To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Ο δρόμος για τη βιώσιμη ανάπτυξη

Ο δρόμος για τη βιώσιμη ανάπτυξη
Ο δρόμος για τη βιώσιμη ανάπτυξη

Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ

adb: Ο Όμιλος Fiat πρόσφατα εντάχθηκε στους Δείκτες Dow Jones Sustainability World και Dow Jones Sustainability Europe για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Παράλληλα, ο Όμιλος Fiat έχει ενταχθεί, επίσης, στους Δείκτες Global 500 Carbon Disclosure Leadership Index (CDLI) και Carbon Performance Leadership Index (CPLI). Τι σημαίνει για τον Όμιλο να συγκαταλέγεται στους ηγέτες της βιωσιμότητας και πώς έφτασε σε αυτό το σημείο;

Κ.Π.:
Για τη Fiat, η επιτυχία και η βιώσιμη ανάπτυξη οικοδομούνται πάνω στην εμπιστοσύνη που δημιουργεί η ικανοποίηση των πελατών και των μετόχων, η αίσθηση των συνεργατών ότι αποτελούν τμήμα της επιχείρησης, οι επωφελείς σχέσεις με τους εταίρους της και η θετική αλληλεπίδραση της εταιρείας με τις τοπικές κοινωνίες. Γι’ αυτό και οι καθημερινές της επιλογές επικεντρώνονται στις ανάγκες και τις προσδοκίες όλων των ενδιαφερομένων μερών, καθώς και στην ενσωμάτωση αρχών και δεικτών βιωσιμότητας σε κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα. Η οικολογική πολιτική του Ομίλου είναι μια προσπάθεια αρκετών χρόνων, που υλοποιείται με σημαντικές επενδύσεις, συγκεκριμένη στρατηγική και φυσικά προσήλωση στους στόχους. Στο σημείο αυτό, βέβαια, είναι σημαντικό να αναφέρω πως η επιβράβευση των εταιρειών από τους διεθνείς οργανισμούς και τους πολίτες, μπορεί να λειτουργήσει και ως κίνητρο για να γίνουν ακόμα καλύτερες οι επιχειρήσεις και να αντιληφθούν ποιες είναι οι δράσεις που η κοινωνία επιθυμεί να δει τις εταιρείες να αναλαμβάνουν. Σε εμάς είναι σαφές ότι μόνο με τη λογική της υπευθυνότητας μπορούμε να εξασφαλίσουμε τη συνέχεια των δραστηριοτήτων μας.

adb: Δέσμευση της Fiat είναι η αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας για την κατασκευή αυτοκινήτων αφενός φιλικών προς το περιβάλλον, αφετέρου υψηλής οδηγικής απόλαυσης. Πώς έχει κατορθώσει να πετυχαίνει αυτόν το συνδυασμό η εταιρεία; Θα μας δώσετε κάποια συγκεκριμένα παραδείγματα πρόσφατων μοντέλων που ανταποκρίνονται στις –δύσκολες αυτές– προδιαγραφές;

Κ.Π.:
Η ικανοποίηση της όλο και αυξανόμενης ανάγκης για την απόκτηση ενός αυτοκινήτου, με την παράλληλη μείωση του περιβαλλοντικού και κοινωνικού αποτυπώματος των αυτοκινήτων καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής τους, αποτελεί ένα βασικό άξονα των δραστηριοτήτων του Ομίλου Fiat. Προκειμένου να ανταποκριθούμε σε αυτόν το στόχο, οι ερευνητικές μας δραστηριότητες επικεντρώνονται στην ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων για τη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης, του θορύβου και την αύξηση της ανακύκλωσης των αυτοκινήτων. Δεν υπάρχει λύση-πανάκεια. Χρειάζεται ένας συνδυασμός συμβατικών και εναλλακτικών τεχνολογιών, ώστε να αντιμετωπίσουμε τις απαιτήσεις της κάθε αγοράς από οικονομική και γεωγραφική άποψη. Επομένως, και δεδομένης της παρουσίας του Ομίλου σε πολλές χώρες, η Fiat εργάζεται ώστε:

Να βελτιώσει την οικολογική απόδοση συμβατικών κινητήρων.
• Να αυξήσει τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων.
• Να σχεδιάσει συστήματα μείωσης των ρύπων.
• Να εκπαιδεύσει τους πελάτες της.


Αυτοί οι στρατηγικοί στόχοι ανέδειξαν τη Fiat, για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, στην ηγετική θέση στην Ευρώπη με τα χαμηλότερα επίπεδα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το 2010. Η Fiat Powertrain και η FPT Industrial παράγουν κινητήρες στους οποίους εφαρμόζονται καινοτόμες τεχνολογικές λύσεις. Για παράδειγμα, και σε ό,τι αφορά στους βενζινοκινητήρες, το 2010 η Fiat Powertrain παρουσίασε το δικύλινδρο TwinAir, δηλαδή το πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα «downsizing», κινητήρα υψηλής οδηγικής απόλαυσης και επιδόσεων, που συγχρόνως προσφέρει χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και εκπομπών. Το Fiat 500 με τον TwinAir Turbo 85 hp έχει τις χαμηλότερες εκπομπές CO2 σε σύγκριση με οποιοδήποτε άλλο κινητήρα βενζίνης στην Ευρώπη. Επίσης, μέσα στο 2010 η χρήση του diesel κινητήρα 1.3 MultiJet II επεκτάθηκε σε όλα τα μοντέλα της FGA. Αυτή η δεύτερη γενιά τεχνολογίας MultiJet παρέχει πολύ χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

adb: Πώς απαντά ο Όμιλος Fiat στην ανάγκη των καταναλωτών για φθηνότερες (αλλά και πιο υπεύθυνες) μετακινήσεις; Ποιες κινήσεις έχουν γίνει στο χώρο των εναλλακτικών καυσίμων από τον Όμιλο και ποιες σχετικές τεχνολογίες είναι διαθέσιμες στην ελληνική αγορά;

Κ.Π.:
Πριν από λίγο ανέφερα τον όρο «downsizing», τον οποίο χρησιμοποιούμε συχνά στη Fiat το τελευταίο διάστημα. Αναφερόμαστε σε αυτοκίνητα με νέας τεχνολογίας κινητήρες, χαμηλών κυβικών, αλλά υψηλών επιδόσεων και χαμηλής κατανάλωσης, όπου ο οικολογικός χαρακτήρας είναι εμφανής. Θεωρούμε ότι το λανσάρισμα τέτοιων μοντέλων αποτελεί απάντηση στις ανάγκες της εποχής για ευέλικτα αυτοκίνητα, οικονομικά, αλλά πολύ δυναμικά. Είναι μια τάση που άρχισε πριν από πολλά χρόνια και ο Όμιλος Fiat ήταν στην πρώτη γραμμή αυτών των εξελίξεων.
Η οικολογική πολιτική της Fiat έχει να κάνει τόσο με την παραγωγή των αυτοκινήτων, όσο και με τα καύσιμα που αυτά «καίνε» κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Συγκεκριμένα η Fiat πρόσφατα διέθεσε στην ελληνική αγορά τη νέα σειρά κινητήρων διπλού καυσίμου, οι οποίοι εξασφαλίζουν πιο «καθαρό» καύσιμο σε τιμές πιο χαμηλές από τις αντίστοιχες των παραδοσιακών μορφών ενέργειας. Τα αυτοκίνητα δηλαδή εφοδιάζονται με διπλό σύστημα τροφοδοσίας καυσίμου (bi-fuel), τα οποία εκτός από βενζίνη, λειτουργούν και με φυσικό αέριο (CNG και με υγραέριο (LPG). Αναλυτικότερα, με τους κινητήρες φυσικού αερίου (CNG), η Fiat επιβεβαιώνει τη συνεχή έρευνά της σε περιβαλλοντικά θέματα και την ανάπτυξη πρακτικών λύσεων που είναι πάνω από όλα οικονομικά προσιτές για όλους τους οδηγούς. Το φυσικό αέριο CNG είναι ένα ελεύθερα διαθέσιμο φυσικό καύσιμο, το πλησιέστερο στο υδρογόνο από άποψη χημικής δομής. Χαρακτηρίζεται από μεγάλα αποθέματα, πολύ χαμηλό ενεργειακό κόστος εξαγωγής, σχεδόν μηδενικές εκπομπές βαρέων υδρογονανθράκων, σημαντική μείωση του CO2 και των ρυπογόνων εκπομπών, και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις συμβατικές μηχανές εσωτερικής καύσης ακόμα και στην ανανεώσιμη μορφή του (βιομεθάνιο). Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι η Fiat κατέχει εξαιρετικές επιδόσεις και στις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις, κάτι που αποτελεί βέβαια μια φυσιολογική συνέπεια λόγω της μακρόχρονης εμπειρίας και τεχνογνωσίας του Ομίλου στην πετρελαιοκίνηση, σε συνάρτηση με τις τρέχουσες συνθήκες στην αγορά καυσίμου και αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η Fiat είναι leader στην Ευρώπη στις πωλήσεις οχημάτων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα.

adb: Ποια τα οφέλη από την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης για τον καταναλωτή; Η πετρελαιοκίνηση θα ενίσχυε τον κύκλο εργασιών της αγοράς αυτοκινήτου;

Κ.Π.:
Πιστεύουμε ότι η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης είναι ένα θετικό μέτρο που θα ωφελήσει το περιβάλλον και τους καταναλωτές, δεδομένου ότι τα αυτοκίνητα ντίζελ έχουν χαμηλότερες εκπομπές CO2, ενώ καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα (κατά μέσο όρο 30%). Επομένως, είναι πιο οικονομικά από τα οχήματα που κινούνται με κινητήρες βενζίνης. Ειδικότερα, το όφελος της χρήσης/ αξιοποίησης ενός πετρελαιοκίνητου οχήματος κυμαίνεται από 1.000 έως 2.000 ευρώ, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που θα έχει διανύσει. Στην πράξη, ο οδηγός πληρώνει χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας, οι επισκέψεις στο συνεργείο για την τακτική παρακολούθηση του οχήματος είναι αραιότερες και μειώνεται η κατανάλωση καυσίμων.
Πιστεύω ότι η άρση της απαγόρευσης θα ευνοήσει συνολικά την αγορά αυτοκινήτου, με την προσφορά μιας μεγαλύτερης ποικιλίας μοντέλων, τα οποία μάλιστα είναι οικονομικότερα στη χρήση σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες, προσφέρονται με ευέλικτα χρηματοδοτικά πακέτα, έχουν μικρότερες απαιτήσεις συντήρησης, μεγάλη διάρκεια ζωής και είναι σχεδόν 20% πιο αποδοτικά από τους βενζινοκινητήρες. Τα στοιχεία αυτά, μαζί με τα χαμηλά τέλη κυκλοφορίας, την υψηλή μεταπωλητική αξία, τη συνολικά δραστική μείωση κόστους χρήσης, καθώς και τη γρήγορη απόσβεση επένδυσης, θα συνυπολογιστούν από τους καταναλωτές και τους επαγγελματίες –οι οποίοι τα χρειάζονται για τη δουλειά τους– και θα στέψουν ενεργά το ενδιαφέρον προς τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, μετά από μια πιθανή άρση της απαγόρευσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά το γεγονός ότι η ελληνική αγορά αυτοκινήτου μειώθηκε το 2011 (Ιανουάριος-Οκτώβριος) κατά 36%, οι κινητήρες πετρελαίου σημείωσαν αύξηση της τάξης του 82%! Στην τοπική αγορά πετρελαιοκίνητων, η FGAH έχει μερίδιο αγοράς της τάξης του 11,6%.



adb: Δώστε μας την εικόνα της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτου σήμερα. Σε τι βαθμό έχει επηρεαστεί από την κρίση και ποιες νέες τάσεις έχουν προκύψει στο πλαίσιο της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας και της γενικότερης κάμψης της κατανάλωσης; Πώς απαντά η Fiat στα νέα δεδομένα και τις καινούργιες προκλήσεις που έχουν αναδυθεί στην ελληνική αφορά;

Κ.Π.:
Θεωρώ τη λήψη μέτρων απαραίτητη ώστε να υπάρχουν κίνητρα για την αγορά νέων αυτοκινήτων. Κατά τη γνώμη μου, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου έχει ένα σοβαρό πρόβλημα, το οποίο είναι η «χαμηλή» ψυχολογία του καταναλωτή και ο φόβος για το μέλλον. Με βάση τα ανωτέρω, ο τομέας του αυτοκινήτου –όπως και άλλοι τομείς– θα ωφεληθεί περισσότερο από μέτρα που αποσκοπούν στη βελτίωση του κλίματος που σήμερα επικρατεί στην αγορά, στην τόνωση του ηθικού των καταναλωτών και την αύξηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών προς το κράτος και τις επιχειρήσεις γενικότερα. Επιπλέον, κρίνεται απαραίτητη η προώθηση των πράσινων τεχνολογιών και οικολογικών οχημάτων, αλλαγές που θα βοηθήσουν προς την κατεύθυνση της αναζωογόνησης της τοπικής αγοράς, εφόσον βέβαια δημιουργηθεί ένα κλίμα πολιτικής και οικονομικής σταθερότητας. Στη Fiat Group Automobiles Hellas επιδιώκουμε την εξασφάλιση των απαραίτητων προϋποθέσεων για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των επιχειρηματικών μας δραστηριοτήτων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τους πελάτες, τους ανθρώπους μας και το δίκτυό μας. Έχοντας αυτό ως γνώμονα, είμαστε πρωτοπόροι στην τάση του «downsizing», προσφέροντας μοντέλα με κινητήρες μικρού κυβισμού με υψηλές επιδόσεις, αλλά ταυτόχρονα οικονομικά σε κατανάλωση καυσίμου και φιλικά προς το περιβάλλον και ανταποκρινόμενοι στο γενικό αίτημα για «value for money». Συγχρόνως, σε συνεργασία με τις ελληνικές συνδεδεμένες εταιρείες FGA Capital & FGA Bank, διαθέτουμε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά χρηματοδοτικά προγράμματα, με πολύ ελκυστικά επιτόκια, που αποτελούν άριστη λύση για τους Έλληνες καταναλωτές, ειδικά τη συγκεκριμένη οικονομική συγκυρία. Γενικά, πιστεύουμε ότι στο σύγχρονο και δύσκολο οικονομικό περιβάλλον μπορούμε να προσφέρουμε τις καλύτερες λύσεις για τους πελάτες μας, ενώ συγχρόνως αξιοποιούμε τις συνθήκες για τη δημιουργία ευκαιριών για τη συνολική λειτουργία και την ανάπτυξη της εταιρείας και των συνεργατών μας.

adb: Θεωρείτε πως η δραστηριοποίηση στο χώρο της ΕΚΕ και του υπεύθυνου επιχειρείν τυγχάνουν αναγνώρισης από τον Έλληνα καταναλωτή/οδηγό; Αποτελεί πλέον η υπεύθυνη πολιτική μιας εταιρείας κριτήριο αγοράς αυτοκινήτου;

Κ.Π.:
Πιστεύω πως ήδη οι καταναλωτές έχουν αρχίσει να ερευνούν και να ψάχνουν περισσότερο τη δράση των εταιρειών σε κοινωνικά ζητήματα. Αυτό μας δείχνει άλλωστε και η πρόσφατη έρευνα CSR του Ινστιτούτου Επικοινωνίας, στην οποία καταγράφεται ότι οι Έλληνες καταναλωτές σε ποσοστό σχεδόν 90% ζητούν να παράγουν οι εταιρείες ασφαλή και υγιεινά προϊόντα, που δεν βλάπτουν το Περιβάλλον (84,8%), προϊόντα με Κοινωνικό και Περιβαλλοντικά υπεύθυνο τρόπο (77,6%). Πρόκειται για μια δυναμική σχέση όπου σημασία δεν έχει μόνο το τελικό προϊόν και ο αποδέκτης του, αλλά και η διαδικασία παραγωγής του και ο σεβασμός των όσων συμμετέχουν σε αυτή, το ίδιο το περιβάλλον και οι άνθρωποι. Τα βήματα, βέβαια, αυτά γίνονται σιγά σιγά και σαφώς θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία της επιβράβευσης, η οποία εξαρτάται από αμφότερες πλευρές. Οι ενδείξεις πάντως μέχρι τώρα είναι ενθαρρυντικές και αισιόδοξες. Η στροφή προς την οικολογία δεν είναι μια τάση, είναι μια απαίτηση των καιρών, που γίνεται τρόπος ζωής. Εμείς, ως Όμιλος, ήμασταν από τις πρώτες εταιρείες που ενσωματώσαμε την απλή αυτή παραδοχή στις στρατηγικές μας επιλογές. Έχοντας ανέκαθεν την πεποίθηση ότι η ανάπτυξη σε αρμονία με το περιβάλλον και τους ανθρώπους είναι όχι μόνο πιο υπεύθυνη, αλλά επίσης απαραίτητη για μια βιώσιμη ανάπτυξη, καταβάλλουμε συνεχείς προσπάθειες για τη βελτίωση των πρακτικών μας. Οι λόγοι δεν είναι μόνο οικονομικοί, είναι και κοινωνικοί, σε όποιο επίπεδο και αν το ερμηνεύετε αυτό. Διατηρούμε ένα σύστημα διακυβέρνησης και διαχείρισης κινδύνων, που ευθυγραμμίζεται με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές για την ασφάλεια των ανθρώπων μας. Αναπτύσσουμε προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον, με χαμηλούς ρύπους και κατανάλωση, προσαρμοζόμενοι στην παγκόσμια τάση του downsizing με καινοτόμα και ελκυστικά προϊόντα, που ενσωματώνουν την αιχμή της τεχνολογίας. Μειώνουμε ουσιαστικά την ενεργειακή κατανάλωση στα εργοστάσιά μας και καταρτίζουμε, με τη βοήθεια των διανομέων μας, ένα δίκτυο που ενημερώνει τους πελάτες μας για θέματα οικολογίας και ασφάλειας. Τέλος, επενδύουμε στους ανθρώπους μας, με στόχο την εξέλιξη και την ανάπτυξή τους στην οικογένεια της Fiat.