ΙΕΛΚΑ: Σε έντυπα και τηλεόραση αναζητούν προσφορές οι καταναλωτές
Σε έντυπα, διαφημιστικά φυλλάδια και τηλεόραση αναζητούν τις προσφορές των σούπερ μάρκετ οι καταναλωτές, όπως αναφέρει η έρευνα του ΙΕΛΚΑ.
«Ποντάρουν» στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες τα σούπερ μάρκετ καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές τις προτιμούν, αναφέρει έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές.
Σε έντυπα και τηλεόραση αναζητούν τις προφορές
Σε σχέση με τις πηγές πληροφόρησης για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, τα κύρια κανάλια είναι τα έντυπα μέσα με 61% (κυρίως τα ενημερωτικά φυλλάδια με 56%), η τηλεόραση με 43% και τα ψηφιακά μέσα με 51% (αθροιστικά internet, κινητό τηλέφωνο, ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ). Διαχρονικά φαίνεται ότι τα πρώτα δύο κανάλια (φυλλάδια και τηλεόραση) παρουσιάζουν μικρή κάμψη, ενώ κερδίζουν έδαφος οι νέες τεχνολογίες αθροιστικά να αυξάνονται από 22% σε 51%. Οι λοιπές πηγές ενημέρωσης παρουσιάζουν επίσης διακυμάνσεις με τις σημαντικότερες να είναι η μείωση τα τελευταία χρόνια για την ενημέρωση εντός του καταστήματος (π.χ. αφίσες). Ωστόσο, αυτό φαίνεται πως θα αλλάξει καθώς η προβολή των τάσεων στο μέλλον δείχνει ότι τα ψηφιακά μέσα μέσα στην επόμενη πενταετία να γίνεται το κύριο κανάλι ενημέρωσης με 63%, το φυλλάδιο να βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 54% και η τηλεόραση να πέφτει στο 34%. Η αύξηση της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών είναι ιδιαίτερα σημαντική τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, καθώς δίνει στον καταναλωτή τα απαραίτητα εργαλεία για τη μέγιστη αξιοποίηση των προσφορών και εκπτώσεων για την εξοικονόμηση δαπάνης, ενώ αποτελεί και μία διαφανή διαδικασία σύγκρισης τιμών από τον καταναλωτή.
Εξοικονομούν 370 ευρώ από προφορές
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το μέσο ετήσιο όφελος που είχαν τα ελληνικά νοικοκυριά το 2021 από τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ άγγιξε τα 370 ευρώ, ένα ποσό αρκετά μεγαλύτερο από τα προηγούμενα χρόνια. Όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές επιδίδονται στο κυνήγι των προσφορών προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα, γεγονός που έχει διαμορφώσει μια νέα τάση στα σούπερ μάρκετ, που συνεργασία με τις ομάδες μάρκετινγκ, δημιουργούν ελκυστικά «πακέτα» προσφορών για να αυξήσουν τους τζίρους τους.
Προσφορές ίσες με το 13,2% του λογαριασμού
Από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι το ποσό των 370 ευρώ είναι μεγαλύτερο ως απόλυτο νούμερο σε σχέση με το προηγούμενο έτος (359 ευρώ το 2020), αλλά σταθερό ως ποσοστό στη συνολική αξία των αγορών που κάνουν τα νοικοκυριά στα σούπερ μάρκετ. Αντιστοιχεί συγκεκριμένα στο 13,2% της συνολικής αξίας. Σημειώνεται ότι το ετήσιο όφελος των 370 ευρώ είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014 (305 εκατ. ευρώ) εξαιτίας της αύξησης της δαπάνης στων νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.500 ευρώ για την τελευταία 8ετία, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 8 χρόνια ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ.
Συνολικά ένας στους δυο καταναλωτές εξοικονομεί τουλάχιστον 10% της αξίας των αγορών του, ενώ μόλις 1 στους 10 δηλώνει ότι δεν εξοικονομεί τίποτα. Ακόμη, 2 στους 3 δηλώνουν ότι εξοικονομούν τουλάχιστον 5% από τη συνολική αξία των αγορών τους. Τα ποσοστά αυτά είναι ιδιαίτερα υψηλά και δείχνουν πόσο σημαντικό είναι το όφελος που αποκομίζει το 85% των καταναλωτών. Τα ποσοστά αυτά είναι άλλωστε υψηλότερα του επιπέδου των ανατιμήσεων που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες και δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα με έξυπνες αγορές να εξισορροπήσουν αυτό το επιπλέον κόστος, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό.
Ξανά στο κυνήγι των προσφορών οι Έλληνες
Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί και το ποσοστό των καταναλωτών εκείνων που κυνηγούσαν τις προσφορές προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα από τις αγορές τους. Στα χρόνια της οικονομικής κρίσης και συγκεκριμένα το 2017, το ποσοστό αυτό, ήταν στο 74% ενώ σταδιακά και όσο βελτιωνόταν η οικονομική κατάσταση, το ποσοστό μειώθηκε στο 58% το 2021. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ερευνητές, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί για το 2022, ως απόρροια της αβεβαιότητας που έχει προκύψει από τον πόλεμο στην Ουκρανία αλλά και των ανατιμήσεων σε μια σειρά από βασικά προϊόντα.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, πλέον οι καταναλωτές βρίσκουν περισσότερες ευκαιρίες, ενώ τις βρίσκουν και πιο εύκολα κυρίως χάρη στο διαδίκτυο. Όμως μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Έτσι, το ποσοστό των καταναλωτών που επίλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, κάτι που δείχνει ότι πλέον δεν αποτελεί τόσο έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το εύρος των προωθητικών ενεργειών.
Καλύτερα προσφορές παρά χαμηλές τιμές
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν τις προσφορές από τις χαμηλές τιμές στα προϊόντα. Το 44% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές, ποσοστό που παρουσιάζει κάμψη συγκριτικά με το 2017 (47%), αλλά εξακολουθεί να αποτελεί ιδιαίτερα υψηλή καταγραφή. Ο λόγος γι' αυτή την επιλογή είναι ότι θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων.
«Ποντάρουν» στις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες τα σούπερ μάρκετ καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές τις προτιμούν, αναφέρει έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), με δείγμα 2.000 καταναλωτές.
Σε έντυπα και τηλεόραση αναζητούν τις προφορές
Σε σχέση με τις πηγές πληροφόρησης για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, τα κύρια κανάλια είναι τα έντυπα μέσα με 61% (κυρίως τα ενημερωτικά φυλλάδια με 56%), η τηλεόραση με 43% και τα ψηφιακά μέσα με 51% (αθροιστικά internet, κινητό τηλέφωνο, ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ). Διαχρονικά φαίνεται ότι τα πρώτα δύο κανάλια (φυλλάδια και τηλεόραση) παρουσιάζουν μικρή κάμψη, ενώ κερδίζουν έδαφος οι νέες τεχνολογίες αθροιστικά να αυξάνονται από 22% σε 51%. Οι λοιπές πηγές ενημέρωσης παρουσιάζουν επίσης διακυμάνσεις με τις σημαντικότερες να είναι η μείωση τα τελευταία χρόνια για την ενημέρωση εντός του καταστήματος (π.χ. αφίσες). Ωστόσο, αυτό φαίνεται πως θα αλλάξει καθώς η προβολή των τάσεων στο μέλλον δείχνει ότι τα ψηφιακά μέσα μέσα στην επόμενη πενταετία να γίνεται το κύριο κανάλι ενημέρωσης με 63%, το φυλλάδιο να βρίσκεται στη δεύτερη θέση με 54% και η τηλεόραση να πέφτει στο 34%. Η αύξηση της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών είναι ιδιαίτερα σημαντική τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, καθώς δίνει στον καταναλωτή τα απαραίτητα εργαλεία για τη μέγιστη αξιοποίηση των προσφορών και εκπτώσεων για την εξοικονόμηση δαπάνης, ενώ αποτελεί και μία διαφανή διαδικασία σύγκρισης τιμών από τον καταναλωτή.
Εξοικονομούν 370 ευρώ από προφορές
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το μέσο ετήσιο όφελος που είχαν τα ελληνικά νοικοκυριά το 2021 από τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ άγγιξε τα 370 ευρώ, ένα ποσό αρκετά μεγαλύτερο από τα προηγούμενα χρόνια. Όλο και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές επιδίδονται στο κυνήγι των προσφορών προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα, γεγονός που έχει διαμορφώσει μια νέα τάση στα σούπερ μάρκετ, που συνεργασία με τις ομάδες μάρκετινγκ, δημιουργούν ελκυστικά «πακέτα» προσφορών για να αυξήσουν τους τζίρους τους.
Προσφορές ίσες με το 13,2% του λογαριασμού
Από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι το ποσό των 370 ευρώ είναι μεγαλύτερο ως απόλυτο νούμερο σε σχέση με το προηγούμενο έτος (359 ευρώ το 2020), αλλά σταθερό ως ποσοστό στη συνολική αξία των αγορών που κάνουν τα νοικοκυριά στα σούπερ μάρκετ. Αντιστοιχεί συγκεκριμένα στο 13,2% της συνολικής αξίας. Σημειώνεται ότι το ετήσιο όφελος των 370 ευρώ είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014 (305 εκατ. ευρώ) εξαιτίας της αύξησης της δαπάνης στων νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.500 ευρώ για την τελευταία 8ετία, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 8 χρόνια ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ.
Συνολικά ένας στους δυο καταναλωτές εξοικονομεί τουλάχιστον 10% της αξίας των αγορών του, ενώ μόλις 1 στους 10 δηλώνει ότι δεν εξοικονομεί τίποτα. Ακόμη, 2 στους 3 δηλώνουν ότι εξοικονομούν τουλάχιστον 5% από τη συνολική αξία των αγορών τους. Τα ποσοστά αυτά είναι ιδιαίτερα υψηλά και δείχνουν πόσο σημαντικό είναι το όφελος που αποκομίζει το 85% των καταναλωτών. Τα ποσοστά αυτά είναι άλλωστε υψηλότερα του επιπέδου των ανατιμήσεων που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες και δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα με έξυπνες αγορές να εξισορροπήσουν αυτό το επιπλέον κόστος, τουλάχιστον σε κάποιο βαθμό.
Ξανά στο κυνήγι των προσφορών οι Έλληνες
Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί και το ποσοστό των καταναλωτών εκείνων που κυνηγούσαν τις προσφορές προκειμένου να εξοικονομήσουν χρήματα από τις αγορές τους. Στα χρόνια της οικονομικής κρίσης και συγκεκριμένα το 2017, το ποσοστό αυτό, ήταν στο 74% ενώ σταδιακά και όσο βελτιωνόταν η οικονομική κατάσταση, το ποσοστό μειώθηκε στο 58% το 2021. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ερευνητές, το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί για το 2022, ως απόρροια της αβεβαιότητας που έχει προκύψει από τον πόλεμο στην Ουκρανία αλλά και των ανατιμήσεων σε μια σειρά από βασικά προϊόντα.
Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, πλέον οι καταναλωτές βρίσκουν περισσότερες ευκαιρίες, ενώ τις βρίσκουν και πιο εύκολα κυρίως χάρη στο διαδίκτυο. Όμως μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Έτσι, το ποσοστό των καταναλωτών που επίλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, κάτι που δείχνει ότι πλέον δεν αποτελεί τόσο έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ το εύρος των προωθητικών ενεργειών.
Καλύτερα προσφορές παρά χαμηλές τιμές
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν τις προσφορές από τις χαμηλές τιμές στα προϊόντα. Το 44% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές, ποσοστό που παρουσιάζει κάμψη συγκριτικά με το 2017 (47%), αλλά εξακολουθεί να αποτελεί ιδιαίτερα υψηλή καταγραφή. Ο λόγος γι' αυτή την επιλογή είναι ότι θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων.