To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Έλενα Παπαβασιλείου: Όσο σηµαντικό είναι το οπτικό έργο, το ίδιο σηµαντικό είναι και το ακουστικό

Έλενα Παπαβασιλείου: Όσο σηµαντικό είναι το οπτικό έργο, το ίδιο σηµαντικό είναι και το ακουστικό

Η Έλενα Παπαβασιλείου, Πρόεδρος του ΣΕ∆ΙΚΕ, µίλησε στο adbusiness για την πορεία, τους στόχους και τις δράσεις του Σωµατείου, καθώς και για τις προκλήσεις που βιώνουν οι επαγγελµατίες ερµηνευτές διαφηµιστικών κειµένων και στη χώρα µας.

Γράφει ο Δηµήτρης Τσουκαλάς

Είστε η πρόεδρος του ΣΕ∆ΙΚΕ, που είναι το επίσηµο όργανο των Ερµηνευτών ∆ιαφηµιστικών Κειµένων Ελλάδας. Μπορείτε να µας δώσετε κάποια παραπάνω στοιχεία για την ιστορία του, τους στόχους και την αποστολή του;

Η ιστορία του (τότε ΣΕ∆ΙΚ) ξεκίνησε το 1988 από τον Βασίλη Μαυροµάτη, ηθοποιό, σπουδαία φωνή και πρώτο πρόεδρο του σωµατείου. ∆ηµιουργήθηκε η ανάγκη µιας οµπρέλας που θα συγκέντρωνε τα µέλη, ώστε να κατοχυρώνουν από κοινού τα δικαιώµατά τους και να βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας τους. Από τότε, στόχος και αποστολή του ΣΕ∆ΙΚΕ είναι η προστασία των οικονοµικών και ασφαλιστικών συµφερόντων των µελών, η επικοινωνία και συνεργασία µεταξύ τους καθώς και µε τους φορείς που αποτελούν µέρος της διαφήµισης. Αναλυτικά, µπορείτε να ενηµερωθείτε και από το site µας: www.sedike.gr.

Πόσα µέλη διαθέτει το ΣΕ∆ΙΚΕ; Πώς µπορεί να γίνει κανείς µέλος;

Αυτήν τη στιγµή είµαστε 60 µέλη µε αυξητική τάση! Έχουµε σχεδόν καθηµερινές αιτήσεις για εγγραφή στο ΣΕ∆ΙΚΕ, µέλη του οποίου είναι κυρίως ηθοποιοί αλλά και ραδιοφωνικοί παραγωγοί καθώς και άνθρωποι από το χώρο της διαφήµισης που έχουν ενταχθεί στον τοµέα της εκφώνησης. Εφόσον υπάρχουν δείγµατα φωνής µε προϊόν το οποίο έχει βγει «στον αέρα», µπορεί κάποιος να κάνει αίτηση και να γίνει µέλος. Το ΣΕ∆ΙΚΕ εκπροσωπεί µέλη που είναι ήδη ενεργοί επαγγελµατίες στη διαφήµιση. ∆εν βρίσκει δουλειά σε όποιον θέλει να ασχοληθεί µε την εκφώνηση, δεν λειτουργεί δηλαδή σαν πρακτορείο φωνών, γι’ αυτό και ζητάµε από τα υποψήφια µέλη να έχουν τουλάχιστον τρία demo on air.

Ποια είναι τα βασικά θέµατα στην ατζέντα του ΣΕ∆ΙΚΕ; Ποια ζητήµατα θεωρείτε πως χρήζουν άµεσης αντιµετώπισης;

Συνήθως είναι θέµατα που προκύπτουν ανάλογα µε την πορεία της διαφήµισης. Στη συνέχεια, µελετάµε την ενσωµάτωση και προσαρµογή µας στα νέα δεδοµένα. Θέµατα οικονοµικά, θέµατα δικαιωµάτων, θέµατα τεχνολογίας. Πιο αναλυτικά, θα µπορούσα να αναφέρω: - την παγίωση (πολύ συχνά και µείωση) τιµών εδώ και περίπου 20 χρόνια λόγω συγκυριών, όπως η δεκαετής οικονοµική κρίση, η πανδηµία, ο πόλεµος τώρα - τη διείσδυση µη επαγγελµατιών στον κλάδο µας και τη στροφή των πελατών σε φτηνότερες λύσεις, που όµως µακροπρόθεσµα βλάπτουν την εικόνα του brand.  Άλλωστε το video για το οποίο µιλούν όλοι πλέον παγκοσµίως ως το αποτελεσµατικότερο όπλο της διαφήµισης είτε offline είτε online, είναι ένα οπτικοακουστικό έργο.  Όσο σηµαντικό είναι το οπτικό, το ίδιο σηµαντικό είναι και το ακουστικό. Η έγκαιρη αντιµετώπιση των εκάστοτε ζητηµάτων που προκύπτουν, έγκειται στην καλή επικοινωνία, και πιστεύω ότι τη διαθέτουµε. Μόλις παρουσιάζεται κάποιο πρόβληµα, υπάρχει άµεση συνεννόηση µεταξύ του ΣΕ∆ΙΚΕ, των διαφηµιστικών εταιρειών, των εταιρειών παραγωγής και των σχετικών φορέων για την επίλυσή του.

Ποιες είναι οι µεγαλύτερες προκλήσεις και δυσκολίες που αντιµετωπίζουν οι επαγγελµατίες εκφωνητές διαφηµιστικών κειµένων στη χώρα µας;

Ό,τι επηρεάζει καθηµερινά τον κόσµο, έχει άµεσο αντίκτυπο στον τοµέα της διαφήµισης. Με τη σηµερινή τεχνολογία κοινοποιείται και διαδίδεται σε πολύ σύντοµο χρονικό διάστηµα. Τόσο µε τα ευχάριστα όσο και µε τα δυσάρεστα, υπήρξαν πολλές οι φορές που οι διαφηµιστές, ακολουθώντας το ρεύµα της εποχής, δηµιούργησαν τάσεις, και µε τη βοήθεια της φωνής µας, ένα σλόγκαν αποτέλεσε σταθµό και απέφερε µεγάλα κέρδη στον πελάτη. Προσπαθούµε να αντιµετωπίζουµε τις δυσκολίες σαν προκλήσεις και να ανακαλύπτουµε συνεχώς τρόπους που θα προάγουν τη σχέση µας µε το προϊόν που καλούµαστε να «πουλήσουµε». Με την εµφάνιση της πανδηµίας και τον αναγκαστικό περιορισµό στις µετακινήσεις, µάθαµε κι εµείς τον καινούργιο τρόπο της «δουλειάς από το σπίτι», προκειµένου να συνεχιστεί η παραγωγή διαφηµιστικών σποτ µέσω τηλεργασίας. Στην περίοδο της καραντίνας φροντίσαµε ώστε όλα τα µέλη µας να είναι εξοπλισµένα µε µικρόφωνα και το απαραίτητο τεχνικό υλικό, για να µπορούµε να στέλνουµε όσο το δυνατόν καλύτερο ηχητικό αποτέλεσµα στις εταιρείες, πάντα σε συνεννόηση µε τα studio όπου γίνεται η τελική επεξεργασία.

Θα ήθελα στο σηµείο αυτό να επισηµάνω ότι η δουλειά του ερµηνευτή-εκφωνητή, παρότι «βάλλεται» και αυτή από την τεχνολογία (πχ. application φωνής σε διάφορες γλώσσες), πιστεύω ότι -όπως όλα τα επαγγέλµατα ταλέντου- δεν θα καταφέρει να αντικατασταθεί από µηχανές όπως ίσως άλλοι τοµείς από το χώρο της διαφήµισης.

Πώς έχουν επηρεάσει η οικονοµική κρίση αλλά και η πανδηµία το χώρο;

Αρκετά. Αρχικά παρατηρούµε ότι έχει επηρεαστεί η ποιότητα των κειµένων και των ταινιών. Έχουµε εξαιρετικούς κειµενογράφους, διαφηµιστές, δηµιουργικούς κ.ά., για να µην αναφερθώ σε όλες τις θέσεις-κλειδιά της διαφήµισης. Συχνά όµως, λόγω της πίεσης και της ταχύτητας και όσο κι αν θέλουν να εξελίξουν το «µοντέλο», την ίδια στιγµή το αποδυναµώνουν και απλώς διεκπεραιώνουν.  Όλο αυτό θυµίζει τον παλιό διχασµό του «όποιος βιάζεται, σκοντάφτει» και «το γοργόν και χάριν έχει».  Όταν επιλέγονται γρήγορες λύσεις, θα γίνουν και λάθη. Και θα χρεωθούν, -διπλής ανάγνωσης αυτό-, για το κακό αποτέλεσµα. Το ίδιο ισχύει και µε την εκφώνηση. Θα επικαλεστώ κι εδώ µια γνωστή ρήση, που αποτελεί και σύνθηµα για το ΣΕ∆ΙΚΕ:

If you think it’s expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur.

Όσον αφορά την πανδηµία, επηρέασε ολόκληρο τον κόσµο, εποµένως κι εµάς. ∆ηµιούργησε ανησυχία για την πορεία και το µέλλον της δουλειάς µας και µας αποµόνωσε από τους συναδέλφους και τους συνεργάτες µας. Η τεχνολογία βοήθησε και πάλι, αλλά προσωπικά δεν αλλάζω την ανθρώπινη επαφή µε κανένα όµορφο φόντο στη zoom-επικοινωνία. Εύχοµαι να επιστρέψουµε σύντοµα στα studio. Πολλοί από µας το κάνουµε ήδη, τηρώντας όλα τα µέτρα ασφαλείας.

H ιστοσελίδα του ΣΕ∆ΙΚΕ αποτελεί µια βάση δεδοµένων εκφωνητών διαφηµιστικών κειµένων στην Ελλάδα. Πώς ακριβώς λειτουργεί; Την αξιοποιούν οι εταιρείες του χώρου;

Η ιστοσελίδα µας είναι εύχρηστη, τόσο για τα µέλη του ΣΕ∆ΙΚΕ, που έχουν τη δυνατότητα να αναρτούν δείγµατα της δουλειάς τους, όσο και για τους επισκέπτες. Ωστόσο -και ενώ στο µεταξύ γίνονται συνεχώς ανανεώσεις- είµαστε σε συζήτηση για τη δηµιουργία µιας νέας ιστοσελίδας που να ανταποκρίνεται ακόµη πιο αποτελεσµατικά στις σηµερινές απαιτήσεις της τεχνολογίας.

Η λειτουργία της ιστοσελίδας µας είναι απλή: κάθε υποψήφιο µέλος ενηµερώνεται από την ενότητα Ο∆ΗΓΙΕΣ για τις ενέργειες που πρέπει να κάνει για την εγγραφή του, ενώ κάθε πελάτης, διαφηµιστική εταιρεία, εταιρεία παραγωγής ή όποιος άλλος ενδιαφέρεται, επισκέπτεται την ενότητα ΕΡΜΗΝΕΥΤΕΣ, ακούει τα δείγµατα φωνής που ανταποκρίνονται στο πεδίο αναζήτησης που έχει επιλέξει, διαλέγει το µέλος που αντιπροσωπεύει καλύτερα αυτό που έχει σκεφτεί και επικοινωνεί µαζί του µέσω e-mail ή τηλεφώνου. Υπάρχει και τηλέφωνο του σωµατείου, στο οποίο κάποιος από το ∆.Σ. απαντά και δίνει επιπλέον πληροφορίες.

TAGS: ΣΕΔΙΚΕ