«Ξεπάγωσε» το spec των 15 εκατ. ευρώ για τo Rebranding της Ελλάδας

Γράφει ο Δημήτρης Τσουκαλάς
Με σημερινή του απόφαση ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός λαμβάνοντας υπόψη του απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ μέσα στον Αύγουστο αλλά και Προσωρινή Διαταγή του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών προχωρά στην άρση της αναστολής της διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο «Τουριστική προώθηση και προβολή της Ελλάδας – Rebranding» στο πλαίσιο υλοποίησης του υποέργου 1 «Διαχείριση προορισμών» της Δράσης 16931 «Τουριστική Ανάπτυξη». Παράλληλα, όρισε ως νέα καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την Δευτέρα 15η Σεπτεμβρίου 2025 και ώρα 15:00 και νέα ημερομηνία αποσφράγισης την Τετάρτη 17η Σεπτεμβρίου 2025 και ώρα 10:00.
Τι αφορά το spec
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας προκήρυξε στις 11 Ιουνίου τον διαγωνισμό, με την σύμβαση να έχει αντικείμενο την ολοκληρωμένη προβολή του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας και την περαιτέρω ενίσχυση της αναγνωρισιμότητάς της με γνώμονα την ανάδειξή της σε έναν ελκυστικό τουριστικό προορισμό, ο οποίος μπορεί να προσφέρει διαφοροποιημένα και εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες στους επισκέπτες, ανάλογα με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους, καθ’ όλην τη διάρκεια του έτους.
Ειδικότερα, η σύμβαση ενδεικτικά περιλαμβάνει:
- στρατηγική τοποθέτηση (Strategic Positioning) της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού και στρατηγική επικοινωνίας,
- δημιουργία ταυτότητας και λογοτύπου για το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας,
- δημιουργία και παραγωγή ηλεκτρονικού - οπτικοακουστικού υλικού τουριστικής προβολής,
- υλοποίηση συνολικού πλάνου διαφημιστικών ενεργειών με στόχο την τουριστική προβολή της Ελλάδας, σε ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ (media plan),
- σχεδιασμό και οργάνωση εκδηλώσεων σε στοχευμένα κοινά Business to Business (Β2Β) με τουριστικούς επαγγελματίες/Travel Trade (ταξιδιωτικούς πράκτορες, Tour Operators κ.λπ.) στο εξωτερικό
- διενέργεια έρευνας ικανοποίησης επισκεπτών και έρευνες στο εξωτερικό για την τουριστική προβολή και ανάπτυξη της Ελλάδας κ.λπ.
Η εκτιμώμενη αξία της 9μηνης σύμβασης είναι 15 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ενώ υπάρχει δικαίωμα προαίρεσης έως 7,5 εκατ. ευρώ για ένα χρόνο. Φορέας χρηματοδότησης είναι το Υπουργείο Τουρισμού και η αρχική διακήρυξη προέβλεπε πως προσφορές υποβάλλονταν μέχρι την Τρίτη 15 Ιουλίου και ώρα 15:00.
Οι ενστάσεις που «πάγωσαν» την διαδικασία
Όπως όμως έγινε γνωστό στα τέλη Ιουλίου, κατά του διαγωνισμού ασκήθηκε προσφυγή, κυρίως για βασικό όρο που περιείχε και προέβλεπε, όπως φέρονται να υποστηρίζαν οι προσφεύγοντες, πως «για τη συμμετοχή σε αυτόν είναι απαραίτητο η ενδιαφερόμενη εταιρεία να είναι πολυεθνική ή μέλος πολυεθνικού δικτύου». Οι προσφεύγοντες φέρονται να θεωρούν ότι «ο όρος αυτός φωτογράφιζε συγκεκριμένη εταιρεία». Με απόφασή του το αρμόδιο κλιμάκιο της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) στις 14 Ιουλίου 2025 διέταξε την προσωρινή αναστολή του διαγωνισμού, έως την έκδοση οριστικής απόφασης της ίδιας Αρχής επί της προσφυγής.
Η θέση της ΕΔΕΕ
Αξίζει να αναφερθεί πως εκείνη την περίοδο, η ΕΔΕΕ, με αφορμή δημοσιεύματα, τα οποία την «καλούσαν» να λάβει θέση για τις προδιαγραφές της προκήρυξης του συγκεκριμένου διαγωνισμού, είχε ενημερώσει τα μέλη της πως αφού προχώρησε σε ένα στοιχειώδη έλεγχο των προδιαγραφών, διαπίστωσε ότι – προφανώς – προβλέπονται ενώσεις εταιριών, οπότε δεν προκύπτει αποκλεισμός διαφημιστικών εταιριών που δεν συνδέονται με διεθνές δίκτυο, παρά μόνο ως υποψήφιοι ανάδοχοι του συνόλου του έργου. «Δεδομένου ότι, όπως έγινε γνωστό, έχουν ασκηθεί ενστάσεις, η τελική κρίση ανήκει στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων» σημείωνε επίσης στην ενημέρωση της στα τέλη Ιουλίου ενώ διευκρίνιζε πως παρεμβαίνει, ως θεσμικός φορέας, σε παρόμοιες περιπτώσεις εφόσον υπάρξει αίτημα / διαμαρτυρία από ένα ή περισσότερα Μέλη της και αφού διαπιστωθεί ότι, κατά την κρίση της, πράγματι υφίσταται ζήτημα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν είχε υπάρξει σχετικό αίτημα.