Media specialists: ∆ιψήφια άνοδος σε µια απαιτητική αγορά


H Initiative πρώτη σε κύκλο εργασιών
Στην κορυφή της κατάταξης βάσει κύκλου εργασιών για το 2024 βρίσκεται η Initiative Media ∆ιαφηµιστική Α.Ε. (Interpublic - IPG), µε κύκλο 91,36 εκατ. ευρώ και εντυπωσιακή άνοδο 23,48%. Τη δεύτερη θέση καταλαµβάνει η Tempo OMD Hellas AE (Omnicom), µε κύκλο 90,29 εκατ. ευρώ (+16,15%), ενώ τρίτη κατατάσσεται η Carat Communication Services Μον. Α.Ε. (Dentsu), µε 57,11 εκατ. ευρώ (+0,83%), στα οποία περιλαµβάνονται και τα έσοδα της απορροφηθείσας πλέον Carat International Hellas. Αξιοσηµείωτη είναι η παρουσία της Universal Media ∆ιαφηµιστική (Ελλάς) του IPG Group στην 4η θέση µε 50,29 εκατ. ευρώ (οριακή ή µάλλον καλύτερα ανεπαίσθητη υποχώρηση -0,03%), ενώ ακολουθούν οι Wavemaker Ελλάς (49,89 εκατ. ευρώ και ανάπτυξη +9,89%) και Mindshare A.E. (40,51 εκατ. ευρώ και ανάπτυξη +20,04%), και οι δύο µέλη του οµίλου WPP. To top 10 στην κατάταξη µε βάση τον κύκλο εργασιών συµπληρώνουν, µε σειρά εµφάνισης, οι IPG Mediabrands Eπικοινωνίες Α.Ε. (39,3 εκατ. ευρώ και ανάπτυξη 17,22%), Dentsu Greece (32,68 εκατ. ευρώ και ανάπτυξη 8,86%), Mediatech (29,28 εκατ. ευρώ και αύξηση 4%) και Hearts & Science (15,27 εκατ. ευρώ και άνοδος 6,26%). Αυτές οι δέκα εταιρείες είναι και οι µόνες που είχαν τζίρο πάνω από 15 εκατ. το 2024 ενώ µαζί µε την Havas Media Group Ελλάς A.E. και EssenseMediacom (Εσσενσµηντιακόµ Ελλάδος Α.Ε.), οι µόνες µε κύκλο εργασιών πάνω από 10 εκατ. ευρώ. Επίσης, η Τempo OMD µαζί µε την Initiative είναι οι µόνες µε τζίρο που ξεπέρασε τα 90 εκατ. ευρώ. Ακόµη, αυτές οι δύο µαζί µε την Carat Communications Services και την UM είναι οι µόνες µε τζίρο πάνω από 50 εκατ. ευρώ.
Ξεχωρίζει η Tempo OMD σε επίπεδο κερδοφορίας
Με κριτήριο τα µικτά αποτελέσµατα του 2024, δέκα εταιρείες κινούνται πάνω από το «ψυχολογικό όριο» των 2 εκατ. ευρώ. Τη δεκάδα αυτή αποτελούν (µε σειρά κατάταξης) οι Τempo OMD Hellas (6,89 εκατ. ευρώ), Dentsu Greece (6,83 εκατ. ευρώ), Mindshare (6,31 εκατ. ευρώ), Wavemaker Eλλάς (5,74 εκατ. ευρώ), Ιnitiative Media (4,77 εκατ. ευρώ), Carat Communication Services (4,66 εκατ. ευρω), Hearts & Science (3,19 εκατ. ευρώ), Mediatech (2,97 εκατ. ευρώ), Havas Media Group Eλλάς (2,48 εκατ. ευρώ) και Universal Media (2,21 εκατ. ευρώ). Όσον αφορά τα κέρδη προ φόρων 2024, έξι εταιρείες κατέγραψαν επιδόσεις πάνω από 1 εκατ. ευρώ (µε σειρά κατάταξης): Tempo OMD (4,42 εκατ. ευρώ), Ιnitiative Media (3,6 εκατ. ευρώ), Carat Communications Services (1,68 εκατ. ευρώ), Mediatech (1,62 εκατ. ευρώ) ,Wavemaker (1,32 εκατ. ευρώ) και Universal Media (1,29 εκατ. ευρώ).
Ο Όµιλος Interpublic πρωταγωνιστεί
Σε επίπεδο οµίλων, ο όµιλος Interpublic (IPG) είναι ο ξεκάθαρος ηγέτης της αγοράς, µε κύκλο εργασιών 183,97 εκατ. ευρώ, αυξηµένο κατά 14,14% σε σχέση µε το 2023. Ενισχύει έτσι τη θέση του ως το µεγαλύτερο group media specialists στην Ελλάδα σε έσοδα. Τα συνολικά κέρδη προ φόρων των 4 εταιρειών του ξεπέρασαν τα 6,1 εκατ. ευρώ, αυξηµένα κατά 66,7%.
Ακολουθεί ο όµιλος Omnicom µε 5 εταιρείες στην Ελλάδα, συνολικό κύκλο εργασιών 144,91 εκατ. ευρώ και ρυθµό ανάπτυξης +8,16%. Επίσης, ο όµιλος καταγράφει ισχυρή αύξηση κερδών προ φόρων κατά +41,59% στα 6,2 εκατ. ευρώ (η υψηλότερη συνολική επίδοση στην εγχώρια αγορά).
Στην τρίτη θέση, ο όµιλος WPP (4 εταιρείες) παρουσιάζει συνολικό κύκλο εργασιών 105,34 εκατ. ευρώ, µε αύξηση +13,70%, αλλά και σηµαντική άνοδο στα κέρδη προ φόρων (+287,42%), που ξεπέρασαν τα 1,6 εκατ. ευρώ.
Ο όµιλος Dentsu (2 πλέον εταιρείες) ενίσχυσε επίσης τα µεγέθη του, µε συνολικό κύκλο εργασιών 89,8 εκατ. ευρώ (+3,62%) αλλά υποχώρηση κερδών προ φορών κατά -26,45% στα 2,53 εκατ. ευρώ. Ο όµιλος Havas παρουσίασε άνοδο +7,86% στον συνολικό κύκλο εργασιών (13,17 εκατ. ευρώ) ενώ τα συνολικά κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 507.129 ευρώ, αυξηµένα κατά 40,74%.
Υπόθεση πολυεθνικών η αγορά
Οι τέσσερις µεγαλύτεροι πολυεθνικοί όµιλοι (Interpublic - IPG, Omnicom, WPP και Dentsu) ελέγχουν το 93,88% της αγοράς, ενώ µαζί µε τη Havas το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 96,24%. Ο όµιλος Interpublic - IPG µε µερίδιο αγοράς 32,96% και πάνω από ένα στα τρία ευρώ της αγοράς να περνά µέσα από τα brands του (Initiative Media, Universal Media, IPG Mediabrands), εδραιώνει τη θέση του ως ο απόλυτος πρωταγωνιστής. Η Omnicom κατέχει το 25,96% του συνολικού κύκλου εργασιών της αγοράς, ενώ WPP και Dentsu ελέγχουν το 18,87% και το 16,09%, αντίστοιχα. Ο όµιλος Havas καταλαµβάνει µόλις 2,36%, ενώ η IRA Media βρίσκεται λίγο χαµηλότερα, στο 2,22% (12,37 εκατ. ευρώ). Οι ανεξάρτητες εταιρείες περιορίζονται σε µόλις 1,54% της αγοράς (8,61 εκατ. ευρώ), γεγονός που υπογραµµίζει τις προκλήσεις της λειτουργίας εκτός µεγάλων σχηµάτων σε ένα περιβάλλον όλο και πιο ανταγωνιστικό και απαιτητικό. Αξίζει να σηµειωθεί πως ενόψει του επικείµενου µεγάλου παγκόσµιου deal µεταξύ Omnicom και ΙPG, το νέο group που πρόκειται να δηµιουργηθεί στην Ελλάδα, µε βάση τα σηµερινά µεγέθη, θα έχει συνολικό κύκλο εργασιών που θα ξεπερνά τα 328 εκατ. ευρώ και θα διατηρεί το 58,92% της αγοράς.
Εικόνα ανάπτυξης στον κλάδο
Θα πρέπει να σηµειωθεί πως γενικά η εικόνα στον κλάδο παραµένει θετική όσον αφορά τις οικονοµικές επιδόσεις για το 2024. Από τις 23 εταιρείες του δείγµατος, το 56,52% (δηλαδή 13 εταιρείες) εµφάνισε αύξηση στον κύκλο εργασιών σε σύγκριση µε το 2023. Αντίστοιχα, 14 εταιρείες (ποσοστό 60,87%) παρουσίασαν αύξηση στο µικτό κέρδος, επιβεβαιώνοντας τη βελτίωση της αποδοτικότητας. Στο µέτωπο της καθαρής κερδοφορίας, 21 από τις 23 εταιρείες (ή 91,30%) ήταν κερδοφόρες, ενώ µόλις 2 κινήθηκαν σε ζηµιογόνο τροχιά.
Τουλάχιστον 130-150 εκατ. ευρώ µεγαλύτερη η αγορά
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, πρέπει να τονιστεί πως τα επίσηµα στοιχεία δεν αποτυπώνουν πλήρως το πραγµατικό µέγεθος της αγοράς των media specialists, η οποία υπολογίζεται πως είναι µεγαλύτερη. Ο λόγος είναι διπλός: από τη µία, υπάρχουν media agencies λειτουργούν ως business units εντός εταιρειών επικοινωνίας και δεν διαθέτουν αυτόνοµη νοµική µορφή - άρα δεν υποχρεούνται σε δηµοσίευση οικονοµικών καταστάσεων. Από την άλλη, υπάρχουν και παραδοσιακές διαφηµιστικές εταιρείες που ασκούν παράλληλα δραστηριότητες media planning & buying, χωρίς αυτό να διαχωρίζεται λογιστικά. Σύµφωνα µε εκτιµήσεις ανθρώπων της αγοράς, τουλάχιστον επιπλέον 130-150 εκατ. ευρώ τζίρου «κρύβονται» στις προαναφερθείσες εταιρείες και µπορούν να συνυπολογίζονται στον συνολικό κύκλο εργασιών των media specialists.