Euro 2020: To Βottlegate και η αγωνία των χορηγών
Γράφει η Λιλή Καρακώστα
Kανείς δεν µπορούσε να διανοηθεί πως µια συνηθισµένη συνέντευξη Τύπου του Euro 2020 θα προκαλούσε παγκόσµια φρενίτιδα στα media, αλλά κυρίως θα «κόστιζε» στην Coca-Cola το ιλιγγιώδες ποσό των 4 δισ. ευρώ…
Επική «βουτιά» από ένα µπουκάλι;
Κινήσεις που ενώ φάνηκαν εντελώς αυθόρµητες µπροστά στο φακό, ωστόσο προκάλεσαν ένα «τσουνάµι» συνεπειών σε επιχειρήσεις, τµήµατα marketing, διαφηµιστικές αλλά και χρηµατιστήρια.
Βέβαια, δεν ήταν η πρώτη φορά που ο αστέρας της Γιουβέντους είχε εκφράσει δηµοσίως τη δυσαρέσκειά του απέναντι στην Coca-Cola. Μιλώντας σε παλιότερη συνέντευξή του για το γιο του, Κριστιάνο τζούνιορ, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Έχει δυνατότητες, αλλά συνεχίζει να τρώει τηγανιτές πατάτες και να πίνει Coca-Cola. Έτσι δεν θα µπορέσει ποτέ να φτάσει στην κορυφή»…
Αρκεί να σηµειωθεί πως στην αρχή της συνέντευξης Τύπου, η µετοχή της Coca-Cola κυµαινόταν στα 56,10 δολάρια ανά τεµάχιο. Μισή ώρα αργότερα και σχεδόν µόλις τελείωσε η συνέντευξη Τύπου, η µετοχή έπεσε στα 55,22 δολάρια.
Η άµεση αντίδραση της UEFA
Η κίνηση αυτή του Ρονάλντο, όπως ήταν αναµενόµενο, προκάλεσε ένα ντόµινο αλυσιδωτών αντιδράσεων. Αρκετοί ήταν οι ποδοσφαιριστές που ακολούθησαν το παράδειγµά του, όπως ο Γάλλος ποδοσφαιριστής, Πολ Πογκµπά, που λόγω θρησκευτικών πεποιθήσεων είναι αντίθετος στην κατανάλωση αλκοόλ και έτσι µετακίνησε από µπροστά του τα µπουκάλια γνωστής µπίρας. Στη συνέχεια, ο Ιταλός άσος Μανουέλ Λοκατελί αποµάκρυνε και αυτός µε τη σειρά του τα δύο µπουκάλια της Coca-Cola και τα αντικατέστησε, όπως και ο Ρονάλντο, µε νερό. Αλλά τα µπουκάλια µε τις µπίρες τα άφησε στη θέση τους…
Μπροστά σε αυτή την πρωτοφανή «ανταρσία» εκ µέρους των ποδοσφαιριστών, η UEFA δεν έκατσε µε σταυρωµένα χέρια, καθώς ήδη εκφράστηκαν έντονες διαµαρτυρίες από την πλευρά των χορηγών, που έκαναν λόγο για «πόλεµο» απέναντι στα προϊόντα τους. Έτσι, δεν δίστασε να απευθύνει στους παίκτες αυστηρές προειδοποιήσεις πως θα ακολουθήσουν βαριά πρόστιµα αν συνεχίσουν να µετακινούν στις συνεντεύξεις Τύπου τα µπουκάλια των χορηγών.
«Η UEFA υπενθύµισε στις συµµετέχουσες οµάδες ότι οι συνεργασίες είναι αναπόσπαστο µέρος για την παράδοση του τουρνουά και για τη διασφάλιση της ανάπτυξης του ποδοσφαίρου σε όλη την Ευρώπη, συµπεριλαµβανοµένων των νέων και των γυναικών», ανέφεραν οι διοργανωτές.
Forbes: Μήπως τα πράγµατα δεν είναι όπως φαίνονται;
Ωστόσο, όπως φαίνεται, τα πράγµατα δεν είναι και τόσο απλά όσο φαίνονται µε την πρώτη µατιά, παρατηρεί εύστοχα το Forbes. Στην εποχή της κυριαρχίας των social media, η αλήθεια µπορεί να αλλοιωθεί και η παραπληροφόρηση να πάρει τη θέση της. Είναι επίσης σηµαντικό το γεγονός ότι όλοι εµείς, οι αναγνώστες των ειδήσεων από τα social media, είµαστε φυσικά «προγραµµατισµένοι» να δεχόµαστε ως αληθινό ό,τι συµβαδίζει µε τις δικές µας ιδέες και αντιλήψεις και συνήθως αγνοούµε τα αντίθετα επιχειρήµατα, θεωρώντας πως είναι «λάθος»… Αυτό το φαινόµενο πλέον δεν επηρεάζει µόνο τα άτοµα ως οντότητες αλλά και τις επιχειρήσεις.
Κάτι αντίστοιχο φαίνεται πως συνέβη και στην περίπτωση του Ρονάλντο και της Coca-Cola, όπως σχολιάζει το Forbes, καθώς λίγη ώρα µετά το συµβάν, το διαδίκτυο κατακλύστηκε από σχετικά άρθρα. Άλλοι ανέφεραν πως αρκούσε ένας µόνο άνδρας από µια µικρή χώρα για να «βυθίσει» µε µια κίνηση µια τεράστια πολυεθνική εταιρεία. Πολλοί έκαναν λόγο και για την ισπανική εφηµερίδα Marca, που ανέλυσε τα χρηµατιστηριακά δεδοµένα της Coca-Cola πριν και µετά το συµβάν µε τον Ρονάλντο. Τέλος, άλλοι δεν δίστασαν να αναφερθούν στην «παντοδυναµία» των influencers, που όχι µόνο µπορούν να επηρεάσουν µε τις κινήσεις τους µια σηµαντική µάζα ανθρώπων, αλλά και να «βυθίσουν» ή να αναδείξουν εταιρείες…
Η ανάλυση του Forbes, ωστόσο, πηγαίνει την κουβέντα ακόµη ένα βήµα πιο πέρα. Σύµφωνα µε στοιχεία, η µετοχή της Coca-Cola ήδη είχε χάσει 1,6% της αξίας της πριν από την κίνηση του σούπερσταρ ποδοσφαιριστή. Μια σειρά από πολύπλοκα οικονοµικά και χρηµατιστηριακά γεγονότα είχαν ως αποτέλεσµα να κινείται χαµηλά το χρηµατιστήριο της Νέας Υόρκης αρκετά πριν από την κίνηση του Ρονάλντο και µάλιστα έχοντας επηρεάσει δεκάδες άλλες εταιρείες. Η Ford είχε ήδη χάσει 2 δισ. δολάρια χωρίς να έχει προηγηθεί το «συµβάν» της Coca-Cola.
TikTok: Για πρώτη φορά χορηγός πλατφόρµα social media
Και µπορεί η αλήθεια συχνά να διαστρεβλώνεται µέσα από τα social media, όµως κανείς δεν µπορεί να αρνηθεί την κυριαρχία τους σε όλους σχεδόν τους τοµείς της καθηµερινότητάς µας. Έτσι, δεν προκαλεί απορία το γεγονός ότι για πρώτη φορά µια πλατφόρµα social media, όπως το TikTok, γίνεται επίσηµος χορηγός του UEFA Euro 2020.
Σκοπός του TikTok είναι όχι µόνο να δηλώσει εύγλωττα την ισχυρή πλέον παρουσία των social media στη ζωή µας, αλλά και να καθιερωθεί ως η πλατφόρµα των ποδοσφαιρόφιλων, όπου οι οπαδοί του αθλήµατος θα µοιράζονται εκεί στιγµιότυπα των αγαπηµένων τους αγώνων.
Αύξηση 20% στην ψηφιακή διαφήµιση φέρνουν διοργανώσεις όπως το Euro 2020
Μετά τα πολύµηνα lockdowns εξαιτίας του κορονοϊού, που έριξαν βαριά «σκιά» στις οικονοµίες όλου του πλανήτη, οι επιχειρήσεις αλλά και ο κλάδος της διαφήµισης ελπίζουν σε καλύτερες ηµέρες, και πολλοί είναι εκείνοι που κάνουν λόγο για εκτόξευση της διαφηµιστικής δαπάνης στο αµέσως επόµενο διάστηµα.
Η Magna, στο τελευταίο report της που δηµοσιεύτηκε στις 13 Ιουνίου, προβλέπει αύξηση της παγκόσµιας διαφηµιστικής επένδυσης στα Μέσα κατά 78 δισ. δολάρια (+14%), φτάνοντας στα 657 δισ. δολάρια συνολικά το 2021. Η ενίσχυση της αγοράς είναι αποτέλεσµα της οικονοµικής ανάκαµψης (παγκόσµιο ΑΕΠ +6,4%), κυρίως σε κλάδους που είχαν πληγεί το 2020 από την πανδηµία Covid-19 (Αυτοκίνητα, Ταξίδια, Ψυχαγωγία, Εστιατόρια), των Digital marketing υπηρεσιών και των διεθνών αθλητικών γεγονότων (Ολυµπιακοί Αγώνες Τόκιο, UEFA Euro).
Nike και Ρονάλντο οι «νικητές» του Euro 2020
Στο χορό των δισεκατοµµυρίων, την Adidas φαίνεται πως κέρδισε η Nike στη «µάχη» χορηγών του Euro 2020, την ίδια στιγµή που η Adidas καµαρώνει για το µεγαλύτερο deal ύψους 85,2 εκατ. ευρώ που έκανε µε την οµάδα της Γερµανίας συγκριτικά µε το αντίστοιχο deal της Nike µε την Αγγλία, ύψους 60,8 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το πιο αξιοπρόσεκτο είναι πως τα µεγαλύτερα κράτη της Ευρώπης, η Γερµανία, η Αγγλία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, βγάζουν πολύ περισσότερα χρήµατα από τους χορηγούς συγκριτικά µε τα υπόλοιπα 19 µικρότερα κράτη. Η προηγούμενη πρωταθλήτρια Πορτογαλία έρχεται όγδοη στην κατάταξη µε deal αξίας 9,2 εκατ. ευρώ µε τη Nike, ενώ άλλα 13 κράτη κερδίζουν 2,4 εκατ. ευρώ ή και λιγότερα από τις συµφωνίες τους µε χορηγούς.
Έρευνα της KPMG αποκαλύπτει πως 9 από τους 12 κύριους χορηγούς του EURO 2020 προέρχονται από χώρες εκτός Ευρώπης, µε την Κίνα να πρωταγωνιστεί µε τις εταιρείες Alipay, vivo, TikTok, Hisense και AntChain, θυγατρική της κινεζικής Alibaba. Αυτές οι χορηγίες θα υποστηριχθούν από ένα τηλεοπτικό κοινό 1,9 δισ. τηλεθεατών σε περισσότερες από 220 χώρες µέσω 130 δικτύων.
Το Euro 2016 στη Γαλλία είχε κέρδη 1,93 δισ. ευρώ, σηµειώνοντας αύξηση 34% από την προηγούµενη διοργάνωση του 2012. Από τα χρήµατα αυτά, τα 480 εκατ. ευρώ προήρθαν από χορηγίες και αδειοδοτήσεις, το 1,05 δισ. ευρώ από δικαιώµατα των media και τα 400 εκατ. ευρώ από τις αθλητικές διοργανώσεις. Και ενώ τα έσοδα από εκποµπές και χορηγίες θα παραµείνουν ισχυρά, τα έσοδα από τις διοργανώσεις θα είναι εµφανώς µειωµένα, καθώς µόνο το Puskás Aréna της Βουδαπέστης, χωρητικότητας 67.000 ατόµων, θα λειτουργήσει µε πλήρη χωρητικότητα σε αντίθεση µε τα άλλα στάδια που θα λειτουργήσουν στο 22-50% της χωρητικότητάς τους λόγω κορονοϊού.
