθερµηνευόµενον χρειάζεται απόλυτη διαφάνεια από και προς τους προµηθευτές τους. Πρόσφατα η ΑΑ∆Ε έβαλε στο µικροσκόπιό της δραστηριότητες που αποτελούν εστίες φοροδιαφυγής ή και διακίνησης «µαύρου χρήµατος» από influencers που ασχολούνται µε τις τάσεις της Μόδας, την Τεχνολογία, Νέα Προϊόντα, Καταστήµατα κ.ά.

Καλλιτέχνες, αθλητές, µοντέλα, τηλεοπτικά πρόσωπα κ.ά. που µέσω των social media και ιδίως µέσω του Instagram ανεβάζουν φωτογραφίες τους και διαφηµίζουν διάφορα προϊόντα, όπως ρούχα, υποδήµατα, αρώµατα, κοσµήµατα, καλλυντικά κ.ά., βρίσκονται, λοιπόν, κάτω από τον µεγεθυντικό φακό της Ανεξάρτητης Αρχής ∆ηµοσίων Εσόδων και αναµένονται ανακοινώσεις σχετικά µε τα ευρήµατα.

Έξω… 2.970 δολάρια το µήνα

Αξίζει να σηµειωθεί πως σύµφωνα µε πρόσφατη έρευνα της HypeAuditor, εκτός από τους σταρ παγκόσµιας εµβέλειας (Τζ. Κλούνεϊ, αδελφές Καρντάσιαν κ.ά.) που κερδίζουν εκατοµµύρια δολάρια προωθώντας προϊόντα και υπηρεσίες µέσω των social media, συνολικά εκτιµάται πως υπάρχουν σε παγκόσµιο επίπεδο περίπου 50 εκατ. influencers, micro-influencers και nano-bloggers που κερδίζουν κατά µέσο όρο περί τα 2.970 δολάρια το µήνα από την προώθηση προϊόντων µέσω των λογαριασµών τους. Το 2022, η αγορά αναµένεται να αγγίξει τα 22 δισ. δολάρια µόνον στις ΗΠΑ, όταν το 2016 στη χώρα τα ποσά που διοχετεύονταν σε influencers δεν ξεπερνούσαν τα 1,7 δισ. δολάρια, το 2019 τα 9,7 δισ. και το 2020 τα 13,8 δισ. δολάρια.

Η µάχη της Ελλάδας

Το πρόσφατο «Αλέξανδρος Κοψιάληςgate» κατέδειξε ότι οι influencers είναι πολύ δυνατοί για να φυλλορροήσουν σε followers µετά το εθνικό socialmediaκό #cancel που επεφύλαξαν οι οπαδοί στους λογαριασµούς της επίµαχης περσόνας. Ο Αλέξανδρος Κοψιάλης, µετά την υπαναχώρηση των αδελφών Αντετοκούνµπο στη συνεργασία τους µαζί του για την κλήρωση ενός διαµερίσµατος, δέχτηκε βαρύ αλλά όχι καθοριστικό πλήγµα, χάνοντας µόλις 100.000 followers.  Άλλωστε το άτυπο «σωµατείο» των influencers συσπειρώθηκε αµέσως και µε ενεργά αντανακλαστικά, µε τη ∆ήµητρα Αλεξανδράκη, πρώην διαγωνιζόµενη του «Greeces Next Top Model», την Εύη Βατίδου, τον ∆ηµοσθένη Τζουµάνη («Γύπας») και την  Έλενα («Μαριπόζα») Κρεµλίδου να σπεύδουν να επικροτούν την τοποθέτηση Κοψιάλη στο προφίλ του. Παρέµβαση έκανε και η Ιωάννα Τούνη των 918.000 followers µε σχόλιο κατά του διαδικτυακού bullying.

Είναι πεταµένα κονδύλια;

Η εταιρεία Invesp µόνο για το 2019 υπολογίζει το σπαταληµένο χρήµα, δηλαδή τα budget χωρίς αποτέλεσµα στα κοινωνικά δίκτυα, στα 1,3 δισ. ευρώ. Ως κυρίαρχη εξήγηση δίνει το γεγονός ότι το 60% των influencers παγκοσµίως χρησιµοποιούν πλαστά δεδοµένα σε ό,τι αφορά τους ακολούθους τους. ∆ηλαδή, παρουσιάζουν πλασµατικά κοινά, προκειµένου να επιδείξουν ψευδεπίγραφα στοιχεία τα οποία θέτουν προς πώληση.

Η Κάιλι Τζένερ κατέχει την πρωτιά, µε το ποσοστό των fake followers της να αγγίζει το 28,5%, ενώ την ακολουθεί η αδελφή της, Κένταλ Τζένερ, µε το 27,2% των 157 εκατοµµυρίων ακολούθων της να είναι θολό.

Την πρώτη πεντάδα συµπληρώνουν η Μπλέικ Λάιβλι (27%), ο Τζάστιν Μπίµπερ (26,9%) και η Ριάνα (26,2%). Στην Ελλάδα, σύµφωνα µε στοιχεία της Fasthosts, αντίστοιχα δεδοµένα εντοπίζονται στις επιδόσεις της Ιωάννας Τούνη, µε το 36,3% των followers της να θεωρείται γκρίζο (σε απόλυτους αριθµούς 409.000) και ακολουθούν Αλέξανδρος Κοψιάλης µε το 33,8% να θεωρείται ύποπτο (480.000), Ελένη Φουρέιρα µε το 24,6% (361.000) και Κωνσταντίνος Αργυρός µε το 23,5% (243.000).

Πόσα κερδίζουν ανά ποστάρισµα  οι  Έλληνες celebrities

Αναλογικά µε τους αλλοδαπούς συναδέλφους τους, οι οποίοι απευθύνονται στην παγκόσµια αγορά κερδίζοντας εκατοµµύρια, οι Έλληνες influencers αµείβονται ελάχιστα κατά µέσο όρο µέσω του Instagram. Η οικογένεια των influencers χωρίζεται σε 4 κατηγορίες:

 Των λαµπερών προσώπων που πληρώνονται µε τιµοκατάλογο πρακτορείου µοντέλων και περιλαµβάνει προσωπικότητες όπως η Βίκυ Κουλιανού, η Ελισάβετ ∆οβλιατίδου, ο Νάσος Παπαργυρόπουλος, η Μέγκι Ντρίο, η Ειρήνη Κολιδά κ.ά., µε     αριθµό followers που κυµαίνεται από 43.000 έως 211.000. Οι influencers αυτής της τάξης λαµβάνουν 450 ευρώ ανά post και story στο Instagram. Σε όλες τις κατηγορίες ισχύει ότι η ελάχιστη υπηρεσία που απαιτείται από τον influencer είναι τα τρία posts.

 Των «influencers» κατ’ επάγγελµα µε… λαό να τους ακολουθεί, η πιο ακριβή ανάρτηση των οποίων στο Instagram κοστίζει από 5.000-8.000 ευρώ για 961.000-1 εκατ. followers. Πιο συγκεκριµένα, ένα Insta story µερικών δευτερολέπτων τιµάται προς 1.500 ευρώ και ένα απλό post προς 5.000 ευρώ. Το ποσό αυξάνεται στα 8.000 για µια ανάρτηση µε βίντεο. Καλοπληρωµένοι influencers θεωρούνται ο Σάκης Τανιµανίδης και η Χριστίνα Μπόµπα, η Ιωάννα Μαλέσκου, µε 271.000 followers, η Ελένη Τσολάκη, η Φαίη Σκορδά, η Κατερίνα Καινούργιου, η Αλεξάνδρα Παναγιώταρου και η Ιωάννα Τούνη µε 785.000 followers.

 Των «Mid Influencers», µεσαίου βεληνεκούς instagrammers, µε αριθµό followers µεταξύ 11.500-31.000. Οι χρεώσεις σε αυτή την κατηγορία ορίζονται στα 350 ευρώ ανά ανάρτηση και story.

 Των «Micro Influencers», διάφορα νεαρά µοντέλα, όπως η Τάµτα Μαστοράκη, η Κατιάνα Σπίνουλα κ.ά., µε µικρό αριθµό followers (από 1.000 έως 10.000) και προς το παρόν περιορισµένη αναγνωρισιµότητα, που λαµβάνουν έως 280 ευρώ για ένα post και ένα story στο προφίλ τους.

Αλλαγή του επαγγελματικού μοντέλου στο Ιnstagram

Η διαδικασία για τη δοκιμαστική λειτουργία της νέας συνδρομητικής υπηρεσίας του Instagram δεν είναι πολύ μακριά, ενώ προβλέπει πως οι δημιουργοί περιεχομένου θα μπορούν να πουλάνε στους ακολούθους τους, αυξάνοντας κατά πολύ περισσότερο τα κέρδη τους.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει δημοσίευμα της Wall Street Journal, το Instagram θα επιτρέπει στους influencers να κερδίζουν χρήματα όχι μόνο από τις προωθητικές ενέργειες προϊόντων αλλά κατευθείαν από τους ακολούθους τους. Με λίγα λόγια, οι περίφημοι influencers θα δουν τα κέρδη τους να εκτοξεύονται, καθώς οι followers θα μπορούν να αγοράζουν απευθείας.

H νέα υπηρεσία παρουσιάστηκε σε μια διαδικτυακή εκδήλωση της Meta Platforms, ενώ η λειτουργία της αναμένεται να ξεκινήσει πιλοτικά τις επόμενες εβδομάδες, φυσικά από τις ΗΠΑ.

Μέσα από αυτή την υπηρεσία, το Instagram και η Meta Platforms στην οποία ανήκει, θα αυξήσει ακόμη περισσότερο την επισκεψιμότητα των χρηστών στην πλατφόρμα και θα παρέχει επιπλέον κίνητρα στους δημιουργούς περιεχομένου, ώστε να εντατικοποιήσουν την ενασχόλησή τους.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο επικεφαλής του Instragram, Άνταμ Μόσερι, στην παρουσίαση της νέας υπηρεσίας, στο εξής οι νέοι συνδρομητές θα έχουν πρόσβαση σε αποκλειστικό περιεχόμενο των δημιουργών (stories, Instagram Live, φωτογραφίες, βίντεο), ενώ οι τιμές των συνδρομών θα κυμαίνονται από 0,99 ως και 99,99 δολάρια, αναλόγως με το εύρος της δημοφιλίας του εκάστοτε influencer.