Kaspersky: Οι χρήστες των Google, Facebook και Amazon πρωταρχικοί στόχοι phishing το 2024
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Kaspersky μεταξύ 25 δημοφιλών παγκόσμιων εταιρειών, η Google, το Facebook και η Amazon είναι οι πιο συχνοί στόχοι επιθέσεων phishing. Οι κυβερνοεγκληματίες στοχεύουν επίσης σε μεγάλο βαθμό τα διαπιστευτήρια και τα δεδομένα άλλων εταιρειών, με τον αριθμό των επιθέσεων να αυξάνεται σχεδόν κατά 1,5 φορές από έτος σε έτος.
Η Kaspersky ανέλυσε ένα δείγμα 25 ονομάτων από την αξιολόγηση των Best Global Brands 2023 της Interbrand για εκμετάλλευση phishing. Το πρώτο εξάμηνο του 2024, άνθρωποι σε όλο τον κόσμο προσπάθησαν να αποκτήσουν πρόσβαση σε ψεύτικους πόρους που παρίσταναν αυτές τις μάρκες σχεδόν 26 εκατομμύρια φορές, δηλαδή σχεδόν 40% πιο συχνά από ό, τι την περίοδο Ιανουάριος-Ιούνιος 2023. Οι ειδικοί της Kaspersky αποδίδουν αυτή την απότομη αύξηση στην αύξηση της δόλιας δραστηριότητας και όχι στη μείωση της επαγρύπνησης των χρηστών: οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου γίνονται όλο και πιο επιθετικοί προκειμένου να αποκτήσουν τα δεδομένα και τα χρήματα των χρηστών.
Μεταξύ των εταιρειών που μελετήθηκαν, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου στόχευαν κυρίως τις υπηρεσίες της Google στις προσπάθειές τους να κλέψουν διαπιστευτήρια, όπως ονόματα χρήστη και κωδικούς πρόσβασης. Οι λύσεις της Kaspersky απέκλεισαν πάνω από 4 εκατομμύρια απόπειρες πρόσβασης σε ιστότοπους phishing που έχουν σχεδιαστεί για να εξαπατήσουν τους χρήστες ώστε να παρέχουν τα στοιχεία του λογαριασμού τους. Μετά την Google, υπήρξαν περίπου 3,7 εκατομμύρια απόπειρες εναντίον χρηστών του Facebook, ενώ η Amazon κατέλαβε την τρίτη θέση με περίπου 3 εκατομμύρια απόπειρες. Η Microsoft και η DHL ολοκλήρωσαν την πρώτη πεντάδα με 2,8 εκατομμύρια και 2,6 εκατομμύρια απόπειρες, αντίστοιχα. Η PayPal, η Mastercard, η Apple, το Netflix και το Instagram βρέθηκαν μεταξύ των 10 κορυφαίων εταιρειών που στοχεύουν οι κυβερνοεγκληματίες για διαπιστευτήρια και χρήματα το 2024.
Ορισμένες εταιρείες αποδείχθηκαν όλο και περισσότερο στόχοι σε απόπειρες επίθεσης phishing σε σύγκριση με πέρυσι. Το phishing για την Google έχει υπερτριπλασιαστεί, παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του 243% το πρώτο εξάμηνο του 2024 σε σύγκριση με πέρυσι. Η Mastercard έχει δει αύξηση της τάξης του 210% στις προσπάθειες κλοπής ευαίσθητων δεδομένων και χρημάτων, ακολουθούμενη από το Facebook και το Netflix, τα οποία παρουσίασαν διπλασιασμό των αποπειρών επίθεσης.
«Φέτος σημειώθηκε σημαντική αύξηση στις απόπειρες phishing που στοχοποιούν την Google. Εάν ένας phisher αποκτήσει πρόσβαση σε έναν λογαριασμό Gmail, μπορεί ενδεχομένως να έχει πρόσβαση σε πολλές υπηρεσίες, καθιστώντας τον πρωταρχικό στόχο. Το phishing για τη Mastercard, που συνήθως στοχεύει στην κλοπή χρημάτων, πιθανότατα έχει αυξηθεί παράλληλα με τον πολλαπλασιασμό των ψεύτικων ηλεκτρονικών καταστημάτων που προσποιούνται ότι πωλούν αγαθά και προσφέρουν επιλογές ολοκλήρωσης αγοράς με υποτιθέμενη Mastercard», δήλωσε η Olga Svistunova, ειδικός ασφάλειας στην Kaspersky. «Είναι ενδιαφέρον ότι η Microsoft παρουσίασε μείωση των κλικ σε πόρους ηλεκτρονικού phishing. Δεδομένου ότι αυτή η επωνυμία στοχεύεται συχνά για phishing εταιρικών διαπιστευτηρίων, η μείωση μπορεί να αποδοθεί στη βελτίωση του ψηφιακού γραμματισμού σε διάφορους οργανισμούς. Η DHL έχει επίσης σημειώσει πτώση, η οποία είναι μια κοινή τάση μεταξύ πολλών εταιρειών μεταφορών και logistics που αναλύσαμε».
Άλλα brands που δεν μπήκαν στο top 10 αλλά στοχοποιούνται όλο και περισσότερο περιλαμβάνουν την HSBC, η οποία παρουσίασε οκταπλάσια αύξηση αγγίζοντας τις 240.000 απόπειρες phishing το 2024 και το eBay, το οποίο είδε τριπλάσια αύξηση με περισσότερες από 300.000 επιθέσεις. Η Airbnb, η American Express και το LinkedIn κατέγραψαν αυξήσεις 174%, 137% και 122% στις απόπειρες, αντίστοιχα.
Πώς να προσδιορίσετε εάν η εταιρεία σας έχει στοχοποιηθεί από phishers
Αν και οι γνωστές εταιρείες είναι πρωταρχικοί στόχοι για εγκληματίες στον κυβερνοχώρο, οι μικρότερες και πιο εξειδικευμένες εταιρείες δεν έχουν ανοσία. Οι απατεώνες συχνά στοχεύουν προϊόντα και υπηρεσίες με υψηλή ζήτηση, εποχιακές τάσεις ή για άλλους λόγους. Για την αποτελεσματική διαχείριση και μετριασμό αυτών των κινδύνων:
- Παρακολουθήστε την παρουσία σας στο διαδίκτυο: αναζητήστε τακτικά την επωνυμία σας στις μηχανές αναζήτησης, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα marketplaces. Εξετάστε το ενδεχόμενο να αναθέσετε αυτήν την εργασία σε έναν αποδεδειγμένο πάροχο ασφάλειας στον κυβερνοχώρο, ώστε να βρείτε πόρους phishing προτού κάποιος πέσει θύμα. Για παράδειγμα, η Kaspersky προσφέρει ένα ειδικό εργαλείο κατάργησης.
- Εκπαιδεύστε και ενημερώστε τους πελάτες σας: για παράδειγμα, μπορείτε να αναφέρετε στον επίσημο ιστότοπό σας εξουσιοδοτημένους πόρους για το πού να αγοράζουν το προϊόν σας, να επισημάνετε επίσημα κανάλια επικοινωνίας και να αναφέρετε δημόσια τυχόν απόπειρες phishing.
- Εάν εργάζεστε σε οικονομικό ή άλλον ευαίσθητο τομέα που προσελκύει συχνά εγκληματίες στον κυβερνοχώρο, προειδοποιήστε τους πελάτες σας για αυτό το γεγονός και επιστήστε την προσοχή τους στον αυξημένο κίνδυνο εξαπάτησης. Ζητήστε τους να είναι πιο προσεκτικοί με τα emails και τα μηνύματα που λαμβάνουν.
- Εάν ένας phisher εκμεταλλευτεί την επωνυμία σας, συλλέξτε πληροφορίες σχετικά με το δόλιο domain ή τη διεύθυνση IP και τυχόν διαθέσιμες λεπτομέρειες. Αναφέρετε αμέσως ύποπτους ιστότοπους ή ιστότοπους phishing στις αρμόδιες αρχές.
- Ζητήστε από τους πελάτες σας να αναφέρουν όλες τις ύποπτες δραστηριότητες που πραγματοποιούνται εκ μέρους της επωνυμίας σας. Ζητήστε τους να παρέχουν στιγμιότυπα οθόνης και άλλα αποδεικτικά στοιχεία για να μπορέσετε να μάθετε εγκαίρως για ύποπτες ενέργειες.