To site χρησιμοποιεί cookies. Επιλέγοντας “Αποδοχή”, σημαίνει ότι συμφωνείτε με την χρήση των cookies όπως αναγράφεται στους όρους πολιτικής.
ΑΠΟΔΟΧΗ COOKIES
Menu

Music for Brands!

Music for Brands!
Music for Brands!

Γράφει ο ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΡΛΙΑΡΟΣ

Επενδύσεις στην παραγωγή πρωτότυπης και ποιοτικής μουσικής για τις καμπάνιες τους κάνουν τα τελευταία χρόνια οι διαφημιζόμενοι. Πρόκειται για τάση ή για μια κατάσταση που παγιώνεται και ποιες είναι οι προβλέψεις για το μέλλον; Τα στελέχη της αγοράς απαντούν…

Η σημασία της μουσικής για τη διαφήμιση

Αρκετές είναι οι εταιρείες στην Ελλάδα που δραστηριοποιούνται στον τομέα παραγωγής πρωτότυπης μουσικής. Μια από αυτές είναι η Music for Ads, η οποία φροντίζει να ενισχύει το ρόστερ της με αναγνωρισμένους καλλιτέχνες. Σε αυτό περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ο Greggy K (Γρηγόρης Κόλλιας) και η Ren (a.k.a. Irini Duka), δίδυμο που αποτελεί το ανερχόμενο σχήμα των Echo Train, η ανερχόμενη Ελληνίδα δημιουργός Nayra, ο Τάκης Δαμάσχης, συνθέτης, παραγωγός και ιδρυτής των C:Real και ο επιτυχημένος Έλληνας δημιουργός Monsieur Minimal.

Από εκεί και πέρα, άκρως περιγραφική σε ό,τι αφορά τη σημασία της μουσικής για τη διαφήμιση στις μέρες μας είναι η Πωλίνα Κασκανιώτη, producer της Athens Central Film Productions. «Music has the Power!  Έξι βασικοί λόγοι το αποδεικνύουν:
Διασκέδαση - μια καλή μουσική κάνει τη διαφήμιση πιο ελκυστική, άρα προκαλεί την προσοχή του κοινού.
Δομή - η πρωτότυπη μουσική χτίζει αποτελεσματικά την ιστορία σε λίγα δευτερόλεπτα.
Memorability - η μουσική πλανάται και εντυπώνεται στο μυαλό, σε αντίθεση με μια απλή αφήγηση.
Συναίσθημα - ένα τραγούδι μεταδίδει το μήνυμα χωρίς τη χρήση της λογικής γλώσσας, η οποία είναι λιγότερο ισχυρή από τη συναισθηματική και ποιητική γλώσσα που υπάρχει στα vocals.
Στόχευση - με την κατάλληλη μουσική τα μηνύματα απευθύνονται σε συγκεκριμένο κοινό.
Αξιοπιστία - η πρωτότυπη μουσική προσφέρει αυθεντικότητα και γνησιότητα στο προϊόν.

Παρότι οι παραπάνω λόγοι έχουν αναλυθεί από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, πιστεύω ότι μέσα στα χρόνια οι διαφημιζόμενοι έχουν εκπαιδευτεί και, κυρίως, έχουν καταλάβει ότι επενδύοντας στα σημεία που πρέπει, τελικά εξοικονομούν χρήματα».

Από την πλευρά του, ο Κυριάκος Σιγάλας, Creative Director / Composer της Music 4 Media, βρίσκει αναμενόμενη τη συγκεκριμένη εξέλιξη, λόγω του «βομβαρδισμού» του κοινού με οπτικοακουστικό υλικό. «Πιστεύω πως ήταν αναμενόμενο να συμβεί αυτό. Πλέον το ευρύ κοινό βομβαρδίζεται καθημερινά από οπτικοακουστικό υλικό μέσω των social media, youtube κ.λπ. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο να παρατηρείται η χρήση της ίδιας προϋπάρχουσας μουσικής από libraries ή common rights tracks σε πολλαπλά videos. Οι εταιρείες έχουν πλέον πολύ σωστά αντιληφθεί ότι για να ξεχωρίσουν και να προβάλουν τη μοναδικότητά τους και την ταυτότητα του brand, πρέπει να επενδύσουν σε πρωτότυπη μουσική», σημείωσε ο κ. Σιγάλας.

Για τον Στέφανο Γκάνο, Γενικό Διευθυντή της musou Music Publishing, η πληθώρα συναισθημάτων που προκαλεί η μουσική, την έχει καταστήσει άκρως σημαντική για τα προϊόντα. «Η μουσική μπορεί και γεννάει άπειρα συναισθήματα - πιο πολλά και από μια εικόνα. Μπορεί να σε κάνει να χαμογελάσεις, να ενθουσιαστείς, να χορέψεις, να συγκινηθείς, να νιώσεις πλημμυρισμένος από χαρά. Σκεφτείτε, λοιπόν, πόσο σπουδαίο δώρο για έναν πελάτη είναι να έχει μια πολύ καλή εικόνα, η οποία να συνοδεύεται από μια πολύ καλή μουσική, που δημιουργείται ειδικά για την ταινία του. Η δυναμική που αποκτά το προϊόν είναι αμέσως τεράστια», τονίζει ο κ. Γκάνος, ενώ ο Μικές Μπίλης, music director και supervisor της Oxyzed, χαρακτηρίζει “must” την επένδυση των brands σε ποιοτική και πρωτότυπη μουσική: «Θα το χαρακτήριζα περισσότερο must, όχι τάση. Η σημασία της μουσικής/ηχητικής ταυτότητας στην επικοινωνία γίνεται συνεχώς μεγαλύτερη, όχι επειδή τώρα εφευρέθηκε, αλλά γιατί πλέον και το αγοραστικό κοινό έχει πολύ πιο εκπαιδευμένο αυτί. Στις μέρες μας χρειάζεσαι κάτι περισσότερο για να κάνεις τους ανθρώπους να σε προσέξουν και μια καλή μουσική σίγουρα το πετυχαίνει. Επίσης, τεράστια brands συνδέονται με καλλιτέχνες υπό τη μορφή χορηγιών κτλ. και αυτό κάνει τη σχέση αυτή αμφίδρομη, αφού και οι δισκογραφικές πλέον ποντάρουν αρκετά σε αυτό».

Για τον Κυριάκο Μουστάκα, composer και producer της Rabbeats, η μουσική που θα «ντύνει» μια καμπάνια πρέπει να έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα, καθώς «ζούμε στην εποχή μιας απίστευτης, σε όγκο, προώθησης διαφημιστικών ενεργειών μέσα από μια πληθώρα μέσων επικοινωνίας. Για να αποτυπωθεί στη συνείδηση του καταναλωτή ένα διαφημιστικό μήνυμα και για να ξεχωρίσει μέσα από εκατοντάδες άλλα, θα πρέπει να συνοδεύεται από μια ευρηματική διαφημιστική ιδέα. Η μουσική που θα πλαισιώσει τη διαφημιστική καμπάνια της ιδέας αυτής, θα πρέπει να έχει έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα και να της προσδίδει μια ταυτότητα. Αυτό ακριβώς έρχεται να καλύψει η δημιουργία μιας ποιοτικής και πρωτότυπης μουσικής».

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Μάριος Ψιμόπουλος, Head Producer and Composer του Studio take2-sound for the media, χαρακτηρίζει τη μουσική σαν κοινή «γλώσσα» για όλες τις εθνικότητες και τις ηλικίες: «Η μουσική εκφράζει συναισθήματα. Αποτυπώνει αναμνήσεις και ταυτίζεται με συγκεκριμένες στιγμές. Είναι η “γλώσσα” που αποκωδικοποιείται το ίδιο από όλες τις εθνικότητες και όλες τις ηλικίες. Επίσης, την ακούς όπου και να βρίσκεσαι στο χώρο, οπουδήποτε κι αν κοιτάς. Μια μελωδία ο εγκέφαλος τη θυμάται πάντα! Δεν μπορώ να φανταστώ πως ένα τέτοιο “όπλο” θα μπορούσε να μένει ανεκμετάλλευτο στην προσπάθεια να έρθει ένα προϊόν πιο κοντά στην καρδιά του καταναλωτή και στο τέλος να την κερδίσει...».

Παραδείγματα υπάρχουν πολλά… και παντού!

Αναφερόμενη σε ορισμένα παραδείγματα που «δείχνουν» τη συγκεκριμένη μεταστροφή των brands, η κ. Κασκανιώτη επισημαίνει: «Θα αναφερθώ στα στατιστικά των τελευταίων ετών της εταιρείας μας, Central Athens. Από τις ταινίες που έχουμε παραγάγει, το 55% έχει ντυθεί με needle drop music, το 40% με πρωτότυπη μουσική και το 5% με jingles».

Από την πλευρά του, ο κ. Σιγάλας αναφέρεται στην ποικιλία κλάδων προϊόντων που ζητούν μουσική για τις καμπάνιες τους: «Από την προσωπική μου εμπειρία σαν media composer και από την καθημερινή εργασία μου στο στούντιο παραγωγής, δεχόμαστε παραγγελίες από μεγάλες εταιρείες διαφόρων κλάδων. Από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς, μέχρι τις μεγάλες εταιρείες προϊόντων κατανάλωσης, αναζητούν όλο και περισσότερο κάτι ξεχωριστό και όχι απαραίτητα ακολουθώντας την πεπατημένη».

Ο κ. Γκάνος θυμάται ορισμένα χαρακτηριστικά κομμάτια που έχει δημιουργήσει η εταιρεία του κι έχουν αποτυπωθεί στις μνήμες των καταναλωτών: «Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το τραγούδι \"You give me love\", που δημιουργήσαμε για το σποτ Lacta #YparxeiAgapi. Θα μπορούσα, επίσης, να αναφέρω και μερικά ακόμα παραδείγματα από τις μουσικές μας δημιουργίες όπως το διαφημιστικό σποτ για τα 45 χρόνια του Πλαισίου ή για το \"ταξίδι\" της Vodafone στην Αλβανία. Και αφού μιλάμε για ποιότητα μουσικής στη διαφήμιση, δεν θα ξεχάσω ποτέ την πρώτη φορά που είδα την καμπάνια της Nike Air \"A little less hurt\" με το τραγούδι του Johnny Cash \"Hurt\"».

Για τον κ. Μπίλη, παραδείγματα που δείχνουν τη «στροφή» των brands… «υπάρχουν παντού. Τεράστια brands χρησιμοποιούν από Rolling Stones μέχρι Bruno Mars και Imagine Dragons, για να επικοινωνήσουν τα προϊόντα τους και το κάνουν με επιτυχία, εννοείται. Πέρα όμως από τα ήδη δισκογραφημένα κομμάτια γράφονται και καταπληκτικές πρωτότυπες μουσικές, που πραγματικά είναι πλέον σε πολύ υψηλό επίπεδο και παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία μιας παραγωγής αλλά και μιας καμπάνιας στο σύνολό της», ενώ ο Στράτος Διαμαντής, composer και producer της Rabbeats, φέρνει στη μνήμη του τη μουσική για την πρόσφατη καμπάνια του Πλαισίου με τίτλο “THINK”: «Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η μουσική που συνέθεσε ο συνεργάτης μου, Κυριάκος Μουστάκας, για την πετυχημένη τηλεοπτική καμπάνια Πλαίσιο Turbo Χ με τίτλο “Think”. Η καμπάνια βοήθησε να ανέβουν σημαντικά οι πωλήσεις των συγκεκριμένων προϊόντων. Το slogan, ήταν η φράση “Think out of the Box”. Ο τρόπος που χρησιμοποιήθηκε μουσικά η λέξη “Think”, έγινε αναπόσπαστο μέρος του concept, δίνοντας μια άλλη διάσταση στην καμπάνια, κάνοντάς την επίσης πολύ memorable. Αυτό δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί με τη χρήση μουσικής βιβλιοθήκης ή ενός δισκογραφημένου τραγουδιού. Μια ιδιαίτερη μουσική άποψη μπορεί να απογειώσει μια διαφημιστική ενέργεια. Υπάρχουν εταιρείες όπως τα Jumbo, όπου εδώ και 17 χρόνια επιμελούμαι ως μουσικός παραγωγός τις ραδιοφωνικές τους διαφημίσεις, οι οποίες είναι όλες άμεσα συνυφασμένες με την πρωτότυπη μουσική ή τις ιδιαίτερες διασκευές γνωστών τραγουδιών, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία». 

Όσο για τον κ. Ψιμόπουλο, τέτοιου είδους παραδείγματα προσφέρονται από… «εταιρείες τηλεφωνικού καταλόγου όπου μέσω της μελωδίας γίνεται εύκολη η απομνημόνευση τετραψήφιων αριθμών. Γνωστή εταιρεία αντηλιακών έχει επιστρατεύσει δημοφιλείς τραγουδιστές που τραγουδάνε τραγούδι ειδικά γραμμένο για την περίσταση, δίνοντας σημαντική ώθηση στο brand, διευρύνοντας το target group. Τραγούδια που γράφονται για παιδικά snacks, αλλαντικά κ.λπ., τα οποία έχουν γίνει σημαία του προϊόντος και σημαντικός λόγος που τα παιδιά ζητάνε τα συγκεκριμένα προϊόντα».

Απαραίτητη η σωστή γνώση του πελάτη

Τι πρέπει να γνωρίζει, όμως, από την πλευρά του ο πελάτης για την παραγωγή μουσικής;  Η κ. Κασκανιώτη λέει: «Στη διαφήμιση είναι απαραίτητο να υπάρχει αρμονική ισορροπία μεταξύ εικόνας και ήχου, μέρος του οποίου είναι η μουσική. Από τη γένεση, λοιπόν, ενός σεναρίου θα πρέπει να γίνεται και η ανάλογη δημιουργική δουλειά για το ηχητικό μέρος του. Ένα σαφές creative brief προς τον μουσικό παραγωγό θα γλυτώσει χρόνο και θα βοηθήσει στην εύρεση ή στην παραγωγή της κατάλληλης μουσικής. Η διαφήμιση διέπεται από τους δικούς της κανόνες. Είναι πολύ σημαντική, λοιπόν, η συνεργασία με έναν έμπειρο στη διαφήμιση μουσικό παραγωγό. Κι ένα τελευταίο tip: Η επανάληψη είναι σημαντική και ο μινιμαλισμός το κλειδί, αλλά δεν πρέπει να αγνοείται αυτό το τελευταίο 20% “λουστραρίσματος”. Η μουσική στη διαφήμιση πρέπει να εκπέμπει λάμψη και γυαλάδα».
 
Άκρως σημαντική χαρακτηρίζει την πλήρη ενημέρωση του πελάτη και ο κ. Σιγάλας, που τονίζει: «Όσο περισσότερο ενημερωμένος είναι ο πελάτης τόσο πιο εύκολα και γρήγορα είμαστε σε θέση να δημιουργήσουμε γι’ αυτόν το ιδανικό μουσικό θέμα. Εάν, για παράδειγμα, έχει ήδη κάτι κατά νου, βοηθάει εξαιρετικά να μπορεί να μας παρέχει μια λίστα από reference tracks, που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ως παραδείγματα για να κατανοήσουμε τι ζητάει. Αν ο πελάτης επιθυμεί κάτι μοναδικό, τότε εμείς του προτείνουμε τι θα \"δουλέψει\" καλύτερα σε μουσικό επίπεδο. Το σημαντικό είναι να ξέρουμε τι επιθυμεί ο πελάτης να μεταφέρει στο κοινό μέσω της μουσικής. Τα υπόλοιπα είναι δική μας δουλειά. Τις περισσότερες φορές όσο πιο περιεκτικό, στοχευμένο και λιτό είναι το brief, τόσο πιο σύντομα ερχόμαστε στο τελικό αποτέλεσμα».

Στη γνώση που πρέπει να έχουν οι πελάτες για τα κομμάτια που τους παραδίδονται στάθηκε και ο κ. Γκάνος, αναφέροντας: «Για εμάς μουσική για διαφήμιση θα πει μουσική για δισκογραφία. Κάθε τραγούδι ή μουσική που γράφουμε τα αντιμετωπίζουμε ως single που θα θέλαμε να δισκογραφήσουμε. Αυτό σημαίνει πως αφιερώνουμε χρόνο και budget, ηχογραφούμε το κάθε όργανο και είμαστε σε διαρκή επαφή με έναν πολύ μεγάλο κύκλο σπουδαίων μουσικών και τραγουδιστών. Και ναι, είναι σημαντικό, όταν έρχεται ένας πελάτης για να του γράψουμε μουσική, να γνωρίζει πως το τραγούδι που του παραδίδουμε δεν είναι ένα προϊόν μερικών vst και samples, αλλά ένα ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό προϊόν γεμάτο ζωή».
Για τον κ. Μπίλη, αυτό που απαιτείται, είναι η… γνώση δύο παροιμιών: «Μια παλιά καλή παροιμία ή μάλλον δύο. Αυτή που λέει πως το καλό πράγμα αργεί -ή μπορεί να αργήσει και λίγο- και το ό,τι πληρώνεις παίρνεις. Πέρα απ’ την πλάκα, καλό θα ήταν να υπήρχε μεγαλύτερο χρονικό headroom όσον αφορά την παραγωγή μουσικής. Είμαστε λίγο της τελευταίας στιγμής εμείς οι  Έλληνες, ας γίνουμε τουλάχιστον της προτελευταίας στιγμής».

Ο κ. Μουστάκας, από την πλευρά του, στέκεται στο στοιχείο του χρόνου: «Θα βοηθούσε πολύ να κατανοήσει ότι για τη δημιουργία μιας πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης, απαιτείται χρόνος. Χρόνος ο οποίος θα μας επιτρέψει να πειραματιστούμε, να βρούμε τους κατάλληλους συνεργάτες (τραγουδιστές, μουσικούς εκτελεστές κ.λπ), να δημιουργήσουμε παραπάνω από μία μουσική πρόταση, πετυχαίνοντας έτσι το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, υπέρ της διαφημιστικής του καμπάνιας».

Ο κ. Ψιμόπουλος, τέλος, στέκεται στην ανάγκη γνώσης του συγκριτικού πλεονεκτήματος που προσφέρει η επιτυχημένη μουσική: «Κατ’ αρχάς, είναι χρήσιμο να γνωρίζει και να αντιληφθεί τη δύναμη και το συγκριτικό πλεονέκτημα που προκύπτει από την παραγωγή μιας πετυχημένης μουσικής για ένα προϊόν βάσει των όσων προανέφερα στην πρώτη απάντηση.  Όσον αφορά τη διαδικασία, θα πρέπει να έχει υπόψη του ότι πρόκειται για κάτι εξαιρετικά πολύπλοκο. Μέσα σε πολύ λίγα δευτερόλεπτα η μουσική θα πρέπει να διαμορφώσει το σωστό κλίμα με το οποίο θα ταυτιστούν το προϊόν και η εικόνα, να παρέχει τις κατάλληλες πληροφορίες, αν πρόκειται για τραγούδι (jingle), που θα περάσουν στον καταναλωτή και να γίνει επιτυχία, hit όπως λέμε στη δισκογραφία, πολύ γρήγορα ώστε από το δεύτερο κιόλας άκουσμα ο καταναλωτής να αναγνωρίζει το προϊόν. Είναι μια διαδικασία που απαιτεί ειδικές ικανότητες και μουσική ευλυγισία».

Σίγουρος δρόμος για τη διαφήμιση η καλή μουσική

Πώς εκτιμούν τα στελέχη των εταιρειών μουσικής παραγωγής ότι θα εξελιχθεί η συγκεκριμένη αγορά στο μέλλον; Η κ. Κασκανιώτη δηλώνει βέβαιη για την ποιότητα της δουλειάς που θα συνεχίσει να παράγεται: «Στο πλαίσιο ενός σκληρού, πολιορκητικού ανταγωνισμού, που τα χρήματα είναι σφιχτά και η όρεξη για ρίσκο έχει εξαφανιστεί, οι πελάτες θέλουν να είναι σίγουροι ότι “πατιούνται τα σωστά κουμπιά” και είναι πολύ προσεκτικοί στο τι θα παραχθεί. Είμαι βέβαιη ότι θα δούμε και θα ακούσουμε ακόμη πιο καλές δουλειές σε όλα τα επίπεδα, γιατί είναι ο μόνος σίγουρος δρόμος».

Άνθιση βλέπει και ο κ. Σιγάλας, αναφέροντας: «Δεδομένου ότι ζούμε πλέον σε μια εποχή που τα multimedia είναι ευρέως προσβάσιμα από μεγάλη μερίδα του κοινού, συνεχώς αυξάνονται ραγδαία οι ανάγκες για τη δημιουργία original music, η οποία μπορεί να πλαισιώσει επιτυχώς το οπτικό υλικό της εκάστοτε παραγωγής, μικρής ή μεγάλης κλίμακας. Οι εταιρείες παραγωγής, οι σκηνοθέτες, τα brands, βλέπουν ξεκάθαρα ότι είναι παράλογο και αντιπαραγωγικό να επενδύουν σημαντικά budget στην παραγωγή ενός βίντεο ή animation και να περιορίζουν τις προοπτικές του υλικού τους επιλέγοντας μουσική-κονσέρβα, η οποία είναι αδύνατο να μπορέσει να δώσει χαρακτήρα και να δέσει τόσο καλά με το οπτικό υλικό και ταυτόχρονα είναι πολύ μεγάλη η πιθανότητα να \"ακούγονται\" σαν κάποιο άλλο brand που χρησιμοποίησε το ίδιο κομμάτι. Συνεπώς, αναμένουμε η συγκεκριμένη αγορά να ανθίσει στο προσεχές μέλλον και από πλευράς μας προσπαθούμε να κάνουμε την original μουσική πιο εύκολα προσβάσιμη από ποτέ».

Σε ένα όμορφο μέλλον ελπίζει και ο κ. Γκάνος, που σημειώνει: «Η διαφήμιση έχει δεχτεί πλήγματα, μη γελιόμαστε. Ωστόσο, όσο υπάρχουν μουσικές οι οποίες θα σε κάνουν να γυρίζεις το κεφάλι σου προς την τηλεόραση και να λες \"Από πού ακούγεται αυτό το υπέροχο τραγούδι;!\" θα υπάρχει και η ελπίδα για ένα όμορφο μέλλον στη συγκεκριμένη αγορά, αργά ή γρήγορα», ενώ από την πλευρά του ο κ. Μπίλης, παρά τα «χτυπήματα» που έχει δεχτεί η αγορά διαφήμισης, παραμένει αισιόδοξος: «Οι προβλέψεις μου είναι ελπιδοφόρες λόγω ιδιοσυγκρασίας και όχι μόνο. Ο κλάδος της διαφήμισης έχει χτυπηθεί αρκετά από την κρίση, όμως παρ’ όλα αυτά κρατάει τον πήχυ της ποιότητας ψηλά και οι άνθρωποι του χώρου προσπαθούν πολύ γι’ αυτό. Είναι ένας χώρος καλλιτεχνικός και δημιουργικός, με ευαισθησίες, και αυτό που χρειάζεται είναι όμορφες ανθρώπινες σχέσεις, συνεργασίες με αλληλοσεβασμό και κατανόηση.  Όσο υπάρχουν αυτά η αγορά θα μπορεί να εξελίσσεται και εμείς να συνεντευξιαζόμεθα».

Ο κ. Διαμαντής συνδέει άμεσα την πολιτική κατάσταση της χώρας με την ανάγκη για παραγωγή ποιοτικής μουσικής: «Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει χτυπήσει και τον κλάδο της διαφήμισης. Πιστεύουμε ότι αν σταθεροποιηθεί πολιτικά η κατάσταση στη χώρα μας, η ανάγκη για πρωτότυπη και ποιοτική μουσική θα αυξηθεί, καθώς ο διαφημιζόμενος πελάτης αναγνωρίζει πια τα οφέλη της».

Τέλος, ο κ. Ψιμόπουλος ποντάρει στη δύναμη της πρωτότυπης μουσικής και στην κρισιμότητά της για τη διαφήμιση, λέγοντας: «Η αγορά διαφημιστικής μουσικής έχει βιώσει σκαμπανεβάσματα. Εποχές δόξας αλλά και εποχές αρκετής απαξίωσης, σε περιπτώσεις που το περισσότερο βάρος έπεφτε στην εικόνα, χωρίς να δίνεται ιδιαίτερη σημασία σε αυτό που την περιγράφει. Δηλαδή, τη μουσική. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα τις περισσότερες διαφημιστικές ταινίες να τις ντύνουν ως επί το πλείστον, αδιάφορα μουσικά χαλιά από libraries, που στο αυτί του καταναλωτή περνούν σχεδόν απαρατήρητα. Πιστεύω πως η δύναμη καθεαυτήν της πρωτότυπης μουσικής, όπως και τα αποτελέσματα που αποδεδειγμένα φέρνει, θα παγιώνουν όλο και πιο πολύ την αντίληψη στους πελάτες και στους διαφημιστές για τη χρησιμότητα αλλά και την κρισιμότητά της στη διαφήμιση».

Η θέση της ΠΑΚΤ

Ο υπεύθυνος του τομέα ήχου της ΠΑΚΤ, Στέφανος Γκάνος, στάθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος σύνθεσης πρωτότυπης μουσικής και την ανάγκη των εταιρειών που τον αποτελούν να γίνουν εξωστρεφείς.

Αναλυτικά είπε: «Οι εταιρείες-μέλη της ΠΑΚΤ παρέχουν ένα κορυφαίο επίπεδο ποιότητας στον τομέα της σύνθεσης πρωτότυπης μουσικής, εφάμιλλο με εκείνο της δισκογραφίας. Σε πείσμα, μάλιστα, των καιρών καταφέρνουν επιτυχώς να διατηρούν την όρεξη, το μεράκι και την αγάπη για δημιουργία, αντιμετωπίζοντας με απόλυτο επαγγελματισμό και ενθουσιασμό την κάθε δημιουργική πρόκληση. Και όταν λέμε \"σε πείσμα των καιρών\", δεν αναφερόμαστε μόνο στην οικονομική κρίση, αλλά και στα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί πλέον από το ίδιο το κράτος. Για παράδειγμα, στην υποχρέωση προσλήψεων, την κατάργηση απόδειξης επαγγελματικής δαπάνης, τη μη εφαρμογή εργόσημου, το μεγάλο κόστος υπηρεσιών μέσω ασφάλισης ΙΚΑ, ενώ μπορεί να αφορά στην απασχόληση μίας εργατικής ώρας.  Όλα τα παραπάνω λοιπόν έρχονται να αυξήσουν το κόστος παραγωγής σε μια εποχή όπου τα budget ολοένα και μειώνονται, καθιστώντας αρκετές φορές ασύμφορες τις μουσικές παραγωγές.
Ωστόσο, πολύ σημαντικά προβλήματα δημιουργούνται στις εταιρείες μας και από τη μη εύρυθμη λειτουργία της αγοράς τα τελευταία χρόνια, η οποία οφείλεται στη συνεχώς αυξανόμενη καθυστέρηση της εξόφλησης των οφειλών των πελατών προς εμάς. Αυτό, δυστυχώς, έχει οδηγήσει τις εταιρείες μας σε μια πολύ δύσκολη οικονομική κατάσταση, αφού καλούμαστε ουσιαστικά να χρηματοδοτούμε τους πελάτες μας. Και αυτό, γιατί δεν πραγματοποιείται έστω η καταβολή του τιμολογημένου ΦΠΑ από μέρους τους, ενώ η χρονική διάρκεια εξόφλησης των υπολοίπων αυξάνεται συνεχώς. Είναι, λοιπόν, καίριας σημασίας η αντιστροφή αυτού του κλίματος για τη διατήρηση του δημιουργικού μηχανισμού μας. Και αυτό επιτυγχάνεται μέσω της άμεσης και έγκαιρης εκπλήρωσης των οικονομικών υποχρεώσεων των πελατών προς εμάς εις αναγνώριση της κορυφαίας και άκρως επαγγελματικής συμπεριφοράς μας προς εκείνους. Όλες οι εταιρείες ως κλάδος, αλλά και η καθεμιά ξεχωριστά, έχουμε κατανοήσει την ανάγκη εξωστρέφειας, καθώς το προϊόν που παράγουμε είναι, τόσο σε καλλιτεχνικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο, άκρως ανταγωνιστικό σε όλο τον κόσμο. Ζητάμε, λοιπόν, από το κράτος να σταθεί αρωγός στην προσπάθειά μας βελτιώνοντας το εργασιακό περιβάλλον για τις εταιρείες-μέλη μας και όχι μόνο, προκειμένου να καταστούμε ανταγωνιστικοί στο εξωτερικό. Εξάλλου, οι εταιρείες μας παρέχουν όλο το μηχανισμό παροχής μουσικής και ήχου (δημιουργία πρωτότυπης μουσικής, sound design, foleys, επεξεργασία ήχου) στο βέλτιστο επίπεδο, που οδηγεί στην παραγωγή ενός καλλιτεχνικά και τεχνικά άρτιου αποτελέσματος.

Όπως θα διαβάσετε στη συνέχεια του αφιερώματος στις μεμονωμένες απαντήσεις των μελών μας, γίνεται αναφορά σε χαρακτηριστικά παραδείγματα διαφημίσεων όπου η μουσική έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στην επιτυχία τους, στην καλύτερη ταύτιση του εκάστοτε προϊόντος με τον καταναλωτή, αλλά και στην επικοινωνιακή του ώθηση. Γι’ αυτό είναι σημαντικό οι πελάτες να μας εμπιστευτούν ακόμη περισσότερο στη δημιουργία πρωτότυπης μουσικής σύνθεσης για την καλύτερη δυνατή επικοινωνία τους. Και αυτό, γιατί θα έχουν πολλαπλά ανταποδοτικά οφέλη για το ίδιο το προϊόν, αφού η κατά παραγγελία δημιουργία μουσικής δίνει τη δυνατότητα στον πελάτη να \"ντύσει\" την ταινία του ακριβώς όπως θα ήθελε, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και συνδέοντας με τον πιο ιδανικό τρόπο τις δύο σπουδαίες τέχνες: την τέχνη της εικόνας με την τέχνη της μουσικής».


Magnet: Η μουσική δημιουργεί συναισθήματα

Στην αξία των συναισθημάτων που δημιουργεί η μουσική πόνταρε η Magnet για να «ντύσει» την καμπάνια του NOYNOY Εκλεκτό, σύμφωνα με την Executive Creative Director της εταιρείας, Κατερίνα Χούπη.

«Η μουσική από μόνη της είναι μια παγκόσμια γλώσσα. Δημιουργεί συναισθήματα, μιλάει στην ψυχή μας και ενεργοποιεί τον εγκέφαλο σχεδόν όπως το σεξ ή η σοκολάτα. Για το brand ΝΟΥΝΟΥ Εκλεκτό, έπρεπε να δημιουργήσουμε αυτή τη μοναδική γλώσσα, νότα-νότα, λέξη-λέξη. Να δούμε την παράδοση με φρέσκο μάτι και να την ακούσουμε με ένα φρέσκο αυτί. Να τη φέρουμε στα σημερινά της! Παράλληλα, η μουσική έπρεπε να ακολουθεί την ιστορία της κάθε ταινίας, προβάλλοντας τις μοναδικές αξίες του κάθε προϊόντος ΝΟΥΝΟΥ Εκλεκτό. Με τη ΜUSOU Productions, τη Μαριέττα Φαφούτη και τη FrieslandCampina, περάσαμε από πολλά στάδια, που απέρριψε η καρδιά μας και το αυτί μας μέχρι να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα. Μία πρωτότυπη, αυθεντική μουσική, που ενδυναμώνει το brand identity, χτίζει τις αξίες της μάρκας και μένει στο μυαλό. Μια πρωτότυπη μουσική ζωντανεύει την ιστορία, ακολουθεί τη ροή και, κυρίως, είναι αυτό που λέει η λέξη: πρωτότυπη».


Είπαν...
 
Πωλίνα Κασκανιώτη (Athens Central Film Productions): 
«Στη διαφήμιση είναι απαραίτητο να υπάρχει αρμονική ισορροπία μεταξύ εικόνας και ήχου, μέρος του οποίου είναι η μουσική».
 
Κυριάκος Σιγάλας (Music 4 Media):  «Οι εταιρείες έχουν πλέον πολύ σωστά αντιληφθεί ότι για να ξεχωρίσουν, πρέπει να επενδύσουν σε πρωτότυπη μουσική».
 
Στέφανος Γκάνος (musou Music Publishing):  «Όσο υπάρχουν μουσικές που θα σε κάνουν να γυρίζεις το κεφάλι προς την τηλεόραση... θα υπάρχει και η ελπίδα για ένα όμορφο μέλλον».
 
Μικές Μπίλης (Oxyzed):  «Στις μέρες μας χρειάζεσαι κάτι περισσότερο για να κάνεις τους ανθρώπους να σε προσέξουν - και μια καλή μουσική σίγουρα το πετυχαίνει».
 
Στράτος Διαμαντής (Rabbeats):  «Αν σταθεροποιηθεί πολιτικά η κατάσταση στη χώρα μας, η ανάγκη για πρωτότυπη και ποιοτική μουσική θα αυξηθεί».
 
Μάριος Ψιμόπουλος (take2-sound for the media):  «Δεν μπορώ να φανταστώ πως ένα τέτοιο “όπλο” θα μπορούσε να μένει ανεκμετάλλευτο στην προσπάθεια να έρθει ένα προϊόν πιο κοντά στην καρδιά του καταναλωτή».
 
Κατερίνα Χούπη (Magnet):  «Η μουσική δημιουργεί συναισθήματα, μιλάει στην ψυχή μας και ενεργοποιεί τον εγκέφαλο σχεδόν όπως το σεξ ή η σοκολάτα».
 

TAGS: Marketing