To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Η νέα πραγματικότητα του PR: Αντιμετωπίζοντας προκλήσεις σε έναν κόσμο διαρκούς αλλαγής

Η νέα πραγματικότητα του PR: Αντιμετωπίζοντας προκλήσεις σε έναν κόσμο διαρκούς αλλαγής

Τις προκλήσεις, ευκαιρίες και εξελίξεις που διαμορφώνουν το μέλλον των Δημοσίων Σχέσεων αναλύουν τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του Τομέα PR της ΕΔΕΕ - Δημήτρης Ρούλιας (Out of the Box), Ελένη Σουράνη (Socialdoo), Γιώργος Λιμπέρης (Palladian Communications Specialists) και Βασίλης Δασκαλόπουλος (Valuecom), στο πλαίσιο της καθιερωμένης ζωντανής και ουσιαστικής συζήτησης που κάνουμε κάθε χρόνο.

Γράφει η Σόνια Χαϊμαντά

Στη συζήτηση, εμβαθύνουν στις δυναμικές του ψηφιακού PR και των social media, επισημαίνοντας τη σημασία της ευελιξίας και της καινοτομίας στην εποχή της έκρηξης των κοινωνικών δικτύων. Η διαχείριση κρίσεων αποκτά νέο βάθος, καθώς οι συνεχείς προκλήσεις -γεωπολιτικές, περιβαλλοντικές, υγειονομικές- επιβάλλουν στρατηγική ετοιμότητα και άμεση αντίδραση με διαφάνεια και υπευθυνότητα. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη αναδεικνύεται ο καταλύτης για την αναβάθμιση της επικοινωνίας, θέτοντας ωστόσο κρίσιμα ζητήματα δεοντολογίας και υπεύθυνης χρήσης. Στη συζήτηση τονίζεται επίσης η αναγκαιότητα για διαρκή συνεργασία με άλλους κλάδους της επικοινωνίας και stakeholders, ενώ αναγνωρίζονται η ανταγωνιστικότητα του χώρου και η ανάγκη για μια νέα προσέγγιση στην προσέλκυση ταλέντων.

Με αναλυτική προσέγγιση, τα μέλη μοιράζονται σκέψεις και στρατηγικές για τη διατήρηση της ηγετικής θέσης του PR στη νέα ψηφιακή εποχή, τονίζοντας την ανάγκη για διαρκή ανανέωση, ηθική ευθύνη και ενίσχυση της συνεργασίας με τους πελάτες και την κοινωνία συνολικά. Η συζήτηση προσφέρει μια πολύτιμη ματιά στις καίριες προκλήσεις και τις προτεραιότητες του κλάδου, καθιστώντας σαφές ότι οι Δημόσιες Σχέσεις παραμένουν στην πρώτη γραμμή της επιχειρηματικής στρατηγικής και της κοινωνικής υπευθυνότητας.

Ελένη Σουράνη: Η νέα πραγματικότητα του ψηφιακού PR και των Social Media

Καταγράφουμε και σχολιάζουμε εδώ και πολλά χρόνια, σ’ αυτό εδώ το βήμα, τις τεκτονικές αλλαγές που συντελούνται στην επικοινωνία συνολικά και ειδικότερα στις Δημόσιες Σχέσεις, με άξονα την εκρηκτική ανάπτυξη των κοινωνικών δικτύων. Αυτή η εξέλιξη έχει διαμορφώσει μια νέα πραγματικότητα στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες μας και τα στελέχη μας υλοποιούν το επικοινωνιακό έργο. Μια πραγματικότητα που απαιτεί γνώση, διαρκή εγρήγορση, προσαρμογή, ετοιμότητα, ευελιξία, ανοιχτό πνεύμα.

Επιλογή και προσαρμογή περιεχομένου στις ψηφιακές πλατφόρμες

Στρατηγικά, η βασική προτεραιότητα του κλάδου μας σ’ αυτό το σκηνικό είναι να δοκιμάζει, να αξιολογεί και να επιλέγει τις πιο αποτελεσματικές μορφές περιεχομένου, έτσι ώστε να υπηρετούνται οι επικοινωνιακές ανάγκες στις κοινωνικές πλατφόρμες. Οι ανάγκες είναι πολλές και διαφορετικές: από τη μια, η θυελλώδης εξάπλωση του Tik Tok απαιτεί ένα οπτικοακουστικό format με πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, με το οποίο όλοι λίγο-πολύ πειραματιζόμαστε, αν και προκύπτουν ήδη βέλτιστες πρακτικές. Από την άλλη, εξακολουθεί και υπάρχει η απαίτηση για στοχευμένη και αποτελεσματική λεκτική και οπτική επικοινωνία, σε παλαιότερες αλλά ακόμα επιδραστικές κοινωνικές πλατφόρμες - συμπεριλαμβανομένου και του ολοένα και πιο πολύπλοκου σύμπαντος των influencers.


Ελένη Σουράνη, Socialdoo

Βασίλης Δασκαλόπουλος: Η δυναμική του PR στην Ελλάδα και διεθνώς

Ο κλάδος μας διεθνώς αλλά και στην Ελλάδα πρωταγωνιστεί σ’ αυτό το σκηνικό.  Ένας λόγος είναι η δυνατότητά μας να συνθέτουμε επικοινωνιακές πρακτικές και εργαλεία, στηριζόμενοι σ’ ένα κεντρικό επικοινωνιακό αφήγημα, η διαμόρφωση του οποίου είναι στον πυρήνα της εξειδίκευσής μας: ανατρέχουμε στις βασικές αρχές της Επικοινωνίας, διαμορφώνουμε το κατάλληλο μήνυμα για ένα συγκεκριμένο κοινό και μετά το αναπτύσσουμε, εξειδικεύοντας και προσαρμόζοντάς το στις απαιτήσεις και στους κώδικες κάθε ψηφιακής πλατφόρμας.

Δεν είναι εύκολος δρόμος αυτός, να τονίσουμε εδώ. Υπάρχουν ενίοτε επιφανειακές προσεγγίσεις, υπάρχουν τάσεις που προτάσσουν τη μορφή έναντι της επικοινωνιακής ουσίας. Η εκτίμησή μας όμως είναι ότι οι εταιρείες του κλάδου μας διαθέτουν γνώση, πείρα αλλά και δεξιότητες, ώστε να είναι στην αιχμή των εξελίξεων. Οι πελάτες μας, στην πλειονότητά τους, αναγνωρίζουν τη στρατηγική φύση της προσέγγισής μας και εμπιστεύονται την ικανότητά μας να υλοποιούμε επικοινωνιακές λύσεις με καινοτομία και βάθος.

Γιώργος Λιμπέρης: Διαχείριση κρίσεων στην εποχή του Perma-Crisis

Ζούμε στην εποχή του perma-crisis: σ’ έναν κόσμο διαρκών, συνεχών κρίσεων, που συνδέονται με γεωπολιτικές, περιβαλλοντικές, υγειονομικές συνθήκες, συχνά πλανητικών διαστάσεων. Οι σύγχρονοι οργανισμοί, δημόσιοι και ιδιωτικοί, μικρότεροι και μεγαλύτεροι, συνειδητοποίησαν με σκληρό τρόπο ότι το «απρόοπτο» είναι πιο κοντά απ’ όσο φανταζόμαστε και ότι η προετοιμασία για την αντιμετώπιση μιας πιθανής κρίσης δεν είναι περιττή πολυτέλεια ή ένα διαδικαστικό «τικ» σε μια λίστα τυπικών ζητουμένων.

Οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων, οι οποίες ήταν ανέκαθεν στην πρώτη γραμμή της αντιμετώπισης δύσκολων καταστάσεων, έχουν ξεκάθαρα αναβαθμίσει τη θέση τους σ’ αυτό το σκηνικό. Η δυνατότητά μας να «διαβάζουμε» το κοινωνικό και το επιχειρηματικό περιβάλλον, να χαρτογραφούμε και να αναλύουμε τα λεγόμενα issues που απασχολούν τους επιμέρους κλάδους στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα και να προετοιμάζουμε με επάρκεια έναν οργανισμό, ενίσχυσε ακόμα περισσότερο το ρόλο μας και -κυρίως- την ευθύνη μας.  Έχουμε πλήρη συνείδηση αυτής της ευθύνης, γι’ αυτό και δουλεύουμε σκληρά, ώστε να αντιλαμβανόμαστε σωστά τις καταστάσεις και να εφοδιάζουμε τους πελάτες μας με τις κατάλληλες μεθοδολογίες, τα εργαλεία και τις δεξιότητες. Ο απώτερος στόχος είναι σε περίπτωση ανάγκης να αντιδράσουμε γρήγορα και αποτελεσματικά, με διαφάνεια, ειλικρίνεια και σεβασμό στο κοινό.


Γιώργος Λιμπέρης, Palladian Communications Specialists

Δημήτρης Ρούλιας: Επαγγελματικό Crisis Management: κρίσιμος παράγοντας επιτυχίας

Η αίσθησή μας είναι ότι, αξιολογώντας την αντίδραση αρκετών οργανισμών σε πρόσφατες ελάσσονες ή και μείζονες κρίσεις, είναι φανερή η θετική συνεισφορά του επαγγελματικού crisis management. Aπό την άλλη, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου αυτό απουσιάζει θεαματικά, με πολύ άσχημα αποτελέσματα για το δοκιμαζόμενο brand…

Όπως επισημάναμε και πιο πάνω, η ουσία της επικοινωνίας παραμένει η ίδια: να προστατεύσουμε κατά το δυνατόν τη φήμη ενός brand και να το βοηθήσουμε να ανακάμψει γρήγορα στην περίπτωση που υποστεί κάποιο πλήγμα. Τα εργαλεία βέβαια αλλάζουν διαρκώς. Θα ακούσετε πολλούς συναδέλφους να λένε ότι η διαχείριση μιας κρίσης στην εποχή του TikTok είναι ένας πραγματικός εφιάλτης.  Όμως αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο για μας, είμαστε μαθημένοι να αξιολογούμε τα νέα εργαλεία και να προσαρμόζουμε ανάλογα τις τεχνικές και τις μεθόδους μας. Αλλά πλέον η αγορά στο σύνολό της έχει συνειδητοποιήσει ότι τα PR Agencies είναι φτιαγμένα για τα δύσκολα!

Δημήτρης Ρούλιας: Ηθική και υπεύθυνη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης

Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) είναι αναμφίβολα το κυρίαρχο θέμα του καιρού μας - διατρέχοντας οριζόντια όλα τα μεγάλα ζητήματα της ανθρωπότητας, γεωπολιτικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά. Μιλώντας από τη σκοπιά των Δημοσίων Σχέσεων, υπάρχουν ήδη στη διάθεσή μας ώριμα εργαλεία με εκπληκτικές αντικειμενικές δυνατότητες. Πρωτοπόροι και εδώ, οι επαγγελματίες του κλάδου μας στην πράξη χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το ΑΙ, βελτιώνοντας την ταχύτητα, την ακρίβεια αλλά και την ποιότητα του επικοινωνιακού έργου.

Ωστόσο, επιτρέψτε μου να θέσω μια διάσταση που θεωρώ θεμελιώδη: όσο το AI εξελίσσεται σε καθοριστικό παράγοντα στο πεδίο του PR, είναι σημαντικό να θεσπιστούν κατευθυντήριες γραμμές που διασφαλίζουν την ηθική και υπεύθυνη χρήση του.

Απαιτείται λοιπόν ένα πλαίσιο αρχών, που θα μας επιτρέψει να αξιοποιήσουμε την ασύλληπτη πολυπλοκότητα του ΑΙ με ταυτόχρονη τήρηση των κανόνων δεοντολογίας, με σεβασμό στα πνευματικά δικαιώματα και στη διατήρηση του απορρήτου των πελατών μας.

Τηρώντας αυτές τις αρχές, οι εταιρείες μας μπορούν να αξιοποιήσουν αποτελεσματικά το ΑΙ, αναβαθμίζοντας συνεχώς -όπως το κάνουν ήδη- τις υπηρεσίες στρατηγικής ανάλυσης και επικοινωνίας, παραγωγής περιεχομένου, διαχείρισης ζητημάτων και κρίσεων και αξιολόγησης των επικοινωνιακών ενεργειών, βασισμένες στη διαφάνεια και την εμπιστοσύνη σε σχέση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη - πελάτες, ΜΜΕ, δημόσιους φορείς, κοινωνία των πολιτών.

Αντιλαμβανόμαστε, φυσικά, ότι τα θέματα αυτά είναι παγκόσμια, απασχολούν τις εταιρείες και τους συναδέλφους μας παντού στον κόσμο – γι’ αυτό και αποτελούν αντικείμενο εντατικής δουλειάς για την International Communications Consultancies Organization (ICCO), της οποίας ο Τομέας PR της ΕΔΕΕ είναι ενεργό μέλος. Η δουλειά αυτή έχει οδηγήσει μάλιστα στη διατύπωση ενός πλαισίου με τίτλο «ICCO Principles for Ethical Use of AI in Public Relations» (ή «Αρχές της Βαρσοβίας», από την πόλη στην οποία επισφραγίστηκε το σχετικό κείμενο). Πρόκειται για ένα πλαίσιο-πυξίδα, που αποτελεί οδηγό για όλους μας και για το οποίο πρόκειται να επικοινωνήσουμε ακόμα πιο εντατικά με τα μέλη μας στο άμεσο μέλλον.


Δημήτρης Ρούλιας, Out of the Box

Οι σχέσεις με τους υπόλοιπους stakeholders - άλλοι επικοινωνιακοί κλάδοι, ΜΜΕ, δημόσιος τομέας

Eλένη Σουράνη: Κάθε πρωτοβουλία, από οποιαδήποτε επικοινωνιακή εξειδίκευση που δεν λαμβάνει υπόψη τη μεγάλη επικοινωνιακή εικόνα, είναι καταδικασμένη σε αποτυχία

Ξεκινάμε από μια απλή, μονοσήμαντη διαπίστωση: σήμερα, περισσότερο από ποτέ, δεν υπάρχουν «σιλό» στην επικοινωνία, οπότε οποιαδήποτε πρωτοβουλία, από οποιαδήποτε επικοινωνιακή εξειδίκευση που δεν λαμβάνει υπόψη τη μεγάλη επικοινωνιακή εικόνα, είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. Υπ’ αυτή την έννοια, οι εταιρείες και τα στελέχη μας επιδιώκουν τη διαρκή συνεργασία και την αλληλεπίδραση με τους συναδέλφους από τις άλλες εξειδικεύσεις, γνωρίζοντας πολύ καλά ότι παρά τους όποιους -ανθρώπινους- διαγκωνισμούς, η σύνθεση είναι αυτή που θα οδηγήσει στο βέλτιστο αποτέλεσμα για τους πελάτες μας.

Δημήτρης Ρούλιας: Διαθέτουμε ως κλάδος το μέγεθος, την τεχνογνωσία αλλά και τη συλλογική αυτοπεποίθηση, ώστε να διεκδικήσουμε και να αποσπάσουμε το μερίδιο που μας αναλογεί - ποιοτικά και ποσοτικά

Από καθαρά επιχειρηματικής απόψεως, οι εταιρείες μας έχουν καταφέρει στην πορεία του χρόνου να αποδείξουν εμφατικά τη δυνατότητά τους να προσθέτουν αξία στους οργανισμούς με τους οποίους συνεργάζονται. Διαθέτουμε ως κλάδος το μέγεθος, την τεχνογνωσία αλλά και τη συλλογική αυτοπεποίθηση, ώστε να διεκδικήσουμε και να αποσπάσουμε το μερίδιο που μας αναλογεί - ποιοτικά και ποσοτικά.  Άρα, επιδιώκουμε καλές και ειλικρινείς συνεργασίες με τους άλλους κλάδους, χωρίς το άγχος να αποδείξουμε την αξία των Δημοσίων Σχέσεων. Οι εξελίξεις των τελευταίων ετών -πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές- συνέβαλαν ώστε να αναδειχθούν η ουσία και το βάθος του επαγγέλματός μας. Σημειώστε εδώ ότι αυτά ισχύουν και στις περιπτώσεις όπου η εξειδίκευση του PR έχει τη μορφή business unit ενός ευρύτερου επικοινωνιακού ομίλου: και εκεί, το αποτύπωμα των Δημοσίων Σχέσεων είναι απολύτως διακριτό και ταυτόχρονα καθοριστικό για τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού επικοινωνιακού μείγματος.

Βασίλης Δασκαλόπουλος: Πολύ σοβαρά projects αντιμετωπίζονται, και τελικά υλοποιούνται, μέσω ενός εντελώς παρωχημένου θεσμικού πλαισίου

Προφανώς, δεν είναι όλα ρόδινα. Κατ’ αρχήν, εκ της φύσεως της δουλειάς μας καλούμαστε να συνεργαστούμε και να συντονιστούμε με το οικοσύστημα των ΜΜΕ - ένα περιβάλλον που διεθνώς αλλά και ειδικά στη χώρα μας υπόκειται σε μεταβολές εκ βάθρων. Σ’ αυτό το ενίοτε ασταθές τοπίο, η επικοινωνία με τα ΜΜΕ για λογαριασμό των πελατών μας καθίσταται συχνά… απαιτητική. Η δημοσιογραφική δουλειά έχει επιβαρυνθεί σε όγκο, ενώ η εύλογη επιδίωξη εμπορικής βιωσιμότητας από την πλειοψηφία των «μιντιακών» επιχειρήσεων δημιουργεί πρόσθετη πίεση. Είναι μια συνθήκη που προσθέτει φόρτο στην καθημερινότητά μας, αντιλαμβανόμαστε όμως ως αναπόσπαστο μέρος της δουλειάς μας να συντηρούμε υγιείς και απολύτως ειλικρινείς σχέσεις με τους εκπροσώπους των ΜΜΕ, με αμοιβαίο σεβασμό στο έργο και την αποστολή της κάθε πλευράς.

Βασικός stakeholder για τον κλάδο μας είναι, φυσικά, και ο ευρύτερος δημόσιος τομέας. Σ’ αυτήν τη σχέση, αν και σημειώνεται πρόοδος, υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια βελτίωσης. Γιατί ναι μεν τυπικά η σημασία των υπηρεσιών μας γίνεται κατανοητή και ένα σημαντικό συνολικό κονδύλι επενδύεται σε επικοινωνιακά έργα, οι διαδικασίες όμως παραμένουν δαιδαλώδεις και επώδυνες για τη μεγάλη πλειονότητα των εταιρειών του κλάδου μας, πολύ μακριά από την πραγματικότητα της δουλειάς μας και των δυνατοτήτων μας - και κυρίως χωρίς να εξυπηρετείται ουσιαστικά παρά μόνο τυπικά το αίτημα της διαφάνειας. Με δυο λόγια, πολύ σοβαρά projects αντιμετωπίζονται και τελικά υλοποιούνται μέσω ενός εντελώς παρωχημένου θεσμικού πλαισίου, που δεν επιβραβεύει πάντα την πείρα, τη γνώση και την ικανότητα και, σε τελική ανάλυση, απομακρύνει πολλές αξιόλογες εταιρείες. Είναι μια μεγάλη συζήτηση που, με συνομιλητή την Πολιτεία, πρέπει να την κάνουμε με τόλμη και ειλικρίνεια, ώστε να δρομολογηθούν οι απαραίτητες δομικές αλλαγές.


Βασίλης Δασκαλόπουλος, Valuecom

Γιώργος Λιμπέρης: Ανταγωνισμός και προοπτικές για τις εταιρείες PR

Το περιβάλλον στο οποίο καλούμαστε να λειτουργήσουμε, ήταν ανέκαθεν πολύ ανταγωνιστικό.  Έχει δε την ιδιαιτερότητα σε πολλές περιπτώσεις, πέρα από τον προφανή ευθύ ανταγωνισμό με τους «ομολόγους» σου, δηλαδή τις άλλες εταιρείες PR, να καλείσαι να αναμετρηθείς με διαφημιστικές εταιρείες, με digital agencies, με creative hot shops και άλλους πολλούς! Πρέπει να παραδεχθούμε ότι η αγορά μας διατηρεί ακόμα κάποια χαρακτηριστικά ανωριμότητας αλλά και επιρρέπειας σε διάφορες επικοινωνιακές «μόδες». Είναι όμως αλήθεια ότι, όπως αναφέραμε και προηγουμένως, ο κλάδος μας έχει εδραιώσει τη θέση του κι έχει ενισχύσει το ρόλο του ως στρατηγικού συνεργάτη υψηλής αξίας για τους σύγχρονους οργανισμούς. Αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε, ώστε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά κι έναν άλλης κλίμακας ανταγωνισμό, αυτόν των μεγάλων διεθνών συμβουλευτικών εταιρειών, οι οποίες με κερκόπορτα την τεράστια agenda γύρω από τα ζητήματα ESG, εμφανίζονται όλο και περισσότερο… διεκδικητικοί σε μια πίτα που παραδοσιακά θεωρούσαμε δική μας. Δικό μας βέβαια δεν είναι τίποτα, αν δεν αποδεικνύουμε καθημερινά ότι διαθέτουμε τα εχέγγυα για να παράγουμε αποτελέσματα και νομίζω ότι όλοι μας, τουλάχιστον στις εταιρείες του κλάδου μας, το συνειδητοποιούμε απολύτως.

Κατά τα άλλα, εναπόκειται σε μας να πορευθούμε μέσα σ’ ένα πλαίσιο κανόνων και συμπεριφορών που θα προάγουν τον ελεύθερο ανταγωνισμό και τη διαφάνεια στην αγορά μας και στις μεταξύ μας σχέσεις. Η αλήθεια είναι ότι το πλαίσιο σε γενικές γραμμές υπάρχει -το λεγόμενο pitch guide που έχει εκπονήσει από κοινού η ΕΔΕΕ με τον ΣΔΕ- όμως όπως πάντα σε αυτές τις περιπτώσεις, το θέμα είναι η δέσμευση όλων μας, agencies και πελατών, να το εφαρμόσουμε. Υπάρχει μεγάλη διάθεση συνολικά στην  Ένωσή μας να προχωρήσουμε θαρραλέα προς αυτή την κατεύθυνση - όλοι καταλαβαίνουμε ότι είναι μονόδρομος για τη συλλογική πρόοδο και την επιχειρηματική μας ανάπτυξη. Θα δούμε πολλές σχετικές πρωτοβουλίες στο άμεσο μέλλον.

Δημήτρης Ρούλιας: Συχνά αποδεικνυόμαστε και πιο αποτελεσματικοί

Το σημαντικό είναι ότι λειτουργώντας σε μια τέτοια αγορά, μπορούμε να επικεντρωθούμε στη διαφοροποίηση μέσω της δημιουργικότητας, της καινοτομίας αλλά και της εμπειρίας μας. Εξάλλου, τα ελληνικά agencies-μέλη του Τομέα PR της ΕΔΕΕ βρίσκονται σε πραγματικά υψηλό επίπεδο σε σχέση με αυτά τα χαρακτηριστικά.  Όλοι μας, λίγο-πολύ, έχουμε επαφές με το εξωτερικό και γνώση των διεθνών συνθηκών στον κλάδο μας, είτε μέσω των διεθνών δικτύων στα οποία συμμετέχουμε, είτε μέσω πολυεθνικών ομίλων είτε μέσω ad hoc projects. Έτσι έχουμε πλήρη επίγνωση της αξίας και της ανταγωνιστικότητάς μας.  Όχι απλά δεν έχουμε τίποτα να ζηλέψουμε, σε ταλέντο, τεχνογνωσία και καινοτομία, αλλά συχνά αποδεικνυόμαστε και πιο αποτελεσματικοί, καλούμενοι να λειτουργήσουμε σε περιβάλλοντα απαιτητικά και με δομές πιο… χαλαρές.

Αν κάτι έχουμε να ζηλέψουμε, αυτό είναι οι αμοιβές. Η αγορά μας δεν έχει καταφέρει να παγιώσει ένα μοντέλο αμοιβών ανάλογο της προσπάθειας που καταβάλλεται. Δεν υπάρχει λόγος να το κρύβουμε: με βάση τη δουλειά μας και την αξία που προσθέτουμε, οι αμοιβές μας θα έπρεπε να είναι υψηλότερες - και κατ’ επέκταση οι αμοιβές των ανθρώπων μας. Εναπόκειται σε μας να προσεγγίσουμε συντεταγμένα το ζήτημα, να υιοθετήσουμε μια πολιτική λογικών και δίκαιων αμοιβών και να πείσουμε τους πελάτες μας ότι μια τέτοια εξέλιξη είναι προς το συμφέρον όλων.

Προκλήσεις και προτεραιότητες

Ελένη Σουράνη: Πρέπει να (ξανα)γίνουμε επιθυμητός προορισμός για νέες και νέους

Οφείλουμε να κάνουμε ξεχωριστή αναφορά σε μια από τις μείζονες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς: την προσέλκυση των νέων ταλέντων. Οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων έχουν διαρκή ανάγκη από νέο αίμα, όχι μόνο ποσοτικά αλλά κυρίως ποιοτικά. Αναζητούμε στελέχη με ιδιαίτερο συνδυασμό προσόντων και δεξιοτήτων, πέρα από τις ακαδημαϊκά διαπιστευτήρια. Θέλουμε ανθρώπους με ευρύ πνεύμα, εξοικειωμένους με την τεχνολογία στο υψηλότερο επίπεδο, με «οριζόντια» κατανόηση του κόσμου και υψηλή εργασιακή ηθική. Το θέμα είναι ότι πρέπει να (ξανα)γίνουμε επιθυμητός προορισμός για νέες και νέους με αυτά τα χαρακτηριστικά. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και στο τραπέζι, πολύ περισσότερο από τις αμοιβές, μπαίνουν το όραμα, η ευελιξία, η δημιουργικότητα, η κουλτούρα βιωσιμότητας.

Βασίλης Δασκαλόπουλος: Θα ανακοινώσουμε σύντομα πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση

Κάποτε η αείμνηστη Μελίνα, απευθυνόμενη στον Ανδρέα, είχε πει την ιστορική πλέον ατάκα: «Πρόεδρε, δεν αρέσουμε πλέον…». Στον κλάδο μας δεν θεωρούμε ότι είμαστε σε τέτοια φάση, αλλά συνειδητοποιούμε ότι πρέπει να προσπαθήσουμε εντατικά, σε επίπεδο εικόνας, εργασιακού μοντέλου και οράματος, ώστε να συνεχίσουμε να αρέσουμε, αν μη τι άλλο περισσότερο από άλλους παράπλευρους κλάδους που πλέον αντλούν από την ίδια δεξαμενή.

Το ταλέντο είναι λοιπόν ο καταλύτης για την πρόοδό μας και πέρα από το να το ανιχνεύσουμε και να το προσελκύσουμε, οφείλουμε να το κρατήσουμε και να το εξελίξουμε. Για να το πετύχουμε, πάνω απ’ όλα, πρέπει ίσως να επενδύσουμε στην εκπαίδευση, ως εταιρείες και ως κλάδος. Και σ’ αυτό το πεδίο θα ανακοινώσουμε σύντομα πρωτοβουλίες.