To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Type Design: Τα γράµµατα σε ρόλο πρωταγωνιστή

Type Design: Τα γράµµατα σε ρόλο πρωταγωνιστή
Ποιος είναι ο ρόλος της τυπογραφίας στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή; Πώς ωφελεί τα brands; Πού πρέπει να εστιάζουν οι type designers; Ποιες είναι οι τάσεις που καταγράφονται; Οι ειδικοί τοποθετούνται στο adbusiness.


Του ∆ηµήτρη Τσουκαλά

Πάνος Βασιλείου, Parachute
To type design έχει πλέον αναδειχθεί σε πρωταγωνιστή της οπτικής επικοινωνίας



O Πάνος Βασιλείου είναι type designer και ιδρυτής της εταιρείας τυπογραφικών στοιχείων Parachute. Έχει συνεργαστεί µε advertising και branding agencies σε Ευρώπη, Αµερική και Ασία, για το σχεδιασµό custom γραµµατοσειρών εταιρειών και οργανισµών όπως Bank of America, European Commission, UEFA, Samsung, Ikea, Financial Times, National Geographic. Οι δηµιουργίες του έχουν αποσπάσει πολλά βραβεία από διεθνείς οργανισµούς όπως οι TDC New York, European Design Awards, Tokyo TDC, German Design Awards, Communication Arts, HiiiBrand, Creative Review, Granshan Awards, Communication Arts. Το 2012, τιµήθηκε µε το µοναδικό Grand Prix από τα βραβεία Red Dot. Έχει συµµετάσχει στην εκτελεστική επιτροπή πολιτιστικών οργανισµών και έχει πραγµατοποιήσει διαλέξεις σε όλη την Ευρώπη για το branding, το design και την τυπογραφία. Φέτος, είναι πρόεδρος της κριτικής επιτροπής για το type design στα D&AD Awards.
Όσον αφορά τη σηµασία του type design για την επικοινωνία στη σηµερινή ψηφιακή εποχή, µας τονίζει πως «είµαστε τόσο προσκολληµένοι στα γράµµατα, που δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι υπάρχει ένα τεράστιο και παγκόσµιο ενδιαφέρον γι’ αυτά. Παρόλο που η τυπογραφία θεωρείται εργαλείο λεκτικής επικοινωνίας, τα γράµµατα εµπεριέχουν από κατασκευής έναν µεγάλο αριθµό πληροφοριών πέρα από τις λέξεις που επικοινωνούν. Μετά και την εφεύρεση της τυπογραφίας µε κινητά στοιχεία, τα γράµµατα σχεδιάστηκαν σταδιακά µε πρόσθετα χαρακτηριστικά, τα οποία καλλιέργησαν µια σειρά εσωτερικών κωδικών, οι οποίοι, ενσωµατωµένοι στο σχήµα του γράµµατος, έχουν την ικανότητα να προκαλούν συναισθήµατα.
Οι γραµµατοσειρές απέκτησαν τη δύναµη να αλλάζουν τη διάθεσή µας και να διεγείρουν συγκεκριµένες παρορµήσεις. Είναι δυνατόν όµως µια γραµµατοσειρά να επηρεάσει και τις αποφάσεις µας, αυτές δηλαδή που πιστεύουµε ότι παίρνουµε χρησιµοποιώντας τη δική µας ελεύθερη βούληση; Και είναι δυνατόν να στείλουµε υποσυνείδητα µηνύµατα µε την τυπογραφία;
Εξ ορισµού, µια γραµµατοσειρά φέρει ιδιότητες µε θετικό ή αρνητικό πρόσηµο που αποτυπώνονται στο υποσυνείδητό µας κάθε φορά που εµφανίζεται σε ένα βιβλίο, ένα περιοδικό ή µια εµπορική διαφήµιση. Η επαναλαµβανόµενη εµφάνιση µιας γραµµατοσειράς χτίζει µια συλλογική µνήµη που συνδέει ασυνείδητα τη γραµµατοσειρά µε ορισµένες πολιτιστικές, εθνοτικές, χρονολογικές και συναισθηµατικές αντιλήψεις, οι οποίες σταδιακά γίνονται κοµµάτι της ύπαρξής µας. Μέσω αυτής της διαδικασίας, που λαµβάνει χώρα στον εγκέφαλό µας, η τυπογραφία έχει γίνει ένα τόσο ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας, που επηρεάζει τις επιλογές αγοράς και τον τρόπο ζωής µας».
Πώς, λοιπόν, ωφελεί τα brands και πώς γίνεται µέρος της συνολικής εικόνας και του αφηγήµατός τους; Ο κ. Βασιλείου είναι ξεκάθαρος: «Στη σύγχρονη εποχή, η διαρκής αναζήτηση µεθόδων βελτίωσης και ανάπτυξης νέων προϊόντων έχει αναγκάσει τις επιχειρήσεις να εµπλακούν σε έναν συνεχή αγώνα, για να διεισδύσουν σε νέες αγορές, να ξεπεράσουν ανταγωνιστικές µάρκες και να διαφοροποιηθούν επενδύοντας σε corporate branding και corporate typefaces. Είναι καλά τεκµηριωµένο µέσα από έρευνες ότι τα πλέον επιτυχηµένα brands δηµιουργούν συναισθηµατικές σχέσεις µε τους πελάτες τους, µε σκοπό να ενεργοποιήσουν ένα στοιχείο αλληλεπίδρασης και να τους παρακινήσουν να αναλάβουν δράση. Ένας εξειδικευµένος τυπογραφικός σχεδιαστής µπορεί να µεγιστοποιήσει την αναγνωρισιµότητα και να επιτύχει µια ισορροπία µεταξύ της λεκτικής και οπτικής επικοινωνίας ενός brand. To type design έχει πλέον αναδειχθεί σε πρωταγωνιστή της οπτικής επικοινωνίας. Όταν οι γραµµατοσειρές ενσωµατώνονται σε µια εταιρική ταυτότητα, ενισχύουν τον τρόπο που γίνεται αντιληπτή, ενεργοποιούν διαρκείς υποσυνείδητους συσχετισµούς και την υποστηρίζουν έτσι ώστε να µιλά µε σταθερή και σίγουρη φωνή. Μια γραµµατοσειρά µπορεί να σχεδιαστεί µε τρόπο που να απεικονίζει µια οπτική ρητορική η οποία έχει τη δυνατότητα να σηµατοδοτήσει µια νέα αρχή για ένα υπάρχον brand ή µια συναρπαστική καριέρα για ένα νέο brand».
Σε αυτό λοιπόν το πλαίσιο, ο στόχος και ίσως ο ρόλος των type designers µάλλον αλλάζει. Η αποστολή µας ως type designers είναι να δηµιουργήσουµε όχι µόνο αισθητικά ευχάριστες αλλά και λειτουργικές, χρήσιµες γραµµατοσειρές, µε µια συνεκτική οπτική γλώσσα, η οποία βελτιστοποιεί και εδραιώνει µια µάρκα. Αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο, αν λάβει κανείς υπόψη το γεγονός ότι η βασική µορφή, ο δοµικός σκελετός των γραµµάτων είναι συγκεκριµένος. Αυτό δεν αφήνει περιθώριο για σηµαντικές διαφοροποιήσεις. Όπως έλεγε και ο Frederic W. Goudy, “δεν µπορείτε λογικά να περιµένετε εντυπωσιακές διαφορές µεταξύ των γραµµατοσειρών, εκτός και εάν έχουν περίεργο σχήµα”.
Ωστόσο, στα χέρια ενός εξειδικευµένου σχεδιαστή µε βαθιά γνώση των τυπογραφικών κανόνων, µια γραµµατοσειρά µπορεί να διαφοροποιηθεί µε πολλούς τρόπους, είτε αυτοί είναι άµεσα είτε καθόλου αντιληπτοί. Σύµφωνα µε τον Charles Eames, ‘‘οι λεπτοµέρειες είναι αυτές που φτιάχνουν το προϊόν’’. Προσθέτοντας µια ξεχωριστή λεπτοµέρεια χωρίς να αλλάξουµε το τυπικό σχήµα ενός τυπογραφικού χαρακτήρα ή συµπεριλαµβάνοντας κάποιο είδος καινοτοµίας που θα διαφέρει από τις ιδιότητες που εφαρµόζονται σε µια άλλη γραµµατοσειρά της ίδιας προσωπικότητας, ή ακόµη και αναδιαµορφώνοντας αυτό που υπάρχει ήδη, το νέο σχέδιο αναδεικνύει την προσωπικότητα του δηµιουργού του. Αυτή η διαφορετικότητα δεν είναι πάντα εµφανής σε µεµονωµένους χαρακτήρες, ιδιαίτερα σε µικρά µεγέθη, αλλά γίνεται περισσότερο αντιληπτή ως ένας διαφορετικός τρόπος έκφρασης πάνω σε µια τυπωµένη σελίδα. Ποιοτικά χαρακτηριστικά όπως είναι η αναγνωσιµότητα µιας γραµµατοσειράς, εκπέµπουν ένα µήνυµα επαγγελµατισµού το οποίο χαρακτηρίζει ένα brand που την χρησιµοποιεί.
Η δηµιουργική επιλογή των χαρακτηριστικών στοιχείων µιας γραµµατοσειράς αρκεί για να την αναδείξει σε ένα από τα πλέον βασικά στοιχεία της επικοινωνίας ενός brand, πέρα από τον καθαρό λειτουργικό της χαρακτήρα» σηµειώνει ο κ. Βασιλείου.
Όσον αφορά τις τάσεις που καταγράφονται αυτή την περίοδο σχετικά µε το type design, εξηγεί πως το τοπίο της οπτικής επικοινωνίας αλλάζει µε γρήγορο ρυθµό και αναφέρει τα εξής: «Έχουµε εκτυπώσεις σε όλα τα διαφορετικά σχήµατα και µορφές, ψηφιακές πλατφόρµες, φυσικά σκηνικά, οθόνες, φορητές συσκευές - όλα επικοινωνούν σε ένα παγκόσµιο περιβάλλον πολλαπλών διαστάσεων. Πέρα από την αισθητική, µια γραµµατοσειρά πρέπει να είναι λειτουργική και βελτιστοποιηµένη για σχεδόν οποιοδήποτε περιβάλλον, προκειµένου να µεταφέρει το µήνυµα της µάρκας µε σαφήνεια και αποτελεσµατικότητα. Πρόσφατα, έχουν προκύψει συναρπαστικές νέες εξελίξεις, µε πιο σηµαντική αυτή της τεχνολογίας µεταβλητής γραµµατοσειράς (variable typeface) που προσφέρει στους type designers κάποιες άνευ προηγουµένου δυνατότητες αλληλεπίδρασης µε άλλες τεχνολογίες και ακόµη πολύ καλύτερες εµπειρίες ανάγνωσης. Οι µεταβλητές γραµµατοσειρές µπορούν να σχεδιαστούν για να αλληλεπιδρούν µε τη µουσική, το φως, τη θερµοκρασία, να δηµιουργούν έξυπνα κινούµενα σχέδια, διαδραστική τέχνη, τρισδιάστατα εφέ».

Αντώνης Σταυρόπουλος, Tribe
Πιο σηµαντικό από οποιαδήποτε άλλη εποχή


O Αντώνης Σταυρόπουλος, πρόεδρος και Head of Creative της Tribe, όσον αφορά τη σηµασία του type design για την επικοινωνία σηµειώνει τα εξής: «Η ψηφιακή εποχή είναι η εποχή που όποιο κείµενο διαβάζουµε βρίσκεται σχεδόν αποκλειστικά πάνω σε οθόνες. Οθόνες διαφορετικών αναλύσεων και πολύ διαφορετικών µεγεθών. Ο τρόπος που σχεδιάζονται και χρησιµοποιούνται οι γραµµατοσειρές είναι κρίσιµος για την αποτελεσµατική λειτουργία ενός µηνύµατος. Η ψηφιακή εποχή όµως είναι επίσης η εποχή της εικόνας. Του πληθωρισµού της εικόνας, θα πρόσθετα. Καταναλώνουµε καθηµερινά τεράστιες ποσότητες εικόνων, οι περισσότερες για θέµατα που ίσως δεν µας αφορούν καν. Κι αν κάθε εικόνα είναι µια πληροφορία, ποια είναι αυτή που θα ξεχωρίσει, αυτή που θα διεκδικήσει έναν µεγαλύτερο χώρο στην προσοχή και στη µνήµη µας; Αυτές οι δύο συνθήκες κάνουν το type design πιο σηµαντικό από οποιαδήποτε άλλη εποχή».
Όσον αφορά τα οφέλη για τα brands, αναφέρει πως τα γράµµατα µπορούν να συνδράµουν σηµαντικά τις µάρκες. «Αν οι πληροφορίες που µεταφέρουν τα γράµµατα ήταν µόνο το περιεχόµενο ενός κειµένου, τότε δεν θα χρειαζόταν να υπάρχει παραπάνω από µία γραµµατοσειρά. Και δεν θα χρειαζόµασταν παραπάνω από ένα lay-out. Όµως τα γράµµατα µεταφέρουν πολύ περισσότερες πληροφορίες. Η µορφή των γραµµάτων και ο τρόπος που τοποθετούνται στο χώρο γίνονται η φωνή και η ταυτότητα αυτού που επικοινωνεί. Γίνονται µεγαλόφωνα ή διακριτικά, ανατρεπτικά ή κλασικά, χαρούµενα ή σοβαρά, επίσηµα ή καθηµερινά. Και αυτό συµβαίνει γιατί το µυαλό µας πρώτα τα αντιλαµβάνεται σαν εικόνα και µετά σαν κείµενο. Είναι λοιπόν ένας τρόπος να µεταφέρουµε πληροφορίες συµπληρωµατικές του κειµένου πιο συναισθηµατικές και υποσυνείδητες και γι’ αυτό πολύ σηµαντικές. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν κοιτάζουµε τυπογραφικές αφίσες διαφορετικών δεκαετιών, ακόµα και ένα µη εκπαιδευµένο µάτι µπορεί σχετικά εύκολα να διακρίνει τις διαφορές και να υποθέσει τη δεκαετία. Γιατί το type design αποτελεί κάθε φορά την εικόνα της εποχής του. Γι’ αυτό είναι ένα πολύτιµο εργαλείο για τα brands που θέλουν χτίσουν µια συνεπή και στρατηγικά καθορισµένη ταυτότητα και να διεκδικήσουν την προσοχή µέσα σε ένα αδιαµφισβήτητο clutter», είναι η χαρακτηριστική τοποθέτησή του.
Όσον αφορά τις νέες απαιτήσεις που υπάρχουν πλέον και απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή από τους type designers, υπογραµµίζει πως «ποτέ πριν δεν περνάγαµε τόση ώρα διαβάζοντας τόσα πολλά κείµενα πάνω σε µια µικροσκοπική επιφάνεια µερικών εκατοστών, όπως αυτή του κινητού µας τηλεφώνου. Και ενώ πάντα χρειαζόµασταν φως για να διαβάσουµε, τώρα το φως προέρχεται µέσα από την επιφάνεια πάνω στην οποία διαβάζουµε. Αυτό δηµιουργεί σχεδιαστικά προαπαιτούµενα, προκειµένου τα γράµµατα να διαβάζονται καθαρά, άνετα και ξεκούραστα, και πρέπει να είναι το κύριο µέληµα ενός type designer».
Τέλος, όσον αφορά τις τάσεις που παρατηρούνται σήµερα στο χώρο, υπενθυµίζει πως «το type design αποτελεί κάθε φορά την εικόνα της εποχής του. Αυτό συµβαίνει και τώρα. Ζούµε σε µια εποχή µεγάλων ανατροπών, µεγάλης αµφισβήτησης, καινούργιων πολιτισµικών και κοινωνικών ρευµάτων, µεγάλης ανασφάλειας ως προς το µέλλον και έντονης συναισθηµατικότητας. Παράλληλα, τα τεχνολογικά εργαλεία που µας παρέχονται για να δηµιουργούµε δεν ήταν ποτέ τόσο πολλά και τόσο προσβάσιµα. Άρα λοιπόν, έχεις πολλά πράγµατα να πεις, πολλά εργαλεία για να τα πεις και µια ανάγκη να ξεχωρίσεις και να γίνεις αντιληπτός. Αυτό καθορίζει σε µεγάλο βαθµό και τις τάσεις που καταγράφονται παγκόσµια στο σηµερινό type design, που και αυτό µε τη σειρά του αµφισβητεί τους κανόνες και την όποια ‘’ορθότητα’’, προκειµένου να προτείνει καινούργια πράγµατα».
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως λέει, «τα γράµµατα αµφισβητούν την κλασική τους µορφή και αποκτούν καινούργια σχήµατα, παίζουν µε νέες φόρµες, τυλίγονται γύρω από αντικείµενα, γίνονται 3D, αποκτούν έντονα χρώµατα.
Τα lay outs είναι πιο καθαρά και περιέχουν όσο το δυνατόν λιγότερο κείµενο, καθώς οι οδηγίες του UI και UX είναι σαφείς για το πώς λειτουργεί η ανθρώπινη αντίληψη.
Animated γραµµατοσειρές εµφανίζονται όλο και πιο συχνά, διεκδικώντας την προσοχή µας µε την κίνηση και τα εναλλασσόµενα χρώµατά τους.
Οι επιρροές από προηγούµενες δεκαετίες είναι φανερές και πολλές retro γραµµατοσειρές ξανασχεδιάζονται, για να προσφέρουν ένα στοιχείο γλυκιάς νοσταλγίας και απλού design.
Όλα αυτά µαζί δηµιουργούν ένα απίστευτα πολύπλοκο µωσαϊκό, γεµάτο ιδέες και δυνατότητες και εναπόκειται στα brands το να επιδείξουν την απαιτούµενη προσοχή, τόλµη και στρατηγική διορατικότητα, προκειµένου να χρησιµοποιήσουν το type design προς όφελός τους».

Ευάγγελος Καραπέτσας, Another Circus
Βασικό κοµµάτι του story telling των brands το type design



Ο Ευάγγελος Καραπέτσας, co-Founder της Another Circus, θεωρεί πως το type design ήταν πάντα ένα από τα βασικότερα συστατικά της επικοινωνίας και εκφράζει την άποψη πως το ίδιο ισχύει και σήµερα περισσότερο ίσως από ποτέ. «Η τεχνολογία έχει καταφέρει να ενσωµατώσει µε απόλυτα αρµονικό τρόπο τόσο τις “παλιές” όσο και νέες γραµµατοσειρές προς όφελος της επικοινωνίας και της “εµπειρίας” που προσφέρεται, και πλέον το στοίχηµα είναι να ξεχωρίζεις µέσα στον ωκεανό», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Κατά τη γνώµη του, το type design ωφελεί τα brands «όντας βασικό κοµµάτι του story telling τους, αφού τους προσδίδει χαρακτήρα και ποιότητες, µε τα οποία θα ξεχωρίσουν µέσα στο πλήθος και θα “µιλήσουν” εύστοχα στο ανάλογο κοινό». Όπως τονίζει, «καταναλώνουµε καθηµερινά τόσο πολλή πληροφορία, και δη κυρίως µέσα από smartphones, πάνω στην οποία έχουµε τη δυνατότητα της διάδρασης µε όλα τα οφέλη αυτής. To “ύφος” και ο χαρακτήρας του type design µε αλληλεπιδραστική διάσταση µας ανοίγει πολλούς ορίζοντες σε αυτό που ορίζεται ως Experience και µε πολλαπλάσια κανάλια και εργαλεία».
Όσον αφορά το στόχο των type designers, σήµερα θεωρεί πως πρέπει να είναι η εξέλιξη. «Φρέσκες τυπογραφικές οικογένειες, τόσο στην κατηγορία των logotype fonts όσο φυσικά και των content copy fonts, που φυσικά λαµβάνουν υπόψη εξ αρχής τις σηµερινές προδιαγραφές.
Η προσοχή πρέπει να είναι το ευανάγνωστο ειδικά κάτω από τις συνθήκες που περιγράψαµε σαν κατ’ όγκο κατανάλωση ανά χρήστη σήµερα. Επιπλέον, το εύρος των γλωσσών είναι σηµαντικό στοιχείο και κοµµάτι στο οποίο πάντα «πονούσε» η ελληνική σκηνή µε σαφώς περιορισµένο φάσµα επιλογών». Όταν τον ρωτάµε για τις τάσεις που καταγράφονται αυτή την περίοδο όσον αφορά το type design, ξεχωρίζει «το δυναµισµό, το κινηµατογραφικό στοιχείο και τις πολλές επιλογές σε βάρη».

Μάριος Λινάκης, Linakis.digital/Sputnik design team
Η σύγχρονη τυπογραφία µπορεί να δώσει νόηµα σε µάρκες και προϊόντα


Ο Μάριος Λινάκης, της Linakis.digital και της Sputnik design team, θεωρεί πως η τυπογραφία, µία από τις αρχαιότερες µορφές έκφρασης, παίρνει νέα ορµή στον 21ο αιώνα. «Στην ψηφιακή εποχή η πληροφορία και το περιεχόµενο δεν είναι συνοδευτικά πιάτα, αλλά το κυρίως µενού, εµπορεύσιµα αγαθά commodities, που διαµορφώνουν την καταναλωτική συµπεριφορά µας. Από το βιβλίο µέχρι το σαµπουάν και από τον πολιτισµό µέχρι το gadget, ο καταναλωτής συγκρίνει πληροφορίες, για να οδηγηθεί στην απόφαση αγοράς. Σήµερα, περισσότερο παρά ποτέ, η τυπογραφία δεν µπορεί να είναι στοιχείο διακόσµησης αλλά νόµισµα µε ανταλλακτική αξία. Κυριολεκτικά χρηστική ή σουρεαλιστικά εκφραστική, η σύγχρονη τυπογραφία µπορεί να δώσει νόηµα σε µάρκες και προϊόντα», µας τονίζει.
Εξηγώντας περισσότερα όσον αφορά τα οφέλη του type design για τα brands, σηµειώνει πως «η τυπογραφία σήµερα είναι ένα σηµαντικό εργαλείο αφήγησης, που εκτείνεται από το ορθολογικό χρηστικό κείµενο πληροφόρησης µέχρι το εναλλακτικό story telling, την πειραµατική τυπογραφική εικόνα. Σε ένα κοινό που βοµβαρδίζεται µε συχνά κοινότοπη φωτορρεαλιστική εικονογραφία, η τυπογραφία µπορεί να είναι µια αυθύπαρκτη εκφραστική γλώσσα, στατική ή κινούµενη, που βοηθάει µάρκες να φτιάξουν αφηγήµατα που ξεχωρίζουν από τον ανταγωνισµό. Εδώ και δεκαετίες, το ελληνικό design επιδεικνύει εξαιρετικά δείγµατα τυπογραφίας σε όλα τα πεδία (ψηφιακό και έντυπο), εκτοξεύοντας τις µάρκες, προϊόντα και φορείς που τολµούν». Τονίζει µάλιστα πως «στοίχηµα πρέπει να είναι η ενδυνάµωση αυτού του ρεύµατος στο ευρύτερο κοινό».
Σχετικά µε το στόχο που θα πρέπει να έχουν σήµερα οι type designers, στρέφει την προσοχή µας στη διαφορά µεταξύ «διαβάζω» και «βλέπω». «Οι σηµερινοί σχεδιαστές διαθέτουν πρωτόγνωρα εργαλεία, που απελευθερώνουν τη δηµιουργική τυπογραφική έκφραση. Τόσο στην οθόνη, όσο και στον υλικό κόσµο (συσκευασία, έντυπη επικοινωνία), ο σχεδιαστής µπορεί να σκαλίσει γράµµατα σε στατικά ή κινούµενα περιβάλλοντα, σε δύο ή τρεις διαστάσεις. Όµως, αυτή η πληθώρα εργαλείων µεγεθύνει τη σηµασία της ξεκάθαρης στόχευσης σε κάθε έργο. Το κύριο µέληµα του τυπογραφικού σχεδιαστή σήµερα πρέπει να είναι αφενός η κατανόηση του µηνύµατος που επικοινωνεί, αφετέρου η κατανόηση των συνθηκών που θα καταναλωθεί το σχέδιό του, η χρήση. Μια καλή αρχή είναι η επίγνωση της διαφοράς µεταξύ διαβάζω και βλέπω. Αυτό που διαβάζεται, πρέπει πρώτα να διαβαστεί, αυτό που “βλέπεται”, πρέπει πρώτα να συναρπάσει», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά τάσεις που καταγράφονται αυτή την περίοδο στο χώρο του type design, σηµειώνει πως οι «σύγχρονοι τυπογραφικοί πειραµατισµοί στο motion και στο 3d design είναι το νέο πεδίο έκφρασης. Εκεί, τα γράµµατα µεταµορφώνονται σε µια επαναστατική εκφραστική γλώσσα, που γεφυρώνει το πραγµατικό µε το ψηφιακό περιβάλλον. Είναι η γλώσσα ενός κινούµενου τυπογραφικού τοπίου, συχνά ανάµικτου µε πραγµατικά περιβάλλοντα, που φέρνει µια νέα εκφραστική τεχνοτροπία, ίσως έναν νέο κινηµατογράφο του 21ου αιώνα. Προσθέτοντας τις αναδυόµενες τεχνολογίες deep learning, artificial intelligence, ακόµα και 3d printing, τα γράµµατα µπορούν να είναι οι νέοι πρωταγωνιστές».

Busybuilding
Αναπόσπαστο κοµµάτι της οπτικής ταυτότητας και του αφηγήµατος ενός brand



Όσον αφορά την τυπογραφία στη σηµερινή ψηφιακή εποχή, ο Kυριάκος Σπύρου, Associate Creative Director της busybuilding, αναφέρει πως «το type design δεν αφορά µόνο στα έντυπα µέσα, αλλά σε κάθε εφαρµογή που περιέχει κείµενο. Εποµένως, δεν µπορούµε να διαχωρίσουµε τη σηµασία του ως προς τον ψηφιακό κόσµο. Οτιδήποτε διαβάζεται, είτε βρίσκεται τυπωµένο σε σελίδα είτε εµφανίζεται σε µια οθόνη, το µεταχειριζόµαστε σχεδιαστικά µε την ίδια σηµασία. Μπορούµε σίγουρα να δούµε την επιρροή που είχε η ψηφιακή τεχνολογία στο σχεδιασµό γραµµατοσειρών και τυπογραφικών χαρακτήρων, αλλά και τις νέες δυνατότητες που αυτή προσφέρει, όπως για παράδειγµα οι animated γραµµατοσειρές».
Επίσης, σχετικά µε τον τρόπο που ωφελεί τα brands, τονίζει πως «η τυπογραφία είναι αναπόσπαστο κοµµάτι της οπτικής ταυτότητας και του αφηγήµατος ενός brand, τόσο σε οπτικό επίπεδο όσο και στο κοµµάτι της εµπειρίας του χρήστη/θεατή/αναγνώστη. Ας µην ξεχνάµε ότι το κείµενο αποτελεί ένα από τα βασικά στοιχεία της οπτικής επικοινωνίας. Το type design δεν είναι µόνο εικαστικό ζήτηµα, αλλά διέπεται από κανόνες αναγνωσιµότητας, ευκρίνειας και προσβασιµότητας. Εποµένως, µέσα από το type design µπορούµε να ενδυναµώσουµε τη συνολική εικόνα ενός brand και να γίνει µέρος της προσωπικότητάς του, µε τρόπους που πολλές φορές παραµένουν έµµεσοι και υποσυνείδητοι».



Από τη µεριά του ο Αλέξανδρος Κυρίτσης, Lead Visual Designer της busybuilding, υπερθεµατίζει τονίζοντας πως «η τυπογραφία συχνά εγείρει ποικίλα συναισθήµατα όπως έκπληξη, χαρά, ενθουσιασµό, νοσταλγία ή και αρνητικά όπως θυµό, απορία κ.λπ. Επίσης, τα brands µέσω της τυπογραφίας επιθυµούν να πετύχουν µια συναισθηµατική και ουσιώδη σύνδεση µε τους καταναλωτές». Θεωρεί, λοιπόν, πως όλα τα παραπάνω πρέπει να είναι µέσα στους στόχους των type designers, οι οποίοι υπογραµµίζει πως «θα πρέπει να δίνουν πάντα προσοχή στο γεγονός ότι η τυπογραφία βοηθάει τα brands να προσδιοριστούν, προσθέτει αξία, δηµιουργεί επιθυµία και βελτιστοποιεί συνολικά την εµπειρία των καταναλωτών».
Τέλος, όσον αφορά τις τάσεις που παρατηρούνται στο χώρο, ο ίδιος µας σηµειώνει πως τον τελευταίο χρόνο είδαµε δύο µεγάλες αλλαγές στις τάσεις γύρω από το type design. «Πλέον, τα brands προτιµούν να χρησιµοποιούν hand-crafted γραµµατοσειρές ή µε οργανικές φόρµες και αποφεύγουν την υπερβολική “καθαρότητα”, τελειότητα και οµοιοµορφία των “κορεσµένων-πια” γεωµετρικών (geometric) sans serifs. Επίσης, µια πολύ ενδιαφέρουσα τάση είναι η έµφαση που δίνεται στο motion type design και πώς µπορεί να αναπτυχθεί/προστεθεί σε AR (Augmented Reality) και VR (Virtual Reality) εφαρµογές. Είναι αξιοσηµείωτο ότι οι δύο αυτές τάσεις βρίσκονται σε αντίθετους πόλους, δηλαδή η προσθήκη των “χειροποίητων” και ανθρώπινων χαρακτηριστικών σε αντιδιαστολή µε τον υπερβολικά ψηφιακό (extremely digital) χαρακτήρα του motion type design. Χαρακτηριστικές αναφορές είναι τα πρόσφατα rebranding των Burger King (Jkr) και Hello Fresh (Design Studio), καθώς και συνολικά τα πρότζεκτ των Studio Dumbar και DIA», εξηγεί.