To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Πρόβλημα με την ερμηνεία της τροπολογίας

Πρόβλημα με την ερμηνεία της τροπολογίας
Πρόβλημα με την ερμηνεία της τροπολογίας

Όπως ήταν σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενο η τροπολογία περί διαφήμισης και ΜΜΕ έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί προβλήματα και δυσλειτουργίες στην αγορά.  Ο αιφνιδιαστικός χαρακτήρας της παρουσίας της και η απουσία δημόσιας διαβούλευσης και συζήτησης για την κατάρτιση της όπως όλα δείχνουν μπορούν να προκαλέσουν σημαντική αναστάτωση στην αγορά.

Το πρώτο πρόβλημα ήδη έκανε την εμφάνιση και έχει να κάνει με την ερμηνεία της τροπολογίας  περί της απόδοσης Αγγελιοσήμου για το μήνα Αύγουστο 2014, καθώς ΕΔΕΕ και ορισμένοι τηλεοπτικοί σταθμοί (και οι νομικοί σύμβουλοι των δυο πλευρών) παρουσιάζονται  να διαφωνούν σημαντικά γύρω από το θέμα.

Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε ενημερωτικό σημείωμα της ΕΔΕΕ προς τα μέλη της, την  Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2014, ένα και πλέον μήνα από τη δημοσίευση του νόμου 4279 στο ΦΕΚ της 8ης Αυγούστου (Α158) και αφού έχουν ήδη εκδοθεί και παραληφθεί τα τιμολόγια των τηλεοπτικών σταθμών προς τις διαφημιστικές εταιρίες «ορισμένοι τηλεοπτικοί σταθμοί ενημέρωσαν τα Μέλη μας ότι θεωρούν πως από τη δημοσίευση του νόμου αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού του αγγελιοσήμου, όπου δεν ισχύει η έκπτωση μέσω διαφημιστικής εταιρίας και ως εκ τούτου θα σταλούν «καινούργια έντυπα αγγελιοσήμου» για το διάστημα μετά την 8η Αυγούστου».

Σύμφωνα δε με την ΕΔΕΕ «η αιφνίδια αυτή αλλαγή θέσης εδράζεται, κατά τους τηλεοπτικούς σταθμούς, στην άποψη των νομικών τους συμβούλων ότι πλην της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του νόμου 4279/2014 όπου ορίζεται ρητά η έναρξη ισχύος της την 1η Ιουλίου 2015, οι υπόλοιπες παράγραφοι έχουν ισχύ από τη δημοσίευση του νόμου, επειδή έτσι ορίζεται από το άρθρο 9 του ίδιου νόμου και χωρίς άλλη τεκμηρίωση».

Οι νομικοί σύμβουλοι της ΕΔΕΕ, νομικοί σύμβουλοι των Μελών της και άλλοι έγκριτοι νομικοί, τεκμηριώνουν τη διαφωνία τους με την ως άνω άποψη, την οποία θεωρούν λανθασμένη.

Πιο συγκεκριμένα όπως αναλυτικά αναφέρεται στο ενημερωτικό σημείωμα:

«1. Η επικεφαλίδα – τίτλος του άρθρου 5 είναι «Απευθείας τιμολόγηση διαφημιζόμενων», χωρίς άλλη αναφορά. Ευθέως, δηλαδή, και προς αποφυγή κάθε αμφιβολίας, το σχετικό άρθρο δηλώνει ότι οι ρυθμίσεις που ακολουθούν αφορούν, συνδέονται και καλύπτουν αποκλειστικά την απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζόμενων από τα Μέσα. Αυτό λοιπόν είναι το θέμα της νομοθετικής ρύθμισης και ό,τι αναφέρεται σ’ αυτή αφορά και ρυθμίζει απολύτως και κατ’ αποκλειστικότητα αυτό το θέμα.

2. Η σχετική Αιτιολογική Έκθεση, επίσης, συνδέει κατά τρόπο σαφή και απόλυτο το σύνολο των προβλέψεων του άρθρου 5 με την «Απευθείας τιμολόγηση των διαφημιζόμενων», την οποία αναδεικνύει ως τον πυρήνα της νομοθετικής ρύθμισης, από τον οποίο εξαρτώνται όλες οι λοιπές ρυθμίσεις που εισάγονται για την εφαρμογή του. Ειδικά, δε, σε ό,τι αφορά τον υπολογισμό του αγγελιοσήμου, αναφέρονται επί λέξει τα εξής: «Παράλληλα (σ.σ. με την απευθείας τιμολόγηση) μεταβάλλεται ο τρόπος υπολογισμού του αγγελιοσήμου, προκειμένου αυτό να υπολογίζεται επί της πραγματικής τιμής που τιμολογείται από το Μέσο στο διαφημιζόμενο, όπως ισχύει και για τις λοιπές επιβαρύνσεις…».

3. Η ορθή και εμπεριστατωμένη γραμματική και ερμηνευτική προσέγγιση του συνόλου των παραγράφων του άρθρου 5, μεμονωμένα και σε συνδυασμό της καθεμίας προς τις υπόλοιπες, καταδεικνύει την ανάγκη και απαίτηση του προσδιορισμού κοινού χρόνου ισχύος, ώστε να λειτουργήσει εναρμονισμένα και ομοιόμορφα το σύστημα της απευθείας τιμολόγησης και να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει ο νομοθέτης για πλήρη αναμόρφωση της διαφημιστικής αγοράς».


Εν κατακλείδι, αναφέρει η ΕΔΕΕ,  «το σύνολο των παραγράφων του άρθρου 5 αποτελούν ΜΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑ, της οποίας η εφαρμογή κατά το νόμο ανάγεται στην 1η Ιουλίου 2015».

Η θέση της ΕΔΕΕ

Επομένως, η θέση της ΕΔΕΕ, όπως προκύπτει από τα παραπάνω, είναι ότι:

• Μέχρι την 30η Ιουνίου 2015 εξακολουθεί να ισχύει το άρθρο 12 του νόμου 2328/1995, όπως ίσχυε και πριν την ψήφιση του νόμου 4279/2014.

• Από την 1η Ιουλίου 2015 ισχύουν στο σύνολό τους οι νέες διατάξεις του νόμου 4279/2014, άρθρο 5. «Οι περί του αντιθέτου απόψεις, οι οποίες ουσιαστικά θα απέβλεπαν να υποστηρίζουν τη μη ενιαία εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 5 από την 1/7/2015 δηλαδή τον «τεμαχισμό» των εν λόγω διατάξεων και την «επιλεκτική» εφαρμογή τους, παρουσιάζουν όχι μόνο νομικά ζητήματα αλλά και ζητήματα υλοποίησης» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο ενημερωτικό σημείωμα

Σε αυτό το πλαίσιο από την ΕΔΕΕ προτείνεται στις εταιρίες – Μέλη της να αποδώσουν κανονικά το αναλογούν αγγελιόσημο μηνός Αυγούστου, για λογαριασμό των πελατών τους, με τον τρόπο υπολογισμού όπως ίσχυε και εξακολουθεί να ισχύει, κατά την άποψή της Ένωσης.

Μάλιστα από την ΕΔΕΕ  σημειώνονται τα εξής:

• «Εάν, παρά την πεποίθησή μας ότι η ερμηνεία μας είναι ορθή, στο αμέσως επόμενο διάστημα και μετά την απόδοση στο μήνα Σεπτέμβριο τα όργανα του Κράτους που είναι αρμόδια να ερμηνεύουν τους ελληνικούς νόμους αποφανθούν ότι το αγγελιόσημο θα πρέπει να πληρωθεί από το διαφημιζόμενο και να αποδοθεί από τη διαφημιστική εταιρία χωρίς να υπολογίζεται η έκπτωση διαφημιστή, η διαφορά που θα προκύψει (+4,3 ποσοστιαίες μονάδες) προφανώς θα πρέπει να καταβληθεί εκ των υστέρων.

• Παρότι, σε μια τέτοια περίπτωση, το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ δεν θα έπρεπε να επιβάλει πρόστιμο (0,23% για τις πρώτες δέκα ημέρες καθυστέρησης και στη συνέχεια 0,67% για κάθε επί πλέον μήνα καθυστέρησης) επειδή δεν προκύπτει ούτε αμέλεια, ούτε δόλος, το ποσόν αυτόθα είναι πάντως μικρότερο από αυτό που θα έχαναν οι διαφημιζόμενοι εάν γινόταν αποδεκτή η άποψη των τηλεοπτικών σταθμών. Είναι γνωστό ότι αγγελιόσημο που αποδίδεται δεν μπορεί να επιστραφεί ως αχρεωστήτως καταβληθέν».


Τέλος, πρέπει να επισημανθεί πως στο ενημερωτικό σημείωμα η ΕΔΕΕ τονίζει «ότι η παραπάνω τοποθέτηση επ΄ουδενί και σε κανένα σημείο συνεπάγεται τη συμφωνία της ΕΔΕΕ, όπως εκπροσωπεί τον κλάδο της Διαφήμισης, με τους στόχους και τις ρυθμίσεις του ως άνω νόμου, εν γένει».

TAGS: advertising