To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Εμπίπτουν οι διαφημιστικές εταιρείες στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για την Τεχνητή Νοημοσύνη;

Εμπίπτουν οι διαφημιστικές εταιρείες στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για την Τεχνητή Νοημοσύνη;

Πρόσφατα τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. κατέληξαν σε μια πρώτη, «πολιτική συμφωνία» σχετικά με την πράξη για την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία σύντομα θα εφαρμοστεί σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με σημαντική υστέρηση πάντα, η νομοθεσία έρχεται να νομιμοποιήσει ή να αμφισβητήσει κάτι που η Τεχνολογία έχει ήδη εισαγάγει στην αγορά για χρήση εκατομμυρίων πολιτών στην Ευρώπη αλλά και τον κόσμο.

Η οριστικοποιημένη πράξη για την ΤΝ βασίζεται σε μια προσέγγιση βάσει κινδύνου, που εφαρμόζεται σε συστήματα ΑΙ τα οποία προορίζονται να χρησιμοποιηθούν για έναν ή περισσότερους σκοπούς που εμπίπτουν σε τρεις διαφορετικές κατηγορίες:

Ελάχιστος κίνδυνος: Η συντριπτική πλειονότητα των συστημάτων ΑΙ εμπίπτει στην κατηγορία του ελάχιστου κινδύνου. Οι εφαρμογές ελάχιστου κινδύνου, όπως τα συστήματα συστάσεων με δυνατότητα AI ή τα φίλτρα ανεπιθύμητης αλληλογραφίας, θα επωφεληθούν από την ελεύθερη διέλευση και την απουσία υποχρεώσεων, καθώς τα συστήματα αυτά παρουσιάζουν ελάχιστο ή μηδενικό κίνδυνο για τα δικαιώματα ή την ασφάλεια των πολιτών.

Υψηλού κινδύνου: Τα συστήματα ΑΙ που χαρακτηρίζονται ως υψηλού κινδύνου θα πρέπει να συμμορφώνονται με αυστηρές απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων μετριασμού του κινδύνου, της υψηλής ποιότητας των Data, της καταγραφής δραστηριοτήτων, της λεπτομερούς τεκμηρίωσης, της σαφούς πληροφόρησης των χρηστών, της ανθρώπινης εποπτείας και του υψηλού επιπέδου ευρωστίας, ακρίβειας και κυβερνοασφάλειας.

Παραδείγματα τέτοιων συστημάτων ΤΝ υψηλού κινδύνου περιλαμβάνουν ορισμένες υποδομές ζωτικής σημασίας, για παράδειγμα στους τομείς του νερού, του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας· Ιατροτεχνολογικά συστήματα για τον καθορισμό της πρόσβασης σε εκπαιδευτικά ιδρύματα ή για την πρόσληψη ατόμων · ή ορισμένα συστήματα που χρησιμοποιούνται στους τομείς της επιβολής του νόμου, του ελέγχου των συνόρων, της απονομής της δικαιοσύνης και των δημοκρατικών διαδικασιών. Τα βιομετρικά συστήματα ταυτοποίησης, κατηγοριοποίησης και αναγνώρισης συναισθημάτων θεωρούνται επίσης υψηλού κινδύνου.

Απαράδεκτος κίνδυνος: Τα συστήματα ΑΙ που θεωρούνται σαφής απειλή για τα θεμελιώδη δικαιώματα των ανθρώπων, θα απαγορευτούν. Αυτό περιλαμβάνει συστήματα ή εφαρμογές AI που χειραγωγούν την ανθρώπινη συμπεριφορά για να παρακάμψουν την ελεύθερη βούληση των χρηστών, όπως παιχνίδια που χρησιμοποιούν φωνητική βοήθεια που ενθαρρύνουν την επικίνδυνη συμπεριφορά ανηλίκων ή συστήματα που επιτρέπουν την «κοινωνική βαθμολόγηση» από κυβερνήσεις ή εταιρείες, και ορισμένες εφαρμογές προληπτικής αστυνόμευσης. Επιπλέον, ορισμένες χρήσεις βιομετρικών συστημάτων θα απαγορευτούν, για παράδειγμα τα συστήματα αναγνώρισης συναισθημάτων που χρησιμοποιούνται στον χώρο εργασίας και ορισμένα συστήματα κατηγοριοποίησης ατόμων ή η εξ αποστάσεως βιομετρική ταυτοποίηση σε πραγματικό χρόνο για σκοπούς επιβολής του νόμου σε δημόσια προσβάσιμους χώρους (με περιορισμένες εξαιρέσεις).

Εκτός από τη συμμόρφωση με μια προσέγγιση βάσει κινδύνου για τα συστήματα ΤΝ, ισχύουν ειδικές απαιτήσεις για τους παρόχους μοντέλων ΤΝ γενικής χρήσης (GPAI).

Στις εταιρείες που δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες θα επιβάλλονται πρόστιμα από 35 εκατ. ευρώ και άνω ή 7% του παγκόσμιου ετήσιου κύκλου εργασιών (όποιο είναι υψηλότερο) για παραβιάσεις απαγορευμένων εφαρμογών ΑΙ, 15 εκατ. ευρώ ή 3% για παραβιάσεις άλλων υποχρεώσεων και 7,5 εκατ. ευρώ ή 1,5% για την παροχή ανακριβών πληροφοριών. Προβλέπονται αναλογικότερα ανώτατα όρια για διοικητικά πρόστιμα για ΜΜΕ και νεοφυείς επιχειρήσεις σε περίπτωση παραβάσεων του νόμου για την τεχνητή νοημοσύνη.

Επόμενα βήματα

Η πολιτική συμφωνία υπόκειται πλέον στην επίσημη έγκριση του Ευρωκοινοβουλίου και του Συμβουλίου και θα τεθεί σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα. Στη συνέχεια, ο νόμος για την τεχνητή νοημοσύνη θα τεθεί σε εφαρμογή δύο έτη μετά την έναρξη ισχύος του, εκτός από ορισμένες ειδικές διατάξεις: οι απαγορεύσεις θα ισχύουν ήδη μετά από 6 μήνες, ενώ οι κανόνες για την τεχνητή νοημοσύνη γενικής χρήσης θα εφαρμόζονται μετά από 12 μήνες.

Τι σημαίνει αυτό για τη Διαφήμιση;

Οι διαφημιστικές δραστηριότητες δεν εμπίπτουν ρητά στο πεδίο εφαρμογής του νόμου για την ΑΙ, ωστόσο, συγκεκριμένες δραστηριότητες είναι πιθανό να εμπίπτουν έμμεσα στο πεδίο εφαρμογής της πράξης για την Τεχνητή Νοημοσύνη, ανάλογα με την περίπτωση χρήσης.

Ορισμένες από αυτές τις δυνατότητες περιλαμβάνουν αυτοματοποιημένη αλληλεπίδραση με ανθρώπους, όπως chatbots, ανίχνευση συναισθημάτων ή αυτοματοποιημένη κατηγοριοποίηση σε μια διαδικασία λήψης αποφάσεων που βασίζεται σε βιομετρικά δεδομένα. Αυτά είναι πιθανό να εμπίπτουν σε αυστηρότερες απαιτήσεις διαφάνειας. Οι απαιτήσεις αυτές είναι πιθανό να ισχύουν για οργανισμούς σε δύο διαφορετικά επίπεδα:

Κατά την ανάπτυξη μοντέλων ΤΝ ή την προσαρμογή μοντέλων ΤΝ από πάροχο σε συγκεκριμένη περίπτωση χρήσης που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του νόμου για την ΤΝ: (π.χ. GPT 4)

Στο πλαίσιο αυτό, ένας οργανισμός θα πρέπει να συμμορφώνεται, εάν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της πράξης για την τεχνητή νοημοσύνη, με τις απαιτήσεις που ισχύουν για τους παρόχους συστημάτων ΤΝ και οι οποίες περιγράφονται ανωτέρω. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι δημιουργοί μοντέλων θα πρέπει να παρέχουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στους μεταγενέστερους παρόχους, ώστε να είναι σε θέση να συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους βάσει του νόμου για την ΤΝ.

Όταν εμφανίζεται μια διαφήμιση ή κατά τη διάρκεια αλληλεπίδρασης με έναν πελάτη/υποψήφιο πελάτη/χρήστη:

Όταν χρησιμοποιούν συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, όπως chatbots, οι χρήστες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι αλληλεπιδρούν με ένα μηχάνημα. Το περιεχόμενο που παράγεται από ΑΙ θα πρέπει να επισημαίνεται ως τέτοιο και οι χρήστες θα πρέπει να ενημερώνονται όταν χρησιμοποιούνται συστήματα βιομετρικής κατηγοριοποίησης ή αναγνώρισης συναισθημάτων. Επιπλέον, οι πάροχοι θα πρέπει να σχεδιάζουν συστήματα κατά τρόπο ώστε το συνθετικό περιεχόμενο ήχου, βίντεο, κειμένου και εικόνων να επισημαίνεται σε μηχαναγνώσιμο μορφότυπο και να ανιχνεύεται ως τεχνητά παραγόμενο ή παραποιημένο. Είναι πιθανό ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι πλατφόρμες στις οποίες προβάλλονται διαφημίσεις θα είναι υπεύθυνες για τη συμμόρφωση με αυτές τις πιο συγκεκριμένες απαιτήσεις διαφάνειας και τη δημιουργία της υποδομής για τις απαιτήσεις διαφάνειας που θα εμφανίζονται στους χρήστες, ωστόσο, οι οργανισμοί θα πρέπει να εξορθολογίσουν τις ανάγκες συμμόρφωσης ανάλογα με τις περιπτώσεις χρήσης για να διασφαλίσουν τη συνολική συμμόρφωση με τον νόμο για την τεχνητή νοημοσύνη σε όλα τα διαφημιστικά μέσα.